Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  406 112971
Tittelen sier alt. All diskusjon om raketter tas her fra nå av, så slipper vi ørtogførti tråder om det.

Og prøv å opprettholde en viss standard da.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sliter litt med bentonitten min. Jeg kjøpte den fra Hana & Holmens og den er i melfint pulver. Problemet er at jeg får ikke dette hardt. Jeg slår temmelig hardt, men jeg bruker ikke underlag som går inn i hylsa (f.eks en liten metallstangbit som stikker 3mm opp i røret), jeg bare setter den rett på et betongunderlag. Kan det være grunnen? Noen som kan forklare hvordan de gjør det? Jeg har hittil klart meg bra med HeyDi Express, men det er utrolig mange fordeler med bentonitt.
hvis du vil ha den hardere kan bu blande den med chamotte og voks. hvis dette høres interresant ut kan jeg sikkert komme med guide til helgen
Denne bentonitten, noen som vet hvor hart denne må presses?
Har en 5-tonnsjekk som kansje kan brukes.... :wink:
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jeg sprayer i litt CRC verktøykasse på boks i bentonittpulveret før jeg denger løs. Da blir det hardt som stein.
kattesand fungerer, men det er absolutt helt unødvendig å tilsette vann.
har selv brukt over en kilo med kattesand og det funker fett :wink:
Sitat av verto
Hvilken type kattesand?

Katter får gå ut på do 8)
Vis hele sitatet...
kattesanden min heter "smart katt" og ble kjøpt på meny til 30kr.
hvor mange kilo/gram?

-Axel
den er på 5kg.
kilopris: 6kr
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av cazadores de mitos
hvis du vil ha den hardere kan bu blande den med chamotte og voks. hvis dette høres interresant ut kan jeg sikkert komme med guide til helgen
Vis hele sitatet...
Bentonitten min blir så pinglete at den smuldrer når jeg lager dyse. Tror jeg prøver Bang's metode først.
Sitat av AndersG
Sitat av cazadores de mitos
hvis du vil ha den hardere kan bu blande den med chamotte og voks. hvis dette høres interresant ut kan jeg sikkert komme med guide til helgen
Vis hele sitatet...
Bentonitten min blir så pinglete at den smuldrer når jeg lager dyse. Tror jeg prøver Bang's metode først.
Vis hele sitatet...
jeg har kjøpt betonitt fra hana og holes, har til nå laget en del motorer, å jeg har aldri hatt problemer med at bentonitten smuldrer opp...

jeg bruker en rund trepinne, men en vanlig benk som underlag, funker fett
jeg har heller ingen problemer med bentonitten fra hana og holmens, kjempefornøyd... bruker rammer av alu på stålunderlag
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Få prøve litt mer. Skal ut å handle hylseutstyr nå, så det blir nok fart til neste helg.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hmmm, lite aktivitet i denne tråden. For å være helt ærlig tror jeg vi trenger en egen rakett del. Det er mye mer oversiktelig enn å samle alt i en tråd
Desutten er det ingen som gidder å bry seg om det...(å poste i tråden altså).
selv er jeg helt for å ha en egen del for raketter.
det hadde vært greit å hatt en egen del om det slik at pyrodelen ikke bare blir fylt opp av flere og flere rakett-tråder. ideen om dennetråden var god, men den ble dessverre litt for uryddig, ogprøvde å vide seg ut over et litt for stort spekter. hadde vært greit å ha en egen del der man også kunne snakket litt mer avansert rakettsnakk, der ikke alt handlet om hvordan man fyller et papprør med smeltet KNSU, men der man også kunne diskutert design av motorer og eksprimentelle brennstoff.
håper at flere som ønsker dette, at det blir en realitet i nermeste framtid
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Egen rakettdel blir nok ikke med det første, og lav aktivitet i denne tråden skyldes én ting; folk leser rett og slett ikke reglene, og derfor ikke stickyer heller.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Må lure på noe.. noen som vet hvor det er mulig å finne oppskrifter på rakettmotorer som kjører på butan/propan eller liknende? Frister å lage! KNSU er for kjederlig!!!
Hmm. Du får søke litt rundt på internett, men skal love deg en ting. Vil du lage med flytende brennstoff så har du litt av en utfordring!

www.nakka-rocketry.net
Klarer ikke fatte hvordan du kan si at KNSU er kjedelig :?
Flytende drivstoff motorer er kompliserte saker, men har et eks på en en motor som kansje gjør deg klokere:

http://i135.photobucket.com/albums/q125/varemit/LRE_ex.gif

1. Injector assembly
2. O-ring
3. Liquid-fuel
4. Gaseous oxygen
5. Engine mount
6. Coolant (output)
7. Fuel spray nozzle
8. Combustion chamber
9. Outer shell
10. Coolant (input)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av verto
Flytende drivstoff motorer er kompliserte saker, men har et eks på en en motor som kansje gjør deg klokere:

http://i135.photobucket.com/albums/q125/varemit/LRE_ex.gif

1. Injector assembly
2. O-ring
3. Liquid-fuel
4. Gaseous oxygen
5. Engine mount
6. Coolant (output)
7. Fuel spray nozzle
8. Combustion chamber
9. Outer shell
10. Coolant (input)
Vis hele sitatet...
Skjønner du selv noe av det?

Se på mythbusters dere. Da ser dere hvor lite som skal til viss man har en hjærne
oki nå er jo ikke jeg så viderekommen i faget, men det må da være låv å spørre
har testa litt ut med knsu rakettmotorer, og blidd litt kjent med det, men jeg skjønner enda ikke hvordan man får antent en eventuell burst charge for og få liv i stjerna hvis man skulle ønske det? skal man ta en lunte fra KNSU'en opp til stjerna, akkurat som en annen bakkebombe?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bruk hue så skjønner du kansje hvordan det funker...
du kan jo bare ta lunte fra toppen av rakettmotoren, eller legge litt flashkrutt der, når den brenner opp på slutten så tar lunta eller kruttet fyr som vidretenner en eventuelt stjærne.

er vel på denna måten vanelige kjøperaketter funker
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av gokart
du kan jo bare ta lunte fra toppen av rakettmotoren, eller legge litt flashkrutt der, når den brenner opp på slutten så tar lunta eller kruttet fyr som vidretenner en eventuelt stjærne.

er vel på denna måten vanelige kjøperaketter funker
Vis hele sitatet...
Og viss du har coreburner som man altid bør ha? Tenkt på det kansje?

Spoluetter er tingen...
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
På mine raketter (coreburners) borrer jeg et 1mm hull i endepluggen helt ut mot innerkant av hylsen.
Borrer pent og forsiktig slik at hullet akkurat når ned til drivstoffet. Så legger jeg i ørlite granulert BP som i sin tur antenner hurtiglunte til en kule fylt med stjerner og break.
Funker hver gang.
Jeg bruker akkurat det samme :wink:
Skal man ha litt mer delay kan man presse kruttet nedi det lille hullet med "baksiden" av borret.

EDIT: Detta blir rot ut av en annen dimensjon. Hva med en Poll for om vi skal ha rakettdel eller ikke?
helt for den ideen, så kan vi se hvor mange som vil ha det eller ikke.
ville selv stemt ja
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Vel, raketter går under pyroteknikk, så i det store og hele er det brukere som fikser rotet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg ser på mange oppskrifter at man skal lage rakett motorene av krutt eller sukker+kno3, osv... men er det ikke enklere å bare kjøpe en rakett motor på en hobby butikk? mye enklere og så slipper man alt det tullet med å lage svart krutt, osv...
Sitat av Yeah
jeg ser på mange oppskrifter at man skal lage rakett motorene av krutt eller sukker+kno3, osv... men er det ikke enklere å bare kjøpe en rakett motor på en hobby butikk? mye enklere og så slipper man alt det tullet med å lage svart krutt, osv...
Vis hele sitatet...
Men da har ikke DU laget motoren. Hva er gleden i det?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og det er begrensa hvor kraftig motor du får på hobbybutikk.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Yeah
jeg ser på mange oppskrifter at man skal lage rakett motorene av krutt eller sukker+kno3, osv... men er det ikke enklere å bare kjøpe en rakett motor på en hobby butikk? mye enklere og så slipper man alt det tullet med å lage svart krutt, osv...
Vis hele sitatet...
Vet du hva prisen er på de? De koster fra 23 - 53 kr.stk.. De er ikke store heller. Mye billigere å lage selv (og gøyere)
Finnes da noe glede i å lage selve raketten å da? Nå snakker jeg om modeller med fallskjerm og stæsj :P
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Selførgelig! Er så mye morosomere å fyre opp og se ting virke som er ting du har laget selv!
det kan fungere, men da må du gjøre litt forarbeid på hyleren først. hvis hyleren har en liten plastbit som holder fast lunten tar du ut plastbiten. bruk så en tang for å klemme sammen den delen av hyleren der lunten kommer ut(ikke klemm på hylepulveret, ellers kan den eksplodere!). ta så en liten tapebit og fets sammen "tuten" slik at det er kun et lite hull igjen som lunten stikker ut av. så taper du fast en coctailpinne/grillspydpinne til hyleren/raketten.
sett den i en flaske, tenn lunta og kom deg unna!
høyden på disse avhenger helt på hyleren, men de fleste hylere vil lette.
husk at dette er en rakett som kan fly ukontrolert rundt hvis pinnen faller av/en festet skeivt ol.
jeg tar ikke noe ansvar på skader noen påfører seg ved bruk av denne informasjonen
Nja, fest en metalldyse fra kulepenn på en grisehyl med en liten pinne og den vil fly noen meter!
Rekorden min er vel kansje 20-25m.
Det fungerer kjempe bra å bruke lim pistol å lime rundt lunta sånn at det blir en dyse.(Man må fjerne plast biten som holder lunta på plass)

En kan også modifisere hyler raketten med lys kuler eller knitre kuler!
Husk for all del styre pinne ellers så går den alle veier.
Vil hylerkrutt eksplodere ved støt? det tviler jeg på.. jeg manger dem herdt med hammer for å løsne kruttet da jeg skal ta det ut, å til nå har jeg banket over 400 grisehyl..

Her er foresten en video av noen raketter jeg og noen kopisser har laget..

http://www.youtube.com/watch?v=8Q9eS95t1es#GU5U2spHI_4
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
fin den , men var det ikke kjøpte motorer det der?
det meste.. men den i den blå, var en KNSU med alt for stor dyse.. Var ikke min den da :P
Reinert med beine !
griped's Avatar
funker denne kattesanden bra til bentonitt? http://images.google.no/imgres?imgur...lr%3D%26sa%3DN
syntes det er fryktelig rart at helt tør kattesand kan bare presses og så er det faens så hart at man kan borre idet osv. oså smuldrer det ikek opp!
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
den funker helt sikkert. Men de selger en på europris som er 100% bentonitt.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
100%? Hvilken farge har den? Ren bentonitt skal være gulbrun. Har aldri sett kattesand med en slik farge.
Har en rakett og en rørbombe klar, så skal ut å skyte opp med noen kompisser på lørdagen.. Kommer vel film på søndag en gang ;D
Jeg har sett bilder der personen tar og bruker en slags lim som kan ruller en sylinder KN/SU i, for så å legge papp rundt den.
Antageligvis sånn at den ikke brenner på sidene, og skader PVC motoren for mye, og en annen ting er at den ikke er klissete og holde når det er papp rundt.

Men jeg gidder ikke tulle med noe lim, spesielt ikke hvis denne metoden er bedre:
Hva hvis jeg har en rund form, også legger jeg nedi papp, som jeg legger rundt hele kanten på formen, også tømmer jeg KN/SU nedi formen, og lar det størkne, så vil den feste seg til pappen, vil den ikke?
Ok ikke bare vil den sitte fast i pappen hvis jeg har riktig, det vil også være 120302104 ganger enklere å løfte hele greia ut av formen.
Viss du lager av smelta KNSU, så kan du lage noe som heter "freestanding-grain" Da brenner det så fort opp at du ikke smelter PVCen i det hele tatt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Pyroteknikker: Det er ikke en fordel at det brenner opp med en gang. Og man får plass til mye mindre KNSU nedi, noe som senker Gassvolumet per liter og du sitter igjen med lik effekt som om du hadde hadt vanlig KNSU klump nedi, bare sistnevnte brenner lengere. Presser man grainsa så skjønner vi jo hva som skjer.

Vanlige PVC raketter brenner bare i ca 3 sek, og det er ikke så store problemer med.