Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 41351
Og det å spørre om hvorfor jeg foretrekker maismel istedet for potetmel blir jo nesten som å spørre om hvorfor noen foretrekker Lancaster Red istedet for Ruby Red i shellene sine... Begge gir dextrin, og begge er røde...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av mikkello Vis innlegg
Du kan bruke det som et bindemiddel ved å blande det med vann og f.eks lage granulert krutt med det!
Det går også å bruke det som fuel, men det er ikke så bra.
Vis hele sitatet...
fuel?

hva skjer om du tenner på? hva skjer om du blander med f.eks. bensin og tenner på??
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Dextrin? Dextrin brenner ikke... Sånn Mikello skrev tenkte jeg på red gum med en gang... Uansett, dextrin brenner ikke, men det brenner sikkert fint med bensin, men det blir å koke suppe på en spiker
Hvis du blander det med en oksidant som KNO3 eller KClO4 vil det brenne.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er jo bare drysse det over et stearinlys og se hva som skjer.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
fuel?

hva skjer om du tenner på? hva skjer om du blander med f.eks. bensin og tenner på??
Vis hele sitatet...
Fuel, ja.

Det står en del om oksydanter og reduktanter i kjemiforumet.
Dersom du virkelig er interessert i å finne ut hva som skjer så anbefaler jeg deg å lese gjennom det lesestoffet.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
fuel?

hva skjer om du tenner på? hva skjer om du blander med f.eks. bensin og tenner på??
Vis hele sitatet...
Hvis du blander det med bensin, hva tror du det er som brenner?

Men i stjerner osv blir det brukt som bindemiddel, og det brenner opp på sett og vis.Blir det for varmt blir det forkullet (som et tidligere bilde av en mislukket dextrin batch fra meg viser)
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvordan er det med lagring av dextrin? Er jo bindemiddel, men om jeg har det i en lukket pose (zip bag) ?
Sitat av desertfox Vis innlegg
Hvordan er det med lagring av dextrin? Er jo bindemiddel, men om jeg har det i en lukket pose (zip bag) ?
Vis hele sitatet...
Zippose, syltetøyglass, isboks, eller en random annen beholder er mer enn bra nok Eneste du bør passe på er at det skal stå tørt Det er som du sa et bindemiddel, vann vil derfor føre til at det klumper seg..

Det er verken giftig, ekspolsivt eller etsende, så det er ikke så farlig hvordan du lagrer det.