Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4231
Hei. Har en kicker l7 12tommer som jeg skulle ha laga kasse til. Men hvordan gjør jeg det? Hva trenger jeg? Hvordan type materialer? Størrelse på kassa osv?
Søk på YouTube.
EXO har flere videoer hvor han forklarer alt du trenger å vite.
Det kommer helt an på hvilken type basskasse du ønsker, det er mange alternativer og de har både fordeler og ulemper. Transmisjonskasse, lukket kasse, porta kasse, osv. Og når du har valgt type kasse kan du se på hvem type/orden du ønsker. Størrelsen på kassen vil avhenge av elementene/elementet du bruker, samt verdiene på disse. De finner du hos produsent, eller kan måle selv om du har utstyret til det. Og valg av type basskasse vil også påvirke størrelsen. Du kan også halvere størrelsen på kassen ved å feks introdusere slave-element om du har knapt med plass.

Du kan bygge kasse av mdf, sponplater, aluminium, karbonfiber, stål, betong, eller om du har 3D printer og sterke fillers så kan du faktisk printe ut en basskasse er nærmest bare fantasi, budsjett og max vekt som setter begrensninger.
Å lage en egen ordentlig bra kasse er ganske avansert. Er ikke bare å smelle sammen en boks og sage et hull til basselementet. Du finner sikkert guides på hvordan man bør gå frem, men for det beste resultatet så ville jeg bare kjøpt en kasse til det. Tror ikke det er så veldig mye dyrere enn om du må kjøpe alt av materialer.
Sitat av Knekkmael Vis innlegg
Å lage en egen ordentlig bra kasse er ganske avansert. Er ikke bare å smelle sammen en boks og sage et hull til basselementet. Du finner sikkert guides på hvordan man bør gå frem, men for det beste resultatet så ville jeg bare kjøpt en kasse til det. Tror ikke det er så veldig mye dyrere enn om du må kjøpe alt av materialer.
Vis hele sitatet...
Å lage en bra basskasse er absolutt ikke avansert, det finnes folk som for et par hundrelapper kan regne ut kassevolum utfra ts parametere på elementet samt regne ut størrelse på bassport (ved bruk av porta kasse som er det de fleste går for) bygg kasse i mdf så er du safe og styr unna ferdigkasser da disse så å si aldri er optimale
Har vær på let etter en basskasse med firkantet åpning til elementet, men finner ingenting på nettet..

Noen som vil hjelpe til å regne volumet jeg trenger på kassen?
Står ikke anbefalt volum på kasse når du søker på subben du har ?

Her har du et eksempel på mål på en kasse. Selger kasse med element her og målene står under specsa.

https://stereobutikken.no/produkt/ba...2-l7-basskasse

Evt kan du ta kontakt med bilradiospesialisten og høre hva de anbefaler ut ifra hvilken subb og forsterker du har. De har veldig god peiling på sånt og kjempehyggelige folk med stor interesse for det de jobber med
Sist endret av freakypedro; 7. juli 2020 kl. 07:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Spurven222 Vis innlegg
Har vær på let etter en basskasse med firkantet åpning til elementet, men finner ingenting på nettet..

Noen som vil hjelpe til å regne volumet jeg trenger på kassen?
Vis hele sitatet...
Kan godt regne på volumet men du må finne verdiene på elementet. Har ikke formler i hodet så det er kanskje qts verdier og v verdier eller noe slikt. Smell i alle specs på elementet så finner vi ut av det.

En annen ting er jo at du ikke har sagt noe om dine preferanser, hverken om størrelsen på kassen eller type kasse. Det må du nesten gjøre før det er noen vits å regne ut noe som helst. Det er jo ikke bare EN type kasse, slik at om du ikke sier noe mer i tråden så er det ikke noe poeng å hjelpe deg, for da må vi jo regne på masse forskjellige kasser og det blir jo bare tull.

Om du googler så er jeg ganske sikker på at du finner nettsider som hjelper deg å konstruere basskasse. Om sidene er brukbare så vil de hjelpe deg trinnvis, slik at du skjønner litt mer av hva som blir konsekvensen av de valgene du gjør underveis.

Btw orker ikke google for deg, og orker ikke lete opp specs for deg. Men om du kommer med noe konkret så regner jeg gjerne.