Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 18630
hei
jeg hadde tenkt å lage litt raket drivstoff
men så har jeg ikke lyst å bruke kno3en min siden jeg ikke har så velig mye av den
men jeg har veldig god tilgang på natrium nitrat
så jeg bare lurte på om det er noen kraftige blandinger med natrium nitrat som funker like bra som kno3
vil helst bruke blandinger som bruker ting man kan få kjøpt på butikken og som ikke må bestiles

takker for svar
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Svartkrutt?
Vis hele sitatet...
ja men hvordan lager man svart krutt med natrium nitrat uten svovel som er kraftig
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
er det like bra som kno3 og sukker?
Du kan jo alltids prøve å lage en svartkruttblanding der du bytter ut KNO3 med NaNO3.
Jeg har aldri prøvd det selv, men et kjapt google-søk gav meg denne tråden på amateurpyro.com.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det fungerer nok, men husk at natriumnitrat er hygroskopisk. I KNSU-sammenheng er det ikke sikkert det spiller all verdens rolle så lenge det er tørket godt med tanke på at KNSU er hygroskopisk uansett. Svartkrutt hadde jeg ikke giddet å lage med natriumnitrat.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
mhhhh ja problemet der er jo bare at man trenger svovel pulver?
hvor skaffer man det da uten om å bestille?

fåes det fotsatt på apotket?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hø? Du trenger ikke svovel for KNSU (eller KNSU-ekvivalent [som er enda mer hygroskopisk] med natriumnitrat). Dropp (som sagt) svartkrutt med natriumnitrat. Så hygroskopisk som det er har det lite for seg.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
ok men vil det si et natrium nitrat egner seg dørlig til dette?
er det noen sukker alkoholer som brenner bra med natrium nitrat?

så litt på denne http://www.youtube.com/watch?v=yjEO-QPXHH4 vidoen da bruke han 70/20/10 NaNo3/kull/sukker
Natriumnitrat(og stoffer som inneholder natrium generelt) egner seg ikke særlig godt innen pyro da de har en tendens til å være hygroskopiske noe som begrenser lagringsmuligheter veldig jo mindre du brukere mye tid på og lagre alt tørt og tett.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
tror du denne oppskrifta funker fint med natrium nitrat 75% natrium nitrat 30% sukker 5% 200mesh magnesium?
går denne foresten ant å smelte i en panne?