Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 47158
Nei, de var runde
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sikker på at det var granulert? Sa de "Granulated"?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Poenget med risskall er vel i hovedsak å få riktig mengde svartkrutt til bomben. La oss si at vi til en størrelse trenger 50 gram svartkrutt. Denne bomben har for stort volum til at 50 gram granulert krutt kan fylle den. Vi introduserer derfor en filler, feks. risskall for å kunne optimalisere volum i forhold til optimal mengde svartkrutt. I tillegg til volum, vil 50 gram krutt fordelt på skall ha større overflate enn 50 gram krutt i granuler, og således (ideelt sett) brenne hurtigere. I tillegg slipper man, som VivaLatrina påpekte, å benytte enorme mengder krutt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
skulle lage break i dag av noe puffetris som jeg hadde krympet dagen før. Det kom litt for mye vann i bøtta... er breaken min ødelagt eller tar det bare lengere tid å tørke?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det vil ta tid. Mulig risen din vil krympe betydelig, noe som gjør at kruttet flasser av
kan jeg bruke solsikkefrøskall? vurderer å sette ut fuglebrett. er så dritt lei av å krympe puffetris.

Edit: er overflaten for glatt? etc.... andre typer frø som anbefales?
Very Important Pyrotechnician
Trådstarter
Så du skal altså ansette en flokk med småfugler som slavearbeidere? Hmm, jeg kontakter dyrebeskyttelsen her!

Hehe, neida, mater selv fugler, men det tar flere måneder før du har samlet kanskje 2-3 liter med skall. Du kan bruke gressfrø da, men det koster endel. Så jeg ville enten fortsatt med å krympe puffet ris, eller rullet det på ukrympet puffetris, eller bare krøpet til korset å kjøpt risskall. Et alternativ som kanskje kunne funket var lettere knust cornflakes. Det har ikke ideell form, men du kan jo prøve.
Det var det som var planen snøfokk, men jeg har verken sett en spurv eller en dompap på lenge, så jeg innser at den planen vil ta lengere tid enn å bare hive litt puffetris i en bøtte med vann og la det tørke noen dager.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du slipper krympe risen. Bruk stjerneruller og ta heller lite vann og mye krutt. Rull det helt tørt før du tilsetter mere vann
Jeg har aldri helt forstått det med at folk bruker puffet ris. Jeg prøvde en gang, og de krympet til vanlig riskorn størrelse. Jeg bruker bare vanlig ris av den grunn...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hvor store luftbomber tenker du til? Til 5" med booster bruker jeg solsikkefrø (hele frø, altså) dekket med svartkrutt pluss omlag 15-20 gram slow flash. Fungerer fint Til 3", der mengden filler er minimal, bruker jeg puffet ris (krympet), men jasminris/grøtris er sikkert like bra.
Sist endret av Nygaard; 14. november 2010 kl. 00:47.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vanlig ris har en slitsom overflate som BP kan slite med å feste seg til har jeg hørt. BP kan ikke komprimeres, noen som er et minus. Du bruker altfor mye vann om det krympet så mye. Bare kast i stjerne rulleren og spray litt vann og kast på komp, etc. helt til alt BP'en er på
Sitat av Up Vis innlegg
Vanlig ris har en slitsom overflate som BP kan slite med å feste seg til har jeg hørt. BP kan ikke komprimeres, noen som er et minus. Du bruker altfor mye vann om det krympet så mye. Bare kast i stjerne rulleren og spray litt vann og kast på komp, etc. helt til alt BP'en er på
Vis hele sitatet...
Vanskelig å feste seg på? Med 5% dextrin fester det seg som bare det... Og det med at det er en potensiell fare for at det krymper videre etter belegging på puffet ris gjør at jeg ikke vil risikere å få enda en batch svartkrutt flass...

Vel og merke bruker jeg det for det meste kun i canisters, som får sin styrke fra innholdet og ikke formen slik som ballshells... Har kun laget 2" ballshells, der jeg har bruket ren grov granulert til break, med en liten dasj flash, så har egentlig ikke hatt så mye bruk for komprimerbar break...
Sist endret av Pyrotecnican; 14. november 2010 kl. 01:08.
Fungerer bra å coate hurtigris også.
Densiteten på slik ris er en del lavere enn på vanlig ris også.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg kjøpte 1kg solsikkefrø her en dag og har tenkt til å coate det med svartkrutt, men hvilket forhold mellom frø og BP anbefales? Har tenkt til å bruke det til 4", men hvis det ikke funker/blir bra stikker jeg på plantasjen neste gang.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg har ikke veid ut noe spesielt, bare fuktet frøene passelig, helt over en god slump BP med dextrin og ristet det i en boks til frøene ikke har tatt opp mer. Overskytende BP kan du bruke på neste batch.
Dvs. samme metode som risskall? Har du prøvd solsikkefrø på 4"? Jeg tenker da på hele frø...
Noen som vet om det fungerer å coate sagflis, sånn man bruker i hamsterbur? Har hatt en hamster for ikke så lenge siden og har fortsatt litt igjen.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Noen som vet om det fungerer å coate sagflis, sånn man bruker i hamsterbur? Har hatt en hamster for ikke så lenge siden og har fortsatt litt igjen.
Vis hele sitatet...
Det fungerer helt sikkert kjempebra! De stor overflate og liten vekt, med andre ord ideellt
gåtil og med ann å bruke kokris :P
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av piloten Vis innlegg
Dvs. samme metode som risskall? Har du prøvd solsikkefrø på 4"? Jeg tenker da på hele frø...
Vis hele sitatet...
Skal du bruke booster? I såtilfelle regner jeg med det skulle gå fint. Uten booster tror jeg de blir i overkant store og at BP-innholdet kan bli i underkant av det ideelle. Har ikke forsøkt 4", men med booster i 5" fungerer det flott, i allefall
▼ ... over en uke senere ... ▼
Prøvde å belegge puffet ris men det funker ikke i det hele tatt! Har prøvd å krympe risen og bare bruke den som den er men ingen ting funker. Det enste som skjer er at det kommer litt gnister når jeg prøver å tenne på. Hva er det som er galt? Kan det være at jeg ikke møllet BPen godt nok?
Bpen bør være møllet i 16 timer+ etter mine erfaringer. Har du latt latt den puffete risen krympe? Og har du latt alt tørke godt, ikke bare tenne på rett etter du har hatt bp på?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om du har en bra mølle klarer du deg fint med 3-4 timers mølling. Pass på at alt er tørt. Det er eventuelt mulig du ikke har fått på noe særlig BP på risen?
Prøvde nå å bruke villris og bp som er møllet i 7 timer. Det fungerte utmerket! Mulig det ikke var nok bp på den krympede puffede risen, men skal prøve med det igjen senere
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Prøvde å belegge puffet ris men det funker ikke i det hele tatt! Har prøvd å krympe risen og bare bruke den som den er men ingen ting funker. Det enste som skjer er at det kommer litt gnister når jeg prøver å tenne på. Hva er det som er galt? Kan det være at jeg ikke møllet BPen godt nok?
Vis hele sitatet...
Det høres ut som du har veldig tynt lag med BP, kan det stemme?
Ellers er det BP-kvaliteten i seg selv.

Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Bpen bør være møllet i 16 timer+ etter mine erfaringer. Har du latt latt den puffete risen krympe? Og har du latt alt tørke godt, ikke bare tenne på rett etter du har hatt bp på?
Vis hele sitatet...
En god mølle med bly klarer seg fint med 2 timer for supert BP.
Men man møller seff et par timer ekstra.
Har gått over til å bruke vanlig ris etter at jeg oppdaget at det fungerer like bra som puffet ris og man slipper å krympe det. Pris på ris er heller ikke veldig høy, 16,90 for 2 kilo på Kiwi

Sitat av Up Vis innlegg
Det høres ut som du har veldig tynt lag med BP, kan det stemme?
Ellers er det BP-kvaliteten i seg selv.
Vis hele sitatet...
Ja laget var nok litt tynt, kvaliteten på BPen tror jeg er ganske bra
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Har gått over til å bruke vanlig ris etter at jeg oppdaget at det fungerer like bra som puffet ris og man slipper å krympe det. Pris på ris er heller ikke veldig høy, 16,90 for 2 kilo på Kiwi


Vis hele sitatet...
Anbefaler hurtigris ettersom dette har stor overflate i tillegg til at det er lett og luftig.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det som er fordelen med puffet ris ovenfor vanlig ris, er at shellet blir unødvendig tungt,
og at risen kan ikke komprimeres, så derfor er det fort gjort å få stjerner som er løse.
Uten silkepapir kan disse stjernene krype rundt inniblandt bursten, noe som ødelegger symetrien.

Noen som kan si noe mer angående flammespredningen i ris kontra puffet ris?
▼ ... noen uker senere ... ▼
av en eller annen grunn så brukte jeg dobbelt så lite bp når jeg heiv puffetris i stjernerulla enn da jeg brukte hurtigris med bøttemetoden. fikk også større volum. brukte bare 150g bp på å fylle en liten isboks.
Sitat av Eska Vis innlegg
av en eller annen grunn så brukte jeg dobbelt så lite bp når jeg heiv puffetris i stjernerulla enn da jeg brukte hurtigris med bøttemetoden. fikk også større volum. brukte bare 150g bp på å fylle en liten isboks.
Vis hele sitatet...
Puffetris er jo mye større da. Men hvis du coatet med vann burde det egentelig vaere omvendt

Sitat av Up Vis innlegg
Noen som kan si noe mer angående flammespredningen i ris kontra puffet ris?
Vis hele sitatet...
Har jeg aldri merket forskjell selv. Dog har jeg bare brukt ris paa smaashell, hvor man ikke merker forskjell paa god og perfekt spredning.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei. Har et lite problem. La nettopp 250g Puffet Hvete i vann. Er dette brukbart, eller skal jeg bare følge oppskriften til FP, og lage kake? Evt noen som har en god kake med puffet ris oppskrift
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Hei. Har et lite problem. La nettopp 250g Puffet Hvete i vann. Er dette brukbart, eller skal jeg bare følge oppskriften til FP, og lage kake? Evt noen som har en god kake med puffet ris oppskrift
Vis hele sitatet...
Ikke brukbart. Skal bare fuktes litt å tørkes, hveten krymper og blir hard etterhver i tørkeperioden. Men hvorfor gidde å gjøre noe i det hele tatt ?
Selv bare belegger jeg de med BP som de er i stjernerulleren. Har kun hatt suxess med det
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av sven Vis innlegg
Ikke brukbart. Skal bare fuktes litt å tørkes, hveten krymper og blir hard etterhver i tørkeperioden. Men hvorfor gidde å gjøre noe i det hele tatt ?
Selv bare belegger jeg de med BP som de er i stjernerulleren. Har kun hatt suxess med det
Vis hele sitatet...
Det har jeg også erfart. Ikke noe poeng med å krympe den først
tror jeg skal sjekke med noen av de amerikanske leverandørene sender til norge... så en av de selger i 25kg sekker... siden det nå er sånn pes å få tak i og koster en del å få sendt uansett

lol....50 dollar for varene og 200 dollar i frakt... tror jeg står over... inntil det blir en group buy til å fylle en container
▼ ... noen måneder senere ... ▼
har noen prøvd og coate sagflis? altså sagflis fra motorsag som er veldig grov, den burde vel være kurant til dette eller? hadde vert fint viss dette kunne brukes til break i shells, det er jo lett tilgjengelig for mange!
Noen med erfaring?
Har ikke testet dette nei, men vil tro at det skal være godt egnet! Ville tro at det fungerer langt bedre enn f.eks. ris..
Verdt å prøve!
Si ifra viss du tester!.. mulig at jeg også kan teste det ut en dag :P
ja, spørs ikke om en må prøve litt på dette i morgen.