Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7691
Hei,

Noen som veit om det kan være mulig å bytte skjerm på en kodebrikke???


Bikkje valpen har klart å tygd i stykker skjermen... og jeg er ikke i Norge, så lurte på om bytte av skjerm og knapp på den skal være mulig??

Takk for avar
Mener du BankID-brikken? Er displayet helt uleslig? Da tror jeg du bør kontakte banken og få den sendt dit du er. Men, får du tak i reservedeler så er det kanskje mulig å gjøre det selv. (Med mindre den selvdestruerer ved åpning. Oj, der fikk jeg en 007-følelse!) I dette tilfellet hadde en BankID på mobilen vært perfekt.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Mener du BankID-brikken? Er displayet helt uleslig? Da tror jeg du bør kontakte banken og få den sendt dit du er. Men, får du tak i reservedeler så er det kanskje mulig å gjøre det selv. (Med mindre den selvdestruerer ved åpning. Oj, der fikk jeg en 007-følelse!) I dette tilfellet hadde en BankID på mobilen vært perfekt.
Vis hele sitatet...

Stemmer, bank id brikken. Problemet er at jeg ikke får den sendt til her jeg bor nå, bor i utlandet.

Og bank id på mobilen hadde vært perfekt, men har ikke norskt mobil nr, så derfor har jeg brukt brikke.

Så ja spørsmålet var om noen som var kyndige på dette, kunne byttet skjermen og knappen for meg... men orker ikke å legge ut en hau med penger, om det er sånn du sier, at den er selv destruerene...
En mulighet vil jo være å få den tilsendt til en bekjent/familie, og så få de til å videresende til deg.
Har null erfaring med bytte av deler på en bankid kodebrikke, men jeg hadde blitt ganske paff om det ikke er lagt inn noe lurt for å hindre modifisering av den.
Det er bare å åpne den så må du se på hva slags display det er og hvordan tilkobling det er.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
En mulighet vil jo være å få den tilsendt til en bekjent/familie, og så få de til å videresende til deg.
Har null erfaring med bytte av deler på en bankid kodebrikke, men jeg hadde blitt ganske paff om det ikke er lagt inn noe lurt for å hindre modifisering av den.
Vis hele sitatet...
Hva skulle eventuell modifisering være godt for? Sett at du får fri tilgang til å kødde med kodebrikka mi - hvordan vil du utnytte dette til å pwne meg? Greier du å plassere en sender inni som gir deg koden på trygg avstand og utnytte denne før jeg rekker å logge meg inn med den, så fortjener du faenmeg å ta kontroll på kontoen min!

TS: Har du en gammel og utdatert brikke, så burde det jo i teorien være mulig å bytte om displayet. Å få tak i lik reservedel fra en komponentsjappe tror jeg fort kan bli litt mer utfordrende, men sikkert ikke umulig. Artig problemstrilling igrunn!
BRAND ∞ STRONG
De brikkene der er ment å vare evig nesten.
Sikkert ikke lagd med tanke på at verken du eller banken skal skru sjøl.
Banken sender deg ny hvis du ber om det.
+
BankID på mobil, har du det?
Jeg hadde tilfeldigvis ei inaktiv brikke liggende.

Selve plasthuset er festet med klips så det kan "poppes" av.

Kretskortet er festet med 4 små skruer og lcddisplayet hviler bare på kontaktpunktene og er ikke loddet fast så det gikk fort av når jeg tok på det.



Sist endret av random105675; 28. januar 2021 kl. 17:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takker for svar folkens!

Rosander, sånn min ser ut nå også, så tror du at det bare kunne vært å fått lagt på en ny skjerm oppe på de platene samt en gummiknapp på venstre siden?

Er ikke sånn at den trenger å funke i evigheter, bare sånn at jeg får logget inn og rettet opp i adressen min, samt ett par andre små ting...
Sitat av Duveitikkehvem Vis innlegg
Takker for svar folkens!

Rosander, sånn min ser ut nå også, så tror du at det bare kunne vært å fått lagt på en ny skjerm oppe på de platene samt en gummiknapp på venstre siden?

Er ikke sånn at den trenger å funke i evigheter, bare sånn at jeg får logget inn og rettet opp i adressen min, samt ett par andre små ting...
Vis hele sitatet...
Om du treffer kontaktpunktene så skal det i teorien gå fint, men jeg vet ikke om dette er et standard lcd display eller noe som er spesiallaget til disse brikkene.

Brikken jeg åpnet var allerede defekt så vanskelig å si om den virker om jeg setter den sammen igjen.
Kodebrikken jeg har fra DNB selvdestrueres når du åpner den. De sender også bare til din folkeregistrerte adresse. Når jeg gikk på folkehøgskule så måtte faren min videresende den til skolen jeg gikk på. Dette var i 2015, men jeg tviler på at det har verdt noen endringer.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva skulle eventuell modifisering være godt for? Sett at du får fri tilgang til å kødde med kodebrikka mi - hvordan vil du utnytte dette til å pwne meg? Greier du å plassere en sender inni som gir deg koden på trygg avstand og utnytte denne før jeg rekker å logge meg inn med den, så fortjener du faenmeg å ta kontroll på kontoen min!
Vis hele sitatet...
Tenker mest på å modifisere sånn at man kan spore hvor den er, er mange som har den rett på nøkkelknippe.

Sikkert bare jeg som er for paranoid
Du kan jo ta en tur innom et elektroverksted og vise frem Kretskortet så har de kanskje noe liggende eller vet hva du trenger.
Hvis du har omadressering på posten hjemmefra, vil også brikken omadresseres. Det fungerte når jeg måtte ha ny brikke.
Min kodebrikke var blitt deaktivert pga innaktivitet over flere år. Ved bytte av mobiloperatør så sluttet bankid på mobil å virke. Da jeg kontaktet banken og spurte hvorfor kodebrikken ikke virket å fikk jeg bare beskjed om å gå i banken med pass for å fikse det evt. få ny brikke. De skrev inn en tallrekke bak på brikken og et døgns tid senere så virket brikken. Slik jeg forstod det på hun damen i banken måtte man signere ved mottak og fremvise pass om en fikk ny brikke i posten. Hun sa det var slutt på at de bare sendte ut kodebrikke i ordinær brevpost pga så mange posttyverier.
Sist endret av _abc_; 28. januar 2021 kl. 18:34.
Ikke bruk tid til å bytte skjerm, det fungerer aldri. Du kommer i beste fall til å få opp «00000». Ta kontakt med banken din, den skal fint kunne sendes til utlandet.
Takker for svar alle sammen!

Jeg får ikke bestilt noe kodebrikke i og med at feil adresse er regget på meg samt at jeg bor i utlandet, men alt løste seg.


Kompis som hadde kodebrikke han ikke brydde seg om, vi demonterte den og satte skjermen opp mot min, koden kom og all good����


https://i.imgur.com/XtCirG6.jpg
Sitat av usikkertjej Vis innlegg
Ikke bruk tid til å bytte skjerm, det fungerer aldri. Du kommer i beste fall til å få opp «00000». Ta kontakt med banken din, den skal fint kunne sendes til utlandet.
Vis hele sitatet...
Problemet hans nå er vel at siden han heller ikke har bankid på mobil så får han ikke engang bestilt ny kodebrikke. Og om banken hans krever pass for å levere ut ny brikke så ble vel det vanskelig om han er utenlands? Eller forresten, DHL har vel en type post der en må signere og leigitimere seg for å få ut forsendelsen. Kanskje banken kan sende den om ts har meldt flytting utenlands. Har ikke ikke meldt flytting blir det umulig tror jeg. Da brikkene sendes til folkeregistrert adresse.
Sitat av Doktor Hodebry Vis innlegg
Kodebrikken jeg har fra DNB selvdestrueres når du åpner den.
Vis hele sitatet...
Interessant! Kan du forklare mer om hvordan denne mekanismen fungerer?