Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2921
Det siste året har det hendt at flere gjenstander som jeg har bestilt fra kina ikke har dukket opp. Slik var det ikke før.
Er det flere her med samme erfaring?
Du har fått med deg at det er komplett frakt- og produksjons-krise sånn globalt?
Pakker blir ofte mistet, så finner de den kanskje senere og sender den til deg. Det lengste jeg har opplevd mellom bestilling og levering ifra Kina pga dette er 2 år.
Ja opplevde at en vare aldri forlot kina. Må ha blitt mista
Er ikke så veldig ofte jeg bestiller fra Kina, kanskje 10 ganger siste 5 år.
Varene har alltid dukket opp etter mellom 4 til 6-7 uker. Har vært mest små ting,
og jeg må si jeg nesten er overasket hver gang over at pakkene dukker i det hele tatt, det er tross alt gratis frakt som regel.

Har opplevd mer problemer med innlandsfrakt, selv over korte avstander og der man betaler 99kr eller mer for tjenesten.
Ikke bestilt siste året, men kunne av og til oppleve det før. Da erstattet de det gjerne eller sendte på nytt. Enig med @vindaloo blir nesten heller overrasket når det dukker opp
Jeg bestiller en god del fra Kina, og det er veldig få som ikke dukker opp.
Siste 2 årene så har det vært en 50/50 sjanse om det kommer eller ikke for meg vertfall
bestiller masse, fått alt.
Bare vent å se hvor mye julegaver som må bli kjøpt "brukt" i år, grunnet skyhøye shipping-rater.
Har bestilt over 300 varer fra Kina de siste 5-6 årene (aliexpress, ikke ebay). Bare én gang har det skjedd at pakka ikke kom fram. Da fikk jeg pengene tilbake. Har ikke merket noen endring den siste tida. Mulig det er flere tvilsomme selgere på ebay enn aliexpress?
Aldri hendt, men så bruker også sider hvor det mulig å få refundert pengene om noe viser seg å ikke komme eller være feil.
får stortsett alle pakker fra ebay, nå bestiller jeg ikke mye. men de gangene det har skjedd får jeg pengene tilbake. etter 2-3 mnd over tid pakka skulle kommet først har jeg fått den likevel. blitt gratis da
Tidligere fikk jeg ofte hentelapp i postboksen for kinapakker, men enkelte ganger lurte jeg på hvorfor jeg ikke fikk den første hentelappen, men bare 2. gangs varsel. Den siste tiden har jeg ikke fått noen av delene. Butikken jeg har postboks i skylder på posten og sier at det ikke er dem som er ansvarlig for at disse lappene uteblir.

Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Har bestilt over 300 varer fra Kina de siste 5-6 årene (aliexpress, ikke ebay). Bare én gang har det skjedd at pakka ikke kom fram. Da fikk jeg pengene tilbake. Har ikke merket noen endring den siste tida. Mulig det er flere tvilsomme selgere på ebay enn aliexpress?
Vis hele sitatet...
Får du der fri frakt, eller betaler du porto slik at du kan spore via posten?
Sist endret av Lauritz; 22. september 2021 kl. 11:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Tidligere fikk jeg ofte hentelapp i postboksen for kinapakker, men enkelte ganger lurte jeg på hvorfor jeg ikke fikk den første hentelappen, men bare 2. gangs varsel. Den siste tiden har jeg ikke fått noen av delene. Butikken jeg har postboks i skylder på posten og sier at det ikke er dem som er ansvarlig for at disse lappene uteblir.


Får du der fri frakt, eller betaler du porto slik at du kan spore via posten?
Vis hele sitatet...
Posten har sluttet med å hentelapp, det hopet seg opp og ble så mye ekstra jobb når alle pakker før ble kom rekommandert. Derfor får man alle pakker fra ebay og de i postkassa.
Når jeg sporer pakkene på Global Package Tracking så står det ofte der at pakkene har kommet til norge, men til tross for det så har jeg ikke fått pakkene i postboksen. Og når jeg ringer postens kundeservice så sier de bare at det er ingenting de kan gjøre.
Tidligere var det slik at man kunne registrere en etterlysning, men slik er det visstnok ikke nå lengre.
Sist endret av Lauritz; 22. september 2021 kl. 12:41.
Jeg har selv akkurat hatt problemer med dette og da sa posten at jeg ikke var registrert på den adressen det skulle sendes til så de hadde sendt den tilbake uten og si ifra til meg. virket som dette gikk automatisk. eneste feil i adressen var at jeg hadde skrevet 4900 i stedefor 4905. Men det rare er at noen pakker bestilt på samme tid har kommet fram, selv med feil adresse.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Når jeg sporer pakkene på Global Package Tracking så står det ofte der at pakkene har kommet til norge, men til tross for det så har jeg ikke fått pakkene i postboksen. Og når jeg ringer postens kundeservice så sier de bare at det er ingenting de kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Så et intervjue med en fyr høyt oppe i posten for noen år siden.
Han sa rett ut at de nedprioriterte pakker fra Kina. Hadde de mye å gjøre (jul etc.) kunne slike pakker bli liggende i flere uker hos de.
Grunnen var at posten no ikke tjener en eneste kr på dette.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så et intervjue med en fyr høyt oppe i posten for noen år siden.
Han sa rett ut at de nedprioriterte pakker fra Kina. Hadde de mye å gjøre (jul etc.) kunne slike pakker bli liggende i flere uker hos de.
Grunnen var at posten no ikke tjener en eneste kr på dette.
Vis hele sitatet...
Det har jeg også hørt, dvs. at pga. at posten rett og slett taper penger på dette pga. at de må lønne ansatte for å arbeide med slike pakker som de ikke får kompensert for pga. at frakten er gratis. Så da har de vel droppet mye av det arbeidet de gjorde tidligere.