Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 9979
Hei.

En person i nær bekjentskap har blitt utsatt for det jeg vil kalle trakassering av en aktør type betalingsformidling. Jeg er den som har fullmakt til å representere denne personen i saken.

Skal prøve å holde meg så kort som mulig.

For ca et år siden kom det et betalingskrav (under 10kkr) til denne personen. Etter å ha undersøkt saken og hatt dialog med aktør ble det helt klart at kravet var ugyldig. Ønsker ikke si så mye mer om dette enn at dette kan dokumenteres.

Det som også kan dokumenteres er at aktør var fullt bevisst på at kravet var ugyldig.

Til tross for dette valgte aktøren å sende kravet til inkasso. Dette gjorde de 2 ganger. Siste gangen ente det opp med en "høring" mellom aktør og inkassoselskap (kravet er bestridet hele tiden) - hvorpå høringen endte opp med at inkassoselskapet fremholdt kravet - helt til jeg leste hvordan aktør hadde forklart seg til inkassoselskapet, og det fremkom at aktør hadde regelrett løyet på flere punkter.

Etter mitt neste svar til inkassoselskapet hvor jeg dokumenterte disse usannhetene, fikk jeg til svar at inkassoselskapet droppet saken.

Nå har det ikke vært mer kommunikasjon med aktør, og jeg vet ikke om aktør vil finne på å sende kravet til et tredje inkassoselskap bare for å plage denne personen enda mer.

Selv om aktør har lagt saken død, så mener jeg at aktør har opptrådt uprofesjonelt og utvist trakkaserende adferd overfor personen jeg representerer ved å fortsette å prøve å kreve inn et krav som åpenbart er ugyldig.

Saken har vart over et år nå, og det jeg lurer på er rett og slett:
Jeg ønsker at dette skal få konsekvenser for denne aktøren. Ikke fordi jeg er så full av forakt og personlig hevnlyst, men fordi jeg VET at dersom denne personen ikke har fått hjelp av meg i saken så er det ikke sjans i helvette* at det hadde gått bra for personen (som ikke er i stand til å forsvare seg overfor en slik aktør/krav).

Og det er helt sikkert veldig mange som gir seg (tenker spesielt eldre og personer med andre former for nedsatt helse), og ender opp med å betale selv om kravet ikke har snev av gyldighet.
Det er derfor jeg har et inderlig ønske om at det får konsekvens for en aktør hvis proffesjon synes å sette mottaker av pengekrav i dårlig lys for selv å bedre sine sjanser til å vinne gjennom med sitt krav

Si at dette er saken - fullt ut dokumenterbar fra min side - hvis jeg var satt i aktøren sine sko, hva bør aktør håpe at jeg ikke gjør ?

Hvilke instans er det best å henvende seg til for min del ?


Det ble nok en litt lang tråd, og håper dere har forståelse for at jeg ikke ønsker å gå ut med navn på aktør på nåværende tidspunkt

* unnskyld språkbruken, men jeg mente det helt oppriktig . . .
Sitat av Xgeir Vis innlegg

Saken har vart over et år nå, og det jeg lurer på er rett og slett:
Jeg ønsker at dette skal få konsekvenser for denne aktøren. Ikke fordi jeg er så full av forakt og personlig hevnlyst, men fordi jeg VET at dersom denne personen ikke har fått hjelp av meg i saken så er det ikke sjans i helvette* at det hadde gått bra for personen (som ikke er i stand til å forsvare seg overfor en slik aktør/krav).

Og det er helt sikkert veldig mange som gir seg (tenker spesielt eldre og personer med andre former for nedsatt helse), og ender opp med å betale selv om kravet ikke har snev av gyldighet.
Det er derfor jeg har et inderlig ønske om at det får konsekvens for en aktør hvis proffesjon synes å sette mottaker av pengekrav i dårlig lys for selv å bedre sine sjanser til å vinne gjennom med sitt krav

Si at dette er saken - fullt ut dokumenterbar fra min side - hvis jeg var satt i aktøren sine sko, hva bør aktør håpe at jeg ikke gjør ?

Hvilke instans er det best å henvende seg til for min del ?


Det ble nok en litt lang tråd, og håper dere har forståelse for at jeg ikke ønsker å gå ut med navn på aktør på nåværende tidspunkt

* unnskyld språkbruken, men jeg mente det helt oppriktig . . .
Vis hele sitatet...
Du må nok si mer om denne aktøren skal dette gi noe mening.

I forhold til inkasso så er jo dette bare bortkastet energi for deg og din venn. Inkasso er nærmest blitt myeomspunnet til noe veldig skummelt. Mens det egentlig bare er flytting av papirer. Inkasso har ingen konsekvens før kravet er gjort rettslig, normalt skjer dette i forliksrådet. Det er heller ingen betalingsanmerkninger å få før det er gjort rettslig. Så kan de sitte der da med bestridt krav. For hvis det er som du sier kommer de ikke til å få noe medhold i et ev. forliksråd.

Skal du gå på aktøren kan det være mer hensiktsmessig å se på opprinnelsen til kravet.
Sist endret av Dough; 14. mai 2021 kl. 19:33.
Det er en betydelig gruppe med Nordmenn som kan miste jobb og selv karriere av å få inkassokrav imot seg (selv hvis de opplyser om det som de er pålagt, og selv om kravet er omstridt), så å si det har ingen konsekvens er i beste fall ønsketenkning.

Men ja, det er fint lite noen kan gjøre med en aktør som sender et krav til to forskjellige inkassoselskaper. Det at du i det hele tatt tror dette kan straffes på noen måte sier litt om hvor bitter du er og hvor adskilt fra virkeligheten du er. Hvis den du har hjulpet ikke selv klarer å håndtere et inkassokrav, uansett kompleksitet, så trenger denne personen vergemål.
Xgeir's Avatar
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det er en betydelig gruppe med Nordmenn som kan miste jobb og selv karriere av å få inkassokrav imot seg (selv hvis de opplyser om det som de er pålagt, og selv om kravet er omstridt), så å si det har ingen konsekvens er i beste fall ønsketenkning.

Men ja, det er fint lite noen kan gjøre med en aktør som sender et krav til to forskjellige inkassoselskaper. Det at du i det hele tatt tror dette kan straffes på noen måte sier litt om hvor bitter du er og hvor adskilt fra virkeligheten du er. Hvis den du har hjulpet ikke selv klarer å håndtere et inkassokrav, uansett kompleksitet, så trenger denne personen vergemål.
Vis hele sitatet...
Hvor vil du med dette? Helt motsatt av det Dough skriver og et aldri så lite negativ personkarakteristikk. Slik jeg leser og tolker innlegget ditt så mener du altså at en aktør med et krav alltid har rett, uansett?

Og at du synes å vite at jeg er bitter og adskilt fra virkeligheten basert på denne ene tråden - lurer på om du selv jobber i bransjen? jeg synes å kjenne igjen virkemidlene.

Om det er slik som du antyder - da er det jo meget enkelt å tjene seg styrtrik, bare start opp et selskap og begynne å pøse ut betalingskrav i vilden sky, det får jo ingen konsekvenser uansett. De som mottar kravet er uansett den som har problemet.
Er vel anmeldelse av kreditor som er det eneste virkemiddelet du har. Du har det vel uansett skriftlig nå, så hvis kravet sendes til nytt inkassoselskap, så viser du bare til dialogen dere i mellom.

"Dersom du mener at kreditor ikke har et berettiget krav mot deg må du kontakte kreditor og protestere på kravet. Dette bør gjøres skriftlig av bevishensyn. I utgangspunktet kan kreditor ikke sende et omtvistet krav til inkasso. Dette følger av inkassoloven § 1 Det er likevel ikke uvanlig at kreditor likevel sender kravet til et inkassoselskap dersom han mener at han har krav på pengene sine."

https://www.juss.info/slik-handterer-du-inkassokrav/
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Hvor vil du med dette? Helt motsatt av det Dough skriver og et aldri så lite negativ personkarakteristikk. Slik jeg leser og tolker innlegget ditt så mener du altså at en aktør med et krav alltid har rett, uansett?

Og at du synes å vite at jeg er bitter og adskilt fra virkeligheten basert på denne ene tråden - lurer på om du selv jobber i bransjen? jeg synes å kjenne igjen virkemidlene.

Om det er slik som du antyder - da er det jo meget enkelt å tjene seg styrtrik, bare start opp et selskap og begynne å pøse ut betalingskrav i vilden sky, det får jo ingen konsekvenser uansett. De som mottar kravet er uansett den som har problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke vært i nærheten av å si at aktøren har rett. Men to tilfeller av å sende et krav til to forskjellige inkassoselskaper er ikke i nærheten av å være straffbart. Det er ikke rett, men du blir heller ikke straffet for å fise i en heis.

Ja, bedrifter gjør dette hver eneste dag, hver eneste uke, hele året, året rundt, i alle land. Og kun de færreste blir straffet for det, og i de tilfellene det er snakk om straff så er det jævlig, helt sykt mye jævlig mye mer enn 1 krav sendt til to inkassoselskaper. Se bare på hvor lenge flyselskapene ÅPENBART BRUTT LOVEN NÅR DET GJELDER TILBAKEBETALING AV KANSELLERTE FLYTURER UTEN AT MYNDIGHETENE GJØR NOE SOM HELST ANNET ENN Å SI "kan dere please følge loven?".

En aktør som sender ett krav to ganger til en og samme privatperson via to forskjellige inkassoselskaper er ikke i nærheten av verken kriminelt eller sivilrettslig erstatningspliktig (i Norge må man faktisk vise til tap/skader for å vinne frem sivile søksmål, akkurat hva har "offeret" her tapt hittil?).
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det er en betydelig gruppe med Nordmenn som kan miste jobb og selv karriere av å få inkassokrav imot seg (selv hvis de opplyser om det som de er pålagt, og selv om kravet er omstridt), så å si det har ingen konsekvens er i beste fall ønsketenkning.

Men ja, det er fint lite noen kan gjøre med en aktør som sender et krav til to forskjellige inkassoselskaper. Det at du i det hele tatt tror dette kan straffes på noen måte sier litt om hvor bitter du er og hvor adskilt fra virkeligheten du er. Hvis den du har hjulpet ikke selv klarer å håndtere et inkassokrav, uansett kompleksitet, så trenger denne personen vergemål.
Vis hele sitatet...
Hvem, hva hvordan kan du miste jobb av å få inkassokrav? "Selv hvis de opplyser om det som de er pålagt" Vel, de må jo såfall nødvendigvis opplyse om det da inkassokrav ikke registreres noe sted før det blir betalingsanmerking. Trur du surrer veldig med begrepene her. Ett inkassokrav er egentlig bare et litt alvorligere varsel om betaling enn en purring. En aktør får ikke betalt og ønsker at andre tar seg av disse formalitetene. Det er inkasso, noen som håndterer kravet, de står helt uten myndighet til å gjøre særlig annet enn å sendre deg "trusler" pr brev. Inkassokrav er i utgangspunktet helt uten konsekvenser annet enn et fordyrende ledd og vil ikke kunne sees i noe register som f.eks betalinganmerking. Det du kan få trøbbel med jobb på er betalingsannmerking og kredittgjeld. Betalingsanmerking har jeg forklart over, og er noe som skjer i etterkant av inkasso, rettslig krav kan også inndrives av kemneren.

https://www.nettavisen.no/okonomi/tu.../12-95-3633813

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Jeg har ikke vært i nærheten av å si at aktøren har rett. Men to tilfeller av å sende et krav til to forskjellige inkassoselskaper er ikke i nærheten av å være straffbart. Det er ikke rett, men du blir heller ikke straffet for å fise i en heis.

Ja, bedrifter gjør dette hver eneste dag, hver eneste uke, hele året, året rundt, i alle land. Og kun de færreste blir straffet for det, og i de tilfellene det er snakk om straff så er det jævlig, helt sykt mye jævlig mye mer enn 1 krav sendt til to inkassoselskaper. Se bare på hvor lenge flyselskapene ÅPENBART BRUTT LOVEN NÅR DET GJELDER TILBAKEBETALING AV KANSELLERTE FLYTURER UTEN AT MYNDIGHETENE GJØR NOE SOM HELST ANNET ENN Å SI "kan dere please følge loven?".

En aktør som sender ett krav to ganger til en og samme privatperson via to forskjellige inkassoselskaper er ikke i nærheten av verken kriminelt eller sivilrettslig erstatningspliktig (i Norge må man faktisk vise til tap/skader for å vinne frem sivile søksmål, akkurat hva har "offeret" her tapt hittil?).
Vis hele sitatet...
Hvem er du som snakker om at TS er bitter her du sitter og knuser tastaturet?

Sitat av Xgeir Vis innlegg
Det ble nok en litt lang tråd, og håper dere har forståelse for at jeg ikke ønsker å gå ut med navn på aktør på nåværende tidspunkt .
Vis hele sitatet...
Du trenger jo ikke gå ut med noe navn men hva gjelder det? Er dette en forbruksvare/tjeneste så gjelder jo forbrukerkjøpsloven og forbrukerrådet er rette instans for å rydde opp i det opprinnelige kravet. Du starter litt i feil ende med å kriminalisere de før de har gjort noe annet galt enn å ta seg betalt for "hva det nå enn er" som er så hemmelig.
Sist endret av Dough; 15. mai 2021 kl. 09:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Xgeir's Avatar
Trådstarter
OK, takker for deres synspunkter.

Ja, jeg har absolutt en egeninterresse i saken og er jo automatisk partisk. Men jeg tror jeg absolutt hadde belegg for å spøre bashfoo om tilknytning til bransjen, og det hadde jo vært litt interresant å få avklart.

Og som sagt er det ikke hevn jeg går rundt med i tankene. Det jeg er ute etter og håper å få til, er at de som er avdelingsledere i slike bedrifter (eller hvem det nå er som har personlig ansvar for å videresende krav til inkasso) tenker seg om et par ganger. Hvis man kan få til - bare en bitteliten dreining (til og med lim -> 1/0) så er det nesten sånn at det er grunn til å gå videre.

Og for å prøve å gjette seg frem til neste innlegg fra en som "missforstår" : Jeg mener ikke det er noe galt i slik som bransjen driver til daglig, problemet oppstår når den som mottar et krav enten kan dokumentere at kravet er ugyldig - eller der motpart/aktør sitter på bevisbyrden men nekter å fremfinne (dvs. har ikke) og at en aktør likevel presser på for å få kravet igjennom.
Det er denne typen saker jeg ønsker at det blir slutt på.

I vår sak, opplevde vi at aktør holdt saken gående så lenge som mulig, og aktør gamblet på at vi ikke hadde kontroll i saken og forsøkte seg på usannheter som strakk seg tilbake i tid. Dette regnet aktøren med de skulle vinne igjennom overfor inkassoselskapet, men heldigvis så hadde vi utskrifter av all tidligere kommunikasjon og kunne sågar bevise at aktør løy. Jeg regner dessverre med at andre som kommer i en liknende situasjon også vil bli utsatt for dette.

Æsj - tenk at jeg skulle bli sittende å være uenig med en dude som åpenbart er fan av Linux
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Hvilke instans er det best å henvende seg til for min del ?
Vis hele sitatet...
https://www.forbrukertilsynet.no/fat...sovarsel-uenig
Riktig instans er åpenbart finansklagenemda.

Hvilke saker kan behandles av oss?
  1. Inndrivelse av et krav du har gitt beskjed om at du er uenig i
  2. Kravet er ikke korrekt varslet (ikke mottatt varsel/formfeil i varsel)
  3. Du har vært utsatt for inkassometoder som har utsatt deg for urimelig påtrykk, skade eller ulempe
  4. Du har blitt avkrevd for høyt inkassosalær
Vis hele sitatet...
Er Inkassokrav - aktør kan ikke bevise/dokumentere krav 24. september 2020 på diskusjon.no del 1 av tråden? Tenkte siden dere begge poster i nyere tid, heter Geir, har fullmakt over økonomien til en annen person og alle detaljer i saken ellers er klin like?

Sitat av Xgeir
Det som også kan dokumenteres er at aktør var fullt bevisst på at kravet var ugyldig.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan dette dokumenteres?

I så fall håper jeg du har levert en klage til finansklagenemda innen nå?
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Ja, jeg har absolutt en egeninterresse i saken og er jo automatisk partisk. Men jeg tror jeg absolutt hadde belegg for å spøre bashfoo om tilknytning til bransjen, og det hadde jo vært litt interresant å få avklart.
Vis hele sitatet...
Har ingen tilknytning til bransjen utover å ha mistet kollegaer pga inkassokrav (når vi har krav om UPA, bakgrunnsjekk, autorisasjon og sikkerhetsklarering)..

Folk må gjerne tro i sin lille boble at et inkassosak ikke får noen konsekvenser før man får betalingsanmerkning, men det er ikke uten grunn at NSM sitt skjema "Personopplysningsblankett" nevner følgende:

Opplysninger som innhentes fra relevante registre, jf. sikkerhetsloven § 8-5 sjette ledd og klareringsforskriften § 8. Dette
er opplysninger fra registre hos politiet, Politiets sikkerhetstjeneste, skatteetaten, Nasjonal sikkerhetsmyndighet,
Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret, Utlendingsdirektoratet, namsmyndighetene, Kartverket, Brønnøysundregistrene,
kredittopplysnings- og inkassoselskaper
Vis hele sitatet...
Inkassosaker er ikke noe du børster under teppet når det kommer til atuorisasjon og sikkerhetsklarering (iallefall ikke hvis du vil beholde karrieren)..

Men nei, at en aktør har sendt en person ett krav via to forskjellige inkassosaker er ikke verken ulovlig, eller noe som blir straffeforfulgt, ei heller vil det gjøre noe som fuckings helst i et sivilt søksmål.

Min nærmeste Rema 1000 er lovpålagt å ha en viss prosentandel av parkeringsplassene tildelt handikapparkering, men det betyr ikke at kundene kommer noen vei med klager når franchiseeieren bruker HC-plassene til å selge blomster..
Voks opp og lær deg først som sist at selv om visse ting er "ufint" og kanskje til og med "ulovlig" så får du ikke gjort noe med det. Noen må også enforce lovene, og dette tilfellet er ikke noe som noen noensteder i Norge kommer til å bry seg med. Bedrifter generelt straffes kun i det hele tatt hvis det er snakk om veldig alvorlige lovbrudd. Se bare på hvor få mennesker som ble fengslet etter subprime eller dieselgate..
Sist endret av bashfoo; 15. mai 2021 kl. 21:09.
"Inkassosaker er ikke noe du børster under teppet når det kommer til atuorisasjon og sikkerhetsklarering (iallefall ikke hvis du vil beholde karrieren).."
Kilde til denne påstanden hadde vært fint.
Jeg finner det litt usannsynlig at et enkelt omstridt krav skulle bety tap av sikkerhetsklarering. Men selvfølgelig vil økonomisk rot vurderes, det gjør personer mer sårbare.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av dggr Vis innlegg
"Inkassosaker er ikke noe du børster under teppet når det kommer til atuorisasjon og sikkerhetsklarering (iallefall ikke hvis du vil beholde karrieren).."
Kilde til denne påstanden hadde vært fint.
Vis hele sitatet...

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...018-12-20-2054

§ 8.Registeropplysninger til personkontrollen ved sikkerhetsklarering
Som ledd i personkontrollen ved en sikkerhetsklarering, kan Nasjonal sikkerhetsmyndighet innhente og videreformidle til klareringsmyndigheten opplysninger fra

a) politiets registre
b) registre hos Politiets sikkerhetstjeneste
c) Skatteetatens registre
d) Nasjonal sikkerhetsmyndighets egne registre
e) Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret
f) Utlendingsdirektoratets registre
g) registre hos namsmyndighetene
h) Kartverkets registre
i) Brønnøysundregistrene
j) registre med gjeldsinformasjon eller kredittopplysninger hos foretak som regnes som gjeldsinformasjonsforetak eller kredittopplysningsforetak etter gjeldsinformasjonsloven
k) registre hos private inkassatorer som har bevilgning etter inkassoloven.
Til personkontrollen av nærstående kan Nasjonal sikkerhetsmyndighet innhente og videreformidle til klareringsmyndigheten opplysninger som kreves etter første ledd bokstav a til f.
Vis hele sitatet...
Sitat av bashfoo Vis innlegg

Men ja, det er fint lite noen kan gjøre med en aktør som sender et krav til to forskjellige inkassoselskaper. Det at du i det hele tatt tror dette kan straffes på noen måte sier litt om hvor bitter du er og hvor adskilt fra virkeligheten du er. Hvis den du har hjulpet ikke selv klarer å håndtere et inkassokrav, uansett kompleksitet, så trenger denne personen vergemål.
Vis hele sitatet...

Å sende ut urettsmessige krav er i verste fall svindel. Det kan faktisk være et lovbrudd. Om dette skjer i større skala vil selskapet bak kravet lett få inn masse penger fordi mange mennesker heller bare betaler slike krav fordi de vet eller regner med at det vil bli masse pes å få ryddet opp i saken.

Det er dermed nesten i allmennhetens interesse at slikt belyses, anmeldes eller får spalteplass i feks aviser eller TV.

Om ts har god nok dokumentasjon i saken er det kanskje mulig å få spalteplass på saken? Bedrifter som sniker og snor seg i forbrytersk hensikt bør ikke slippe unna med svindel.

Problemet med slikt er at om en slik bedrift får spørsmål om en konkret sak, finner selskapet på tusen unnskyldninger. Intern glipp, nyansatt, osv. Lett å tåkelegge. En anmelding alene gjør neppe noe fra eller til, fordi saken neppe vil bli etterforsket, og skulle politiet mot formodning kontakte selskapet vil selskapet lett snike seg unna, evt. innrømme en glipp og love å droppe kravet. Men spalteplass kan få andre som har mottatt liknende krav til å stå frem og anmelde, og da er det plutselig ikke en enkeltsak, og politiet kan ikke lengre bare henlegge saken fordi det blir for mye pes av en henleggelse

Dessverre er det ikke alle selskaper som aner hva etikk og moral er. Aggressive salgsmetoder eller negativt salg, eller uriktige krav til inkasso forekommer. Og de blir noens hodepine og andres bonus.

Det er krav til hva som kan sendes til inkasso. Inkassobransjen er blitt flinkere til å følge loven, men de behandler jo alle krav som reelle krav helt til mottaker av kravet evt. motsier seg kravet og kan dokumentere dette. I henhold til lov om inkasso må inkassoselskapet stoppe inndrivelsen av kravet når det er dokumentert at kravet er uriktig.

Svindlere eller uærlige selskaper kan utnytte dette, ved å gjøre som ts forteller om. Bare sende samme sak til nytt inkasso selskap.

Om ts har god dokumentasjon så bør det være mulig å gå i dybden her. For begge inkassoselskapene har nok dokumentert innsigelsen mot kravet, og formidlet det til selskapet som sendte inn kravet. Inkassoselskapene kan dermed stadfeste dokumentasjonen fra ts. Og det vil bli mulig både for journalister og politiet å raskt få en oversikt og ta en vurdering på dette kravet er svindel eller dårlige rutiner, en hendig glipp eller whatever.

Falske fakturaer og inkassovarsler og ymse slike saker har faktisk vært et problem i mange år. Det har tidligere stort sett rammet bedrifter, men om det plutselig er noen som kjører samme skitne spill mot privatpersoner så blir jeg ikke overrasket. Jo lettere det er samle data om potensielle ofre de kan svindle jo lettere blir det vel å lykkes jevnt over tid med slikt.

Kjør på ts, forsøk med både anmeldelse og spalteplass. Om det hjelper eller ei kommer litt an på både din dokumentasjon og hva selskapet bak kravet sier, og hva som evt. kan bevises. Kanskje skjer det ingenting, men om selskapet faktisk tjener penger på falske krav så er det kanskje ubehagelig nok til at de stopper praksisen?
Sist endret av _abc_; 16. mai 2021 kl. 11:18.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er jo bare en kilde på at de har rett til å innhente opplysninger og at de kan gjøre det. Ikke at de gjør det og avslår enhver klarering som er i befatning med inkasso.

Det er ingenting som tilsier at de går på enhver befatning med inkasso. Som jeg har forsøkt å poengtere så er det noe med hva en "inkassosak" er for noe skummelt, saksgangen her og når ting blir et problem. NSM ser åpenbare problemer med økonomi, om du har glemt en regning som "går til inkasso" så er det nok ikke det mest interessante. Det er heller ikke noe register for "inkassosaker". Så innhenting av opplysninger starter nok naturligvis med betalingsanmerkninger og så kan de innhente ytterligere opplysninger fra de det er registrert saker hos.

Her fra veiledningen

En kreditor er den som har et økonomisk krav mot deg, for eksempel en bank som har lånt deg
penger eller et firma hvor du har handlet. Dersom et krav har gått til inkasso innebærer det at
betalingsfristen på en ubetalt faktura har utløpt og at et inkassoselskap har tatt over oppfølgingen av
kravet. Tvangsinndrivelse betyr at myndighetene bistår en kreditor med å kreve inn det du skylder.


Vi ber deg opplyse om eventuelle saker du har hatt som debitor (den som skylder penger til kreditor) i
forliksrådet og om eventuelle betalingsavtaler du har hatt med inkassoselskap eller kreditorer. Angi
tidspunkt. Opplys også om du har vært i kontakt med økonomisk rådgiver i kommunen, namsmannen
eller privat økonomisk rådgivning, samt resultatet av dette.
Vis hele sitatet...
Her kan du altså trygt ha hatt et renn av inkassosaker uten at de engang er opplysningpsliktig.
Glemte en ting ts. Du bør gå videre med saken, ikke bare for egen skyld eller for å støtte den som mottok kravet. Men fordi du har helt rett i det du sier, for mange er i en situasjon der de ikke har krefter til å ta slike kamper. Du har allerede hjulpet ett menneske i denne saken, om du forsøker å ta dette videre så hjelper du kanskje flere.
For å føye til mitt innlegg over enda mer spesifikt det de etterspør fra skjema:

"Har du i løpet av de siste ti årene misligholdt økonomiske krav som har ført til særskilte avtaler
med kreditor, inkasso eller tvangsinndrivelse?"

De spør altså ikke om du i løpet av de siste 10 årene har glemt en regning som "har gått til inkasso"...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har selv fått 3-4 inkasso vasler fra en hvis bedrift, visse hadde dobbelt og til og med tripplet seg pga inkasso selskapet gebyr og pissss,

Disse er datert tilbake 280+ 320+ dager osv.

Artigste er jeg skulle aldri ha fått disse regningene fra begynnelsen da de var betalt allerede.

Ga faen og betalte alle, orker ikke noe stress, prøvde en telefonsamtale men de mente jeg hadde ingenting utestående i deres system...

Fikk inn original summen av det bedriften skulle ha men alle gebyr og krav beholdt inkasso selskapet selvfølgelig.

Har nå også problemer med at Jobb A har slurvet med timebetaling overtid osv. Og kun fått 1 lønnslipp for de 6 månedene jeg jobbet der som er helt feil i følge kontrakten.

Så fikk jeg en sykemelding på 16 dager som de valte å bestride så venter der.

Nav har bestridt en sykemelding som jeg sa jeg ikke ville ha i starten av året men ble sendt allikevel sykehuset ga meg også sykemeldingen til en annen person i papir.

Trodde jeg skulle loke rundt pga oxy og benz ikke de ansatte.

Jobb B nå har ikke utbetalt min første månedslønn og får ikke kontrakten min over mail som de sa, samt de fjernet alle mine skift og daglig leder svarer ikke på Tlf eller Epost om hvor lønna er og om jeg faktisk fikk jobben som jeg har hatt i litt over en måned.

Ikke stol på en sjel når det kommer til penger og utnyttelse, skal ha alt skriftlig med Initialer på alle sider begge bunner og signatur i penn, ikke en jævla kopi av din signatur på et nytt dokument helt annerledes enn det du skrev under på...

Sorry ble fort veldig irritert når jeg ser større bedrifter prøve seg på privat personer
Hold dere langt unna restaurant, nattklubb og bar eller generelt krevende arbeid der alle er polakker eller russere blir bare tull.
Sitat av Brew Vis innlegg
Har selv fått 3-4 inkasso vasler fra en hvis bedrift, visse hadde dobbelt og til og med tripplet seg pga inkasso selskapet gebyr og pissss,

Disse er datert tilbake 280+ 320+ dager osv.

Artigste er jeg skulle aldri ha fått disse regningene fra begynnelsen da de var betalt allerede.

Ga faen og betalte alle, orker ikke noe stress, prøvde en telefonsamtale men de mente jeg hadde ingenting utestående i deres system...

Fikk inn original summen av det bedriften skulle ha men alle gebyr og krav beholdt inkasso selskapet selvfølgelig.

Har nå også problemer med at Jobb A har slurvet med timebetaling overtid osv. Og kun fått 1 lønnslipp for de 6 månedene jeg jobbet der som er helt feil i følge kontrakten.

Så fikk jeg en sykemelding på 16 dager som de valte å bestride så venter der.

Nav har bestridt en sykemelding som jeg sa jeg ikke ville ha i starten av året men ble sendt allikevel sykehuset ga meg også sykemeldingen til en annen person i papir.

Trodde jeg skulle loke rundt pga oxy og benz ikke de ansatte.

Jobb B nå har ikke utbetalt min første månedslønn og får ikke kontrakten min over mail som de sa, samt de fjernet alle mine skift og daglig leder svarer ikke på Tlf eller Epost om hvor lønna er og om jeg faktisk fikk jobben som jeg har hatt i litt over en måned.

Ikke stol på en sjel når det kommer til penger og utnyttelse, skal ha alt skriftlig med Initialer på alle sider begge bunner og signatur i penn, ikke en jævla kopi av din signatur på et nytt dokument helt annerledes enn det du skrev under på...

Sorry ble fort veldig irritert når jeg ser større bedrifter prøve seg på privat personer
Hold dere langt unna restaurant, nattklubb og bar eller generelt krevende arbeid der alle er polakker eller russere blir bare tull.
Vis hele sitatet...
Send skriftlig lønnskrav, og om de ikke betaler så slår du de konkurs.
Husk å få med renter siden du skulle hatt betalt.

Du kan slå en bedrift konk for å skylde 500kr så lenge du kan dokumentere kravet og de ikke betaler. Mener det er en 1500 i gebyr for å sende konkursvarsel eller deromkring. Absolutt verdt det når ledelsen begynner hisse seg opp og du vet de e fucked.