Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 967
Etylglukuronid (EtG) og etylsulfat (EtS) er omdannelsesprodukter (metabolitter) som dannes når alkohol brytes ned i kroppen. Det er en svært liten del av inntatt alkohol, under 0,1 %, som blir til EtG og EtS.
Link til Oslo universitetssykehus


EtG og EtS brukes for å finne ut om man har drukket alkohol, men vil disse stoffene dannes fra leveren når man har inntatt GHB ?
"Pharmacology

GHB is rapidly absorbed with an onset of action within 15 min. Bioavailability is approximately 65%, with a half-life in blood of approximately 25 min. The drug is not protein bound in the plasma. GHB is metabolized by multiple steps ultimately to succinic acid which enters the Krebs cycle for metabolism to carbon dioxide and water. Less than 2% of GHB is eliminated unchanged in the urine, resulting in short detection times for urine screening programs of generally only 8–12 h.

GBL is more lipophilic than GHB and is absorbed faster with higher bioavailability. GBL is rapidly converted into GHB by paraoxonase enzymes found in the blood [13,14]. Levels of paraoxonase have interindividual variation, leading to significant differences in the response to GBL. 1,4BD is converted to GHB by the sequential action of alcohol dehydrogenase and aldehyde dehydrogenase, the same enzymes involved in the metabolism of ethanol and methanol [13,14]. Interindividual differences in levels of these enzymes can influence response and adverse effects of 1,4BD."


Jeg vet ikke så mye om GHB og vet ikke hvilke metabolitter som dannes i disse "multiple steps", men noen kan kanskje utdype?

Edit:

Sjekk her hvordan det brytes ned og hvilke stoffer som dannes:

https://www.wikipathways.org/index.php/Pathway:WP4157

Blå ring rundt betyr at det er en metabolitt.

Anbefaler forøvrig å droppe å erstatte alkohol med GHB hvis det er en problemstilling i ditt tilfelle Beklager på forhånd om det ikke er derfor du lurer.
Sist endret av krystallkongen; 14. september 2021 kl. 18:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kort og godt: Nei, GHB skaper helt andre metabolitter enn alkohol.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan GHB spores i urinprøver ved innsending til lab? Eller finnes det urinsticks?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan GHB spores i urinprøver ved innsending til lab? Eller finnes det urinsticks?
Vis hele sitatet...
Ett raskt søk på forumet her eller Google så hadde du hatt svaret:

Den raske nedbrytningen av GHB gjør at stoffet kun kan påvises i blod i noen få timer etter at stoffet ble inntatt. I urin kan GHB påvises i ca. tolv timer.
Sitat av AbSoul Vis innlegg
Ett raskt søk på forumet her eller Google så hadde du hatt svaret:

Den raske nedbrytningen av GHB gjør at stoffet kun kan påvises i blod i noen få timer etter at stoffet ble inntatt. I urin kan GHB påvises i ca. tolv timer.
Vis hele sitatet...
Jeg har googlet masse og vet det vises kun 12 timer i urinen. Men siden ets og etg er så sensitive ved testing av alkohol, var jeg redd at ghb skulle danne samme stoffer slik det slår ut en alkohol test uansett . Har lest mange pdfer fra syke huset og det står at stoffet som blir tester i GHB kun er GHB, så konklusjon ;; jeg tar sjansen på en kork neste helg 🙃

Sitat av AbSoul Vis innlegg
Ett raskt søk på forumet her eller Google så hadde du hatt svaret:

Den raske nedbrytningen av GHB gjør at stoffet kun kan påvises i blod i noen få timer etter at stoffet ble inntatt. I urin kan GHB påvises i ca. tolv timer.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan GHB spores i urinprøver ved innsending til lab? Eller finnes det urinsticks?
Vis hele sitatet...
Er en egen GHB urinsticks eller multirustest. Det skal ikke være mulig å finne noe etter 12 timer etter rus er over , utifra hva jeg har lest og fortsått
Sist endret av Heythereyou; 14. september 2021 kl. 23:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.