Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 7569
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet at dette er individuellt, men prøver likevel for å høre erfaringer.

Noen som har erfaring med peth blodprøve i forbindelse med å vise edrulighet?xSkal ta en gang i måneden.

Når sluttet dere og drikke før dere tok første prøve? Hva var verdien?x

Hvor mange uker før den var null?x

Når man har havnet på null; Kan man drikke 4-5 øl etter man har tatt prøven for så å være edru 1 mnd og havne på null?xNoen som har gjort dette?
Jeg festet bare i helgene typ fredag lørdag. Men hadde opparbeidet en høy toleranse på alkohol. Så det ble mange enheter i løpet av en helg. Jeg rørte ikke en dråpe på 4 uker men det slo fortsatt ut på testen. Så tror det har veldig mye og si hvor høye verdier du får på første prøve.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk! Ser for meg at hvis man kommer ned på 0, om 2 mnd kanskje så kan man ta 3 øl feks, og de vil forsvinne fra blodet etter 2-3 uker.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg leverer peth i forbindelse med førerkort og alkoholmisbruk. Jeg drakk tett og MYE og etter en episode med 3,2 i promille mistet jeg kortet pga edruelighet, da hadde jeg allerede søkt hjelp for alkohol en gang og sprukket. Første prøve 4 uker etter høypromille-episoden var jeg på null, men dette er høyst individuelt. 4-5 øl et par dager etter prøve, når det er en mnd til neste gang burde gå helt fint, men det kommer også an på om du skal vise måtehold eller totalavhold. Vær oppmerksom på at dersom totalavhold gjelder, og saken angår førerkort (noe jeg antar) kan de ved mistanke kreve uanmeldte prøver, og da rykker du tilbake til start. Ikke ta den sjansen!

Jeg er nå inne på kvartalsvise prøver og har vært avholdende i ca to år, med unntak av en kveld på våren dette år, jeg måtte liksom bare prøve igjen. Drakk alene (som jeg alltid brukte gjøre) og ble god og full, et par dager etter prøve når det er 3 mnd til neste. Gikk fint, men fant ut at alkohol er mer slitsomt enn digg når jeg har fått det på avstand, det var for øvrig utenkelig for et par år siden.

Lykke til, og bare fyr løs med spørsmål om det skulle være noe, dette kommer til å gå helt fint. Uansett, benytt anledningen til å gjøre noe med forbruket, det er vel en grunn til at du et pålagt disse prøvene
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er snakk om totalavhold, ikke førerkort, men å beholde jobben. Blir ikke tatt «uanmeldte» prøver.
Jeg drikker tilnærmet ikke noe alkohol, men tok bokstavelig talt bare et par slurker av en rusbrus en bekjent av meg drakk noen uker før jeg tok pETH-prøve og viste verdier rundt 0,04 eller noe slikt. Og dette var kun for å smake.

En slik verdi regnes som praktisk talt avholds, men det viser bare at selv en meget liten mengde alkohol en god stund før prøven taes slår ut på prøven.

Jeg ville satt penger på at det blir avslørt om du drikker. Gå for totalt avhold
Sist endret av krystallkongen; 7. september 2021 kl. 20:05.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er snakk om totalavhold, ikke førerkort, men å beholde jobben. Blir ikke tatt «uanmeldte» prøver.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg har noe med det, men kan arbeidsgiver forlange totalt avhold fra alkohol. Så lenge du ikke møter opp påvirket på jobb. Jobber du for nasa eller noe annet fancy firma?
Anonym bruker
"Ferdig Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har 8mnder dokumentert rusfrie prøver å skal nå ha, uanmeldte prøver / kvartals prøver.
Noen som vet om det er måtehold eller totalhold?
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvis det er i forbindelse med hjelpetiltak, feks akan avtale
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ferdig harpy: det kommer an på din avtale om det er måtehold eller avhold slik jeg har forstått. Personlig har jeg sagt at jeg har sluttet å drikke og tester derfor for avhold. Har ikke hørt noe om stikkprøver for min del, selv om jeg vet at de har rett til å ta det ved mistanke. Har levert kvartalsvis ett år nå, er straks ferdig med 2 års prøver.
Jeg leverte månedlig ett år, for siden kvartalsvis. Det rekker egentlig med 12 mnd, men for å bevise at jeg var avholds kjørte jeg månedlig i 12 mnd av egen fri vilje og gikk over til kvartalsvis ved årsskiftet.
Jeg er altså ferdig neste høst, har bare 4 prøver igjen. Nå er det ikke no stress lenger, har ikke vært inne god legen på lenge, bare dropper innom kontoret og blir stukket 4 ganger pr år.

Men sjekk med lege, eller den instans som krever prøvene, så du finner ut hva som gjelder. Husk at dersom måtehold et OK så er det ikke mange enhetene pr måned du kan drikke for å havne over grensa uansett, så det vil ikke bli snakk om fest og fyll samme hvordan du vender på det (muligens første helga etter prøven hvis du er avholdende de siste ukene frem til neste).

Kan du si litt mer om hvor mye du drikker og hvorfor du er satt på peth, det skinner jo gjennom at du kanskje ikke vil slutte å drikke selv?
Anonym bruker
"Ferdig Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ferdig harpy: det kommer an på din avtale om det er måtehold eller avhold slik jeg har forstått. Personlig har jeg sagt at jeg har sluttet å drikke og tester derfor for avhold. Har ikke hørt noe om stikkprøver for min del, selv om jeg vet at de har rett til å ta det ved mistanke. Har levert kvartalsvis ett år nå, er straks ferdig med 2 års prøver.
Jeg leverte månedlig ett år, for siden kvartalsvis. Det rekker egentlig med 12 mnd, men for å bevise at jeg var avholds kjørte jeg månedlig i 12 mnd av egen fri vilje og gikk over til kvartalsvis ved årsskiftet.
Jeg er altså ferdig neste høst, har bare 4 prøver igjen. Nå er det ikke no stress lenger, har ikke vært inne god legen på lenge, bare dropper innom kontoret og blir stukket 4 ganger pr år.

Men sjekk med lege, eller den instans som krever prøvene, så du finner ut hva som gjelder. Husk at dersom måtehold et OK så er det ikke mange enhetene pr måned du kan drikke for å havne over grensa uansett, så det vil ikke bli snakk om fest og fyll samme hvordan du vender på det (muligens første helga etter prøven hvis du er avholdende de siste ukene frem til neste).

Kan du si litt mer om hvor mye du drikker og hvorfor du er satt på peth, det skinner jo gjennom at du kanskje ikke vil slutte å drikke selv?
Vis hele sitatet...
Er for førerkort.
Var inne for å bukt med rusproblemer, noe jeg har fått til.
Sitter så absolutt ikke å ruser/drekker for rus, har vært avholds fra alkohol og rus i snart 10mnder

Grunnen til at jeg spurte var at jeg liker og jekke ett par kalde til en fotball kamp eller grillings med bekjente 1 gang eller 2 i mnden
Dog ikke hard natt fra 18:00-07:00, 10 ganger i mnden om det var noe tvil hos deg.

Bevist for lege med 8mnder total avhold fra rus, samtidig litt kjedelig at det "sosiale" blir litt drept. Prøv å ikke ta meg feil for er 99% av tiden med bekjente uten rus å koser meg
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde 0,03 etter fem uker totalavhold. Halveringstiden på peth er 3-5 døgn. Hadde drukket ganske lenge og hardt før de fem ukene med avhold. Deretter hadde jeg en ny prøve 1 mnd etterpå med 0,06, og hadde et enkeltinntak en kveld ca tre uker før den siste prøven. Ganske sensitivt mao, og veldig individuelt. Hvis du må vise totalavhold ville jeg ikke sjanset.
Sorry om jeg kupper tråden litt her.. men tabba meg ut på testing nå nettopp..

Jeg har kjørt 2 ganger i fylla for 6år siden.
Hadde noen år der alkohol faktisk var et stort problem for meg.. Men har skjerpet meg og fått et normalt elendig norsk helgefyll forbruk.
Nå tenkte jeg å ta helseattest og ta lappen igjen.

Jeg hadde 2 uker ferie, så fikk jeg korona i utlandet og ble sittende i isolasjon utenlands. Dermed var vi en gjeng som i praksis hadde dagsfylla hver dag i 3 uker.
Etter karantenehotell med litt sjenking der også hadde jeg helsesjekken.

Fikk resultat nå, at jeg hadde for høyt alkoholforbruk til å kunne ta lappen.

Skal inn til legen om to ukers tid for å prate med han om dette.
Han nevnte at de hadde mulighet å sette meg på behandling/avholdsmøter osv.

Sa ikke mye til han på telefon siden han ringte når jeg satt med familien.. så vet ikke helt hvordan man skal gå frem her?

Hva kreves når man har levert en så dårlig blodprøve?

Er det snakk om 1år med testing? Kan det reduseres med å være på disse møtene?
Bør jeg forklare ham situasjonen med ferie og korona?
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Sorry om jeg kupper tråden litt her.. men tabba meg ut på testing nå nettopp..

Jeg har kjørt 2 ganger i fylla for 6år siden.
Hadde noen år der alkohol faktisk var et stort problem for meg.. Men har skjerpet meg og fått et normalt elendig norsk helgefyll forbruk.
Nå tenkte jeg å ta helseattest og ta lappen igjen.

Jeg hadde 2 uker ferie, så fikk jeg korona i utlandet og ble sittende i isolasjon utenlands. Dermed var vi en gjeng som i praksis hadde dagsfylla hver dag i 3 uker.
Etter karantenehotell med litt sjenking der også hadde jeg helsesjekken.

Fikk resultat nå, at jeg hadde for høyt alkoholforbruk til å kunne ta lappen.

Skal inn til legen om to ukers tid for å prate med han om dette.
Han nevnte at de hadde mulighet å sette meg på behandling/avholdsmøter osv.

Sa ikke mye til han på telefon siden han ringte når jeg satt med familien.. så vet ikke helt hvordan man skal gå frem her?

Hva kreves når man har levert en så dårlig blodprøve?

Er det snakk om 1år med testing? Kan det reduseres med å være på disse møtene?
Bør jeg forklare ham situasjonen med ferie og korona?
Vis hele sitatet...
Du ble tatt begge gangene ? I såfall er det ikke sikkert du får den selv om du leverer clean prøver i 1 år . Det er politiet som bestemmer til slutt uansett om dem skal innvilge det. Tviler dem gjør det uten du har dokumentert noe form for alkohol avhengighet terapi , så legen din er nok på rette sporet. Det du beskriver er ikke normalt i det hele tatt og viser du er i risikosonen og burde få behandling for det.

Dette med ferie og korona vil ikke hjelpe på, kun styrke mistanken han har på at du har et alkohol problem.

Si ja til gruppe møter / terapi og avlever prøver ofte er mitt råd.
Sist endret av Moneyking; 9. september 2021 kl. 06:37.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kommer an på hvor ille prøven var. Men det som er innenfor normalområdet (opp til 0,3) er ganske strengt. Jeg tror mange leger er klar over at de alle fleste ville havnet utenfor den limiten etter en ukes ferie med gutta.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er riktig at det er politiet som bestemmer, men det skal stå i brevet du får hvor lenge du skal ta disse prøvene. Til eng sto det 6 mnd, og da kan de ikke seinere gå tilbake på det, så fremt du har verdier under referanseverdien på de 6 månedene. Dersom det er avvik kan du settes på nye 6 mnd, så jeg anbefaler ingen å spekulere i dette forsåvidt. Jeg var i samme situasjon som deg så jeg har vært der :-)

Hvis du er avhengig av sertifikat takker du bare ja til antabus de 6 mnd det tar, hvis du er usikker på om du klarer å holde deg. VET du at du ikke klarer å holde deg et halvår er det smart å ta imot hjelp, livet mitt bar nesten i ruiner når dette skjedde, og hadde nok vært i ruiner nå om ikke jeg hadde stoppet da.

Husk at det legen nå ser, er to tilfeller av fyllekjøring for noen år siden, og en blodprøve som fortsatt indikerer høyt forbruk. Det er det som er synlig for andre, uavhengig av hvor flink du har vært i mellomtiden.

Min erfaring er at systemet glir mye lettere om man er ærlig, og så kontrollerer de ærligheten med peth noen mnd. Det går fort, du kjører jo bil igjen før påske ��
Skjønner ikke helt praksisen mtp førerretten. Jeg ble dømt 2 ganger for promillekjøring. Mistet lappen på livstid som det heter. Etter 5 år tok jeg en peth prøve den hadde høyt nivå. Holdt meg da i 1 mnd så kunne jeg ta lappen igjen. På meg så virket det som at det var opp til fastlegen min og klarere meg for førerkort. Legen måtte skrive en godkjent helseattest så var det bare og ta sertifikat igjen. Nå skal set sies at jeg ikke er alkoholiker bare en dum ungdom som tok feil valg i Helge fylla. Drikker kun i helgene. Har heller ikke måtte ta noe sporadiske prøver i senere tid.
Hadde problem en stund, så kjørte endel i fylla og ble tatt to ganger ja.

Takker for svar. Setter pris på det!

Tror jeg går for ærlighet, og sier jeg er sjokka over testen men skjønner det siden jeg har vært på stranda/hotell 3 uker. Samt spør han om hva som annbefales mtp lappen, behandling, testing osv.
Synes det er rart at det er så forskjellig praksis. Dette burde jo vært standardisert på noe vis. Jeg slapp unna med 2 tester og andre må ta test i 1 år og så sporadisk etterpå. Noen som har prøvd og kontakte advokat for og få fortgang?
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
TheEngineer: gå for ærlighet, anbefales. Jeg har sluppet billig.
5FDP: godt mulig det er ulik praksis i forhold til erkjent alkoholproblem eller «bare» ruskjøring?? Leser man forskriften er den rimelig klar på 6 mnd med godkjente prøver, mulig du slapp billig unna med en lege som ikke satte seg inn i saken? :-)
Forskriften sier prøver i 6 mnd, deretter får man førerkortet for 12 mnd forutsatt kvartalsvise prøver. Kvartalsvise i 3 år, deretter får man kortet tilbake igjen. Dette gjelder altså alkoholproblemer som jeg hadde. Jeg spurte advokat men det var ingen vits i å krangle på det systemet der i følge han, det fantes knapt unntak.

Uansett, 6 mnd går utrolig fort så det er bare å komme i gang. Etter 6 mnd må legen skrive en anbefaling til politiet der denne går god for prøvene, de opphever da sperringen og du kan få tilbake førerretten. Eneste jeg stusset på var at de hadde makulert mitt kort slik at jeg måtte på vegvesenet med papirene og bestille nytt, men pyttpytt, var på tide å bytte bilde uansett
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
5FDP: prøver i 12 mnd gjelder for tyngre kjøretøy som regel.
Anonym bruker
"Ferdig Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
TheEngineer: gå for ærlighet, anbefales. Jeg har sluppet billig.
5FDP: godt mulig det er ulik praksis i forhold til erkjent alkoholproblem eller «bare» ruskjøring?? Leser man forskriften er den rimelig klar på 6 mnd med godkjente prøver, mulig du slapp billig unna med en lege som ikke satte seg inn i saken? :-)
Forskriften sier prøver i 6 mnd, deretter får man førerkortet for 12 mnd
forutsatt kvartalsvise prøver. Kvartalsvise i 3 år, deretter får man kortet tilbake igjen. Dette gjelder altså alkoholproblemer som jeg hadde. Jeg spurte advokat men det var ingen vits i å krangle på det systemet der i følge han, det fantes knapt unntak.

Uansett, 6 mnd går utrolig fort så det er bare å komme i gang. Etter 6 mnd må legen skrive en anbefaling til politiet der denne går god for prøvene, de opphever da sperringen og du kan få tilbake førerretten. Eneste jeg stusset på var at de hadde makulert mitt kort slik at jeg måtte på vegvesenet med papirene og bestille nytt, men pyttpytt, var på tide å bytte bilde uansett
Vis hele sitatet...

Kvartalsvis, er det 1 gang vær 3mnd?

Er selv ferdig med 6mnder, men glemte helt å spørre så mye etter jeg fikk helseattest...
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ferdig Harpy: det stemmer, 4 ganger pr år. Jeg tar februar-mai-august-november.

Les gjerne her: https://www.helsedirektoratet.no/vei...-35-37/alkohol
Da har jeg vært med legen.

Fikk resultat på 0.53, han hørte på hva jeg sa og ville derfor ta en prøve til om 2 mnd for å se hva resultatet ble da.
Han ville helst se at jeg kom ned mellom normal grensene på 0.15.

Han snakket først om behandling, men etter at jeg forklarte at gjengen ble smittet med korona på sydenferie og jeg fikk 3 uker med fyll samt hotell karantene så skjønte han det litt.
Får se om han mener det når resultatet kommer etter neste test.
Anonym bruker
"Klar Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har selv havnet i dette spetakkelet,pga alkohol. Jeg var så dum att jeg spurte legen om antabus,fordi min daværende samboer synes jeg drakk for mye. Dette resulterte i att legen ville ta en peth prøve av meg.
Dum som jeg var, så tillot jeg dette, og prøven var akuratt over.
Så måtte jeg levere prøve i 6 mnd. De var fine, helt til jeg tok en prøve etter sommer ferien,da var den høy, men ikke veldig høy. Da ble det 6mdr til med testing. Igjen ble en prøve for høy, og jeg mistet lappen.
Var edru i 6 mdr å fikk tilbake lappen for ett år, men legen krevde fortsatt månedlig testing, og jeg fikk igjen en prøve som var for høy.
Noe som resulterte i att jeg ikke fikk fornyet førerkort.
Å måtte begynne på nytt.
Jeg sa takk for meg til legen.
Er i full jobb, å kjører utstyr som krever millimeter presisjon 12 timer om dagen. Har ingen sykefravær, å sjefen mener jeg er en meget pålitelig kar.

Men å få kjøre bil, det får jeg ikke. Selv om jeg sa att keg kunne betale for alkolås på bilen min. Som kunne sjekkes hver måned.

Resultatet er att jeg nå må melde flytting til sverige, for så å få tilbake mine førerkort der.

Jeg har aldri kjørt i påvirket tillstand, eller hatt noe med lovens lange arm å gjøre.

Men ett tall på en test har bestemt att jeg er alkoholiker, og ikke skikket til og kjøre bil.

Ett fantastisk system.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Klar Kimære: ja, erfaringen min også, søkte hjelp, sprakk, spurte etter antabus og havnet på prøver. Er man først i dette systemet er eneste veien ut å ha de prøvene omtrent nede på null. Jeg kjørte totalavhold de 6 mnd, og har bare to alkoholinntak de to siste årene, begge gangene like etter jeg har levert min kvartalsvise prøve og slik mange uker til neste. Tar man sjansen og det synes på prøve rykker man tilbake til start med nye 6 mnd. Møkkasystem på mange måter siden noen har total makt over deg, men for meg ble det positivt etterhvert da jeg trengte det for å klare å kutte drikkingen, klarte det nemlig ikke selv.

Lykke til videre uansett��
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er riktig at det er politiet som bestemmer, men det skal stå i brevet du får hvor lenge du skal ta disse prøvene.
Vis hele sitatet...
Er det ikke legen som har siste ordet i dette? Jeg fikk brev fra politiet om at de forlanger 1 år med rene prøver før jeg kan kjøre opp. Sånn som jeg har forstått det så er det bare 6 mnd som er kravet uansett, og det er det jeg og min lege forholder oss til nå.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legen godskriver bare hvor mange mnd med godkjente prøver du har levert, og kan skrive en anbefaling. Det er opp til politiet å si noe om anbefalingen blir godkjent.

Regelverket sier minimum 6 mnd, tyngre kjøretøy 12 mnd. Kan være smart å sjekke med politiet om hvorfor du har fått 12 istedenfor 6, og hvis de ikke har noe god forklaring sjekker du med advokat.
En del advokater hjelper deg et kvarter over telefon om du ringer, jeg ringte til et lite advokatkontor med 3-4 ansatte en gang og fikk svar på det jeg trengte pr telefon, helt gratis.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tar også PETH prøver, ble tatt første gang uten at jeg viste om det. (trudde jeg bare skulle sjekkes for mangler) Hadde litt over 1 de to første prøvene, nå ligger jeg på rundt 0,2
Skal egentlig levere prøve hver uke, men er ikke så strengt. om jeg havner uttpå en kveld eller to så utsetter jeg prøven minst en uke, uten at det blir noe bråk av den grunn