Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 10864
Hei, jeg hadde fått et brev om å hente en bot på stasjonen for bruk av cannabis (hødeløst å ikke bare sende regningen i posten...), de hadde vel et håp om at jeg skulle glemme det, og det gjorde jeg. Idiotisk av meg jeg vet.

En dag så banka det på døra mens jeg og tre kompiser satt å røyka, vi fikk jo selvsagt panikk og begynte å gjemme ting. Jeg åpna døra og der sto to politimenn, jeg spurte dem om dem var her for bota, noe dem selvsagt var. Det rare var at han ene sto klar med lommelykta i døra når jeg åpnet. De spurte ganske kjapt når jeg sist hadde røyka, jeg sa dum som jeg var at jeg hadde røyka tidligere (btw siste gang jeg er ærlig med snuten). Da tok han ene den berømte telefonen og fikk lov til å ha razzia. Jeg spurte sikkert tjue ganger om et bevis på at de faktisk har lov til dette, noe som jeg selvfølgelig aldri fikk. De tok pisseprøve av kompisene og slapp dem ut mens jeg satt i politibilen på utsiden av leilighetene, de stilte seg selvfølgelig sånn at hele bygda fikk se.

Jeg snakka greit med politiet på stasjonen helt fram til at dem sa de mistenkte meg for salg av cannabis. Det eneste jeg fikk vite at dem hadde tatt var noe penger (ca.10.000). Men jeg vet de tok med seg en hasjklump på ca 2-3 gram, noe som ikke var mitt, men kaster ikke kompisen min i ilden. Jeg er ganske sikker på at de fant en 0.2 med mdma som en kompis av meg hadde, har forklart for kompisen at det er ikke noe jeg skal ha på meg og om det dukker opp hos snuten så blir jeg å si hvem det er sitt, bruker forresten bare cannabis selv. Jeg sa da at jeg nektet å forklare meg videre uten å ha pratet med advokat (noe jeg ikke har råd til). Jeg fikk da gå etter de hadde prøvd å overtale meg til å prate en stund.

Jeg kom hjem til et bomba horehus, krydderboks var åpna og slengt utover gulvet og lignende. Korianderposen var åpna, måtte humre litt for meg selv når jeg så det.

Jeg synes dette blir helt latterlig, jeg hadde satt veldig stor pris på hjelp fra dere freaks! har avhør imorra! så setter veldig pris på hurtige svar. Er det mer dere lurer på så spør, så lenge det ikke blir for personlig.
Selvfølgelig kjip situasjon å være i
, men hva er det du egentlig lurer på?
Tips om hvordan man prater med politi, fallgruver og kjent lureri som politiet prøver seg på. Med tanke på at jeg ikke har råd til å prate med advokat så ber jeg dere om råd og tips. Vil ikke bli dømt for noe jeg ikke har gjort, pisseprøva er grei nok men DEALING? de er syke i hodet
Nekt på alt de ikke har bevis på. Ikke si du har kjøpt med eller videreselgt til kompiser.
Bare å nekte. Har de ikke bevis så blir du ikke dømt. Om du ikke dealer er det bare å ta det med ro :-)
De har da rundt 10.000 kr og en flis hasj. Er vel ikke ulovlig å spare penger utenom banken, har veldig dårlig erfaring med penger i banken.
http://www.mistenkt.no/Pagrepet/index.htm fant denne skrevet av en advokat, gjør meg ikke akkurat mer rolig.
Sist endret av Black Horse; 1. april 2014 kl. 16:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vel, når du vert pågripen med stoff og kontanter heime, så har du gjort ting verre for deg sjølv. Du kan halde kjeft om pengane, men det kan kanskje lønne seg å dokumentere at dei er lovleg tent, gjennom kontoutskrifter og lønnsslipper, slik at du svekker det indisiet ein del.
Ja, har tenkt på kontoutskrifter. Å holde kjeft om pengene blir vel litt mistenktsomt? som om jeg ikke bryr meg om dem.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Nekt og/eller hold kjeft. Så en video igår der en politimann og en advokat forklarte at det er jævlig viktig å ikke si en dritt til politiet, da de i nesten alle saker baserer seg på at gjerningsmannen innrømmer hva han har gjort.

Så aldri innrøm en dritt, og aller helst burde svaret ditt være "det vil jeg ikke svare på" på absolutt alt de spør om.
Takker for svar!
Betyr ganske mye. Livet har ikke akkurat smilt til meg i det siste, det her var noe jeg virkelig ikke trengte å få på skulderne.

Det politiet sa til meg var at om jeg ikke ga forklaring så ble det rettsak. Men stoler ikke på et ord en politimann sier lenger, kommer bare løgner ut av munnen dems uansett.

Er forresten ikke så lenge sia dem beskyldte meg for en stjælt mobil. Jeg blodnekta jo selvfølgelig men kompisen min innrømte at det var han.

Har fått pratet med forskjellige folk nå og kommet fram til hva jeg skal gjøre. Det som skjer imorra er at jeg sier jeg har pratet med en advokat, og han rådet meg til å ikke si noen ting, jeg skal heller ikke skrive under på noenting.
Sist endret av Black Horse; 1. april 2014 kl. 17:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og neste gang lar du kanskje være å innrømme lovbrudd når de står på døra di!
Sitat av Cormorant Vis innlegg
Og neste gang lar du kanskje være å innrømme lovbrudd når de står på døra di!
Vis hele sitatet...
Som skrevet i første innlegg.

Det kom som et lite sjokk, visste egentlig ikke hva jeg skulle si. Ble mer eller mindre overkjørt. Noe han prøvde på politistasjonen istad også, fikk meg klar beskjed om at jeg ikke skulle komme her å kreve noenting. Jeg ble litt irritert da han tok mobilen min etter jeg hadde fått den tilbake og var kanskje frekk (i hannes øyne).

Har nå vært i avhør og nektet å forklare meg. Fikk en del trusler om straff og selvfølgelig valget om å gjøre det vanskelig for meg selv eller lett, jeg blir så oppgitt over snuten. Han prata om at det kanskje bare ble forelegg hvis jeg forklarte meg, regner med dette var en felle?
Sist endret av Black Horse; 2. april 2014 kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan går det med saken din Black Horse? Blitt truet med urinprøve eller noe annet tull?
Sitat av Black Horse Vis innlegg
Som skrevet i første innlegg.

Det kom som et lite sjokk, visste egentlig ikke hva jeg skulle si. Ble mer eller mindre overkjørt. Noe han prøvde på politistasjonen istad også, fikk meg klar beskjed om at jeg ikke skulle komme her å kreve noenting. Jeg ble litt irritert da han tok mobilen min etter jeg hadde fått den tilbake og var kanskje frekk (i hannes øyne).

Har nå vært i avhør og nektet å forklare meg. Fikk en del trusler om straff og selvfølgelig valget om å gjøre det vanskelig for meg selv eller lett, jeg blir så oppgitt over snuten. Han prata om at det kanskje bare ble forelegg hvis jeg forklarte meg, regner med dette var en felle?
Vis hele sitatet...
Hva er det du er så oppgitt over? Du har blitt tatt på fersken for å ha gjort noe ulovlig. Du har da valget mellom å gjøre det lett for deg selv og samarbeide, eller du kan gjøre det verre og nekte.

Håper du er klar over at politiet ikke har lov til å lyve under avhør? De har ikke lov til å si noe til deg som ikke er sant. Dersom du forklarer deg vil du sannsynligvis slippe unna med et forelegg. Det er i alle fall vanlig praksis. Dersom du nekter, vil du måtte forklare deg for dommeren. Så spørs det om dommeren tror på deg eller politiet.
Sitat av juster Vis innlegg
Hva er det du er så oppgitt over? Du har blitt tatt på fersken for å ha gjort noe ulovlig. Du har da valget mellom å gjøre det lett for deg selv og samarbeide, eller du kan gjøre det verre og nekte.

Håper du er klar over at politiet ikke har lov til å lyve under avhør? De har ikke lov til å si noe til deg som ikke er sant. Dersom du forklarer deg vil du sannsynligvis slippe unna med et forelegg. Det er i alle fall vanlig praksis. Dersom du nekter, vil du måtte forklare deg for dommeren. Så spørs det om dommeren tror på deg eller politiet.
Vis hele sitatet...
Wow hvor har du truffet på politi, Andeby?
De lyver. Enkleste eksemplet er alle de gangene der de sier at du vil tjene på å tilstå og samarbeide, for det er bullshit og kan bli jævlig dyrt. Nekt nekt nekt. Jobben deres er å bevise at du er skyldig, la de gjøre jobben sin og ikke forstyrr
Sist endret av Bothrops; 3. april 2014 kl. 23:23.
Nei politiet har ikke lov å ljuge men å fortelle halv-sannheter og modifiserte sannheter er en annen ting i praksis. Det har jeg og opplevd i yngre år når jeg var i avhør. De ble busta. han de påsto at satt på naborommet og fortalte alt sendte meg mld og sa han var på jobb. Synd at det er sånn men hva kan man gjøre?
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Wow hvor har du truffet på politi, Andeby?
De lyver. Enkleste eksemplet er alle de gangene der de sier at du vil tjene på å tilstå og samarbeide, for det er bullshit og kan bli jævlig dyrt. Nekt nekt nekt. Jobben deres er å bevise at du er skyldig, la de gjøre jobben sin og ikke forstyrr
Vis hele sitatet...
Det er da ingen løgn å si at du vil tjene på å samarbeide. Dette er noe de er pliktig til å informere om, på samme måte som de plikter å opplyse deg om at du har mulighet til å snakke med en forsvarer. Det er heller ikke noe den enkelte tjenesteperson kan avgjøre, men bestemmes av retten/påtalemyndigheten.
Sitat av juster Vis innlegg
Du har da valget mellom å gjøre det lett for deg selv og samarbeide, eller du kan gjøre det verre og nekte.

Dersom du forklarer deg vil du sannsynligvis slippe unna med et forelegg. Det er i alle fall vanlig praksis. Dersom du nekter, vil du måtte forklare deg for dommeren. Så spørs det om dommeren tror på deg eller politiet.
Vis hele sitatet...
Jeg må være enig med Bothrops hvordan politi er det du har truffet på? Eller er du kanskje politi av yrke og driver å overbeviser freakene om at samarbeid med politiet er bra i saker der man står tiltalt og muligens skyldig.

La meg sitere fangehåndboka som er skrevet av Jussbuss et prosjekt ved UIO.

Sitat av Fangehåndboka - Versjon 6
Under det eventuelle avhøret kan ikke politiet komme med verken løfter, trusler eller tvang.
Vis hele sitatet...
Så uansett hva politiet sier under avhør, så kan dem ikkje garantere det. Hvis dem kommer med noen løfter under avhøret så be om å få det skriftelig fra en jurist eller dommer FØR du sier noe som helst. Politiets arbeid er å bevise at du er skyldig eller at det ligger en sannsynlighetsovervekt for at du har utført den kriminelle handlingen. Uansett hva politiet sier til dommeren så vil ikkje det hjelpe all den tid dem ikkje kan bevise at tiltalte er skyldig eller at det er mer sannsynlig for at han har utført den kriminelle handlingen enn ikkje.

Hvorfor må han forklare seg for dommeren, hvis han spiller kortene sine riktig og kun forteller det nødvendige som han er pålagt til politiet, og så fremt dem ikkje har noe annet bevis enn 10 lapper, så tror jeg ikkje dem gidder å ta saken opp til tingretten engang, den kommer nok til å havne i bunken over henlagte saker.

Husk at i Norge så ligger bevisbyrden i slike straffesaker hos politiet, det er dem som skal bevise at du ER skyldig, ikkje motsatt.

EDIT: Legger den med enda, slik at TS vet om rettighetene sine.

Sitat av Fangehåndboka - Versjon 6
Du har ingen plikt til å la deg avhøre av politiet og det er derfor ikke straffbart å nekte å snakke under avhør. Det eneste du har plikt til er å oppgi navn, fødselsdato, adresse, samt hva du arbeider med eller hva du studerer. Du behøver eksempelvis ikke si hvem som er arbeidsgiveren din eller hvilken skole du går på. Selv om du ikke har forklaringsplikt, plikter du likevel etter innkalling å møte på politistasjon eller lensmannskontor for å avklare om du er villig til å forklare deg for politiet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av 0xFF; 4. april 2014 kl. 00:08.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Politiets arbeid er å bevise at du er skyldig eller at det ligger en sannsynlighetsovervekt for at du har utført den kriminelle handlingen.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke jurist dessverre, men økonom. Likevel må jeg si jeg er litt uenig med deg. Politiets oppgave er da ikke å bevise AT du er skyldig, men å ta rede på OM du er skyldig. Og du har selvfølgelig rett i at politiet ikke kan komme med løfter i avhør. Det skrev jeg da også. Det er retten/påtalemyndigheten som eventuelt gir en tilståelsesrabatt, men politiet plikter å informere om at en slik ordning finnes.

Retten/påtalemyndigheten er imidlertid pliktig til å ta en eventuell tilståelse i betraktning ved straffeutmålingen. Med andre ord plikter de å gi en lavere straff dersom det foreligger en tilståelse. Dette er også, etter hva jeg forstår, vanlig rettspraksis.

Det er ganske mange "politihatere" her inne som kommer med til tider relativt dårlige råd. Så det er vel greit om noen argumenterer mot? Blir jo ingen artig diskusjon om alle er enige hele tiden :-)
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det siste er jo ihvertfall viktig. Et hylekor som synger samme tone er kanskje harmonisk, men det er ikke noe spennende. Samtidig, Juster. Det må jo være ekstremt fristende å i en frustrerende sak - eller i en rekke frustrerende saker - å nytte seg av de sjansene man har for å nå de måla man mener man bør nå. Avhørssituasjonen er det jo skrevet veldig mye litteratur om, så det er jo ikke akkurat en enkel sak. Hvordan man når frem til resultatet kan bli mindre viktig i en bransje med ræva marginer der man er godt beskyttet av sine egne som også oppfatter situasjonen likt.
Sitat av juster Vis innlegg
Likevel må jeg si jeg er litt uenig med deg. Politiets oppgave er da ikke å bevise AT du er skyldig, men å ta rede på OM du er skyldig.
Vis hele sitatet...
Du har delvis rett i det, om politiet ikkje kan bevise at du er skyldig eller at det ligger en sannsynligehetsovervekt som er stor nok til å holde i retten, så vil saken havne i bunken over henlagte saker. Politiet gjør ingenting for å bevise at misstenkte ikkje er skyldig, hadde dem gjort det så hadde dem ikkje henlagt saken men tatt den til påtalemyndighetene for å få en frifinnelse. Henlegging av saken er "delvis" bra for den misstenkte, men saken kan taes opp hvis det kommer nye bevis. Mens en frifinnelse en endelig.

Sitat av juster Vis innlegg
Det er retten/påtalemyndigheten som eventuelt gir en tilståelsesrabatt, men politiet plikter å informere om at en slik ordning finnes.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt at politiet informerer om at man kan få tilståelsesrabatt, men det dem ikkje informerer om er at den må være godtjent av en jurist eller dommer for å være gyldig. Så teknisk sett så kan dem få tilståelsen hos misstenkte, ta saken opp i retten og dømme vedkommende til full straff. Men selvsagt så er ikkje dette praksis.

Og en annen ting er også at tilståelsesrabatt ikkje er veldig stor, da må man jo veie for å i mot om politiet har nok til å få deg dømt eller ikkje. Det er bedre å slippe å sone enn å måtte sone selv med rabatt.

Sitat av juster Vis innlegg
Retten/påtalemyndigheten er imidlertid pliktig til å ta en eventuell tilståelse i betraktning ved straffeutmålingen. Med andre ord plikter de å gi en lavere straff dersom det foreligger en tilståelse. Dette er også, etter hva jeg forstår, vanlig rettspraksis.
Vis hele sitatet...
Tilståelsesrabatten er ikkje så veldig stor, skal ikkje si noe om hva som er vanlig.

Sitat av juster Vis innlegg
Det er ganske mange "politihatere" her inne som kommer med til tider relativt dårlige råd. Så det er vel greit om noen argumenterer mot? Blir jo ingen artig diskusjon om alle er enige hele tiden :-)
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen politihater, men jeg har prinsipp om at jeg bidrar ikkje til at politiet sitt arbeid blir lettere, dem må jobbe for inntekta si.
Sitat av gaupaz Vis innlegg
Hvordan går det med saken din Black Horse? Blitt truet med urinprøve eller noe annet tull?
Vis hele sitatet...
de har jo en pisse prøve, de trenger ikke en til

Sitat av juster Vis innlegg
Hva er det du er så oppgitt over? Du har blitt tatt på fersken for å ha gjort noe ulovlig. Du har da valget mellom å gjøre det lett for deg selv og samarbeide, eller du kan gjøre det verre og nekte.

Håper du er klar over at politiet ikke har lov til å lyve under avhør? De har ikke lov til å si noe til deg som ikke er sant. Dersom du forklarer deg vil du sannsynligvis slippe unna med et forelegg. Det er i alle fall vanlig praksis. Dersom du nekter, vil du måtte forklare deg for dommeren. Så spørs det om dommeren tror på deg eller politiet.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs nå? det det strider mot all mulig logikk. Jeg er mistenk for å selge cannabis! fikk forresten at beløpet var 8900 oppebavert i en headsetboks i hylla. Der lå det muligens også 0.2 mdma. Beløpet lå i en klippose

[quote=0xFF;3107115]
Det er korrekt at politiet informerer om at man kan få tilståelsesrabatt, men det dem ikkje informerer om er at den må være godtjent av en jurist eller dommer for å være gyldig. Så teknisk sett så kan dem få tilståelsen hos misstenkte, ta saken opp i retten og dømme vedkommende til full straff. Men selvsagt så er ikkje dette praksis.

Nå hoppe hjertet mitt høyt! Det du skrev der skremte livskiten ut av meg. Sitter med tårer i øya å det er sjelden skjer. Beutiful med eminem kom akkuratt på. Grunner er at jeg fikk det tilståelserabbat arket, leste gjennom om at det ikke var et tilståelse ark, sånn at jeg ærklærer meg skyldig. Nederst sto det at jeg signerte for at jeg hadde mottat informasjon. Og jeg skrev under. Har jeg misforstått i sjokk eller?

[quote=Black Horse;3107150]de har jo en pisse prøve, de trenger ikke en til



Er du seriøs nå? det det strider mot all mulig logikk. Jeg er mistenk for å selge cannabis! fikk forresten at beløpet var 8900 oppebavert i en headsetboks i hylla. Der lå det muligens også 0.2 mdma. Beløpet lå i en klippose

Kan noen fjerne mitt siste innlegg, trenger et forsøk til hehe. ikke vant til det nye systemet med sammenslåing, takker
Sist endret av Black Horse; 4. april 2014 kl. 03:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Black Horse Vis innlegg
Grunner er at jeg fikk det tilståelserabbat arket, leste gjennom om at det ikke var et tilståelse ark, sånn at jeg ærklærer meg skyldig. Nederst sto det at jeg signerte for at jeg hadde mottat informasjon. Og jeg skrev under. Har jeg misforstått i sjokk eller?
Vis hele sitatet...
Det du har signert under på er bare et dokument som forteller at du har blitt gjort kjent med at det finnes slike ordninger. Dokumentet garanterer ikkje hvor mye du for i rabatt, det er opp til dommeren i en eventuell rettsak å avgjøre.

Sitat av Black Horse Vis innlegg
Er du seriøs nå? det det strider mot all mulig logikk. Jeg er mistenk for å selge cannabis! fikk forresten at beløpet var 8900 oppebavert i en headsetboks i hylla. Der lå det muligens også 0.2 mdma. Beløpet lå i en klippose
Vis hele sitatet...
Tjaa, det beviser vel ikkje så mye. Du kan forklare deg med at du har lagt av backup penger i kontanter i tilfelle noe skulle skje og gjemt dem bort. Og 8900 kr er jo ikkje så veldig mye akkurat. Det at dem lå i en klipspose beviser jo heller ikkje noe, selv om klipsposer er mye brukt blant narkomane, så er ikkje dem ulovlig, i såfall så bryter legene loven med å sette tabletter i klipspose. Så lenge dem ikkje fant større mengder cannabis i leiligheten din eller at dem har andre bevis som SMS meldinger, oppservert deg når du selger elns så tror jeg ikkje dem har veldig sterke saken.

Politiet vil alltid prøve å få saken til å høres mest mulig alvorlig ut og at dem har en sikker sak, noe som skjelden tilfelle. Det er jo bare å se på antall henlagte saker og oppklarningsprosentene rundt i de forskjellige politidistriktene, så ser du hvor mange saker som blir henlagt. Og hvis du enda trekker fra tilståelsessaker, så er det ikkje så veldig mange prosentene av saker som dem klarer å oppklare.

I tillegg er en del av de sakene som regnes som oppklart, foreenklede forelegg, i det politiet tar noen får å kjøre for fort og vedkommende godtar det forenklede forelegget så regnes den saken som oppklart og teller som en oppklart sak i oppklarningsprosenten.
Sist endret av 0xFF; 4. april 2014 kl. 16:12.
Juster, tror du virkelig politiet følger alle de reglene de skal følge? De er der for å ta deg, ikke hjelpe deg. Tror faktisk ikke at jeg har vært i kontakt med politiet der dem har fulgt alle regler. Med ett unntak i en traffikkontroll.

Og det med at politiet ikke kan ljuge kan være sant, men det er ihvertfall ikke praksis etter min erfaring.
Etter det jeg har forstått så kan ikke politiet garantere noen lavere straff, selv om dem lover dette under avhør??

De eneste som kan avgjøre den eventuelle straffen er vel en dommer eller lignende under en mulig rettssak ?
Sitat av 0xFF Vis innlegg

Politiet gjør ingenting for å bevise at misstenkte ikkje er skyldig, hadde dem gjort det så hadde dem ikkje henlagt saken men tatt den til påtalemyndighetene for å få en frifinnelse. Henlegging av saken er "delvis" bra for den misstenkte, men saken kan taes opp hvis det kommer nye bevis. Mens en frifinnelse en endelig.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver ikke å være vanskelig med deg nå, men du er klar over at politiet ikke har myndighet til å henlegge saker? Det er kun påtalemyndigheten som har myndighet til dette.

Sitat av 0xFF Vis innlegg

Det er korrekt at politiet informerer om at man kan få tilståelsesrabatt, men det dem ikkje informerer om er at den må være godtjent av en jurist eller dommer for å være gyldig. Så teknisk sett så kan dem få tilståelsen hos misstenkte, ta saken opp i retten og dømme vedkommende til full straff. Men selvsagt så er ikkje dette praksis.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke riktig. Politiet har ingen mulighet til å gi løfter under avhør. Dette opplyses under avhør gjennom et standard skriv som signeres. Her kommer det tydelig frem at det er retten/påtalemyndigheten som bestemmer dette.

Sitat av 0xFF Vis innlegg

Og en annen ting er også at tilståelsesrabatt ikkje er veldig stor, da må man jo veie for å i mot om politiet har nok til å få deg dømt eller ikkje. Det er bedre å slippe å sone enn å måtte sone selv med rabatt.
Vis hele sitatet...
Tilståelsesrabatt ligger normalt på ca 30%. Samtidig er det vanlig å kunne få en mildere straffetype. Dvs at du feks kan få betinget fengsel for noe som normalt sett ville kvalifisert til ubetinget. Samfunnsstraff blir til forelegg osv.

Det vil alltid være en vurdering selvfølgelig, men tenk på at også dommere er lei av kriminelle som kjører "nekter'n" uansett

Sitat av Poppis Vis innlegg
Etter det jeg har forstått så kan ikke politiet garantere noen lavere straff, selv om dem lover dette under avhør??

De eneste som kan avgjøre den eventuelle straffen er vel en dommer eller lignende under en mulig rettssak ?
Vis hele sitatet...
Ja og nei. Loven er tydelig på at retten (dvs også påtalemyndigheten) PLIKTER å ta en uforbeholden tilståelse i betraktning ved straffeutmålingen. Dette er så nærme du kommer en garanti for noe som helst innen allminnelig strafferett. Politiet avgjør aldri hvilken straff folk skal få. Det er rettens oppgave.

Sitat av Black Horse Vis innlegg
Juster, tror du virkelig politiet følger alle de reglene de skal følge? De er der for å ta deg, ikke hjelpe deg. Tror faktisk ikke at jeg har vært i kontakt med politiet der dem har fulgt alle regler. Med ett unntak i en traffikkontroll.

Og det med at politiet ikke kan ljuge kan være sant, men det er ihvertfall ikke praksis etter min erfaring.
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg tror ikke alle politifolk til anhver tid følger alle de reglene de skal følge. Men jeg tror så godt som alle følger de reglene de er underlagt i jobben sin. Og nei, politiet er ikke der for å ta deg. Med mindre du driver med noe som etter loven er kriminelt da. Da er de der for å ta deg. Og sånn skal det også være.

Kan du fortelle litt om hvilke regler du har opplevd ikke har blitt fulgt?
Sist endret av juster; 4. april 2014 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av juster Vis innlegg
Nei. Jeg tror ikke alle politifolk til anhver tid følger alle de reglene de skal følge. Men jeg tror så godt som alle følger de reglene de er underlagt i jobben sin. Og nei, politiet er ikke der for å ta deg. Med mindre du driver med noe som etter loven er kriminelt da. Da er de der for å ta deg. Og sånn skal det også være.

Kan du fortelle litt om hvilke regler du har opplevd ikke har blitt fulgt?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri fått noe som helst bevis på noen verdens ting på at dem har lov å gjøre som dem gjør. Skal dem ransake et hus må dem vell ha et bevis, og jeg ser ikke på at politiet sier dem har lov som bevis. Eller tar jeg grunnleggende feil her?

De har blant annet regelrett løyet til min mor om at jeg hadde hasj på gutterommet mitt (for noen år tilbake og samme jævla snuten). Dette var da ikke tilfelle. Når dem kom for å "levere" bota så banket dem på døra i fellesgangen, selvom det var en helt fungerendes ringklokke på utsiden av bygget. Jeg mener hele denne saken enkelt og greit er sjikanering på det groveste. Hele bygda visste hva som hadde skjedd og med hvem på grunn av politiets uprofesjonalitet (om det ikke var helt bevisst da).
Sitat av juster Vis innlegg
Dette er ikke riktig. Politiet har ingen mulighet til å gi løfter under avhør. Dette opplyses under avhør gjennom et standard skriv som signeres. Her kommer det tydelig frem at det er retten/påtalemyndigheten som bestemmer dette.
Vis hele sitatet...
Mulig. Har aldri vært misstenkt og har dermed ikkje lest dette skrivet.

Sitat av juster Vis innlegg
Tilståelsesrabatt ligger normalt på ca 30%. Samtidig er det vanlig å kunne få en mildere straffetype. Dvs at du feks kan få betinget fengsel for noe som normalt sett ville kvalifisert til ubetinget. Samfunnsstraff blir til forelegg osv.
Vis hele sitatet...
Er det ikkje bedre å gå fri og ikkje få noe på rullebladet fremfor å tilstå å få mildere straff og merke i rullebladet? Selvsagt så er dette delvis gambling, men man vil jo måtte vurdere hva som lønner seg.

Sitat av juster Vis innlegg
Det vil alltid være en vurdering selvfølgelig, men tenk på at også dommere er lei av kriminelle som kjører "nekter'n" uansett
Vis hele sitatet...
Dommeren hører vel ikkje så ofte "kriminelle som kjører nekter'n" som det politiet gjør, de sakene der det ikkje finnes bevis nok til å få den misstenkte dømt og den misstenkte nekter for all kjennskap til saken blir vel som oftest henlagt, i de sakene der den misstenkte nekter men det er tilstrekkelig med bevis for å dømme vedkommende så blir vedkommende dømt. Selvsagt så finnes det en tredje alternativ der vedkommende nekter og politiet trodde dem hadde tilstrekkelig med bevis til å få den misstenkte dømt, men der vedkomende blir frikjent.

Sitat av Black Horse
Jeg har aldri fått noe som helst bevis på noen verdens ting på at dem har lov å gjøre som dem gjør. Skal dem ransake et hus må dem vell ha et bevis, og jeg ser ikke på at politiet sier dem har lov som bevis. Eller tar jeg grunnleggende feil her?

De har blant annet regelrett løyet til min mor om at jeg hadde hasj på gutterommet mitt (for noen år tilbake og samme jævla snuten). Dette var da ikke tilfelle. Når dem kom for å "levere" bota så banket dem på døra i fellesgangen, selvom det var en helt fungerendes ringklokke på utsiden av bygget. Jeg mener hele denne saken enkelt og greit er sjikanering på det groveste. Hele bygda visste hva som hadde skjedd og med hvem på grunn av politiets uprofesjonalitet (om det ikke var helt bevisst da).
Vis hele sitatet...
Hvis du mener at saken din er ukorrekt behandlet, så har du muligheten til å sende en klage til Politimesteren i det distriktet der saken tok plass, og du har også mulighet for å anmelde de eventuelle tjenestemennene til spesial enheten.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvis du mener at saken din er ukorrekt behandlet, så har du muligheten til å sende en klage til Politimesteren i det distriktet der saken tok plass, og du har også mulighet for å anmelde de eventuelle tjenestemennene til spesial enheten.
Vis hele sitatet...
Vil helst ikke ha en personlig vendetta mot meg, bor i en liten bygd. De jeg vet om som har sendt inn klage har bare tapt på det. Saken har ikke gått noe sted og politimannen ble bare mer hypp på å ta han/plage han.

Jeg vil heller ikke ha saken henlagt, det betyr vel at den kan taes opp igjen? Og det nekter jeg å være med på, jeg er uskyldig å en frifinnelse er det jeg godtar. Bot og slikt bryr meg langt opp i atlanterhavet.

Må bare få si takk for råd og hjelp igjen! hjelper en stakkars fattig student som bare vil røyke seg ei bønne og ikke ha politiet rundt seg fordi dem mistenker meg for å deale! Har jo masse besøk av venner (noe jeg har roet ned på), regner dette blir en super grunn for politiet..
Sitat av Black Horse Vis innlegg
Skal dem ransake et hus må dem vell ha et bevis, og jeg ser ikke på at politiet sier dem har lov som bevis. Eller tar jeg grunnleggende feil her?
Vis hele sitatet...
Du tar dessverre grunnleggende feil. De trenger ikke ha bevis for å ransake hjemme hos deg. Hensikten med ransakingen er jo nettopp å lete etter bevis. Det holder lenge med en mistanke. De trenger heller ikke vise deg noe som helst der og da. I det øyeblikk du eller din bopel har blitt ransaket, har du imidlertid fått status som siktet, ettersom det er brukt et tvangsmiddel mot deg. Det gir deg blant annet rett til innsyn i saken slik at du i etterkant kan undersøke hva som begrunner mistanken mot deg.

Dette har vi snakket om såpass mange ganger på forumet allerede og det ligger en rekke tråder ute. Dersom du fortsatt lurer, kan jeg godt lete opp lovkildene for deg

Sitat av Black Horse Vis innlegg
hjelper en stakkars fattig student som bare vil røyke seg ei bønne og ikke ha politiet rundt seg fordi dem mistenker meg for å deale! Har jo masse besøk av venner (noe jeg har roet ned på), regner dette blir en super grunn for politiet..
Vis hele sitatet...
Dersom du "røyker deg en bønne" av og til, er det jo ikke så rart at politiet viser litt interesse for deg. Jeg sier ikke at det er riktig, men rart er det vel ikke. Det er jo tross alt jobben deres.
Sist endret av juster; 4. april 2014 kl. 23:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av juster Vis innlegg
Du tar dessverre grunnleggende feil. De trenger ikke ha bevis for å ransake hjemme hos deg. Hensikten med ransakingen er jo nettopp å lete etter bevis. Det holder lenge med en mistanke. De trenger heller ikke vise deg noe som helst der og da. I det øyeblikk du eller din bopel har blitt ransaket, har du imidlertid fått status som siktet, ettersom det er brukt et tvangsmiddel mot deg. Det gir deg blant annet rett til innsyn i saken slik at du i etterkant kan undersøke hva som begrunner mistanken mot deg.

Dette har vi snakket om såpass mange ganger på forumet allerede og det ligger en rekke tråder ute. Dersom du fortsatt lurer, kan jeg godt lete opp lovkildene for deg



Dersom du "røyker deg en bønne" av og til, er det jo ikke så rart at politiet viser litt interesse for deg. Jeg sier ikke at det er riktig, men rart er det vel ikke. Det er jo tross alt jobben deres.
Vis hele sitatet...
Greit nok det, men får vel være grenser på hva dem skal gjøre? Har vell blitt tatt inn på pissing 4 ganger. De har aldri tatt meg med noe, som dem nå da tror. Han ene politimannen som det er snakk om har vært innblanda hver gang. Jeg føler at det begynner å bli veldig personlig.

Det hele starta jo med at han skulle komme med en bot, han steller seg slik at alle kan se det. Han ringer ikke på ringeklokka som er vanlig standard. Dette nevnte jeg for han at var uprofesjonelt og dårlig gjort, da fikk jeg i svar at dem ikke var noen veldedighetsorganisasjon(han sier jo klart og tydelig at dem er ute etter å ta meg og ødelegge ryktet mitt enda mer med det utsagnet)... Kan ikke i mine villeste fantasier tro at han kom hovedsaklig for bota.