Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  154 17987
Sitat av Buddapower Vis innlegg
dette er også litt offtopic, men har noen noen gang tenkt på solsystemet vårt og atommodellen? hvordan de er merkverdig like? hva om solsystemet vårt er et atom? galakser er molekyler? om verdensrommet vårt bare er en gjenstand i en annen verden?

eller en annen tanke: ingen vet sikkert hva som er utenfor verdensrommet. er det en annen verden? eller er det ingenting? hva er ingenting? Har ingenting noen farge? luft, lukt? det finnes jo ikke noe sånt som uendelig utenom i matte.. når man tenker disse tankene får man lyst til å ta livet av seg :P
Vis hele sitatet...

Good point : )
Først.. hejj Treimo

Far mi babla mye om det der i den 4 timer lange turen vi hadde hjem til han fra mor mi annenhver helg, og han trur (grovt sett) at universet er som en sylinder som møtes på enden (som en smultring.. nam!) men at den bøyes mot hverandre på alle kanter (dette som kalles filosofering og kvantefysikk?)
Og at det er grunnen til at universet virker som det er uendelig

Men.. så er jo far mi fra toten, og litt sær på toppen av det hele

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Faktisk så snakker matematikken flere ganger om uendelighet. Det finnes, på tross av hva man skulle tro, flere uendeligheter. For ikke å snakke om flere typer uendeligheter. Du kan tenke på at dersom du kan skape en 1 til 1 link mellom alle tall i en uendelighet, så er begge uendelighetene like. Men dersom en ene uendeligheten ender opp med et tall som ikke eksisterer i den andre uendeligheten, er det altså forskjellig størrelse på uendelighetene. Det snakkes også om andre typer uendeligheter, og andre bevis for hvorfor det må eksistere flere uendeligheter, og flere typer.
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om u-uendeligheter, som tallet 0

- Another sleepless night of maddening and mindwrecking thoughts
Sist endret av puffxd; 3. februar 2009 kl. 23:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lynet Vis innlegg
Universett hadde volum ca. = 0 ved big bang, og har ekspandert siden, så påstanden om uendelighet er feil. Utenfor universet finnes ingenting (evt. parallelle univers).
Vis hele sitatet...
meter^3, cm^3 eller mm^3 er volum, det du snakker om er tetthet.

hva er det som hindrer noe å fortsette uendelig videre i noe som er fylt med ingenting? sett at man kommer til enden universet hittil har utvidet seg.
så har jeg et annet spørsmål, vis du drar forbi enden hvor universet har utvidet seg, utvider du da universet eller går du ut av d? eller simpelthelt at universet er uendelig?
Sitat av Buddapower Vis innlegg
eller en annen tanke: ingen vet sikkert hva som er utenfor verdensrommet. er det en annen verden? eller er det ingenting?
Vis hele sitatet...
Poenget her, er jo nettopp det: Hva er "utenfor" hvis universet "stopper" et sted? Siden NOE (som også kan være "ingenting") må være "utenfor", vil jo det faktisk si at universet er uendelig. Evt avhenger det av hvordan vi definerer universet, vi kan si at universet bare fortsetter til noe annet overtar, men da må det jo være noe utafor der igjen, osv osv... så vi kan godt kalle det universet del 1, universet del 2 osv, men... sluttresultatet blir det samme okke som.
Siden mange har problemer med begrepet uendelig, så kan man ta et lite enkelt eksempel. Tallrekken vår er uendelig. Du starter på 1 og teller videre til 2 osv. Slik kan du forsette så lenge du vil. Uansett hvor stort tall du klarer å tenke på så vil det være et tall som er større.

Det finnes ikke et siste tall.
Sitat av pokemon Vis innlegg
oh well jeg tror ivertfall ikke noe på at han så en stjerne blinke.. tenker det må ha vært noe annet..
Vis hele sitatet...
vis du ser på de største og mest kraftigste stjærnene så ser du tydlig at de blinker, noe som er ganske vanlig fordet lyset har reist en veldig lang strekning og bruker flere år på å nå øyet, på denne strekningen treffer lysstrålen på flere gasser osv som svekker lysstyrken og så ser det ut som om stjærnen blinker for oss... men det er bare lyset som blir svekket gjentatte ganger!

Derfor syns jeg det blinket jeg så var litt rart, for det var mye kraftigere enn det stjærnen var generelt, så da må det ha vært noe annet som feks en eksplosjon...
Sitat av atomet Vis innlegg
Poenget her, er jo nettopp det: Hva er "utenfor" hvis universet "stopper" et sted? Siden NOE (som også kan være "ingenting") .
Vis hele sitatet...
som kjent så ekspanderer underværset, det jeg har tenkt er at tid kanskje spiller en rolle?
det jeg har tenkt på er at det at undiværset ekspanderer er det som på en måte skaper tiden for oss, og da vil det være umulig å nå enden på undiværset.
Og som de fleste kanskje merker så går jo tiden på en måte fortere og fortere, snakker da ikke om at klokka de snurrer fortere rundt, men du føler at den gjør det!
Og undiverset vokser fortere og fortere, kanskje det er mulig å finne noen parallelheter her? men jeg vet, det er en sprø tanke.

Foresten, etterhvært vil undiværset rive seg selv i stykker fordet det ekspanderer bare fortere og fortere...
Sitat av sykofant Vis innlegg
som kjent så ekspanderer underværset, det jeg har tenkt er at tid kanskje spiller en rolle?
det jeg har tenkt på er at det at undiværset ekspanderer er det som på en måte skaper tiden for oss, og da vil det være umulig å nå enden på undiværset.
Og som de fleste kanskje merker så går jo tiden på en måte fortere og fortere, snakker da ikke om at klokka de snurrer fortere rundt, men du føler at den gjør det!
Og undiverset vokser fortere og fortere, kanskje det er mulig å finne noen parallelheter her? men jeg vet, det er en sprø tanke.

Foresten, etterhvært vil undiværset rive seg selv i stykker fordet det ekspanderer bare fortere og fortere...
Vis hele sitatet...
Enig!
Tenk på det som en ballong du strekker, og legg til at innenfor eks. 1 cm av den er en viss avstand + en viss tid som bare blir lengre og lengre..
Vet ikke om dette gir noe mening, men hvis det gjør det så var det kanskje et point for meg å ha de lærerne jeg har hatt xD
Sitat av sykofant Vis innlegg
Og undiverset vokser fortere og fortere, kanskje det er mulig å finne noen parallelheter her? men jeg vet, det er en sprø tanke.

Foresten, etterhvært vil undiværset rive seg selv i stykker fordet det ekspanderer bare fortere og fortere...
Vis hele sitatet...
Hvor har du hørt noe så tullete fra? Det er ingen beviser på at universet ekspanderes fortere og fortere.. Det er kun noe du har hørt fra en tydeligvis upålitelig kilde. Med tanke på at vi idag er 100% sikre på at universet ekspanderer har vi kunnet beregne oss frem til at det faktisk er kun to muligheter universet har:

1) Enten så ekspanderer det til det uendelige, materien som utgjør planeter, stjerner gass osv. vil også bli dratt fra hverandre, noe som resulterer i færre stjernefødsler. De nåværende stjerne vil dø ut, og det vil ikke være nok masse på samme punkt til å kunne produsere nye. Massen i universet vil bli dratt ut overalt og vi vil tilslutt sitte med et evig tomrom uten noe.

2) Universet ekspanderer nå, men den mørke materien bidrar til at gravitasjonen senker farten på utvidelsen, og tilslutt tar over, noe som vil resultere i en reversert Big Bang.. Alt vil bli presset sammen til hva enn det var før Big Bang.

Personlig er det teori 2 som skremmer mest for den resulterer i vår sikre død. Teori 1 derimot vil gi oss mennesker som rase en ufattelig liten sjanse til å overleve, om noe i det hele tatt..

Hvem av disse utfallene vi vil støtte på er med dagens kunnskaper uvisst..

Man kan godt stille spørsmålet "Hvis universet ikke er uendelig, hva er så på andre siden?", men det fungerer desverre ikke som et argument mot at universet er en "boble" som utvider seg.. Vi kan sitte i en mørk bunker uten å vite hva som er på utsiden, det betyr ikke at bunkeren er uendelig stor.
Sist endret av simdal; 10. februar 2009 kl. 23:55.
jeg så det på national geografikk! det var univers uke eller noe sånt...
Der var det forskere som sa klart og tydelig at undiverset ekspanderte fortere og fortere
og til slutt ville kolapse over seg selv...
Sitat av CakeThief Vis innlegg
Universet har jo ikke en størrelse, det utvikler seg fortere en lysets hastighet
Vis hele sitatet...
Nettopp. Fordi universet øker i størrelse raskere enn lysets hastighet (som vi har funnet ut ved å studere hvordan galaksene beveger seg fra hverandre og med hvilken hastighet) er det i praksis uendelig stort. Noe som også er sannsynlig er at det ikke øker i masse - altså er universet som helhet endotermisk .. ? God damn, nå får jeg ikke sove i natt..

Og når jeg mener "øker i størrelse" betyr det selvfølgelig at veggene (som vi ikke ser fordi de beveger seg fortere enn lyset) beveger seg fra oss. Men hva om det ikke er noen ende på universet? Hva om vi bare ser den delen som beveger seg sakte nok til at lyset kan holde følge?

Uendelig er et skummelt begrep. Man har ikke godt av å tenke uendelige tanker, tror jeg.
Sitat av sykofant Vis innlegg
jeg så det på national geografikk! det var univers uke eller noe sånt...
Der var det forskere som sa klart og tydelig at undiverset ekspanderte fortere og fortere
og til slutt ville kolapse over seg selv...
Vis hele sitatet...
Ja ok, men problemet med det er at dersom det ekspanderer raskere og raskere vil det ikke kollapse over seg selv, men resultere i det jeg refererer til som teori 1)

Skal det kollapse over seg selv kreves det at gravitasjonen tar over, noe som ikke er mulig dersom det går fortere og fortere.. Vi sitter igjen med en selvmotsigelse. Ser du problemet?
Alle sammne vet vel at det er '' Himmelen '' bak universet, der sitter gud og passer på at de snille skal komme dit og kose seg med gull og champange. =)
Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
Alle sammne vet vel at det er '' Himmelen '' bak universet, der sitter gud og passer på at de snille skal komme dit og kose seg med gull og champange. =)
Vis hele sitatet...
All vitenskap strider mot religion. Hvis man tror på en gud, tror man dessverre verken på Darwin eller Einstein.
Sitat av excubated Vis innlegg
All vitenskap strider mot religion. Hvis man tror på en gud, tror man dessverre verken på Darwin eller Einstein.
Vis hele sitatet...
Ville bare si det litt ironisk.

Men jeg er enig med deg, før i tiden så ble jo vitenskaps menn drept av kristne katolikere fordi de fant masse bevis på at gud ikke fantes osv... Illiminati het den gruppen med Vitenskaps menn tror jeg.
Sist endret av Dr.Feelgood; 11. februar 2009 kl. 00:43.
Sitat av excubated Vis innlegg
All vitenskap strider mot religion. Hvis man tror på en gud, tror man dessverre verken på Darwin eller Einstein.
Vis hele sitatet...
Einstein var så kristen som man kan få en person..

Da han fikk spørsmål om hva han hadde gjort dersom relativitetsteorien ikke stemte svarte han: "Da hadde jeg virkelig syntes synd på vår herre. Denne teorien er under alle omstendigheter korrekt"..
Sitat av simdal Vis innlegg
Einstein var så kristen som man kan få en person..

Da han fikk spørsmål om hva han hadde gjort dersom relativitetsteorien ikke stemte svarte han: "Da hadde jeg virkelig syntes synd på vår herre. Denne teorien er under alle omstendigheter korrekt"..
Vis hele sitatet...
Bra noen sjekker kilder da, i stedet for å komme med uttalelser man ikke har kunnskap til å lese om engang
Sitat av Buddapower Vis innlegg
dette er også litt offtopic, men har noen noen gang tenkt på solsystemet vårt og atommodellen? hvordan de er merkverdig like? hva om solsystemet vårt er et atom? galakser er molekyler? om verdensrommet vårt bare er en gjenstand i en annen verden?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også tenkt på mange ganger. Er jo så å si helt likt.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Albert Einstein var jøde. Kan også nevne at han hadde et veldig spesielt syn på Gud og religion, som gjorde at vitenskap og religion kunne koeksistere i hans øyne.
Sist endret av BomberMan; 11. februar 2009 kl. 00:49.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Albert Einstein var jøde. Kan også nevne at han hadde et veldig spesielt syn på Gud og religion, som gjorde at vitenskap og religion kunne koeksistere i hans øyne.
Vis hele sitatet...
Han gikk også på en katolsk skole..

Hva han var er irrelevant.. Han var religiøs og trodde på en gud.
Albert Einstein kan godt ha trodd på en gud, han trodde sikkert bare at gud har skapt alle de fysiske lovene han kom fram til i relativitets teoriene sine, teoriene kan fortsatt være korekkte! Selv ikke den den smarteste mannen kan motså hjernevaskingen til en hel religiøs verden

Men leste om en litt interreanst teori i en bok kalt "Vår magiske verden". Materie og energi er det samme, altså materie kan bli omgjort til energi og omvendt. Tenk deg da at universet består av like mye negativ energi som positiv. Summen av dette er jo da nøytralt, ergo: ingen energi. I og med at energi og materie er det samme kan det være at kosmos faktisk ikke ekisterer av noen ting, dette kan forklare teorien på big bang. Det skal jo ikke være mulig å få ingenting til å eksplodere, men hvis teorien stemmer så var det nettop ingeting som eksploderte, for summen blir nøytral, hvis dere skjønner hva jeg mener?
Dette gjør jo at big bang ikke strifer med noen fysiske lover!

Er det dette som er mørk materie og mørk energi?

Tillegg:

Det går jo ikke ann å ha en ende på noe som ikke eksisterer, eller?
Sist endret av skopusser; 11. februar 2009 kl. 01:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av skopusser Vis innlegg
Albert Einstein kan godt ha trodd på en gud, han trodde sikkert bare at gud har skapt alle de fysiske lovene han kom fram til i relativitets teoriene sine, teoriene kan fortsatt være korekkte! Selv ikke den den smarteste mannen kan motså hjernevaskingen til en hel religiøs verden

Men leste om en litt interreanst teori i en bok kalt "Vår magiske verden". Materie og energi er det samme, altså materie kan bli omgjort til energi og omvendt. Tenk deg da at universet består av like mye negativ energi som positiv. Summen av dette er jo da nøytralt, ergo: ingen energi. I og med at energi og materie er det samme kan det være at kosmos faktisk ikke ekisterer av noen ting, dette kan forklare teorien på big bang. Det skal jo ikke være mulig å få ingenting til å eksplodere, men hvis teorien stemmer så var det nettop ingeting som eksploderte, for summen blir nøytral, hvis dere skjønner hva jeg mener?
Dette gjør jo at big bang ikke strifer med noen fysiske lover!

Er det dette som er mørk materie og mørk energi?

Tillegg:

Det går jo ikke ann å ha en ende på noe som ikke eksisterer, eller?
Vis hele sitatet...
Ja, men greia er jo det at hadde universet bestått av like mye materie som anti-materie hadde det ikke vært noe materie i det hele tatt (eller nøytralt, som du påpeker). Under Big Bang ville all materien og anti-materien annihilere hverandre og universet ville ikke bestått av annet enn energi.. Det betyr at siden vi lever i beste velgående på en rund kule av ren materie er summen av mengden materie og anti-materie i ubalanse.. Det er jo også nettopp det som gjør det fantastisk.
Men summen materie/energi og anti materie/energi må vel gå opp, slev om det kan være litt mer positiv matierie enn negativ, men at dette balansereres opp av at det er ekstra mye mørk energi, altså: summen er lik, eller???
Slenger med på og leker litt med tanken om "teori 2" i post #60.

Hva om Universet stadig utvider seg, stopper opp, kollapser for så å starte på nytt igjen? Dette gir da en "jojo-effekt."
Sett at denne effekten avtar gradevis, og ender med at vi etter hvert vil ende opp med et univers i balanse.

Den stadige endringen i universets form og vekst kan forklares med materie og anti-materie teorien.. Dette kan ses på som et stempel inne i en sylinder. Når den presses hardt nok mot materien, vil materien på ett punkt bli så sammenpresset at det vil skape et motpress. Dette presset går nå mot antimaterien, hvor det samme skjer.

Sylinderens "bunn" hvor materien samles er et bilde på universets sentrum, hvor Big Bang forekommer. Spørsmålet en da sitter igjen med, igjen, blir: Hva er det bak lokket i sylindere?
Sitat av Froydis Vis innlegg
Slenger med på og leker litt med tanken om "teori 2" i post #60.

Hva om Universet stadig utvider seg, stopper opp, kollapser for så å starte på nytt igjen? Dette gir da en "jojo-effekt."
Sett at denne effekten avtar gradevis, og ender med at vi etter hvert vil ende opp med et univers i balanse.

Den stadige endringen i universets form og vekst kan forklares med materie og anti-materie teorien.. Dette kan ses på som et stempel inne i en sylinder. Når den presses hardt nok mot materien, vil materien på ett punkt bli så sammenpresset at det vil skape et motpress. Dette presset går nå mot antimaterien, hvor det samme skjer.

Sylinderens "bunn" hvor materien samles er et bilde på universets sentrum, hvor Big Bang forekommer. Spørsmålet en da sitter igjen med, igjen, blir: Hva er det bak lokket i sylindere?
Vis hele sitatet...
En teori er at det ikke er noe der, uten rom/tid ekisterer det absolutt ingenting, og ingenting kan heller ikke være uendelig! Hvis man ikke har noe å bevege seg i tid/rom relativt til noe annet, så beveger man seg heller ikke.
Dette er selvfølgelig noe vår hjerne ikke er i stand til å forstå fordi det virker helt ulogisk i vår avgrensede verden der vi er vant med at det alltid er noe bak veggen vi møter.
Sist endret av skopusser; 11. februar 2009 kl. 09:44.
syke ting å tenke på, skulle gjærne tatt meg en tur til enden av undiverset for så å ta et skritt til å sett hva som skjedde
Sitat av somnium Vis innlegg
ettersom ingen verdens forskere har funnet svaret på dette, er det neppe noen her på nFF som har konkrete svar heller
Vis hele sitatet...
Tull!

Her har du vanntett bevis:

Video

17 sekunder ut i filmen finner du beviset
hehe, jaja :P kommer tilbake til der du startet mener du?
men må jo være noe utenfor der igjen, kommer du til start så går det jo på en måte i en sirkel, men det må være noe utenfor sirkelen...
På spille så er det kodene til spillet som fortelle hvordan spillet skal funke.
Kanskje det er noe alla det samme utenfor underverset?
Sitat av sykofant Vis innlegg
hehe, jaja :P kommer tilbake til der du startet mener du?
men må jo være noe utenfor der igjen, kommer du til start så går det jo på en måte i en sirkel, men det må være noe utenfor sirkelen...
Vis hele sitatet...
Nei, ingen ting utenfor. Helt sant!

Sitat av sykofant Vis innlegg
På spille så er det kodene til spillet som fortelle hvordan spillet skal funke.
Kanskje det er noe alla det samme utenfor underverset?
Vis hele sitatet...
Er ikke det hva vi kaller naturlover? Reglene som "virkeligheten" retter seg etter?
jepp var forsåvidt det jeg mente på en måte
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av skopusser Vis innlegg
Men summen materie/energi og anti materie/energi må vel gå opp, slev om det kan være litt mer positiv matierie enn negativ, men at dette balansereres opp av at det er ekstra mye mørk energi, altså: summen er lik, eller???
Vis hele sitatet...
La meg se om jeg har forstått det riktig, men (mere) materie/energi kolliderer med (mindre) antimaterie/energi blir (ekstra mye) mørk energi og (???).

Hviket balanse er det snakk om? (74%) mørk energi og (?) [gravitasjonsenergi] blir til ? [ekspansjon av universet?]
Og hvordan fikk du det fra annhilasjon(en) til materie/antimaterie? - Hva med gammastrålingen, går den over til mørk energi?

[COLOR="SlateGray"][jeg suger i alt som har med n-fysikk og sikkert n-mekanikk å gjøre, så svar bes på den enkleste måten du kan forklare det på][/COLOR]
Jeg tror de vet hvor stort universet er omtrent nå, jeg så målene i lysår et sted for omtrent hvor stort det er nå, det er ikke "uendelig", men det ekspanderer jo hele tiden, fortere og fortere faktisk. Så det blir større og større mens vi snakker her nå, hehe..
Men hvordan skjedde Big Bang?
Big Bang er bare navnet på en teori om en eksplosjonslignende hendelse som anses for å være selve fødselen til universet, da rom, tid og materie ble skapt. En antar at universet ikke var større enn et atom i begynnelsen, med en uendelig tetthet elns. og fortsatte å ekspandere eller utvide seg, noe som kan påvises i dag ved målinger gjort i astronomien.

Hva som hendte før the Big Bang vet man lite eller ingenting om. Hvordan Big Bang skjedde er blitt definert som at det oppstod av intet eller ingenting, et begrep vi ikke er i stand til å fatte som årsaksmodell for det store smellet, siden vi er et produkt av tid, rom og materie - det som ble skapt med Big Bang. Men at det var et smell som startet det hele er vel allment akseptert blant vitenskapsmenn i dag.
Og med den nye Large Hadron Collider i Sveits håper de å finne ut hvorfor og hvordan Big Bang startet for 13.7 milliarder år siden. Resultatene fra den maskinen kommer visst til å dominere teoretisk fysikk i tiår fremover nå. Super-spennende greier!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har Lest at forskere og astronomer har funnet rester av big bang (ja vi er alle rester av big bang) men nå mener jeg rester som viser at det virkelig har vært et big bang, så det gjør dem vel ganske sikkre på at det ikke teorien også stemmer og ikke bare er en teori.

Siden universet ekspanderer hele tiden så er det jo uendelig stort på en måte, vis det ikke til slutt stopper å ekspandere da, men det ser heller ut som om det akselererer isteden for å stoppe opp. slakker det ikke ned snart så river universet seg selv opp
Sitat av sykofant Vis innlegg
Har Lest at forskere og astronomer har funnet rester av big bang (ja vi er alle rester av big bang) men nå mener jeg rester som viser at det virkelig har vært et big bang, så det gjør dem vel ganske sikkre på at det ikke teorien også stemmer og ikke bare er en teori.
Vis hele sitatet...
Rester i form av hva da? Bakgrunnsstråling? Hubbles konstant? Fordeling av grunnstoffer? Har du link til dette?

Til trådstarter; I teorien er jo ikke universet uendelig stort. La oss tenke oss at vi fant en måte å reise raskere enn lysets hastighet, da ville vi jo nå "enden" av universet til slutt, og da ville det jo ikke være uendelig stort.
Nå blir det jo vanskelig å diskutere dette om vi ikke definerer hva vi mener med "unendelig univers". Er universet uendelig stort om det ikke finnes noe utenfor, eller bare fordi det er under kostant ekspansjon?
Hvis vi ekspanderer i lyses hastighet(jorda), og begynner å reise "vekk" fra big bang. Da vil vi reise i en hastighet som er større enn lyses hastighet, siden jorda allerede beveger seg så fort?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Objektenes hastighet er ikke større enn lysets hastighet, men siden det ekspanderer vil rommet mellom objektene også bli større.
Sitat av lolros Vis innlegg
Rester i form av hva da? Bakgrunnsstråling? Hubbles konstant? Fordeling av grunnstoffer? Har du link til dette?
Vis hele sitatet...
Husker ikke hva det var de "restene" var og har heller ingen link, så det på univers uke på national geographicks.

Men de sa klart å tydlig at de hadde sett rester til det. som indikerte / beviste at big bang teorien er sann
Har noen av dere lest boken "Big Bang" av Simon Singh? Hvis ikke, så burde dere absolutt gjøre det! En rett og slett enestående bok som jeg mer enn gjerne kan anbefale! I motsetning til en del andre bøker, så skiller denne boken seg ut ved at det er veldig detaljerte og enkle forklaringer (som man ikke trenger å være noen Einstein for å forstå )
Sitat av CakeThief Vis innlegg
Universet har jo ikke en størrelse, det utvikler seg fortere en lysets hastighet
Vis hele sitatet...
Det utvikler seg MED lysets hastighet..
Tror menneskeheten kan så lite om universet at det er ikke vits i å diskutere hvordan alt henger sammen.
Vi vil aldri finne et korrekt svar nå uansett med så lite viten og fakta.

blir litt som å diskutere jetfly i 1790
Sist endret av Bombasa; 9. april 2009 kl. 17:32.
Hvordan skal man komme frem til noe nytt hvis man ikke diskuterer teorier?
Sitat av treimoz Vis innlegg
Tenk hvis den innerste firkanten er rommet som vår lille Tellus flyter rundt i. Denne nærmer seg uendelig kanten. La oss si at et romskip flyr mot slutten av rommet (---->) der slutten er (|) da blir det slikt: -------->|


slutten på rommet = 1

Tenk deg at skipet er et tall som går uendelig nærme kanten 0.9999999999 i det uendelige. Da vil det aldri komme fram, men vil fortsette i det uendelige mot det. Dette gjelder da alle rettninger.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvorfor ingen har nevnt dette før, men enkel fysikk støtter ikke det du sier

Hvis romskipet flyr mot kanten må denne ha en fart V. Dersom kanten = 1 og romskipet er kommet til 0,9 (9/10) etter en bestemt tid, vil de resterende 0,1 fullføres etter 1/10 av tiden brukt til å nå 9/10. Romskipet vil komme frem da kanten = 1 (avstanden er gitt!). Hvis det skulle være slik at romskipet beverger seg mot 1 i den forstand at det bare legges til ett kommatall til (0,9 -> 0,99 osv), må farten gå ned! Hvorfor? Fordi V = Strekning/Tid. Enten så må romskipet få en lengre strekning frem til kanten, eller bruke mer tid. Dersom strekning øker, er ikke kanten = 1, men dynamisk; 1 -> uendelig; når og bare når romskipet nærmer seg kanten. Da øker også tiden fordi strekningen blir lengre. Et annet alternativ kan være at romskipet får "motorproblemer" noe som gjør at den tilbakelegger en gitt avstand på lengre tid enn før. Men disse problemene må da være konstante og senke farten med en konstant hastighet for hver tilbakelagte avstand.

VIKTIG; dette må gjelde alle romskip! Neste spørsmål må jo da bli "hvorfor vil slike problemer alltid inntreffe for alle romskip".....? Altså, ikke logisk dersom man ser matematisk på det hele, fordi ellers må kanten være selvbevisst om eksistens osv = den lever.

Se matematikken, så burde det komme frem ganske greit

kant = 1
avstand = 1 - "strekning" romskip har tilbakelagt
fart = strekning/tid

Romskip vil nå kant etter tid: avstand/fart

Sammenhengen er her. For at tid skal bli uendelig må enten avstand gå mot +uendelig eller fart gå mot -uendelig.

Konklusjon: Veggen er ikke uendelig langt unna og vil nås etter en bestemt tid.

Sitat av Icewave Vis innlegg
Hvis det skulle være slik at romskipet beverger seg mot 1 i den forstand at det bare legges til ett kommatall til (0,9 -> 0,99 osv), må farten gå ned! Hvorfor? Fordi V = Strekning/Tid. Enten så må romskipet få en lengre strekning frem til kanten, eller bruke mer tid. Dersom strekning øker
Vis hele sitatet...
Beklager, så det for sent, men det skulle stå: "Hvis det skulle være slik at romskipet beveger seg mot 1 i den forstand at det bare legges til ett kommatall til (0,9 -> 0,99 osv), må enten farten gå ned eller avstanden øke (med større hastighet enn hastigheten til skipet)! Hvorfor? Fordi V = Strekning/Tid. Dersom strekning øker,..."
Sist endret av Icewave; 9. april 2009 kl. 23:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av takZa Vis innlegg
Det utvikler seg MED lysets hastighet..
Vis hele sitatet...
La oss si, for diskuusjonens skyld, at alt startet med the big bang, og alt ekspanderte etter det.
Da vil jo "lyset" fra dette smellet antagelig vis bevege seg fortere enn materiet som ble "eksplodert", og vil ikke da lyset fra denne eksplosjonen markere "the infinity", siden ingenting noen gang vil klare å ta igjen dette lyset uansett?

(Såfremt vi ikke kan reise fortere enn lysets hastighet da, men da er vi jo igjen i et tomrom dersom vi tar igjen lyset fra the big bang, siden intet materie ffra the big bang vil kunne klare å forflytte seg fortere enn lyset fra eksplosjonen?)
Sitat av somnium Vis innlegg
problemet er litt at når man begynner med slik fysikk, så slår kvantefysikken inn, og der..vel..der gjelder ikke normale lover og regler
Vis hele sitatet...
Det som forbløffer meg er at påvirkning av den ene partiklen er også er en påvirkning på den andre selv om det umulig kan gå noen signaler fra den ene til den andre. Dessuten, er det forbløffende at elektroner kan danne interferensmønstre... det er bare helt sykt. Alt tyder derimot på at det er riktig.

Hvem har sagt at universet er uendelig stort ?

Jeg ser ikke noe bevis på det...
Sist endret av Donquijote; 11. april 2009 kl. 00:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For meg blir det litt som en "klode" som er utenfor jordkloden vår, som er helt svart, og utenfor det igjen kommer det f.eks. 1 lilla "klode" (blir som runningen på runninger som bare fortsetter og fortsetter til det uendelige )

Min mening
Sitat av A-H Vis innlegg
Hvis vi ekspanderer i lyses hastighet(jorda), og begynner å reise "vekk" fra big bang. Da vil vi reise i en hastighet som er større enn lyses hastighet, siden jorda allerede beveger seg så fort?
Vis hele sitatet...
Forstår jeg deg rett her nå referer du til relativitetsteorien..

Se for deg dette:
Du har et fly stående på bakken. Flyet fyrer av en missil rett frem. Missilet har farten v. Se nå for deg flyet i lufta med farten v2. Flyet fyrer av en lik missil rett frem. Missilet vil da ha farten v + v2. Se nå for deg at det samme flyet sender lyssignalet c2 fremover, i fart. Lys i vakuum har jo som kjent farten c = 3*10^8 m/s.

Vil lyset sendt fra flyet ha farten v2 + c2 da?

Ingen kjente ting kan bevege seg raskere enn lyset. Det gjelder også her. Lyset sendt fra flyet vil fortsatt ha farten c. Altså prinsippet med farten til missilet gjelder ikke for farten til lys.

c2 = c

For det første tror jeg du misforstod litt. Selv om vi sier at universet ekspanderer med lysets hastighet betyr det ikke at objektene inni også gjør det. Hvis du ser for deg universet som en boble ville skillet mellom utsiden og innsiden av bobla ekspandert utover med lysets hastighet. Hvordan det er med farten til objektene inni er irrelevant.

Når du leser dette vil du også se at det du foreslår ikke vil være mulig. For det første er det umulig å akselerere noe til lysets hastighet. Jo nærmere et objekt kommer til lysets hastighet, jo mer energi vil kreves for å øke akselerasjonen ytterligere. På det beste kan man oppnå en hastighet lik 99,99999+% av lysets (Noe som forøvrig hadde krevd en energi vi ikke kan forestille oss). Hvordan ting oppfører seg i lysets hastighet er i tillegg noe det mangler kunnskap om.