Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2091
Hvordan kan jeg få min PC enda mer stillegående?

CPU: AMD FX-8320 @ 4,0 GHz
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 Evo Push-Pull Config X2 Noctua
MB: Asus M5 A97
GPU: Sapphire 7770 1GB GDDR5 @ 1175/1400
RAM: Avexir DDR3 8GB 1600mhz (4GBx2)
SSD: Kingston V300 120 GB
SSD2: Crucial MX100 SSD 512GB
HDD: Western Digital Green 1 TB 7200 RPM
HDD2: Western Digital Green 2 TB 7200 RPM
OS: Windows 8.1 64bit
PSU: Corsair CS 750M
SPU: Sound Blaster Z
WIFI: TP-LINK TL-WDN4800
CASE: Nanoxia Deep Silence 1
Monitor: iiyama "27" VA 1080p
Mouse: Logitech G602
Keyboard: Razer Lycosa
Vis hele sitatet...
PSU pleier å lage litt lyd har jeg lagt merke til. Kanskje en ny en av en stillere sort? Du har merker som "Bequiet!" eller så har Corsair, Thermaltake og flere merker "silent" PSU-er. HDD lager jo også lyd, men KUN SSD blir muligens for dyrt. Du kan jo sette opp en NAS i et annet rom og legge filmer, bilder og annet stæsj der og så kjøre bare SSD i riggen din.
Sist endret av Quasar; 4. desember 2014 kl. 01:22.
Du har jo firmaer som spesialbygger stille pcer, det disse gjør er å modde kabinette så det blir en stor heatsink + at de ikke bruker mekaniske \ bevegelige deler i den for å minske varme utviklingen.

Dette blir ikke de kraftigste pcene i verden da du må tenke på kjølingen, men de er helt stillegående da det ikke er vifter, eller bevegelige deler som lager lyd i dem
Dette krever planlegging, pirkearbeid og en saftig dose tålmodighet. Du bør ha erfaring med å bygge pc før du begir deg ut på å gjøre dette selv (regner med at det er det du vil). Etter min anekdotiske erfaring gir det for øvrig vel så gode resultater som ferdigbygde løsninger, og man lærer alltid noe nytt.

Først: fjern platedisker og skru av all eventuell overklokking.

Kjøp deretter følgende hvis du ikke har det allerede:
- prosessor som ikke blir varm under det som er normal belastning hos deg (dette fører til at du kan skru ned alle vifter betydelig, og i beste fall bruke en vifteløs prosessorkjøler)
- grafikkort med samme kvaliteter som overnevnte
- manuell viftestyring (gjerne analog, som f.eks. denne, eller en god digital) til alle vifter
- motstander til vifter (i tillegg til viftestyring. Husk å sjekke at viftene spinner i gang når du starter maskinen, og gi dem et dytt med viftekontrollen hvis det ikke skjer.)
- store (140mm) vifter (flytter mer luft på lavere hastighet enn små vifter, og vibrerer med lavere frekvens, som føles mindre forstyrrende)
- stillegående strømforsyning (denne bruker ikke vifte når du belaster den <80%)
- akustisk dempet kabinett (f.eks. dette, som er lukket i toppen og på siden men kan åpnes og evt. utvides med vifter hvis det blir for varmt)
- hovedkort uten pipende moduler (her må man bare prøve seg frem, men mange kort - som f.eks. Asus Z87-kortet mitt - med integrerte funksjoner som nettverk, grafikkprosessor etc lager arbeids-pipelyder som kan være ganske plagsomme hvis du har en ellers stillegående maskin)

Lykke til!
Sist endret av immolo; 4. desember 2014 kl. 09:08.
Hvis man hadde puttet PCen i et annet rom en skjermen for så å koble det sammen med forlenget kabler, vil det da bli noe delay ol.?
Åpne kabinettet, bruk øret og finn ut hva som støyer mest, gjør noe med det å se om du blir fornøyd
Er det kabinett viftene som støyer? Koble de fra og se om du blir fornøyd. Hvis ikke fortsetter du bare å koble fra ting å tang til du er fornøyd med støynivået.

Stillegående, gode vifter er en fordel, gjerne med en viftekontroller. Skal du skaffe deg en viftekontroller anbefaler jeg deg å skaffe en hvor du har mulighet til å slå viftene helt av om du måtte ønske det. 2 vifter på cpu'en er en ekstra støykilde. Har du eksos vifte bak i kabinettet er det også en ekstra støykilde. Da kjører du med 3 vifter der du kunne klart deg med 1, på cpu'en. Da fungerer cpu viften både som cpu vifte og eksos.

Selv har jeg aldri hatt ett hovedkort som lager pipelyder av seg selv og vil anse det som ett mindre problem. Ei heller hatt et kabinett som støyer. Med mindre en opplever vibrasjonslyder ,(skrangler++), fra kabinettet hjelper det ikke å bytte det ut. Psu lager også støy som nevnt tidligere.

Selv vil jeg ikke anbefale deg å bytte noe som helst. Dette må du nesten prøve å finne ut av selv i og med at det er så individuelt hva som defineres som støy. For din egen del,økonomisk sett, anbefaler jeg deg å gjøre slik jeg skrev helt øverst her. Det kan koste alt fra ett par hundre til flere tusen kroner til en blir fornøyd. Alt kommer alt an på øret som hører og hvor kresen er.
Sitat av immolo Vis innlegg
Dette krever planlegging, pirkearbeid og en saftig dose tålmodighet. Du bør ha erfaring med å bygge pc før du begir deg ut på å gjøre dette selv (regner med at det er det du vil). Etter min anekdotiske erfaring gir det for øvrig vel så gode resultater som ferdigbygde løsninger, og man lærer alltid noe nytt.

Først: fjern platedisker og skru av all eventuell overklokking.

Kjøp deretter følgende hvis du ikke har det allerede:
- prosessor som ikke blir varm under det som er normal belastning hos deg (dette fører til at du kan skru ned alle vifter betydelig, og i beste fall bruke en vifteløs prosessorkjøler)
- grafikkort med samme kvaliteter som overnevnte
- manuell viftestyring (gjerne analog, som f.eks. denne, eller en god digital) til alle vifter
- motstander til vifter (i tillegg til viftestyring. Husk å sjekke at viftene spinner i gang når du starter maskinen, og gi dem et dytt med viftekontrollen hvis det ikke skjer.)
- store (140mm) vifter (flytter mer luft på lavere hastighet enn små vifter, og vibrerer med lavere frekvens, som føles mindre forstyrrende)
- stillegående strømforsyning (denne bruker ikke vifte når du belaster den <80%)
- akustisk dempet kabinett (f.eks. dette, som er lukket i toppen og på siden men kan åpnes og evt. utvides med vifter hvis det blir for varmt)
- hovedkort uten pipende moduler (her må man bare prøve seg frem, men mange kort - som f.eks. Asus Z87-kortet mitt - med integrerte funksjoner som nettverk, grafikkprosessor etc lager arbeids-pipelyder som kan være ganske plagsomme hvis du har en ellers stillegående maskin)

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Cluet her er Lydløs, dette vil du ikke få så lenge det er beveglige deler som vifter, da vil det altid være en form for "støy" \ lyd av pcen

Det du vill oppnå med dette oppsettet er en veldig lyd svak pc, ikke lydløs
Sitat av knutazz Vis innlegg
Cluet her er Lydløs, dette vil du ikke få så lenge det er beveglige deler som vifter, da vil det altid være en form for "støy" \ lyd av pcen

Det du vill oppnå med dette oppsettet er en veldig lyd svak pc, ikke lydløs
Vis hele sitatet...
En får ikke en lydløs pc
Helt stillegående har jeg ikke klart å få maskinen min enda, men de to nyttigste tingene jeg har gjort er å sørge for at jeg ikke har noen standard harddisker i maskinen, kun SSD, samt sette hele maskinen inn i et lyddempet skap. Skapet har også overtrykk slik at det ikke kommer så mye støv inn.

Nå har jeg det så greit at jeg har et eget rom i huset der jeg kan sette fra meg filserver, så jeg går ikke tom for lagringsplass.

Sitat av sweem Vis innlegg
En får ikke en lydløs pc
Vis hele sitatet...
Jo, det er mulig, problemet er at man må ha kompromiss, dvs deler som ikke trenger like mye kjøling som spillemaskiner. Og de er som regel dyre i forhold til ytelse.
Sist endret av meitemark; 4. desember 2014 kl. 12:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Litt lyd kommer det uansett, om en skal være pirkete på det.

Men når en ser på utgangspunktet til TS trakk jeg den konklusjonen at han kanskje var ute etter så lite støynivå som mulig på det systemet han allerede har, uten å ta helt av. Selv om overskriften er 100% stillegående..
Sitat av sweem Vis innlegg
Litt lyd kommer det uansett, om en skal være pirkete på det.
Vis hele sitatet...
Det finnes PSU uten vifte, det finnes passive kjøleløsninger for både CPU og GPU, og man har SSDer. Hvor skal lyden komme fra da?
Syns TS kan si litt om hva han mener med "100% stillegående PC?" og "Hvordan kan jeg få min PC enda mer stillegående?". Hvis det er nr. 1 så blir det dyrt og "dårlig" ytelse, hvis det er nr. 2 så er det langt ifra umulig.
Sitat av sweem Vis innlegg
Litt lyd kommer det uansett, om en skal være pirkete på det.

Men når en ser på utgangspunktet til TS trakk jeg den konklusjonen at han kanskje var ute etter så lite støynivå som mulig på det systemet han allerede har, uten å ta helt av. Selv om overskriften er 100% stillegående..
Vis hele sitatet...
Lydløs pc: RPI denne kommer det ikke noen lyd fra selve RPIen før du sier den skal spille av lyd, og da kommer det ut på høtaleren du har koblet til

Edit: måtte bare kommentere det, dog så går det an å bygge en ganske lyd svak pc, med gode specks for både gaming og video rendring, det kommer bare ann på hvordan man definerer lydløs, det finnes frekvenser som menske øret ikke klarer å oppfatte, men måler man det så kommer det fortsatt lyd fra den
Sist endret av knutazz; 4. desember 2014 kl. 12:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sluttresultatet her lager ikke en lyd, og drar relativt krevende spill med god kvalitet.

Kort sagt kan man ikke ha bevegelige deler, eneste som kan lage lyd i maskinen på lenken over er hvis man bruker det optiske drevet, noe som er meget sjeldent.