Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4858
Er på utkikk etter en portabel og relativt tynn gaming-laptop til innkjøp i desember.

Krav:
- 14-15"
- SSD
- Helst ikke tykkere enn 2,5cm
- Pris ikke høyere enn 13 000

Har tittet litt på Gigabyte P34g v2 og Acer aspire nitro v15.

Har dere noen andre forslag, evt. burde jeg vente til over nyåret til det kommer de nye Geforce 980?
Skal du spille spill bør du finne deg en stasjonær maskin. En "gaming" laptop er gjerne verken tynn, stillegående, liten eller lett, samtidig som den også gjerne er dyr.
Tynn og gaming går ikke akkurat hånd i hånd, da det legger altfor store begrensninger på kjøling. Det kraftigste du får per dags dato innenfor begrensningene du har gitt er nok GTX 850m eller GTX 860m som er midrange for laptop segmentet. Skal du spille eldre spill eller mindre krevende spill, så går det nok greit.

Neste år kommer det nok GTX 950m og GTX 960m for laptoper i den størrelsen, som vil gi en viss ytelsesforbedring. Det spørs hvilke spill du har tenkt å spille. Maskiner med GTX 970m og GTX 980m vil kreve mer kjøling enn du får på 2,5cm tykkelse.

Hva gjelder merker er som regel Asus å anbefale, og Acer noe å styre unna. MSI har også gode modeller.
Dette er 3 ekstreme gaming laptoper, som har all kraft du trenger.

Asus: https://www.komplett.no/asus-g551jm-...4D4D#!tab:info

Lenovo: http://www.elkjop.no/product/data/ba...comparison2989

Multicom: http://www.multicom.no/Kunshan-P651S...0042/p10630078

Angående Multicom laptopen vet jeg ikke om den har god kjøling eller ikke, men dette er definitivt den raskeste og kraftigste av alle de 3 som er listet opp ovenfor, men som sagt vet jeg ikke om Multicom er bra eller ikke, har hørt flere klager over at laptops fra Multicom blir veldig varme, men valget er ditt.
J.H.N: Nå må du slutte å lire av deg informasjon du ikke har peiling på. Dette er ikke første gangen. De to første du nevner er på ingen måte "ekstreme gaming laptoper", og de har iallefall ikke "all kraft" noen trenger. GTX 860M er et mid-range kort i laptopverdenen, og duger ikke på nyere spill med mindre du skal spille på lav oppløsning eller veldig lav grafikk. 870M, 880M, 970M og 980M er high-end for laptop å være, og de 3 sistnevnte kan dra en del nyere spill på en grei måte.

Et annet problem er at den siste PCen du lister opp, som er den eneste med et OK skjermkort, har 4k skjerm, som betydelig begrenser yteevnen til et GTX 970M. Dermed vil denne også levere dårlig, med mindre man justerer ned oppløsningen, som vil gi blurry bilde.
Sist endret av danielsk; 12. november 2014 kl. 16:28.
Jeg tror det er relevant å si hvilke spill du har tenkt å spille?..

Hvis du skal spille spill som Crysis 3, CoD: Advanced Warfare, Far Cry 3 osv. så tror jeg bare du skal legge ifra deg tanken om å kjøpe en _tynn_ gaminglaptop. Laptopen kommer til å bli overopphetet før du aner det.. og da ødelegges komponentene inni. Kjølingen er mildt sagt helt forferdelig på tynne laptoper, til og med de tynne ASUS-laptopene. Hvis du bare skal spille minecraft og et strategispill så går det sikkert bra.

Men skal du ha en gaminglaptop som kan dra alle dagens spill på max settings uten problem, så kjøper du Asus G751JY med 980m grafikkort. Ligger på rundt 40-50 FPS på de aller mest krevende spillene som Crysis 3 f.eks. Asus har det beste kjølingssystemet som finnes på laptoper.
Sitat av flexd Vis innlegg
Skal du spille spill bør du finne deg en stasjonær maskin. En "gaming" laptop er gjerne verken tynn, stillegående, liten eller lett, samtidig som den også gjerne er dyr.
Vis hele sitatet...
Hva er problemet med laptops ift. stasjonære?

Pris kan være en greie, ja, og at laptops ikke har dvi inngang kan også være noe, men det er mye mer praktisk å kjøpe laptop
Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Hva er problemet med laptops ift. stasjonære?

Pris kan være en greie, ja, og at laptops ikke har dvi inngang kan også være noe, men det er mye mer praktisk å kjøpe laptop
Vis hele sitatet...
- Betraktelig dårligere ytelse og kjøling.
- Kortere levetid.
- Svært begrensede muligheter til å oppgradere hardware.
- Pris
Sist endret av danielsk; 12. november 2014 kl. 17:14.
Sitat av Jeffrey Vis innlegg
Jeg tror det er relevant å si hvilke spill du har tenkt å spille?..

Hvis du skal spille spill som Crysis 3, CoD: Advanced Warfare, Far Cry 3 osv. så tror jeg bare du skal legge ifra deg tanken om å kjøpe en _tynn_ gaminglaptop. Laptopen kommer til å bli overopphetet før du aner det.. og da ødelegges komponentene inni. Kjølingen er mildt sagt helt forferdelig på tynne laptoper, til og med de tynne ASUS-laptopene. Hvis du bare skal spille minecraft og et strategispill så går det sikkert bra.

Men skal du ha en gaminglaptop som kan dra alle dagens spill på max settings uten problem, så kjøper du Asus G751JY med 980m grafikkort. Ligger på rundt 40-50 FPS på de aller mest krevende spillene som Crysis 3 f.eks. Asus har det beste kjølingssystemet som finnes på laptoper.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen planer om å kjøre spill på max. Holder å kunne kjøre de fleste nye spill på medium/high holder for meg. I tillegg har jeg tenkt å kvitte meg med min tidligere macbook pro, og tenker å erstatte den med en pc som kan brukes til det meste, dvs. chille med laptop på fanget i sofaen, ta den med lesesalen, reise med den osv., men samtidig ha mulighet til å dra spill nogenlunde greit.

Har sett at det kommer en ny Gigabyte P35x v3 som skal være 20mm tykk og skal veie rundt 2kg. Men den er ikke på markdetet enda :-/

Takk for gode svar. Men altså, selvfølgelig er jeg klar over at stasjonær er å foretrekke når det kommer til gaming. Det er altså ikke et alternativ for meg iom. at jeg pendler mellom to land og bor sammen med dama på 60m2.
Har tittet litt mer på mulighetene. Foreløpig står jeg mellom to alternativer:

Acer Aspire Nitro V15

eller

Clevo P651s / Kunshan p651s

Begge har en rating på 85% på notebookcheck. Eneste jeg er noe skeptisk til på multicom sin er dårlig battertid og høy temp/viftestøy.
Hvis jeg hadde gått for multicom sin hadde jeg satt inn 8gb ekstra ram og en SSD

Noen formeninger om disse, eller evt. andre alternativer jeg burde vurdere?
Sist endret av novastar; 15. november 2014 kl. 18:00.
Hadde ikke tatt i mot Acer om den så ble kastet etter meg... Mulig jeg har vært uheldig med de jeg har vært borti, men fy faen så rævva kvalitet. For å spille minecraft på omtrent ny Acer pc måtte jeg sitte med pcen på en 3 liters boks med is, hvis ikke ble den varm med en gang...


Jeg er veldig fornøyd med min Asus gaming laptop, spiller alle spillene jeg spiller på maks grafikk. Blir aldri varm, selv etter flerfoldige timer spilling, og vifte som aldri renses. Den er også rask. Spill jeg spiller som krever mest er Skyrim (og lignende spill). Når denne ryker (2 år gammel) kommer jeg til å kjøpe nyere versjon av samme. Har 3 venner til med samme PC, og de er like fornøyde. Negativt er at den veier mye, og er en feit sak.
Sitat av randomize Vis innlegg
Hadde ikke tatt i mot Acer om den så ble kastet etter meg... Mulig jeg har vært uheldig med de jeg har vært borti, men fy faen så rævva kvalitet. For å spille minecraft på omtrent ny Acer pc måtte jeg sitte med pcen på en 3 liters boks med is, hvis ikke ble den varm med en gang...


Jeg er veldig fornøyd med min Asus gaming laptop, spiller alle spillene jeg spiller på maks grafikk. Blir aldri varm, selv etter flerfoldige timer spilling, og vifte som aldri renses. Den er også rask. Spill jeg spiller som krever mest er Skyrim (og lignende spill). Når denne ryker (2 år gammel) kommer jeg til å kjøpe nyere versjon av samme. Har 3 venner til med samme PC, og de er like fornøyde. Negativt er at den veier mye, og er en feit sak.
Vis hele sitatet...
Jepp, har hørt mange si det samme. Kunne absolutt tenkt meg en Asus, men som sagt er jeg ute etter å ha en "alt-i-ett" laptop som jeg også kan bruke på skole, på turer osv. Pendler mye, så er avhengig av at den er nogenlunde portabel. Vet såklart at dette går på bekostning av temperatur og kjøling, men det beste hadde vært en mellomting.

Hører rykter om en supertynn gaming fra Asus, GX500, men den blir nok litt i dyreste laget for meg.
Sitat av novastar Vis innlegg
Jepp, har hørt mange si det samme. Kunne absolutt tenkt meg en Asus, men som sagt er jeg ute etter å ha en "alt-i-ett" laptop som jeg også kan bruke på skole, på turer osv. Pendler mye, så er avhengig av at den er nogenlunde portabel. Vet såklart at dette går på bekostning av temperatur og kjøling, men det beste hadde vært en mellomting.
Vis hele sitatet...
Jeg har med meg min overalt, det er laptop, og den er portabel i aller høyeste grad. Det er ikke det at PCen er tyngre og litt bredere som blir avgjørende når du skal reise og på skolen. Just sayin'...

De fleste steder har også strømuttak, men om du er avhengig av å bruke den uten lader i timesvis, så styr unna. Min holder rundt 6-8 forelesninger uten å lade, nå 2 år gammel.
Sitat av randomize Vis innlegg
Jeg har med meg min overalt, det er laptop, og den er portabel i aller høyeste grad. Det er ikke det at PCen er tyngre og litt bredere som blir avgjørende når du skal reise og på skolen. Just sayin'...

De fleste steder har også strømuttak, men om du er avhengig av å bruke den uten lader i timesvis, så styr unna. Min holder rundt 6-8 forelesninger uten å lade, nå 2 år gammel.
Vis hele sitatet...
Hehe, nå må jeg nesten vite hvilken Asus du har? Joa, men jeg sitter for øyeblikket på en fire år gammel macbook pro som jeg er strålende fornøyd med, bortsett fra at den er håpløs å spille på. Jeg har også et par kamerater med en Asus gaming-laptop, men kan aldri se for meg å sitte med en sånn på skolen/fanget på flyplassen osv. Hvertfall ikke når jeg er så vant med en 24mm tykk macbook.
Jeg var i samme posisjon og endte opp med å kjøpe Acer Aspire Nitro VN7-591G og er kjempe fornøyd! Valget mitt var mellom Lenovo Y50 15" og Acer Aspire Nitro 15" da jeg ville ha en tynn laptop som man kan spille på. Valget endte på Acer fordi jeg leste at mange var missfornøyde med skjermen på Lenovoen (som kun har TN skjerm imotsetning til Acer som har IPS skjerm).

Som det blir nevnt ovenfor så er ikke dette en PC som drar de mest krevende spill på ultra settings, men det ligger ikke i prisen heller da den koster rundt 10k (som etter min mening er en akseptabel pris for denne pc'en). Skal du ha de beste laptopene som (kanskje) kan dra ultra settings på en komfortabel måte så må du opp i 15-20k, og da havner du garantert utenfor kravet "helst ikke tykkere enn 2,5 cm" og "under 13k".

PC'en havnet forøvrig på top 10 lista sammen med 17-tommeren hos notebookcheck av beste gaming laptops i november, så tror den vil duge til det meste
http://www.notebookcheck.net/Noteboo...s.98628.0.html
Sist endret av Vaffal; 19. november 2014 kl. 19:16.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Vaffal Vis innlegg
Jeg var i samme posisjon og endte opp med å kjøpe Acer Aspire Nitro VN7-591G og er kjempe fornøyd! Valget mitt var mellom Lenovo Y50 15" og Acer Aspire Nitro 15" da jeg ville ha en tynn laptop som man kan spille på. Valget endte på Acer fordi jeg leste at mange var missfornøyde med skjermen på Lenovoen (som kun har TN skjerm imotsetning til Acer som har IPS skjerm).

Som det blir nevnt ovenfor så er ikke dette en PC som drar de mest krevende spill på ultra settings, men det ligger ikke i prisen heller da den koster rundt 10k (som etter min mening er en akseptabel pris for denne pc'en). Skal du ha de beste laptopene som (kanskje) kan dra ultra settings på en komfortabel måte så må du opp i 15-20k, og da havner du garantert utenfor kravet "helst ikke tykkere enn 2,5 cm" og "under 13k".

PC'en havnet forøvrig på top 10 lista sammen med 17-tommeren hos notebookcheck av beste gaming laptops i november, så tror den vil duge til det meste
http://www.notebookcheck.net/Noteboo...s.98628.0.html
Vis hele sitatet...
Har tittet en del på den aceren ja. Hørt mye bra, men jeg endte til slutt opp med multicom sin Kunshan p651se (aka Clevo P651se). Den er akkurat 25mm tykk og har det nye GTX970m + fått utrolig mange gode reviews. Slo også på stortromma og kjøpte en 500gb SSD.
Kjøpte nettop en asus g551 til 9k. Ikke så galt det for en asus syns jeg. Spiller bare litt lol,wow,cs uansett, så den vil klare de bra.

Den er heller ikke så veldig tykk. Den skal også visstnok være ganske stille. Virket som en grei allround bærbar med fokus på spilling. Satser på at den holder i 3-4 år til mitt bruk. Tror ikke lol og wow vil kreve så altfor mye mer de neste åra.

Det stod mellom denne og multicom xishan w355s, men siden asusen var bare 1k dyrere tenkte jeg safe på den

Edit: men hvis man er typen som skal spille alle de nyeste spilla på brukbar grafikk tror jeg ikke bærbar er noe for deg. Med mindre du er rik.
Sist endret av disneyman; 1. desember 2014 kl. 21:57.
Sitat av disneyman Vis innlegg
Kjøpte nettop en asus g551 til 9k. Ikke så galt det for en asus syns jeg. Spiller bare litt lol,wow,cs uansett, så den vil klare de bra.

Den er heller ikke så veldig tykk. Den skal også visstnok være ganske stille. Virket som en grei allround bærbar med fokus på spilling. Satser på at den holder i 3-4 år til mitt bruk. Tror ikke lol og wow vil kreve så altfor mye mer de neste åra.

Det stod mellom denne og multicom xishan w355s, men siden asusen var bare 1k dyrere tenkte jeg safe på den

Edit: men hvis man er typen som skal spille alle de nyeste spilla på brukbar grafikk tror jeg ikke bærbar er noe for deg. Med mindre du er rik.
Vis hele sitatet...
Er nok en godt kjøp. Jeg vil ikke påstå at man trenger å være rik. Kunshan p651s med GTX970m kjører de fleste nyeste spillene på ultra-settings med 40-50fps. Det burde holde
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Jeg har to som du burde sjekke ut:

-http://www.originpc.com/gaming/laptops/evo15-s/
-http://www.aorus.com/x3.aspx
Sist endret av HanDuck; 7. desember 2014 kl. 17:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Jeg har to som du burde sjekke ut:

-http://www.originpc.com/gaming/laptops/evo15-s/
-http://www.aorus.com/x3.aspx
Vis hele sitatet...
Har tittet på evo15-s. Den er rålekker, men selges dessverre ikke i Norge.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av novastar Vis innlegg
Har tittet på evo15-s. Den er rålekker, men selges dessverre ikke i Norge.
Vis hele sitatet...
Alltid mulig å bruke Jetcarrier, eller hvis du har en venn i statene som kan sende til deg
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Alltid mulig å bruke Jetcarrier, eller hvis du har en venn i statene som kan sende til deg
Vis hele sitatet...
Sant. Men 2300$ + tollavgifter og ingen forbrukerkjøpislov, ay ay ay. Dyrt og risky business spør du meg.

Anyways, det ble Kunshan P651s - 25mm tynn, GTX970m og med innkjøp av 500gb SSD burde den gjøre jobben