Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6767
Som tittelen sier, jeg ser etter norske filmer for utlendinger som vil lære seg norsk.

Slik jeg ser det så bør filmen helst ha liten variasjon i dialekter, det beste er jo om dialektene er så bokmålsnære som mulig.
Den bør jo også ha litt handling, men ikke alt for mange scener med veldig rask prating.
Sjangeren er egentlig ikke så viktig, men veldig barnerettede filmer er ikke det jeg søker etter.

Spørsmølet til dere freaks der ute: Har dere noen gode forslag?
Eller eventuelt bare gode norske filmer generelt.
Prøv Oslo, 31. august. Veldig anerkjent film med relativt rolig handling. Som tittelen tilsier er den satt i Oslo, og de fleste hovedrollene snakker greit forståelig østlands-dialekt.
Trolljegeren er en klassiker! Da får de også med seg litt kultur i samme slengen
Sist endret av Vekst; 25. september 2017 kl. 19:52.
NOKAS, Elling, Kon-Tiki, Magnus, Hodejegerne (tross litt dansk), Kongens Nei (tross litt dansk), Trolljegeren, Kongen av Bastøy, Flåklypa Grand Prix (tross en del sære dialekter), Bølgen, Izzat, Uno, Uro, Istid, Olsenbanden, Børning, Caprinos Eventyrlige Verden.

Når det er sagt, hvorfor kun film? Hvis du først finner en tv-serie personen liker så vil vel det gi deg enormt mye mer materiale å gi de? Ikke minst mindre arbeid for deg siden du da kan sette på NRK.no eller Viafree.no (med ekstra god adblocker som fjerner den defekte reklamen) og la det gå så og si uendelig (selv hvis det bare står på i bakgrunnen).

EDIT: Jeg hadde vel også sett på muligheten til å vise de internasjonale filmer (som Løvenes Konge etc) med norsk tale, siden de da kanskje allerede vet (og liker) handlingen og bare får samme gode film på norsk.
Sist endret av bashfoo; 25. september 2017 kl. 21:11.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Istid.
Vis hele sitatet...
Ikke for å flisespikke her, men dette er ikke en norsk film selv om de norske stemmene er veldig gode.
Sist endret av Petruz; 25. september 2017 kl. 21:19.
Akkurat hvor går din grense på definisjonen da?

Er Izzat f.eks. norsk ifølge din defisjon? Hovedrollen er jo kjent Pakistansk filmstjerne med Zahid Ali sin stemme dubbet over.
Hvor norsk er f.eks. flyselskapet Norwegian? Sist jeg fløy Norwegian snakket ikke crewet norsk en gang..

Istid (ikke Ice Age) vil for meg alltid være en norsk klassiker, en film jeg vil seede så lenge jeg lever.. Men så driter jeg også i om kjøttet jeg kjøper kommer fra en norsk bonde.. For noen er slikt tydeligvis viktig, for reklamene nå til dags renner jo over av "smaken av Norge"..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Akkurat hvor går din grense på definisjonen da?

Er Izzat f.eks. norsk ifølge din defisjon? Hovedrollen er jo kjent Pakistansk filmstjerne med Zahid Ali sin stemme dubbet over.
Hvor norsk er f.eks. flyselskapet Norwegian? Sist jeg fløy Norwegian snakket ikke crewet norsk en gang..

Istid (ikke Ice Age) vil for meg alltid være en norsk klassiker, en film jeg vil seede så lenge jeg lever.. Men så driter jeg også i om kjøttet jeg kjøper kommer fra en norsk bonde.. For noen er slikt tydeligvis viktig, for reklamene nå til dags renner jo over av "smaken av Norge"..
Vis hele sitatet...
Nå er vel Istid like norsk som Løvenes Konge.
Sist endret av Doktor Hodebry; 25. september 2017 kl. 22:08.
Takk for mange gode forslag!

@bashfoo Grunnen til at jeg etterspør filmer er at jeg mener de norske seriene blir for mye kultur som må forklares, om du tar eksempler som: Side om side, Neste sommer og Skam så er jo den norske kulturen et viktig underliggende tema. Jeg tror det vil bli mer problematisk om jeg ler meg skakk for så å måtte forklare hva som er morsomt, enn at jeg forklarer språket som er brukt.
Jeg synes det også er enklere å diskutere hva man synes om en film, enn å diskutere en enkelt episode. Det sagt, så er jeg åpen for serie forslag, for jeg ser så godt som aldri på norsk TV.

Jeg mener også at serier blir for litt viderekommende og vil kreve mer tid og fordypning en en enkelt film.
▼ ... noen uker senere ... ▼
'En ganske snill mann' tross at hovedpersonen er svensk.
'Den siste revejakta' Kan hende Joner sin Rogalands dialekt blir være vanskelig.
'Fatso' litt Svensk i denne og.

For viderekommende vil jeg anbefale humor serien 'Nav'.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Enemy of the snut
Gammel tråd, men anbefaler NRK-serien Skam samt den nye serien til Thomas Hayes på TV3; Han heter ikke William (gratis streaming på Viafree).
Ikke en film, men vil anbefale mini-serien Ran ifra 2005. Usikker på hvordan det er med teksting for den.
Enemy of the snut
Sitat av urinfare Vis innlegg
Ikke en film, men vil anbefale mini-serien Ran ifra 2005. Usikker på hvordan det er med teksting for den.
Vis hele sitatet...
Hvor ligger serien? Evt torrent?
Sitat av SosialNinja Vis innlegg
Hvor ligger serien? Evt torrent?
Vis hele sitatet...
https://www.youtube.com/results?sear...=ran+miniserie

4 lange episoder. Du finner den sikkert på torrent også, jeg har også sett den på dvd på biblioteket
Sist endret av urinfare; 9. mai 2018 kl. 20:51.