Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 30456
Bare for å avklare: Dere som bruker annen DNS. Bruker dere ikke VPN? For å ikke bruke VPN vil vel være idiotisk, og å bruke annen DNS i tillegg til VPN er vel unødvendig?
Limited edition
Moff's Avatar
Å bruke en annen DNS skal ikke ha noen innvirkning i det hele tatt. En DNS gir deg bare IP-adressen som nettsiden befinner seg på, og nettsiden kan ikke finne ut hvor du fikk IP-en fra. Det finnes noen eksempler hvor DNS oppfører seg forskjellig, men det er typisk for tjenester som har servere over hele verden. Om du bruker en amerikansk DNS, så vil du sannsynligvis få IP-en til en av serverne i Amerika, ikke i Norge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Moff Vis innlegg
Å bruke en annen DNS skal ikke ha noen innvirkning i det hele tatt. En DNS gir deg bare IP-adressen som nettsiden befinner seg på, og nettsiden kan ikke finne ut hvor du fikk IP-en fra. Det finnes noen eksempler hvor DNS oppfører seg forskjellig, men det er typisk for tjenester som har servere over hele verden. Om du bruker en amerikansk DNS, så vil du sannsynligvis få IP-en til en av serverne i Amerika, ikke i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja, og telenor m.fl. er pålagt å blokkere TPB. Det har dei gjort ved å forfalske DNS-oppslag. Så å nytte t.d. google sine DNS-tenarar vil omgå telenor si sperre.
Som partybrus nevnte, så har piratpartiet DNS servere man kan bruke, og i forhold til Googles DNS servere lagrer de ikke IP-adresser. Det er også et pluss at de ligger i Norge.

DNS adressene til piratpartiet er:
87.238.35.136 og 185.56.187.149

EDIT: Stavefeil osv, formatering, etc
Sist endret av Naphat; 15. september 2015 kl. 21:37.
Sitat av Naphat Vis innlegg
DNS adressene til piratpartiet er:
87.238.35.136 og 185.56.187.149

EDIT: Stavefeil osv, formatering, etc
Vis hele sitatet...
Kilde: https://www.piratpartiet.no/dns/
Sitat av Exmagician Vis innlegg
I tillegg til DNS og TPBs egene domener, så finnes det ∞ antall speil og proxyer som er oppe til enhver tid.

[ ... ]

Disse fungerer også dersom selve TPB er nede, eller om du er på et nett der lokal admin har blokkert TPB. Bare for å illustrere hvor effektiv slike blokkeringer er.
Vis hele sitatet...
Dette var nok bare en symbolsk rettsak. Nå har rettighetshavere i film bransjen vunnet en seier og lyktes i å sensurere torrent sider. Men dem er nok fult klar over hvor ineffektiv denne sensuren er. Så i neste retts runde så vil dem spille på at sensuren ikkje fungerer, og kreve at det innføres mer effektive tiltak for å blokkere disse sidene.

Og når dem først har vunnet en sak i norsk rett, så er det enklere senere å kreve flere blokkeringen og mer sensur.Til sist vil det ende opp med at dem blokkerer alt fra nettsider til trackere som er brukt i forbindelse med ulovlig fildeling.
Jess. Og når den rettspraksisen er etablert, er ytringsfriheten død.
Sitat av reklame Vis innlegg
Bare for å avklare: Dere som bruker annen DNS. Bruker dere ikke VPN? For å ikke bruke VPN vil vel være idiotisk, og å bruke annen DNS i tillegg til VPN er vel unødvendig?
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på hva du gjør. Det er jo ikke slik at alle torrents i bukta er der ulovlig, det finnes faktisk plenty av fri programvare der, samt tekster som er frigitt til public domain etc. Det er lett å finne det du leter etter i bukta og torrents er en effektiv måte å overføre informasjon på. Så enkelt. Jeg vet ikke hva ratioen mellom lovlig og ulovlig materiale er, men jeg er temmelig sikker på at platemafiaen ikke ønsker at det tallet skal være kjent... Videre er det snakk om en prinsippsak for mange, inkludert undertegnede: Jeg laster ikke ned opphavsrettighetsbeskytta materiale særlig ofte. Det er vel snakk om en tre-fire ganger de siste ti årene, og da hovedsaklig fordi lovlig tilgang har vært umulig. Så det er ikke noe tap for meg om ulovlige torrents blir utilgjengelige. Men jeg godtar faen hakke ikke sensur! Ingen skal få diktere hva jeg kan eller ikke kan se på nett. Dermed bruker jeg en fri DNS - i dette tilfellet piratpartiet sin. Jeg kunne ha brukt google, opendns, en kar i familien eller noen andre, men jeg valgte piratpartiet sin fordi jeg liker ironi. VPN er imidlertid helt unødvendig for meg siden jeg ikke bruker bukta til å laste ned warez.

Eller... Egentlig burde jeg jo faktisk være mer paranoid og beskytte meg mer. Bare fordi jeg ikke gjør noe ulovlig, så betyr jo ikke det at jeg ikke har noe å skjule for rabiate idioter som vil rævkjøre frihet på profittens alter...
og å bruke annen DNS i tillegg til VPN er vel unødvendig?
Vis hele sitatet...
Ja det skal være helt unødvendig,
med det kan komme litt an på VPN leverandør noen har DNS lekkasje.

Mye av poenget med VPN er at man skal ha en sikker forbindelse fra opprinnelsesstedet til VPNens server.
VPNen skal helst ha sin egne seperate DNS(skjult),
som ikke er bundet til norske ISPers DNSer eller andre åpne DNSer.

Tester jeg med Astrill(brukt i 3 år),med nslookup.
VPN av.

Kode

λ nslookup vg.no
Server:  google-public-dns-a.google.com
Address:  8.8.8.8

Ikke-autoritativt svar:
Navn:    vg.no
Addresses:  2001:67c:21e0::16
          195.88.55.16
          195.88.54.16
VPN på,tilkoblet den Norske serven til Astrill.

Kode

λ nslookup vg.no
Server:  UnKnown
Address:  198.18.16.1

Ikke-autoritativt svar:
Navn:    vg.no
Addresses:  2001:67c:21e0::16
          195.88.55.16
          195.88.54.16
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av reklame Vis innlegg
Bare for å avklare: Dere som bruker annen DNS. Bruker dere ikke VPN? For å ikke bruke VPN vil vel være idiotisk, og å bruke annen DNS i tillegg til VPN er vel unødvendig?
Vis hele sitatet...
Jeg er så spent på hvorfor det skulle være idiotisk? Det er ikke gitt at eier av et abonnement er vedkommende som laster ned, det registreres ikke MAC-adresser mot navn, det er vanskelig å vite hvem som sitter bak tastaturet eller bak det potensielt åpne nettverket. Wifi-passord deler man til venner hele tiden.
Så vidt jeg vet er det ikke loven som skulle hindre ulovlig nedlasting brukt en eneste gang i norge.
Sitat av flexx Vis innlegg
Jeg er så spent på hvorfor det skulle være idiotisk? Det er ikke gitt at eier av et abonnement er vedkommende som laster ned, det registreres ikke MAC-adresser mot navn, det er vanskelig å vite hvem som sitter bak tastaturet eller bak det potensielt åpne nettverket. Wifi-passord deler man til venner hele tiden.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg har forstått, vil en observasjon av at IP-en du er tildelt hyppig brukes i nedlasting av piratkopiert materiale gi skjellig grunn til mistanke. Det kan igjen gi grunnlag for en ransakelse, og om de da finner slik materiale, kan du bli straffet for det. Hvor sannsynlig det er at dette skjer i praksis vet jeg ikke, men mye tyder på at landskapet har forandret seg de siste månedene.
Sitat av Provo Vis innlegg
Så vidt jeg har forstått, vil en observasjon av at IP-en du er tildelt hyppig brukes i nedlasting av piratkopiert materiale gi skjellig grunn til mistanke. Det kan igjen gi grunnlag for en ransakelse, og om de da finner slik materiale, kan du bli straffet for det. Hvor sannsynlig det er at dette skjer i praksis vet jeg ikke, men mye tyder på at landskapet har forandret seg de siste månedene.
Vis hele sitatet...
Okei, politiet uten ressurser vil få enda mer å gjøre på bestilling fra private selskaper. Rettssikkerheten ser ut til å forvitre litt og litt om man kan dømmes ut i fra en IP-adresse slik. Det må være enorme ressurser som skal til for å sikre nok bevis på en maskin for å dømme noen etter dette.
Bedre blir det vel ikke med de nye handelsavtalene som inngås med USA om dagen, noen som kjenner nærmere til konsekvensene av disse?
Sitat av flexx Vis innlegg
Okei, politiet uten ressurser vil få enda mer å gjøre på bestilling fra private selskaper.
Vis hele sitatet...
Vel.. Nei. De private selskapene som eier rettighetene vil nok anmelde saken, mens politiet vil etterforske saken fordi det tross alt er ulovlig. Det er ikke noe mer "på bestilling" enn når et privat selskap anmelder et tyveri.

Sitat av flexx Vis innlegg
Rettssikkerheten ser ut til å forvitre litt og litt om man kan dømmes ut i fra en IP-adresse slik.
Vis hele sitatet...
Du blir ikke dømt ut fra en IP-adresse.

Sitat av flexx Vis innlegg
Det må være enorme ressurser som skal til for å sikre nok bevis på en maskin for å dømme noen etter dette.
Vis hele sitatet...
Nei, det er bare å se om det som ligger på dem stemmer med nedlastingsloggen.

Sitat av flexx Vis innlegg
Bedre blir det vel ikke med de nye handelsavtalene som inngås med USA om dagen, noen som kjenner nærmere til konsekvensene av disse?
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager har det med saken å gjøre?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei

Er det noen som kan forklare meg følgende? Jeg er koblet på vpn mot en server i Nederland og forsøker å gå til thepiratebay.se. Allikevel får jeg opp http://blokkert.get.no/. Når jeg går til https://dnsleaktest.com/ får jeg opp "Hello from Netherlands". Er det noen som kan forklare meg hvordan det er mulig for get å blokkere tpb når jeg er på vpn?
Sitat av asdaviuer Vis innlegg
Hei

Er det noen som kan forklare meg følgende? Jeg er koblet på vpn mot en server i Nederland og forsøker å gå til thepiratebay.se. Allikevel får jeg opp http://blokkert.get.no/. Når jeg går til https://dnsleaktest.com/ får jeg opp "Hello from Netherlands". Er det noen som kan forklare meg hvordan det er mulig for get å blokkere tpb når jeg er på vpn?
Vis hele sitatet...
Det enkleste er og skife til google sin DNS da kan du gå inn på alle sidene som er blit blokkert.
Vet ikke om det er nevnt, men denne er nok interessant om dere ikke har sett det,
http://itavisen.no/2015/10/27/loven-...ge-er-vedtatt/
er det ingen nye domener som kommer da? pb har jo kjent nok hatt hundrevis av de i det siste
takk for det. trenger ikke vpn med mindre man laster ned top100 zio-hollywood skit. eneste jeg har brukt tpb til er mer obskure greier
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vekker liv for å si at https://piratebay.to/ fungerer perfekt.
Det er jo bare å sette google dns i routeren så slipper man å styre med proxy osv