Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1821
Har en skjerm til overs og et lite rom med verdens minste "skrivebord" 60*25 cm. Skjerm og tastatur får plass men blir trangt med pc. Dessuten så skal dette bare være en ekstra skjerm/pc som kan brukes på dette rommet feks ved behov for litt stillhet ved skriving.

Har nesten ingen krav til maskinkraft, tenkte å kjøre en remote desktop, "citrix aktig" løsning der jeg bare får skjermbildet opp på denne skjermen mens all cpu kraft foregår på en linux pc. Tenker at denne "tynnklienten" må ha kraft nok til å tegne opp skjermbildet slik at en feks kan surfe uten lag og henge på youtube.

Orker ikke kjøpe noe ferdig da det fort blir kostbart i fhold til bruken. Dette er jo ikke en primær pc, men siden jeg nå har skjerm, mus og tastatur liggende så tenkte jeg at noe må en vel kunne bruke det til.

Er dette noe Arduino, raspberry PI eller liknende kan fikse? Er det andre sff produkter som er bedre egnet uten å koste skjorta?
Skal være mulig med rasrpberry pi, ja: https://www.youtube.com/watch?v=ok5sKzlH8es

Her er en egen side for dette: http://rpitc.blogspot.no/

Thin Client project want to create a very low price thin client over Raspberry Pi board! Microsoft RDC, Citrix ICA, VMWare View, OpenNX & SPICE
Vis hele sitatet...
ja det vil funke med en tynnklient du bare booter over nettverket(PXE Både til Windows og Linux) , eventuelt sette opp en VDI (VMware) eller Publisert Desktop (Citrix) alt avhenger av hva dere har av bakover liggende systemer
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Skal være mulig med rasrpberry pi, ja: https://www.youtube.com/watch?v=ok5sKzlH8es

Her er en egen side for dette: http://rpitc.blogspot.no/
Vis hele sitatet...

Det der var seige greier du.

Skulle egentlig ikke hatt noe full OS på rasberry'n, kun rdtp.
Får se på den andre linken din.
sat for ca 8mnd sia og prøvde på noe av det samme med rpi, dette faila ganske fort for meg da rpi ikke støttet pxe booting, så jeg ga opp det prosjektet, men er intresangt om noen får brukt det til noe ala pxe

Edit: youtube videoen Turbolego la ut så bruker de VDI fra VMWare Horizon, der rpi bare booter en innlogins klient og du taster nettverk bruker \ pass sp logger den in på en vm maskin i nettverket
Sist endret av knutazz; 3. desember 2014 kl. 16:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uten Filter
Trådstarter
Skal forsøke med citrix klint og kun det. Om det blir raspberry er jeg usikker på. Det virker som det er i minste laget med krefter for når en ser videoene på youtube så går ting veldig seigt.

Skal sjekke litt i løpet av helgen om jeg finner noe litt bedre enn PI som ikke koster allverden.

Kom gjerne med forslag til bedre hardware enn Rasberry PI til max 130$ helst under 100$.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skal forsøke med citrix klint og kun det. Om det blir raspberry er jeg usikker på. Det virker som det er i minste laget med krefter for når en ser videoene på youtube så går ting veldig seigt.

Skal sjekke litt i løpet av helgen om jeg finner noe litt bedre enn PI som ikke koster allverden.

Kom gjerne med forslag til bedre hardware enn Rasberry PI til max 130$ helst under 100$.
Vis hele sitatet...
Finnes flere alternativer som som koster under $100 og som er raskere enn raspberry-pi: 8 alternatives to the Raspberry Pi

Om de funker med remote desktop aner jeg ikke, du får google litt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skal forsøke med citrix klint og kun det. Om det blir raspberry er jeg usikker på. Det virker som det er i minste laget med krefter for når en ser videoene på youtube så går ting veldig seigt.
Vis hele sitatet...
Citrix? Kvifor i alle dager skal du det?

forøvrig har Unix hatt støtte for remote desktop lenge. X11/Xorg er fullstendig nettverksstransparent, og rpi bør ha nok CPU til å køyre X11 over nettverk - utan problem.
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Citrix? Kvifor i alle dager skal du det?

forøvrig har Unix hatt støtte for remote desktop lenge. X11/Xorg er fullstendig nettverksstransparent, og rpi bør ha nok CPU til å køyre X11 over nettverk - utan problem.
Vis hele sitatet...

Vet ikke helt må jeg vel svare på det
Alle videoene jeg så på tuben om dette så gikk ting i sirup. Og når ting går så tregt så blir det jo til at man aldri blir å bruke det uansett. Også tenkte jeg at de citrix klientene de har jo bare en pitteliten citrix os som gjør at de kobler til en server slik at det nesten ikke bruk for noe ressurser lokalt.

X11 config har jeg jo endret på linux maskiner et par ganger. Aldri tenkt over at maskiner som kjører X11 kan sitte hvorsomhelst....men hva trenger jeg for å kjøre x11 på en tynnklient? Må jeg feks legge inn en hel linux distro? Eller er det en måte å få kun X11 inn på? Det er vel her kunnskapen svikter. Og da er det lett å falle ned på dårlige valg som jeg gjorde tidligere i tråden.

Skal titte på alternativene til RPI.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vet ikke helt må jeg vel svare på det
Alle videoene jeg så på tuben om dette så gikk ting i sirup. Og når ting går så tregt så blir det jo til at man aldri blir å bruke det uansett. Også tenkte jeg at de citrix klientene de har jo bare en pitteliten citrix os som gjør at de kobler til en server slik at det nesten ikke bruk for noe ressurser lokalt.
Vis hele sitatet...
Det som tar CPU-tid er stortsett komprimering og krypto når det gjeld tynnklienter. Men det krev ikkje veldig mykje - 1600x1200 fungerte fint på Pentium II 266MHz med NoX.

Citrix? Finst det for ARM-cpu i heile teke? Eg ville sett på enten rå X11 (null komprimering, sluker fort 20Mb/s båndbredde på en god dag), eller NoX. NoX er litt meir optimalisert og straumlinjeforma for nettverk og latency enn X11 er, men krev meir bandbredde.

På serveren din handler det stortsett om å installere freenx-pakkane, og på klienten å installere ein nx-klient, og deretter velje connect. Det finst antakeleg for t.d. raspbian. Google bør kunne gje gode resultat.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
men hva trenger jeg for å kjøre x11 på en tynnklient?
Vis hele sitatet...
Du treng X11, og eit operativsystem X11 kan køyre på. For RPI vil det vere Linux - t.d. raspbian. Og heil distro? Nja. Du må X11. Du treng ikkje stort meir enn det. Med litt trimming kan du fint få det ned i 20MB eller mindre.
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det som tar CPU-tid er stortsett komprimering og krypto når det gjeld tynnklienter. Men det krev ikkje veldig mykje - 1600x1200 fungerte fint på Pentium II 266MHz med NoX.

Citrix? Finst det for ARM-cpu i heile teke? Eg ville sett på enten rå X11 (null komprimering, sluker fort 20Mb/s båndbredde på en god dag), eller NoX. NoX er litt meir optimalisert og straumlinjeforma for nettverk og latency enn X11 er, men krev meir bandbredde.

På serveren din handler det stortsett om å installere freenx-pakkane, og på klienten å installere ein nx-klient, og deretter velje connect. Det finst antakeleg for t.d. raspbian. Google bør kunne gje gode resultat.

Du treng X11, og eit operativsystem X11 kan køyre på. For RPI vil det vere Linux - t.d. raspbian. Og heil distro? Nja. Du må X11. Du treng ikkje stort meir enn det. Med litt trimming kan du fint få det ned i 20MB eller mindre.
Vis hele sitatet...

Båndbredde burde gå greit har Gb kablet. Det med "et helt OS" er vel ting som henger igjen fra man kun drev på med windows. Og selv om man nå har tatt steget over på Linux så er nok tankegangen ofte litt "windows". At OS er stort og tregt og spesielt om os har mange programmer. For slik har det jo vært i windows verden. Vanskelig å kvitte seg med tankengangen.

Bestilte 2 Hummingboard og 1 RPI. Så finner en sikkert noe morsomt å bruke de til. For dette prosjektet blir det nok å bruke Hummingboard i1, så tror jeg at i2ex skal testes som htpc.

Kanskje jeg kan lage noe kult til å styre lys med RPI, eller en teit robot?

Bare å komme med forslag om noen har ideer til kule RPI prosjekter.
Sist endret av frtoretang; 6. desember 2014 kl. 17:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.