Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  192 31509
Sitat av jonjon Vis innlegg
Javel? Har du kilder på dette da?

Hvem bestemmer hva som er virkelighet og fantasi? Sitter du på svarene eller er det noe jeg har gått glipp av?
Vis hele sitatet...
Jeg sitter på varene!

Du påviser det i seg selv når du sier du ikke forstår hvordan du skildrer på hva som er virkelig og hva som er fantasi.

Når en annen må forklare deg dette så vet du det ikke selv, eller?

Men greit jeg kan gi deg svaret JonJon =)

En rose er ikke en fiksjon eller en fantasiskapning, fordi jeg, du eller ett hvilket som helst menneske kan bevise at en rose faktisk er en rose, den eksisterer.

Ett lochness monster er en fiksjon eller en fantasiskapning, dette er fordi jeg, deg eller ett hvilket som helst menneske IKKE kan bevise at den eksisterer.

Lochness monsteret blir først virkelig om noen kan bevise at ideen bak sjømonsteret er mer enn en ide, den er virkelig.

Jeg antar du er Kristen JonJon? Så du tror altså på at Gud eksisterer.
Om du mener at en ting som ikke kan bevises at eksisterer virkelig eksiterer så må du også mene at alt annet der ute som ikke vi ikke kan bevise er virkelighet. Julenissen Gud eller en rosa Tannfe.

Om du kun mener Gud eksisterer men ingen av de andre så må du ha en skille som påvirker det at kun Gud finnes men ingen av de andre.

Har du denne skillen JonJon? Om ikke så er det nesten like mange Muslimer som mener Allah eksisterer like mye som du mener Gud eksisterer.
Ifølge kristendommen så kan ikke Allah eksistere
Ifølge Muslimene så kan ikke Kristendommens Gud eksistere. Så begge kan ikke finnes men begge to kan IKKE finnes.

Nå ble det mye forklaring her bare så du ikke skal komme med en klassisk Han eksistere pga. det står det i bibelen.
Eller han eksistere for han viste seg gå over stuegulve mitt.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Jeg sitter på varene!

Du påviser det i seg selv når du sier du ikke forstår hvordan du skildrer på hva som er virkelig og hva som er fantasi.

Når en annen må forklare deg dette så vet du det ikke selv, eller?

Men greit jeg kan gi deg svaret JonJon =)

En rose er ikke en fiksjon eller en fantasiskapning, fordi jeg, du eller ett hvilket som helst menneske kan bevise at en rose faktisk er en rose, den eksisterer.

Ett lochness monster er en fiksjon eller en fantasiskapning, dette er fordi jeg, deg eller ett hvilket som helst menneske IKKE kan bevise at den eksisterer.

Lochness monsteret blir først virkelig om noen kan bevise at ideen bak sjømonsteret er mer enn en ide, den er virkelig.

Jeg antar du er Kristen JonJon? Så du tror altså på at Gud eksisterer.
Om du mener at en ting som ikke kan bevises at eksisterer virkelig eksiterer så må du også mene at alt annet der ute som ikke vi ikke kan bevise er virkelighet. Julenissen Gud eller en rosa Tannfe.

Om du kun mener Gud eksisterer men ingen av de andre så må du ha en skille som påvirker det at kun Gud finnes men ingen av de andre.

Har du denne skillen JonJon? Om ikke så er det nesten like mange Muslimer som mener Allah eksisterer like mye som du mener Gud eksisterer.
Ifølge kristendommen så kan ikke Allah eksistere
Ifølge Muslimene så kan ikke Kristendommens Gud eksistere. Så begge kan ikke finnes men begge to kan IKKE finnes.

Nå ble det mye forklaring her bare så du ikke skal komme med en klassisk Han eksistere pga. det står det i bibelen.
Eller han eksistere for han viste seg gå over stuegulve mitt.
Vis hele sitatet...
Kan det være at jeg tror allah og gud er samme individ om man kan si det slik?

Om så mennesket bestemmer hva som er beviser for ting og jeg mener gud er skaper kan jeg benytte deg som bevis på at gud eksisterer. Tullete måte å tenke på.

Jeg mener at alt fantasien kan sette til livs eksisterer frem til det er motbevist. Skal du dra det videre har forskning vist at du ikke engang kan bevise at du eksisterer noe annet sted en i mitt eget hode, så bare prøv å putte ditt livsyn over på andre. Trodde ikke buddister drev med sånt jeg. Du har jo virkelig problemer med andres tilværelse og tro.

Mener jeg leste du praktiserte dette, om ikke beklager jeg.
Sist endret av jonjon; 7. januar 2014 kl. 20:57.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Jeg har da heller ikke et problem med andres tilværelse eller syn, og jeg er kristen.
Vis hele sitatet...
Står ikke kristendommen for at om man ikke er troende og følger de 10 bud så havner du i helvete. For så bli torturert i evigheten?

Jeg er ikke kristen og ifølge troen deres så skapte gud alt.
Alt går etter guds plan.

Så gud planla at jeg ikke skulle bli kristen og siden jeg ikke er kristen så havner jeg i helvete i en evighet med tortur.

Hvordan er det å ikke ha ett problem med noen? å sende de til en evighet med tortur?
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Står ikke kristendommen for at om man ikke er troende og følger de 10 bud så havner du i helvete. For så bli torturert i evigheten?

Jeg er ikke kristen og ifølge troen deres så skapte gud alt.
Alt går etter guds plan.

Så gud planla at jeg ikke skulle bli kristen og siden jeg ikke er kristen så havner jeg i helvete i en evighet med tortur.

Hvordan er det å ikke ha ett problem med noen? å sende de til en evighet med tortur?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du havner i helvete fordi du ikke har noen form for religion eller har annen religion enn kristendommen.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Kan det være at jeg tror allah og gud er samme individ om man kan si det slik?
Vis hele sitatet...
Ring inn til en pastor og si det du skrev der. Så hører du hva preken hans kommer til å være.
Jeg LOVER deg at den ikke er ja. Vi kristene mener at gud og Allah er samme sak Du har endelig forstått det min sønn.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ring inn til en pastor og si det du skrev der. Så hører du hva preken hans kommer til å være.
Jeg LOVER deg at den ikke er ja. Vi kristene mener at gud og Allah er samme sak Du har endelig forstått det min sønn.
Vis hele sitatet...
Tilogmed den katolske paven har uttalt noe tilnærmet
Sitat av jonjon Vis innlegg
Jeg mener at alt fantasien kan sette til livs eksisterer frem til det er motbevist.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke motbevise noe som ikke allerede er bevist.. så du kommer ingenvei med den tankegangen der.

I en rettsal hvor en må bevise seg uskyldig. Må det ikke først være en annklagelse på at den utpekte er skyldig for å havne der?

Du går imot alt av logikk, og derfor klarer du ikke skildre på fantasi og virklighet.

Sitat av jonjon Vis innlegg
Trodde ikke buddister drev med sånt jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg er Ateist ikke buddist.

Jeg er åpen for at gud eksisterer om det blir bevist. Men før noen kan bevise det så mener jeg at det ikke er noen grunnlag å tro han eksisterer.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Kan det være at jeg tror allah og gud er samme individ om man kan si det slik?

Om så mennesket bestemmer hva som er beviser for ting og jeg mener gud er skaper kan jeg benytte deg som bevis på at gud eksisterer. Tullete måte å tenke på.

Jeg mener at alt fantasien kan sette til livs eksisterer frem til det er motbevist. Skal du dra det videre har forskning vist at du ikke engang kan bevise at du eksisterer noe annet sted en i mitt eget hode, så bare prøv å putte ditt livsyn over på andre. Trodde ikke buddister drev med sånt jeg. Du har jo virkelig problemer med andres tilværelse og tro.

Mener jeg leste du praktiserte dette, om ikke beklager jeg.
Vis hele sitatet...

Jeg praktiserer ikke buddhisme så da har du sett feil. Buddhisme har jeg ikke satt meg inn i så jeg vet ikke så mye om hva de driver med. Har bare hørt rykter om at de er veldig fornuftige og OK folk.

Men hvordan er jeg et bevis for at gud finnes? Du skjønner jo at det er veldig vanskelig for meg å tro på gud når det er et argument.

Det at en ball kan sparkes, trenger ikke nødvendigvis å være et faktum. Men jeg har selv sett at folk har sparket en ball, og jeg er temmelig sikker på at det er mulig med tanke på at det er blitt såpass greit bevist. Jeg har til og med gjort det selv! Alle runt meg er enige om at det er et faktum, fordi det er gode beviser.

At en "gud" har skapt verden på 6 dager er litt vaskeligere å forstå. Hvis du i tillegg tar bibelen bokstavelig, så er evolusjon feil. Jeg håper ikke du er en av de som benekter evolusjon?

Hvis Muslimene sin gud er den samme. Kommer de til helvete da siden de er ukristelige, eller er det greit at de oppfører seg annerledes? Går det greit med meg og da siden jeg oppførerer meg ukristelig på min egen måte?

Beklager at jeg er litt kjapp på tastaturet og virker litt nedlatende kanskje
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Du kan ikke motbevise noe som ikke allerede er bevist.. så du kommer ingenvei med den tankegangen der.

I en rettsal hvor en må bevise seg uskyldig. Må det ikke først være en annklagelse på at den utpekte er skyldig for å havne der?

Du går imot alt av logikk, og derfor klarer du ikke skildre på fantasi og virklighet.
Vis hele sitatet...
Ja, da må du komme med anklagelsen mot religion. Så må eventuelt religion forsvare seg. Ikke religion må forsvare seg for at du skal angripe ^^

Det blir jo som at noen skal bevise sin uskyld før anklagelsene har kommet.

Skal du vri og vende noe mer på det? Eller skal du på grunnlag av at du mener noen andre ta feil fortsette tiraden din uten mål og mening?
Sitat av jonjon Vis innlegg
Tilogmed den katolske paven har uttalt noe tilnærmet
Vis hele sitatet...
Ja kanskje noe tilnermet, men han ville aldri funnet på å si at Allah og gud er samme person.

Vi kan ta det ett skritt videre da siden du fortsatt nekter men fører samtalen over på tilnærmelser.

Scienthologi tror på spaggeti monsteret i verdensrommet. Om de tror han eksisterer mener du at gud og spaggetimonsteret er samme skapning?

Om jeg velger å tro på tingeling fra peterpan så er tingling samme skapning?

Hvordan finner du noe logikk eller fornuft bak i alt dette begriper jeg ikke.

Alle fantasi skapninger er GUD derfor eksisterere gud!
Det er ikke en logisk eller rasjonell forklaring på noenting. Det er svada
Sitat av frø Vis innlegg
Jeg praktiserer ikke buddhisme så da har du sett feil. Buddhisme har jeg ikke satt meg inn i så jeg vet ikke så mye om hva de driver med. Har bare hørt rykter om at de er veldig fornuftige og OK folk.

Men hvordan er jeg et bevis for at gud finnes? Du skjønner jo at det er veldig vanskelig for meg å tro på gud når det er et argument.

Det at en ball kan sparkes, trenger ikke nødvendigvis å være et faktum. Men jeg har selv sett at folk har sparket en ball, og jeg er temmelig sikker på at det er mulig med tanke på at det er blitt såpass greit bevist. Jeg har til og med gjort det selv! Alle runt meg er enige om at det er et faktum, fordi det er gode beviser.

At en "gud" har skapt verden på 6 dager er litt vaskeligere å forstå. Hvis du i tillegg tar bibelen bokstavelig, så er evolusjon feil. Jeg håper ikke du er en av de som benekter evolusjon?

Hvis Muslimene sin gud er den samme. Kommer de til helvete da siden de er ukristelige, eller er det greit at de oppfører seg annerledes? Går det greit med meg og da siden jeg oppførerer meg ukristelig på min egen måte?

Beklager at jeg er litt kjapp på tastaturet og virker litt nedlatende kanskje
Vis hele sitatet...
Kan ikke svare for andre, men jeg tror ikke på helvete.

Og for bevisene dine får du samme greia igjen. Du kan ikke bevise at ballen, personene rundt deg eller noe annet du opplever eksisterer noe annet sted enn i ditt hode. Finnes et par rettsdommer på dette, kan se om jeg kan grave de frem.

Så del gjerne dine tanker om hvordan du ser på verden med meg, men ikke påstå at mine er feil og dine er korrekte. Så skal selvfølelig jeg følge samme greia.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ja kanskje noe tilnermet, men han ville aldri funnet på å si at Allah og gud er samme person.

Vi kan ta det ett skritt videre da siden du fortsatt nekter men fører samtalen over på tilnærmelser.

Scienthologi tror på spaggeti monsteret i verdensrommet. Om de tror han eksisterer mener du at gud og spaggetimonsteret er samme skapning?

Om jeg velger å tro på tingeling fra peterpan så er tingling samme skapning?

Hvordan finner du noe logikk eller fornuft bak i alt dette begriper jeg ikke.

Alle fantasi skapninger er GUD derfor eksisterere gud!
Det er ikke en logisk eller rasjonell forklaring på noenting. Det er svada
Vis hele sitatet...
Jeg mener de fleste religioner bunner ut i et felles budskap. Personlig mener jeg at Scienthologi er noe tull, men jeg skal ikke blande meg opp i det. Ikke min plass å dømme de. Jeg kan ta feil
Sist endret av jonjon; 7. januar 2014 kl. 21:13.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Ja, da må du komme med anklagelsen mot religion. Så må eventuelt religion forsvare seg. Ikke religion må forsvare seg for at du skal angripe ^^

Det blir jo som at noen skal bevise sin uskyld før anklagelsene har kommet.

Skal du vri og vende noe mer på det? Eller skal du på grunnlag av at du mener noen andre ta feil fortsette tiraden din uten mål og mening?
Vis hele sitatet...
Hva er anklagelsen min mot religion?

Det er den at Kristendommen har ikke ett bevis på at Gud som er den tiltalte finnes og derfor behøver han ikke sitte som skyldig i retten. Du må ha ett bevis før jeg har noe som helst å motbevise!
Da våger jeg å å påstå at du ikke er kristen. Beklager hvis det er en fornærmelse. Du tror på en gud, som (nesten) alle andre religioner. Greia med kristendommen er jo at du følger bibelen. Vet ikke om du har lest bibelen en gang?

Jeg føler det fleste "kristne" bare kaller seg det fordi det er norskt.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Hva er anklagelsen min mot religion?

Det er den at Kristendommen har ikke ett bevis på at Gud som er den tiltalte finnes og derfor behøver han ikke sitte som skyldig i retten. Du må ha ett bevis før jeg har noe som helst å motbevise!
Vis hele sitatet...
Jeg trenger ikke bevise noe for deg da jeg ikke er interisert i å overtale deg til at min religion er korrekt. Den avgjørelsen får du ta for deg selv, og benytte ditt eget hode til. Jeg har rett og slett ikke behov for at du skal tro det samme som meg. Du kan tro akkurat hva du vil.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Det blir jo som at noen skal bevise sin uskyld før anklagelsene har kommet.
Vis hele sitatet...
Det er akuratt det du gjør med gud. Hvorfor er gud et unntak når alt annet må du først ha ett bevis for før du motbeviser det?

Du har ikke bevis for at gud eksisterer/er den tiltalte.
Men han må alikevel sitte i retten og bli motbevist at eksisterer før dette er sant.

Du ser det selv? Her gikk du akkuratt imot deg selv, og da ble du så forvirret at du ikke forstår det.

Sitat av jonjon Vis innlegg
Jeg trenger ikke bevise noe for deg da jeg ikke er interisert i å overtale deg til at min religion er korrekt. Den avgjørelsen får du ta for deg selv, og benytte ditt eget hode til. Jeg har rett og slett ikke behov for at du skal tro det samme som meg. Du kan tro akkurat hva du vil.
Vis hele sitatet...
Jep nå gikk du over til den parodien jeg gjorde for Frø når vi startet diskusjonen.
Nå "Stepdanser" du på svada :/
Sitat av frø Vis innlegg
Da våger jeg å å påstå at du ikke er kristen. Beklager hvis det er en fornærmelse. Du tror på en gud, som (nesten) alle andre religioner. Greia med kristendommen er jo at du følger bibelen. Vet ikke om du har lest bibelen en gang?

Jeg føler det fleste "kristne" bare kaller seg det fordi det er norskt.
Vis hele sitatet...
Jeg lest hele gamle testamentet og deler av det nye. Snakker ofte med min farfar som er utdannet teolog.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det er akuratt det du gjør med gud. Hvorfor er gud et unntak når alt annet må du først ha ett bevis for før du motbeviser det?

Du har ikke bevis for at gud eksisterer/er den tiltalte.
Men han må alikevel sitte i retten og bli motbevist at eksisterer før dette er sant.

Du ser det selv? Her gikk du akkuratt imot deg selv, og da ble du så forvirret at du ikke forstår det.



Jep nå gikk du over til den parodien jeg gjorde for Frø når vi startet diskusjonen.
Nå "Stepdanser" du på svada :/
Vis hele sitatet...
Ja men hva tjener jeg på å sitte å diskutere med deg på internett? Hvordan kan jeg vinne det? Hvordan kan du vinne det? Jeg liker heller å gjøre ting som jeg trives med enn det
Sitat av frø Vis innlegg
Jeg føler det fleste "kristne" bare kaller seg det fordi det er norskt.
Vis hele sitatet...
Det kan forekomme hos noen få.

Det er det at med kristne forreldre så blir norske barn lært opp til at de er kristene og om hva helvete/himmelen er.

Om du oppfører deg og er en flink gutt så kommer du til himmelen, tror du ikke på gud og kristendommen kommer du til helvete.

Vil du virkelig risikere en evighet med tortur når du kan mene gud eksisterer og komme til himmelen å ha den fint en hel evighet?

Det er det som er "driven" hos de fleste kristne. En inflyelse på religion himmelen og helvete. ikke bare fra foreldre men også fra skole/søndagskole.

Muslimene kan bli utsatt for æresdrap av sin egen familie eller bli fenglset og dømt til døden for Blasfemi om de forlater religionen sin.

Ikke mye hyggelig er det vel?

Sitat av jonjon Vis innlegg
Jeg lest hele gamle testamentet og deler av det nye. Snakker ofte med min farfar som er utdannet teolog.



Ja men hva tjener jeg på å sitte å diskutere med deg på internett? Hvordan kan jeg vinne det? Hvordan kan du vinne det? Jeg liker heller å gjøre ting som jeg trives med enn det
Vis hele sitatet...
Det er helt i orden, vi dropper og snakke mer om dette nå om du ikke vil mer.

Jeg hakket aldri på deg, jeg bare lurte på logikken bak tankegangen din. Og til å starte med så mente du at du kunne vinne :/

Uansett, ha en fin kveld videre JonJon - vi snakkes nok på forumen ved en eller annen senere anledning ^^
Sist endret av Noxaran86; 7. januar 2014 kl. 21:28.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det kan forekomme hos noen få.

Det er det at med kristne forreldre så blir norske barn lært opp til at de er kristene og om hva helvete/himmelen er.

Om du oppfører deg og er en flink gutt så kommer du til himmelen, tror du ikke på gud og kristendommen kommer du til helvete.

Vil du virkelig risikere en evighet med tortur når du kan mene gud eksisterer og komme til himmelen å ha den fint en hel evighet?

Det er det som er "driven" hos de fleste kristne. En inflyelse på religion himmelen og helvete. ikke bare fra foreldre men også fra skole/søndagskole.

Muslimene kan bli utsatt for æresdrap av sin egen familie eller bli fenglset og dømt til døden for Blasfemi om de forlater religionen sin.

Ikke mye hyggelig er det vel?



Det er helt i orden, vi dropper og snakke mer om dette nå om du ikke vil mer.

Jeg hakket aldri på deg, jeg bare lurte på logikken bak tankegangen din. Og til å starte med så mente du at du kunne vinne :/

Uansett, ha en fin kveld videre JonJon - vi snakkes nok på forumen ved en eller annen senere anledning ^^
Vis hele sitatet...
Jeg kan aldri vinne, det er ingen konkuranse Det gjør vi
La oss se litt på hva bibelen starter med.

Sitat av [B
bibel.no ]Første Mosebok Kapittel 1[/b]
Gud skaper verden
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom, mørke lå over dypet, og Guds ånd svevde over vannet.

Da sa Gud: «Det skal bli lys!» Og det ble lys.

Gud så at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.

Gud sa: «Det skal bli en hvelving midt i vannet! Den skal skille vann fra vann.»

Gud laget hvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen, fra vannet som er over hvelvingen. Og det ble slik. Gud kalte hvelvingen himmel. Og det ble kveld, og det ble morgen, andre dag.

Gud sa: «Vannet under himmelen skal samle seg på ett sted! Det tørre landet skal komme til syne.» Og det ble slik.

Gud kalte det tørre landet jord, og vannet som hadde samlet seg, kalte han hav. Og Gud så at det var godt.

Gud sa: «Jorden skal bli grønn! Grønne vekster skal gro på jorden, planter som setter frø, og frukttrær som bærer frukt med frø i, av alle slag.» Og det ble slik.

Jorden bar fram grønne vekster, planter som setter frø, av alle slag, og trær som bærer frukt med frø i, av alle slag. Og Gud så at det var godt. Og det ble kveld, og det ble morgen, tredje dag.

Gud sa: «Det skal bli lys på himmelhvelvingen til å skille dag fra natt! De skal være tegn for høytider, dager og år. De skal være lys på himmelhvelvingen og skinne over jorden.» Og det ble slik.

Gud laget de to store lysene, det største lyset til å herske over dagen og det minste lyset til å herske over natten, og stjernene. Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse over jorden, til å herske over dagen og over natten og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt. Og det ble kveld, og det ble morgen, fjerde dag.

Gud sa: «Vannet skal myldre av levende skapninger! Fugler skal fly over jorden, under himmelhvelvingen.»

Og Gud skapte de store sjødyrene og hver levende skapning av alle de slag som vannet kryr og myldrer av, og alle slags fugler med vinger. Og Gud så at det var godt. Gud velsignet dem og sa: «Vær fruktbare og bli mange og fyll vannet i havet! Og fuglene skal bli mange på jorden.» Og det ble kveld, og det ble morgen, femte dag.

Gud sa: «Jorden skal bære fram alle slags levende skapninger: fe, kryp og ville dyr av alle slag!» Og det ble slik. Gud laget alle slags ville dyr og alle slags fe og alle slags kryp på marken. Og Gud så at det var godt.

Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»

Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, som mann og kvinne skapte han dem.
Vis hele sitatet...
Etter og ha lest dette, så sier det lille av logikk jeg har fått at GUD \ Gehova \ Jehova må være en utenomjordisk figur \ art, da du ikke kan eksistere og skape noe samtidig som at du kommer fra det du skapte.

Samtidig så finnes det ikke bevis for at det har eksistert eller eksisterer noen form for utenomjordiske, intelligente skapninger enda.

det vi har funnet av liv på annen planeter i universet har vert av "bakterieorganismer" eller "virusorganismer"

noen av dere som har noen gode innspill på dette ???
Sitat av knutazz Vis innlegg
La oss se litt på hva bibelen starter med.



Etter og ha lest dette, så sier det lille av logikk jeg har fått at GUD \ Gehova \ Jehova må være en utenomjordisk figur \ art, da du ikke kan eksistere og skape noe samtidig som at du kommer fra det du skapte.

Samtidig så finnes det ikke bevis for at det har eksistert eller eksisterer noen form for utenomjordiske, intelligente skapninger enda.

det vi har funnet av liv på annen planeter i universet har vert av "bakterieorganismer" eller "virusorganismer"

noen av dere som har noen gode innspill på dette ???
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen beviser på dette, men vi leter videre. Det gjør vi tilogmed uten behov for religion
Sitat av knutazz Vis innlegg
La oss se litt på hva bibelen starter med.



Etter og ha lest dette, så sier det lille av logikk jeg har fått at GUD \ Gehova \ Jehova må være en utenomjordisk figur \ art, da du ikke kan eksistere og skape noe samtidig som at du kommer fra det du skapte.

Samtidig så finnes det ikke bevis for at det har eksistert eller eksisterer noen form for utenomjordiske, intelligente skapninger enda.

det vi har funnet av liv på annen planeter i universet har vert av "bakterieorganismer" eller "virusorganismer"

noen av dere som har noen gode innspill på dette ???
Vis hele sitatet...
Atså starte creationism vs evolution debatten i seg selv er galskap.

Creationism: 30 sec det er sånn å sånn.
Evolution: 20 min med nei det er ikke sånn å sånn, på grunn av sånn og sånn.
Creationism: 30 sec okey men det er sånn og sånn!
Evolution: 40 min okey biologi vitenskap sånn og sånn. så nei igjen.
Creationism: 30 sec vell du kan ikke bevise big bang.
Evolution: Det er riktig men det er nærmeste logiske løsning som vitenskapen har kommet med frem til i dag.
Creationism: Okey vi er enige om en ting, det er at vi er uenige.

The End.

Klapp klapp klapp klapp.

JaR
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Atså starte creationism vs evolution debatten i seg selv er galskap.
Vis hele sitatet...
Vel jeg føler meg ganske trygg her jeg sitter, da Lier Mentalsykehus (Vestre Viken HF Psykiatrisk avdeling) er nærmeste nabo, så kan hende at jeg er litt prega..

Ellers så tok jeg jo kun utgangspunktet i bibelen og den kristne tro, ang guds eksistens

Hvis det nå viser seg at min "teori \ tolkning" er den riktige så må dere vell være enig at det hadde vær fint om han tok turen innom igjen så vi får en endelig avslutting på denne debatten.

Men det er vel ikke noe som kommer til og skje med det første, da som vi vet at det tar flere år og reise mellom galaksene og solsystemene i verdensrommet, spesielt med den teknologien vi har til rådighet
Sitat av jonjon Vis innlegg
Kan ikke svare for andre, men jeg tror ikke på helvete.
Vis hele sitatet...
Da er du ikke kristen. Da lever du bare i troen om at det er en gud.

Sitat av jonjon Vis innlegg
Og for bevisene dine får du samme greia igjen. Du kan ikke bevise at ballen, personene rundt deg eller noe annet du opplever eksisterer noe annet sted enn i ditt hode. Finnes et par rettsdommer på dette, kan se om jeg kan grave de frem.
Vis hele sitatet...
Nei mennesket kan ikke definere 100% hva so mer virkelig. Men vi kan komme ganske nærme med observasjoner, forsøk og forskning. Så kan vi selv lage en konklusjon ut ifra det. Hvis resultatet blir overbevisende nok er vi hvertfall på god vei.

Sitat av jonjon Vis innlegg
Så del gjerne dine tanker om hvordan du ser på verden med meg, men ikke påstå at mine er feil og dine er korrekte. Så skal selvfølelig jeg følge samme greia.
Vis hele sitatet...
Som sakt, jeg har ikke noe svar på hvordan verden fungerer. Min mening er at det blir helt meningsløst å komme med noe svar når man ikke har peiling. Det inkluderer meg selv.

Sitat av jonjon Vis innlegg
Jeg mener de fleste religioner bunner ut i et felles budskap. Personlig mener jeg at Scienthologi er noe tull, men jeg skal ikke blande meg opp i det. Ikke min plass å dømme de. Jeg kan ta feil
Vis hele sitatet...
Den religionen har jeg ikke satt meg inn i. Jeg har rett og slett ikke peiling. Men har hørt at det handler om noe aliens osv? Hvis det er tilfelle, så mener jeg det er mer realistisk enn en gud. Skyt meg om jeg er helt på vidda

Edit: Hmm, så at mange av postene var endret på så det så litt rart ut det jeg skrev

JonJon: Hvorfor blir du med i diskusjonen da hvis du ender diskusjonen med at det ikke er vits å diskutere overhodet?

Forøvrig så var det hyggelig å diskutere med deg. Håper vi kan diskutere noe annet en gang senere
Sitat av frø Vis innlegg
Da er du ikke kristen. Da lever du bare i troen om at det er en gud.



Nei mennesket kan ikke definere 100% hva so mer virkelig. Men vi kan komme ganske nærme med observasjoner, forsøk og forskning. Så kan vi selv lage en konklusjon ut ifra det. Hvis resultatet blir overbevisende nok er vi hvertfall på god vei.



Som sakt, jeg har ikke noe svar på hvordan verden fungerer. Min mening er at det blir helt meningsløst å komme med noe svar når man ikke har peiling. Det inkluderer meg selv.



Den religionen har jeg ikke satt meg inn i. Jeg har rett og slett ikke peiling. Men har hørt at det handler om noe aliens osv? Hvis det er tilfelle, så mener jeg det er mer realistisk enn en gud. Skyt meg om jeg er helt på vidda

Edit: Hmm, så at mange av postene var endret på så det så litt rart ut det jeg skrev

JonJon: Hvorfor blir du med i diskusjonen da hvis du ender diskusjonen med at det ikke er vits å diskutere overhodet?

Forøvrig så var det hyggelig å diskutere med deg. Håper vi kan diskutere noe annet en gang senere
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet for å svare TS, med at jeg ikke tror han kan bli frelst av en person. Og at resten må huske at syke handlinger begått i religioners navn fortsatt kun er handlinger utført av mennesker med sin egen agenda. Og at dette forekommer i alle grupper.

Er ikke interisert i diskusjonen om hvorvidt min tro eller andres tro er korret, men valgte alikevel å svare litt med mine egene synspunkter

Lige så, jeg dukker alltid innom og det er alltid fint å utvide horisonten min med andres meninger

I mitt hode gjør det at jeg ikke tror på helvte meg ikke til noe mindre kristen, hvorfor har jeg ikke svar på.
Sist endret av jonjon; 8. januar 2014 kl. 00:42.
Sitat av knutazz Vis innlegg
Vel jeg føler meg ganske trygg her jeg sitter, da Lier Mentalsykehus (Vestre Viken HF Psykiatrisk avdeling) er nærmeste nabo, så kan hende at jeg er litt prega..
Vis hele sitatet...
LOL jeg hintet ikke til deg og mente ikke galskap i den sammenheng

Mer det å velge å ta opp ett tema der ingen av partene har ett hullfritt argument kan aldri løses.

Jeg har sett og hørt så mange C vs E diskusjoner at jeg blir kvalm av tanken på enda en

Sitat av jonjon Vis innlegg
I utgangspunktet for å svare TS, med at jeg ikke tror han kan bli frelst av en person. Og at resten må huske at syke handlinger begått i religioners navn fortsatt kun er handlinger utført av mennesker med sin egen agenda. Og at dette forekommer i alle grupper
Vis hele sitatet...
Jeg vet dette er dust gjort men..

Om du vet om en annen guppe mennesker som har en lignende liste så er jeg veldig intresert!

Tar du bort religion så tar du bort alt fra denne listen:
1.) Inquisition
2.) Crusades
3.) Holocaust
4.) Native American lose of cultural identity
5.) 9/11
6.) Abortion clinic bombings
7.) Galileo's execution
8.) Socrates execution
9.) Catholic priest pedophilia
10.) Mayan and Aztec human sacrifices
11.) Hindu and Muslim wars in India
12.) Gandhi's death
13.) Slavery
14.) Jihad
15.) Israeli conflict
16.) Sexual, physical, and mental repression of women
17.) Physical and mental repression of children
18.) Arrogance
19.) Intolerance
20.) Conservatives
21.) Anti-homosexuality
22.) Anti-secularism
23.) Dumbing down of the world (Creatism?) World is 6000-10000 y.o and humans lived with dinasaurs.
24.) The mass murder of Protestants in England during the reign of "Bloody" Mary
25.) Imperialism
26.) Manifest Destiny
27.) KKK
28.) Violence against people of differing beliefs
29.) Delusion
30.) Unnecessary fear
31.) Witch trials
32. Breivik case (Norway)

I mitt hode gjør det at jeg ikke tror på helvte meg ikke til noe mindre kristen, hvorfor har jeg ikke svar på.
Vis hele sitatet...
Det er helt i orden og jeg er enig med deg JonJon, det finnes uendelig mange ulike katogorier av hvor dypt kristene folk er.
Det at du ikke ser på alt helt likt som en annen kristen er mer naturlig en unaturlig.
Sist endret av Noxaran86; 8. januar 2014 kl. 00:48.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
LOL jeg hintet ikke til deg og mente ikke galskap i den sammenheng

Mer det å velge å ta opp ett tema der ingen av partene har ett hullfritt argument kan aldri løses.

Jeg har sett og hørt så mange C vs E diskusjoner at jeg blir kvalm av tanken på enda en



Jeg vet dette er dust gjort men..

Om du vet om en annen guppe mennesker som har en lignende liste så er jeg veldig intresert!

Tar du bort religion så tar du bort alt fra denne listen:
1.) Inquisition
2.) Crusades
3.) Holocaust
4.) Native American lose of cultural identity
5.) 9/11
6.) Abortion clinic bombings
7.) Galileo's execution
8.) Socrates execution
9.) Catholic priest pedophilia
10.) Mayan and Aztec human sacrifices
11.) Hindu and Muslim wars in India
12.) Gandhi's death
13.) Slavery
14.) Jihad
15.) Israeli conflict
16.) Sexual, physical, and mental repression of women
17.) Physical and mental repression of children
18.) Arrogance
19.) Intolerance
20.) Conservatives
21.) Anti-homosexuality
22.) Anti-secularism
23.) Dumbing down of the world (Creatism?) World is 6000-10000 y.o and humans lived with dinasaurs.
24.) The mass murder of Protestants in England during the reign of "Bloody" Mary
25.) Imperialism
26.) Manifest Destiny
27.) KKK
28.) Violence against people of differing beliefs
29.) Delusion
30.) Unnecessary fear
31.) Witch trials
32. Breivik case (Norway)



Det er helt i orden og jeg er enig med deg JonJon, det finnes uendelig mange ulike katogorier av hvor dypt kristene folk er.
Det at du ikke ser på alt helt likt som en annen kristen er mer naturlig en unaturlig.
Vis hele sitatet...
Om det finnes ferdiglagde lister er jeg usikker på. Men man kan da alltids lage liste over vikingenes herjinger o.l. Drar man inn politiske grupperinger i tillegg kan man få noen temmelige omfattende lister Om det er interesant ^^ Jeg tror neppe man fjerner det "onde" fra mennesker om religion var borte. Vil heller foreslå at vi tar oss av gærningene sammen, og ikke lar oss lure.

Titta først over den lista di nå, og det er vel litt på kanten å gi religion skylda for en del av punktene der

ta en titt på "gud og vitskapen" http://tv.nrk.no/serie/gud-og-vitska...ng-1/episode-1
Sist endret av jonjon; 8. januar 2014 kl. 01:29.
Ang vikingene og deres plyndring av Europa, så kan dette legges til i listen som punkt 33, da de trodde på norrøn mytologi som igjen er en religion

poenget med den listen er at dette hadde bilt helt eller delvis borte hvis alle regioner hadde blitt borte
Sitat av jonjon Vis innlegg
Om det finnes ferdiglagde lister er jeg usikker på. Men man kan da alltids lage liste over vikingenes herjinger o.l.
Vis hele sitatet...
Dra inn vikingene i dette vil aldri du ta nytte av i ditt argument så jeg vil råde deg til å la hver.
Jeg tok ikke med Vikingene på listen pga:

Menneske har innsett med tiden at Vikingenes Gudetro ikke hadde en hensikt så de byttet navn på troen de hadde til Mytologi. AKA Norrøn Mytologi.

Så om jeg skulle tatt med vikingenes handlinger så hadde det også gått under listen som handlinger som aldri ville ha funnet sted uten religion.

Thor, Odin og Loke = Deres versjon av Guder
Vallhall = Deres versjon av Himmelen
Du må krige og dø i krigen om du skal komme til Vallhall.

Men igjen vi behøvere ikke dra inn en uvesentlig faktor inn i dette. Vi har tatt lærdom av at å tro som vikingen gjorde var feil så det er nå i dag en Myte ikke ett livssyn/Religion som det var da vikingene gjorde det de gjorde.

Sitat av jonjon Vis innlegg
Titta først over den lista di nå, og det er vel litt på kanten å gi religion skylda for en del av punktene der
Vis hele sitatet...
Det er isåfall du som mener det er på kantene så da vil jeg også at du skal forklare hvilke punkter du hinter til og hvorfor du mener dette.
Det du sier nå er kun en spørrende påstand.

Sitat av jonjon Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk, jeg skal ta en titt på den i kveld
Sist endret av Noxaran86; 8. januar 2014 kl. 11:12.
Hvorfor binde seg til noe alle andre mener og har skrevet?

Finn ting ut selv, og lag din egen teori. Opplev ting, lev i nuet. Det er ikke vits å kaste bort tiden du har her på noe du ikke vet er sant en gang.


Peace&Love people!
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Dra inn vikingene i dette vil aldri du ta nytte av i ditt argument så jeg vil råde deg til å la hver.
Jeg tok ikke med Vikingene på listen pga:

Menneske har innsett med tiden at Vikingenes Gudetro ikke hadde en hensikt så de byttet navn på troen de hadde til Mytologi. AKA Norrøn Mytologi.

Så om jeg skulle tatt med vikingenes handlinger så hadde det også gått under listen som handlinger som aldri ville ha funnet sted uten religion.

Thor, Odin og Loke = Deres versjon av Guder
Vallhall = Deres versjon av Himmelen
Du må krige og dø i krigen om du skal komme til Vallhall.

Men igjen vi behøvere ikke dra inn en uvesentlig faktor inn i dette. Vi har tatt lærdom av at å tro som vikingen gjorde var feil så det er nå i dag en Myte ikke ett livssyn/Religion som det var da vikingene gjorde det de gjorde.



Det er isåfall du som mener det er på kantene så da vil jeg også at du skal forklare hvilke punkter du hinter til og hvorfor du mener dette.
Det du sier nå er kun en spørrende påstand.



Takk, jeg skal ta en titt på den i kveld
Vis hele sitatet...
Det svekker da ikke mitt argument om at det er mennesker uavhengig av gruppering som begår tragedier.

[quote=Noxaran86;3062793
Tar du bort religion så tar du bort alt fra denne listen:
1.) Inquisition
2.) Crusades
3.) Holocaust
4.) Native American lose of cultural identity
5.) 9/11
6.) Abortion clinic bombings
7.) Galileo's execution
8.) Socrates execution
9.) Catholic priest pedophilia
10.) Mayan and Aztec human sacrifices
11.) Hindu and Muslim wars in India
12.) Gandhi's death
13.) Slavery
14.) Jihad
15.) Israeli conflict
16.) Sexual, physical, and mental repression of women
17.) Physical and mental repression of children
18.) Arrogance
19.) Intolerance
20.) Conservatives
21.) Anti-homosexuality
22.) Anti-secularism
23.) Dumbing down of the world (Creatism?) World is 6000-10000 y.o and humans lived with dinasaurs.
24.) The mass murder of Protestants in England during the reign of "Bloody" Mary
25.) Imperialism
26.) Manifest Destiny
27.) KKK
28.) Violence against people of differing beliefs
29.) Delusion
30.) Unnecessary fear
31.) Witch trials
32. Breivik case (Norway)
[/QUOTE]

Jeg tar med de som heeeeelt klart eksisererer uten religion. Mange av de andre punktene som er temmelig far fetch også.

13.) Slavery
16.) Sexual, physical, and mental repression of women
17.) Physical and mental repression of children
18.) Arrogance
19.) Intolerance
20.) Conservatives
21.) Anti-homosexuality
23.) Dumbing down of the world (Creatism?) World is 6000-10000 y.o and humans lived with dinasaurs.
25.) Imperialism
27.) KKK
29.) Delusion
30.) Unnecessary fear
32. Breivik case (Norway)

Dersom du mener de tingene som står igjen hadde forsvunnet med religion er du veldig veldig naiv.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Dersom du mener de tingene som står igjen hadde forsvunnet med religion er du veldig veldig naiv.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri skrevet eller ment at tingene på listen hadde forsvunnet med religion. Jeg sier uten religion så ville ikke disse ha oppstått. Eller minket med så stor grad at vi ikke ville ha sett på tema som ett tabu.

13.) Slavery <- Gud støtter slaveri i det gamle testamentet han har egene regler på hvordan du skal behandle de.
(Lær deg bibelhistorien din om du mener du er kristen og du står for det.)

Quote fra Bibelen:

Although an owner could beat a male or female slave, she/he would have to avoid serious injury to eyes or teeth. The owner would have to avoid beating the slave to death. But it was acceptable to beat a slave so severely that it only disabled him or her for two days:

Exodus 21:20-21 "And if a man smite his servant, or his maid, with a rod, and he die under his hand; he shall be surely punished. Notwithstanding, if he continue a day or two, he shall not be punished: for he is his money [property]."
Så du kan misshandle dine slaver og tjenere så lenge de ikke dør etter en til to dager etter misshandlingen.

Exodus 21:26-27 "And if a man smite the eye of his servant, or the eye of his maid, that it perish; he shall let him go free for his eye's sake. And if he smite out his manservant's tooth, or his maidservant's tooth; he shall let him go free for his tooth's sake."

Har du så uflaks at du slår ut hele øye til slaven din eller tennene til slaven din så må du slippe de fri.

http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_and_religion se å les deg frem på temaet

Sexual, physical, and mental repression of women

Hallo?
Muslimer?
Stemmerett?
Burka?
Ble voldtatt få dødstraff?
Bryte jomfruhinnen sin før giftemål, bli steinet.

Er ikke muslimer religiøse og trykker ikke de ned kvinner?
Sist endret av Noxaran86; 8. januar 2014 kl. 19:01.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Jeg har aldri skrevet eller ment at tingene på listen hadde forsvunnet med religion. Jeg sier uten religion så ville ikke disse ha oppstått. Eller minket med så stor grad at vi ikke ville ha sett på tema som ett tabu.

13.) Slavery <- Gud støtter slaveri i det gamle testamentet han har egene regler på hvordan du skal behandle de.
(Lær deg bibelhistorien din om du mener du er kristen og du står for det.)

Quote fra Bibelen:

Although an owner could beat a male or female slave, she/he would have to avoid serious injury to eyes or teeth. The owner would have to avoid beating the slave to death. But it was acceptable to beat a slave so severely that it only disabled him or her for two days:

Exodus 21:20-21 "And if a man smite his servant, or his maid, with a rod, and he die under his hand; he shall be surely punished. Notwithstanding, if he continue a day or two, he shall not be punished: for he is his money [property]."
Så du kan misshandle dine slaver og tjenere så lenge de ikke dør etter en til to dager etter misshandlingen.

Exodus 21:26-27 "And if a man smite the eye of his servant, or the eye of his maid, that it perish; he shall let him go free for his eye's sake. And if he smite out his manservant's tooth, or his maidservant's tooth; he shall let him go free for his tooth's sake."

Har du så uflaks at du slår ut hele øye til slaven din eller tennene til slaven din så må du slippe de fri.

http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_and_religion se å les deg frem på temaet

Sexual, physical, and mental repression of women

Hallo?
Muslimer?
Stemmerett?
Burka?
Ble voldtatt få dødstraff?
Bryte jomfruhinnen sin før giftemål, bli steinet.

Er ikke muslimer religiøse og trykker ikke de ned kvinner?
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke sagt at dette ikke forekommer i religion. Det er bare ekstremt naivit å tro at disse tingene skyldes religion.

"Evidence of slavery predates written factors, the practice of slavery would have proliferated after the development of agriculture during the Neolithic Revolution about 11,000 years ago.[4]
Slavery was known in civilizations as old as Sumer, as well as almost every other ancient civilization, including Ancient Egypt, Ancient China, the Akkadian Empire, Assyria, Ancient India, Ancient Greece, the Roman Empire, the Islamic Caliphate, and the pre-Columbian civilizations of the Americas.[9] Such institutions were a mixture of debt-slavery, punishment for crime, the enslavement of prisoners of war, child abandonment, and the birth of slave children to slaves.[10]"

Kilde

Du virker nogså oppegående, men denne listen er tragisk.
Sist endret av jonjon; 8. januar 2014 kl. 19:11.
Jeg er ute etter å hvite: Flest mulig rette saker og færrest mulig falske saker =)

Sitat av jonjon Vis innlegg
"Evidence of slavery predates written factors, the practice of slavery would have proliferated after the development of agriculture during the Neolithic Revolution about 11,000 years ago.[
Vis hele sitatet...
Det skjedde isåfall 1000-3000 år før gud laget jorden ifølge kristendommen

Men til alvor så vet jeg ikke om jeg kan komme med konkrete bevis og påvise sammenhengen, men når regelboka til de kristene jødene og muslimene har skrifter fra sin gud om at det er okey å ha slaver så tror ikke religion minsker antall slavehendelser iallefall

Men jeg skal lese mer på dette med slaver, iallefall den nyere tidens slaver med afrika/USA.

Tanks
Sist endret av Noxaran86; 8. januar 2014 kl. 19:20.
Vi kan ikke skylde på religion når det gjelder for eksempel slaveri. Enig i det. Det var jo en del av kulturen før i tiden. Men at en så god gud støtter dette er det jeg reagerer på. Det beviser bare igjen at dette er menneskeskapt, siden menneskene på denne tiden ikke hadde noe imot slaveri.

jeg har skjønt at gud sitt ord er evig osv?

Det som har skjedd er at vi mennesker har blitt mer barmhjertige og gode enn "gud". Det viser bare hvor fæl denne guden egentlig er.

Halvparten av det gud har sakt, forkaster vi, fordi det er helt på trynet umoralskt
Sitat av frø Vis innlegg
Vi kan ikke skylde på religion når det gjelder for eksempel slaveri. Enig i det. Det var jo en del av kulturen før i tiden. Men at en så god gud støtter dette er det jeg reagerer på. Det beviser bare igjen at dette er menneskeskapt, siden menneskene på denne tiden ikke hadde noe imot slaveri.

jeg har skjønt at gud sitt ord er evig osv?

Det som har skjedd er at vi mennesker har blitt mer barmhjertige og gode enn "gud". Det viser bare hvor fæl denne guden egentlig er.

Halvparten av det gud har sakt, forkaster vi, fordi det er helt på trynet umoralskt
Vis hele sitatet...
Dette kommer vel ann på hvor mye du leser deg inn i ting. Og om du har i bakhodet at dette er skrevet av mennesker som antageligvis hadde tilgang til en brøkdel av den informasjonen du har.

Det er veldig få steder i biblelen det står at gud har sagt ditt og datt. Står vel nevt sånn ca 10 steder gjennom hele gamle og nye testamentet. Så ja, det er menneskers skildringer og oppfattelse av gud, ikke gud som har skrevet regelbok

Tydingen av skriftene pågår fortsatt den dag idag
Sitat av jonjon Vis innlegg
Dette kommer vel ann på hvor mye du leser deg inn i ting. Og om du har i bakhodet at dette er skrevet av mennesker som antageligvis hadde tilgang til en brøkdel av den informasjonen du har.
Vis hele sitatet...
Om ikke dette er en selvmotsigelse så vet ikke jeg.
Hva er poenget med å følge en bok som i følge deg selv er ut-datert?
Og om skriftene er inspirert av gud, så viste vel han/hun/det like mye da som nå?
Om bibelen bare er skrevet av vanlige mennesker som ikke viste bedre, hvorfor kalle det guds ord, eller i det hele tatt se på den som noen annet enn en hvilken som helst annen bok skrevet av mennesker?
Og om bibelen er skrevet av profeter, hvorfor fikk de så dårlig informasjon?

Det er veldig få steder i biblelen det står at gud har sagt ditt og datt. Står vel nevt sånn ca 10 steder gjennom hele gamle og nye testamentet. Så ja, det er menneskers skildringer og oppfattelse av gud, ikke gud som har skrevet regelbok
Vis hele sitatet...
Hvorfor da omtale bibelen som guds ord?
Kanskje fordi det ikke virker like forlokkende å si at dette er en bok, skrevet, satt sammen og redigert av mennesker for to-tusen år siden, om hvordan de trodde og ønsket at verden fungerte.

Tydingen av skriftene pågår fortsatt den dag idag
Vis hele sitatet...
Om biblen etter to tusen år fortsatt må tolkes, da er boka skrevet for dårlig og fullstendig ubrukelig som noen annet enn å fyre i peisen med.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Om ikke dette er en selvmotsigelse så vet ikke jeg.
Hva er poenget med å følge en bok som i følge deg selv er ut-datert?
Og om skriftene er inspirert av gud, så viste vel han/hun/det like mye da som nå?
Om bibelen bare er skrevet av vanlige mennesker som ikke viste bedre, hvorfor kalle det guds ord, eller i det hele tatt se på den som noen annet enn en hvilken som helst annen bok skrevet av mennesker?
Og om bibelen er skrevet av profeter, hvorfor fikk de så dårlig informasjon?



Hvorfor da omtale bibelen som guds ord?
Kanskje fordi det ikke virker like forlokkende å si at dette er en bok, skrevet, satt sammen og redigert av mennesker for to-tusen år siden, om hvordan de trodde og ønsket at verden fungerte.



Om biblen etter to tusen år fortsatt må tolkes, da er boka skrevet for dårlig og fullstendig ubrukelig som noen annet enn å fyre i peisen med.
Vis hele sitatet...

Boken er like utdatert som historieboka di der forsjellige mennesker skildrer andre verdenskrig. Er ganske sikker på at du kan få veldig mange forsjellige historier og måter å fortelle en histore på utfra en handling/opplevelse.

Vel vi tolker fortsatt andre ting som malerier eller andre skrifter også. Vi er ikke så smarte. Hadde vi enda vært det hadde vi nok ikke hatt denne diskusjonen

Det er masse som tyder på at mennesker har manipulert ting over mange hundre år for å styre masser med det. Det betyr ikke at hovedbudskapet er feil. Det er f.eks veldig mange skrifter som ligger i vatikanet, som noen har valgt at ikke skal være med i bibelen.

Hvorfor de fikk så dårlig informasjon? Av hvem? Tror du gud dikterte bibelen som noen dikterer et brev?

Nok om det, vi kommer neppe noen vei alikevel. Diskusjonen holdes for fullt av hoder som er mer kapable enn våres.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Boken er like utdatert som historieboka di der forsjellige mennesker skildrer andre verdenskrig. Er ganske sikker på at du kan få veldig mange forsjellige historier og måter å fortelle en histore på utfra en handling/opplevelse.
Vis hele sitatet...
Ja, og likevel tar du bibelen for god fisk?
Om bibelen bare er en vanlig bok med et budskap, hvorfor legge mer lit til denne enn andre bøker?

Sitat av jonjon
Vel vi tolker fortsatt andre ting som malerier eller andre skrifter også. Vi er ikke så smarte. Hadde vi enda vært det hadde vi nok ikke hatt denne diskusjonen
Vis hele sitatet...
Det er få som legger opp hele livet sitt rund et maleri, men greit, vi kan jo kalle bibelen for litteraturkunst i stedet for en hellig bok og behandle den deretter, som en bok, hverken mer eller mindre.

Sitat av jonjon
Det er masse som tyder på at mennesker har manipulert ting over mange hundre år for å styre masser med det. Det betyr ikke at hovedbudskapet er feil. Det er f.eks veldig mange skrifter som ligger i vatikanet, som noen har valgt at ikke skal være med i bibelen.
Vis hele sitatet...
Og hva mener du er hovedbudskapet i bibelen?
Og hvorfor tror du disse skriftene ikke er tatt med i bibelen?
Jeg er ganske sikker på at skriftene ikke passet med det synet som var ønskelig, og derfor ble utelatt

Sitat av jonjon
Hvorfor de fikk så dårlig informasjon? Av hvem? Tror du gud dikterte bibelen som noen dikterer et brev?
Vis hele sitatet...
Det er mange som hevder det i større eller mindre grad, men jeg tror ikke på gud, så nei, jeg tror innholdet i bibelen er hentet fritt ut fra fantasien på forskjellige mennesker.

Sitat av jonjon
Nok om det, vi kommer neppe noen vei alikevel. Diskusjonen holdes for fullt av hoder som er mer kapable enn våres.
Vis hele sitatet...
Hvorfor hevder du flere ganger at det ikke er noe vits å diskuter, men fortsetter likevel?
Jeg kan forsåvidt være enig, da jeg til dags dato, ikke har møtt en eneste religiøs person som er villig til å ta inn over seg evolusjonsteorien og hvilke implikasjoner det gir.
Sist endret av Veggen; 9. januar 2014 kl. 02:25.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ja, og likevel tar du bibelen for god fisk?
Om bibelen bare er en vanlig bok med et budskap, hvorfor legge mer lit til denne enn andre bøker?
Vis hele sitatet...
Vis du lurer på mitt synspunkt tar ikke jeg bibelen bokstavelig slik den er skrevet nå for god fisk nei. Om jeg tar lærdom fra poengene til historiene, ja.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er få som legger opp hele livet sitt rund et maleri, men greit, vi kan jo kalle bibelen for litteraturkunst i stedet for en hellig bok og behandle den deretter, som en bok, hverken mer eller mindre.
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne gjøre, men dette er altså ditt synspunkt.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og hva mener du er hovedbudskapet i bibelen?
Og hvorfor tror du disse skriftene ikke er tatt med i bibelen?
Jeg er ganske sikker på at skriftene ikke passet med det synet som var ønskelig, og derfor ble utelatt
Vis hele sitatet...
Det tror jeg også. Har da aldri nektet for at mennesker benytter religion for sin egen agenda.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er mange som hevder det i større eller mindre grad, men jeg tror ikke på gud, så nei, jeg tror innholdet i bibelen er hentet fritt ut fra fantasien på forskjellige mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er det selvfølgelig, da du finner like mange tolkninger som det finnes mennesker.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hvorfor hevder du flere ganger at det ikke er noe vits å diskuter, men fortsetter likevel?
Jeg kan forsåvidt være enig, da jeg til dags dato, ikke har møtt en eneste religiøs person som er villig til å ta inn over seg evolusjonsteorien og hvilke implikasjoner det gir.
Vis hele sitatet...
For du svarer tullete på det jeg har skrevet vel, det er da ikke så rart. Hvorfor er du så misjonerende om din religion? Hvorfor er det så viktig for deg å ha rett før noen kan avgjøre det?

Jeg har forøvrig ingen promblemer med evolusjonsteorien. Det tror jeg veldig få kristene i Norge har. Det er i andre deler av kristendommen de praktiserer en mer bokstavlig tolkning av bibelen enn det vi gjør her hvor man ikke kan akseptere evolusjon.

Edit: Jeg orker rett og slett ikke skrive alt jeg mener er hovedbudskapet i bibelen, det ville blitt en veldig lang post. Men, noe av det er jo at vi mener det finnes en skaper og at man skal følge "the golden rule". Som de fleste andre religioner også er basert rundt
Sist endret av jonjon; 9. januar 2014 kl. 02:45.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Hvorfor er det så viktig for deg å ha rett før noen kan avgjøre det?
Vis hele sitatet...
Man må jo være kritisk til ting. Det er jo det som får oss til å gå fremover. Forskere elsker å bli motbevist, fordi da kan de finne ut av hva some egentlig stemmer! Man vil jo heller ha sannheten, enn å tviholde på noe som er feil..!

Han har ikke nødvendigvis rett, men sånn som denne diskusjonen har utviklet seg er det han som har de beste poengene. Du gjør som de fleste kristne som bare TROR uten noen som helst grunnlag til å TRO, annet enn at du har lest urgamle menneskeskapte skrifter som i dagens oppfatninger er helt på vidda. Som du selv har sakt er det ikek vits å diskutere en gang, fordi religiøse folk har som regel aldri "rett" i en slik diskusjon. Det ender bare i "men jeg tror det er sånn, fordi bibelen". No offence


Sitat av jonjon Vis innlegg
Edit: Jeg orker rett og slett ikke skrive alt jeg mener er hovedbudskapet i bibelen, det ville blitt en veldig lang post. Men, noe av det er jo at vi mener det finnes en skaper og at man skal følge "the golden rule". Som de fleste andre religioner også er basert rundt
Vis hele sitatet...
Du virker egentlig som en fornuftig person som ikke nødvendigvis trenger å tro på magi og overtroiske ting. Men du har sansen for kristen moral (eller, hvertfall en brøkdel av den. Den som blir presentert for oss idag), noe som her helt greit. Men det værste som fins er folk som tror kristendommen har monopol på god moral (sier ikke at du er en av dem ).
"du skal gjøre mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg" er for eksempel et gammelt kinesisk ordtak som oppstod flere tusen år før kristendommen kom.

Mennesket trenger ikke religion for å forstå sånne ting !
Sitat av frø Vis innlegg
Man må jo være kritisk til ting. Det er jo det som får oss til å gå fremover. Forskere elsker å bli motbevist, fordi da kan de finne ut av hva some egentlig stemmer! Man vil jo heller ha sannheten, enn å tviholde på noe som er feil..!
Vis hele sitatet...
Jeg vil også ha sannheten, og håper vi aldri slutter lete. Må ikke glemme at en veldig stor del av forskere som har oppdaget store ting var religiøse. Det å være religiøs er ikke i motsettning til forskning. (finnes sikkert religioner som er det, men mesteparten er ikke det)

Sitat av frø Vis innlegg
Han har ikke nødvendigvis rett, men sånn som denne diskusjonen har utviklet seg er det han som har de beste poengene. Du gjør som de fleste kristne som bare TROR uten noen som helst grunnlag til å TRO, annet enn at du har lest urgamle menneskeskapte skrifter som i dagens oppfatninger er helt på vidda. Som du selv har sakt er det ikek vits å diskutere en gang, fordi religiøse folk har som regel aldri "rett" i en slik diskusjon. Det ender bare i "men jeg tror det er sånn, fordi bibelen". No offence
Vis hele sitatet...
Han har jo rett i den forstand han uttrykker seg, men det han uttrykker seg om praktiseres jo ikke omtrent. Iallefall ikke her. Da blir det vel tullete for meg. Om resten av dere ser dette som at de poengene er bedre er det jo litt skremmende da de igrunn ikke gjennspeiler mye av vår religion idag.

Sitat av frø Vis innlegg
Du virker egentlig som en fornuftig person som ikke nødvendigvis trenger å tro på magi og overtroiske ting. Men du har sansen for kristen moral (eller, hvertfall en brøkdel av den. Den som blir presentert for oss idag), noe som her helt greit. Men det værste som fins er folk som tror kristendommen har monopol på god moral (sier ikke at du er en av dem ).
"du skal gjøre mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg" er for eksempel et gammelt kinesisk ordtak som oppstod flere tusen år før kristendommen kom.

Mennesket trenger ikke religion for å forstå sånne ting !
Vis hele sitatet...
Den gylne regel er i veldig mange religioner og også utenfor religioner heldigvis Det eneste poenget mitt i den tråden her var i utgangspunktet at man må huske på at det onde i mennesket er der uavhengig av religion, og at man skal være forsiktig med å klandre en gruppe mennesker for andre menneskers handling fordi man har et felles syn. Eller at det felles synet har blitt utnyttet av mennesker som er smarte nok til å se svakheten i andre mennesker.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Det eneste poenget mitt i den tråden her var i utgangspunktet at man må huske på at det onde i mennesket er der uavhengig av religion (...)
Vis hele sitatet...
hvis det var ditt poeng så er vi ca 100% enige ^^,
Sitat av frø Vis innlegg
hvis det var ditt poeng så er vi ca 100% enige ^^,
Vis hele sitatet...
Tror vi stort sett er enige i det meste bortsett fra at jeg tror det er en skaper. Og hvorvidt en religion er bedre enn en annen eller om religion er feil vil jeg ikke diskutere da jeg ikke kan si at jeg har rett og du har galt, og føler ikke at du kan si det samme den andre veien heller. Sier som agnostikere; "jeg vet ikke, og det gjør ikke du heller!"
Altså menneske er en fast faktor, den eneste måten vi denne faktoren kan variere er å ta bort fri vilje.
Religion er ikke en fast faktor, vi kan velge selv om vi vil ha eller ikke vil ha religion.

Så sammenligner vi basert på beviste hendelser.

Ville det forekommet mer eller mindre undertrykkelse av kvinner om vi hadde tatt bort religion faktoren?
Ville det forekommet mer eller mindre slavevirksomhet om vi hadde tatt bort religion?
Ville det forekommet mer eller mindre undertrykkelse og forskjellsbehandling av homofile om vi hadde tatt bort religion?


Dette er måten du sammenligner ting å hendelser.
Har en ting flere positive en negative kriterier så er det en bra ting.
Har en ting flere negative en positive kriterier så er det en dårlig ting.

Dette er en hendelse der du ikke behøver sammenligne positive mot negative:
Ville 9/11 saken forekommet uten religion? <- Dette er en enkelt sak her er det ett rent Ja/Nei svar

Jeg og de fleste andre som vil gjøre en undersøkelse på om religion i en helhet har gitt mennesket mer vondt en godt kommer frem til samme svar.

Og siden ikke religion er en nødvendighet så ser jeg ikke hvorfor vi skal gjøre ting verre for oss selv basert på blind tro.

Ps. jeg så den religion og vitenskap filmen du linket her om dagen, den var ganske bra
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Altså menneske er en fast faktor, den eneste måten vi denne faktoren kan variere er å ta bort fri vilje.
Religion er ikke en fast faktor, vi kan velge selv om vi vil ha eller ikke vil ha religion.
Vis hele sitatet...
For det første, fri vilje er en illusjon, det kommer fler og fler beviser for dette. Den eneste grunnen til at vi fortsatt diskuterer fri vilje er at det er en særdeles ubehagelig sannhet som de fleste vegrer seg for å ta inn over seg. Ekstra festlig er det at denne innbarkede troen på fri vilje i hovedsak hviler på doktrinen om sjel som i stor grad stammer fra abrahamittisk religion.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ville det forekommet mer eller mindre undertrykkelse av kvinner om vi hadde tatt bort religion faktoren?
Ville det forekommet mer eller mindre slavevirksomhet om vi hadde tatt bort religion?
Ville det forekommet mer eller mindre undertrykkelse og forskjellsbehandling av homofile om vi hadde tatt bort religion?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke enkle spørsmål å svare på, og de er enormt spekulative gitt at religion har eksistert i alle menneskelige samfunn tilbake til den tidligste opprinnelse. Om et jernaldersamfunn var ateister så slutter du dermed automatisk at det hadde vært mindre forskjellsbehandling av homofile, det er håpløst spekualtivt. Det er imidlertid selvfølgelig relevant å spørre om det i dagens samfunn.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Dette er måten du sammenligner ting å hendelser.
Har en ting flere positive en negative kriterier så er det en bra ting.
Har en ting flere negative en positive kriterier så er det en dårlig ting.

Dette er en hendelse der du ikke behøver sammenligne positive mot negative:
Ville 9/11 saken forekommet uten religion? <- Dette er en enkelt sak her er det ett rent Ja/Nei svar
Vis hele sitatet...
Før terrorfokuset vendte seg mot islam var fokuset på politisk terror av typen RAF, helstøpt i et antireligiøst bilde. Terror er ikke synonymt med religion. Selvfølgelig kunne 9/11 oppstått på grunnlag av annen motivasjon enn religion. Du drar alt for enkle konklusjoner på et komplekst spørsmål.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Jeg og de fleste andre som vil gjøre en undersøkelse på om religion i en helhet har gitt mennesket mer vondt en godt kommer frem til samme svar.
Vis hele sitatet...
En person som ikke har hatt en religiøs opplevelse kan på ingen måte sette seg inn i den subjektive verdien av en religiøs opplevelse, en som ikke har prøvd vil simpelthen aldri forstå. Religions negative aspekter er først og fremst knyttet opp mot dogmer og selvfølgelig blind ukritisk tro som kan bli et stort samfunnsmessig problem, men man trenger på ingen måte være religiøs for å blindt følge dogmer som er farlige for samfunn og sivilisasjon.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
En person som ikke har hatt en religiøs opplevelse kan på ingen måte sette seg inn i den subjektive verdien av en religiøs opplevelse, en som ikke har prøvd vil simpelthen aldri forstå. Religions negative aspekter er først og fremst knyttet opp mot dogmer og selvfølgelig blind ukritisk tro som kan bli et stort samfunnsmessig problem, men man trenger på ingen måte være religiøs for å blindt følge dogmer som er farlige for samfunn og sivilisasjon.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med en religiøs opplevelse?
De fleste ateister er tidligere troende, men enig med alt det andre du skriver.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Før terrorfokuset vendte seg mot islam var fokuset på politisk terror av typen RAF, helstøpt i et antireligiøst bilde. Terror er ikke synonymt med religion. Selvfølgelig kunne 9/11 oppstått på grunnlag av annen motivasjon enn religion. Du drar alt for enkle konklusjoner på et komplekst spørsmål.
Vis hele sitatet...
Og før RAF var det kristendommens tempelriddere og inkvisisjonen.
Men samme det, mennesker vil alltid bedrive terror på egoistiske vilkår.

Det er ikke terror jeg forbinder med religion, men denne hendelsen.
Tror du selv om islam ikke hadde eksistert at disse guttene hadde kapret flyene å flydd inn i bygg fulle av mennesker?

Som jeg skrev, dette var ett enkelttilfelle og i enkelttilfeller er det lettere å ta en konklusjon da det ikke er like mange andre faktorer som spiller en rolle på handlingen.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Religions negative aspekter er først og fremst knyttet opp mot dogmer og selvfølgelig blind ukritisk tro som kan bli et stort samfunnsmessig problem, men man trenger på ingen måte være religiøs for å blindt følge dogmer som er farlige for samfunn og sivilisasjon.
Vis hele sitatet...
Dette er det jeg mener er det grunnleggende. Blind ukritisk tro på ett punkt vill også føre til blind ukritisk tro på andre punkter.
Det er lettere å følge planer som kan føre til dårlige situasjoner om du ikke er kritisk til planen.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Hva mener du med en religiøs opplevelse?
De fleste ateister er tidligere troende, men enig med alt det andre du skriver.
.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg på, det er i så fall troende i betydningen "har stått i statskirken". Det er nesten umulig å definere en religiøs opplevelse for en som ikke har opplevd det, men det er ikke snakk om tro.Det er som sagt en subjektiv opplevelse, ikke noe man går inn for å tro på. Det blir som å skulle forklare hvordan det er å være forelsket til en som aldri har vært det. Et minste felles multiplum kan være en følelse av ærefrykt, fred, noe man overgir seg til og innser sin ubetydelighet. Det blir dog bare ord.

Jeg går ut fra at det er noe av dette de som sier at de har tatt imot Jesus opplever. Hvis man bare går rundt og prøver å tro så hardt som mulig tviler jeg på at det er noe givende, det er nok religiøse opplevelser av denne typen som holder religion i gang heller enn bare en trang til å tro, og det er nok derfor det er så forbannet vanskelig å omvende mange kristne eller muslimer. De har hatt religiøse opplevelser og knyttet det til sine egne dogmer. Selv har jeg opplevd noe tilsvarende gjennom zen minus gud, jesus eller profet og ganske så dogmefritt.

Sam Harris kommer litt inn på temaet. http://www.samharris.org/blog/item/i...ses-of-ecstasy
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Det tviler jeg på, det er i så fall troende i betydningen "har stått i statskirken". Det er nesten umulig å definere en religiøs opplevelse for en som ikke har opplevd det, men det er ikke snakk om tro.Det er som sagt en subjektiv opplevelse, ikke noe man går inn for å tro på. Det blir som å skulle forklare hvordan det er å være forelsket til en som aldri har vært det. Et minste felles multiplum kan være en følelse av ærefrykt, fred, noe man overgir seg til og innser sin ubetydelighet. Det blir dog bare ord.

Jeg går ut fra at det er noe av dette de som sier at de har tatt imot Jesus opplever. Hvis man bare går rundt og prøver å tro så hardt som mulig tviler jeg på at det er noe givende, det er nok religiøse opplevelser av denne typen som holder religion i gang heller enn bare en trang til å tro, og det er nok derfor det er så forbannet vanskelig å omvende mange kristne eller muslimer. De har hatt religiøse opplevelser og knyttet det til sine egne dogmer. Selv har jeg opplevd noe tilsvarende gjennom zen minus gud, jesus eller profet og ganske så dogmefritt.

Sam Harris kommer litt inn på temaet. http://www.samharris.org/blog/item/i...ses-of-ecstasy
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke andre referater eller statistiker å gå etter utenom de mer kjente uttale folkene.
Eksempel: Matt Dillahunty som var vokst opp i en veldig kristen familie, med en mor og far som jobbet i kirken og en onkel som var en Minister. Han ble oppdratt med kristendommen gikk videre til å utdanne seg å bli en Minister selv på grunn av onkelen sin som var ett stort forbilde for han.

Etter å studere bibelen på leting etter svar på hvorfor han og de han skulle gi råd skulle bli overbevist så byttet han mening.

Nå har moren og faren brutt alt av kontakt og nekter å ha noe som helst å gjøre med han før han blir kristen igjen.

Han var fult overbevist om at han hadde funnet jesus, men fikk en 180 graders usving når han gikk dypt inn i boken.

Umulig å vite om han virkelig hadde en religiøs opplevelse gjennom sine 23 troende år, han mener det selv men dette blir kun en uttalelse :/

Selv om en religiøs opplevelse gir en god følelse så betyr ikke dette at det er noe positivt.
Det er ikke mange som støtter heroin selv om alle som bruker det skryter nådeløst av følelsen det gir deg.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg

Selv om en religiøs opplevelse gir en god følelse så betyr ikke dette at det er noe positivt.
Det er ikke mange som støtter heroin selv om alle som bruker det skryter nådeløst av følelsen det gir deg.
Vis hele sitatet...
Som vel ble kraftig understreket i bloggen til Sam Harris, en av de fremste ateistiske forkjemperne i den vestlige verden og som har fordypet seg i Buddhisme og mindfullness. Som med alt annet har medaljen en bakside, men du legger jo opp til at alt ved religion bare er negativt uten engang å vite hva det går i. Som han sier på slutten:

"Most secular people cannot begin to imagine what a (truly) devout Muslim feels. They are blind to the range of experiences that would cause an otherwise intelligent and psychologically healthy person to say, “I will happily die for this.” Unless you have tasted religious ecstasy, you cannot understand the danger of its being pointed in the wrong direction."

For å vri litt, hvis du ikke har kjent på religiøs ekstase, så kan du heller ikke uttale deg om de positive sidene ved det.

Har det vært positivt for meg? Desidert, jeg er blitt mindre egoistisk, tenker gjennom mine handlinger i større grad og er ganske forsont med det faktum at verden ikke dreier rundt meg. det er også betydelig lettere å akseptere egen lidelse.
Er det mulig å ha en religiøs opplevelse uten at det involverer en såkalt gud?
Jeg trodde religion var definert som forholdet mellom en gud og et menneske? Er en selvpåført illusjonen om egodød egentlig en religiøs opplevelse? Skjønner ikke hva du sikter til når du snakker om religiøse opplevelser... Blir man gud hvis man klarer å distansere seg fra verden, og ikke tenke?

Vi vet alle at verden ikke dreier seg rundt oss, samtidig vet vi alle at den blir helt borte når vi dør. Det er mange som er ganske empatiske, handlingsbevisste og lite ego, uten at de tror de er religiøse, eller spesielle, av den grunn... Aksepterer du din lidelse mer enn jeg aksepterer min bare fordi du har troa på idèene til en eller annen Buddha eller Jesus?
Hvis jeg korsfester meg selv, og graver ut mine egne øyne, vil jeg da se lyset?