Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4737
Hei,

en lang historie VELDIG kort!

H*n sier at politiet har vært på døren våres for å ta pisseprøve av en mindreårig i huset vårt, men at vi har nektet politiet å komme inn..

Vi vet så klart at dette aldri har skjedd, men har vi i det hele tatt lov å nekte politiet å komme inn? Et annet viktig spørsmål; Har politiet logg på alt dem gjør? Kan politiet enkelt bevise at dem aldri har vært på døra våres for den grunnen?

Dette begynner å gå over stokk og dør med barnevernet, politiet, og hele den driten der av noe jug og fanteri! Nå vil jeg ta litt tak i dette her og få en slutt på driten h*n har plaget familien våres med i de siste årene!
Fatter ingen sammenheng i noe av det du skrev.
Men såvidt jeg vet så skal vel politiet ha hjemmel for å komme inn i huset ditt. Å komme inn og foreta en urinprøve av en mindreårig person tror jeg de neppe gjør.
Sist endret av RandoMa; 9. februar 2013 kl. 05:04.
Jeg tror uten og søke etter informasjon, men etter erfaring og fra hva jeg har lest gjennom tider så vil jeg si at politiet har ikke lov til å kreve en rustest (urinprøve/blodprøve) om de ikke har bevis for noe besittelse, eller om h*n er påvirket av stoff?
Sist endret av Wiiimp; 9. februar 2013 kl. 05:14.
Ved skjellig grunn til mistanke kan de rive ned døra de om de ikke slipper inn, men dette er vell heller noe de sjeldent gjør i praksis, ihvertfall av personlig erfaring.
At de kommer helt random på døra for og ta pisse prøver av folk er bare bull.
Politilogg har de, men vet ikke om du har rett på innsyn i den, tviler på det.
Ellers skjønte heller ikke jeg ett kvakk av hva du snakker om i tråden.
Sist endret av Klistermerke123; 9. februar 2013 kl. 05:16.
I utgangspunktet kan man jo det, dersom vilkårene ikke foreligger. Ransaking kan utføres i saker der frihetsstraff er et alternativ. Dersom man selv ikke samtykker skriftlig, må retten avgjøre at det skal foretas ransakelse. Er det fare ved opphold, har påtalemyndigheten mulighet til å treffe beslutning om ransakelse. I ytterste tilfelle kan polititjenestemannen selv treffe beslutning om ransaking. Kravet her er at rommet er tilgjengelig for alle, at mistenkte tas på fersk gjerning eller ferske spor, eller at det er sterk mistanke om handling som kan gi over 6 måneders fengsel, og formålet ellers vil forspilles. Se straffeprosesslovens kapittel 15 for mer informasjon.

Politilovens § 7 åpner også for at politiet i visse tilfeller kan ta seg inn på privat eiendom eller område. Der kreves det at det er for å stanse forstyrrelser av ro og orden, ivareta enkeltpersoner eller allmennhetens sikkerhet, eller avverge eller stanse lovbrudd.

Urinprøve kan man avkreve etter straffeprosesslovens § 157. Akkurat her begynner jeg å komme på ganske tynn is, og skal derfor ikke begynne å legge ut i det vide og brede. En kroppslig underøkelse skal uansett ha betydning for opplysningen av saken, og ikke fremstå som et uforholdsmessig inngrep. Bestemmelsen om fare eller betydelig smerte er ganske irrelevant ved urinprøve. Det er viktig å få med seg at dersom behovet er akutt nok, kan ordre om ransaking, kroppslig undersøkelse osv gis muntlig, og skrives ned etterpå. Jeg ser riktignok ikke for meg at en urinprøve skal være så akutt at de kan klare seg med en muntlig ordre.

Dersom politiet mangler hjemmel til å komme inn i huset, kan man også nekte dem adgang. I praksis bør du være ganske sikker på at du har retten på din side dersom du skulle finne på å nekte adgang. Er formalitetene i orden for å kreve urinprøve, kan jeg vanskelig tenke meg at du har så mye du skulle ha sagt. Jeg tar riktignok forbehold om at jeg ikke kjenner til rutinene her, og dermed ikke aner om de trenger seg inn eller velger andre løsninger. Dersom noen skulle ha nektet politiet adgang, og politiet aksepterte dette, ville jeg uansett tatt det som et tegn på at politiet manglet hjemmel for de undersøkelsene de ønsket å utføre, eller i det minste at politiets formaliteter ikke var i orden.

Det aller meste politiet bedriver, blir loggført. Det ville overrasket meg kraftig om noe sånt som dette ikke ble loggført, hadde det faktisk skjedd. Om man har innsynsrett eller ikke, gidder jeg kort og godt ikke å sjekke nå. Jeg mistenker riktignok at sånt går under det man etter offentleglova ikke har innsynsrett i (intern saksførebuing), og således må en eventuell hjemmel ligge annensteds.
Jeg skal prøve å svare på jussen dersom kan forsøke å presisere spørsmålet litt nærmere. Jeg forstod dessverre ikke helt hva du ville frem til.
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg skal prøve å svare på jussen dersom kan forsøke å presisere spørsmålet litt nærmere. Jeg forstod dessverre ikke helt hva du ville frem til.
Vis hele sitatet...
Det han ville frem til:

En person har plaget familien hans. Denne personen hevder ovenfor noen (barnevernet?) at Politiet har vært innom huset til TS for å kreve urinprøve av en mindreårig, men at TS nektet å slippe dem inn.
TS vil gjerne bevise at det personen sier ikke er sant.

Samtidig lurer han også på om det er lov å nekte politiet å komme inn i huset.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 10. februar 2013 kl. 23:07.
"Legevakten" skjønte meg.

En person i huset her har fått brev fra barnevernet om at en annen person i dette huset har nektet politiet for å komme inn og ta urinprøve av en mindreårig.. Politiet har aldri vært på døra våres for den grunn. Det var bare en liten del av det som stod i brevet..

Den personen som har sagt dette til barnevernet prøver å gjøre alt for at vi skal ha det så jævlig som mulig.

Det jeg da lurer på er om politi har logg på alt dem gjør? Og om man faktisk har lov til å nekte politiet inn i huset?
Ja alle slike hendelser skal loggføres. Til ellers har du egentlig fått svar på det andre spørsmålet fra Blåskimmelost som ga en fin og utførlig forklaring på dette.
Sitat av TiKiboii Vis innlegg
Det jeg da lurer på er om politi har logg på alt dem gjør? Og om man faktisk har lov til å nekte politiet inn i huset?
Vis hele sitatet...
Ja, politiet loggfører alle sine oppdrag.

Nei, du kan ikke nekte politiet inngang. I alle fall ikke uten å risikere å bli anmeldt for å hinde politiet i å utføre en lovlig tjenestehandling. Samtidig risikerer du selvfølgelig samtidig at de bryter opp døren om du ikke åpner.
De kan vel begjære en urinprøve, høres vel egentlig ut som rutine så lenge de har fått tips. Når man drar barnevernet inn i saken, kan den framstå som mer "akutt". Spesielt etter de senere års kritikk. Men som sagt, høres rart ut at foreldre/verge ikke har blitt kontaktet først.

Vil anbefalle å godta urinprøven, hvis det ikke ligger til grunn noe spesielle omstendigheter. Deretter anmelde personen for trakkasering, hvis du er den omtalte "mindreårige" er det ikke det værste i verden. Du kan slutte å fucke rundt, bli "voksen" så ta valg om hva du vil drive med senere.. Er tross alt rimelig mildt å ikke worst case scenario 99% av tiden.