Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4928
kan jeg flytte til feks. gran canaria og bo på ung ufør som 28åring?
Man mister ung ufør tilegget flytter man utenlands
Og man må betale frivillig medlemskap i folketrygden.
Mister ung ufør tillegget når du flytter utenlands men får det tilbake når du flytter hjem. Utenom det er det ikke noe problem og flytte
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Hvor mye vil jeg sitte igjen med pr mnd? får 18500,- ca. nå.
Var ikke klar over at deler av inntekt faller bort. Men jeg sjekket på nav og det stemmer det. https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...land#chapter-3

Men det gjelder jo om du flytter til Gran Canaria. Det ser ut til at en må oppholde seg i Norge minst 6 måneder per kalenderår for å fortsatt regnes som bosatt i Norge. Slik jeg tolker det så vil du kan kunne være resten av året på Gran Canaria uten at du trenger å melde flytting og du opprettholder da inntekten din slik den er idag. Si at du reiser ned 1 november og returnerer til Norge innen utgangen av april året etter så er du fortsatt innen for. Så teller du dager før du reiser ned nese høst slik at du er helt sikker på at du har tilbrakt minst halve året i Norge. Dobbelt sjekk med NAV før du bestemmer deg, men det virker å være lovlig.

Vanskelig å si hvor mye du taper. Ung ufør er 2,91 x grunnbeløpet. 1G = 96 883. Det gir årlig utbetaling på 281x929,53. Så det stemmer vel bra med at du får 18500 ut.

Om du melder flytting og ikke får utbetaling som ung ufør så vil du få ufør beregnet av inntekt. Dvs NAV bruker dine tre beste inntektsår som grunnlag for å beregne uføretrygd. Så får du 66% av snittet av de tre årene. Du får nesten sjekke selv, du vet jo hva du har tjent tidligere.

https://www.smartepenger.no/kalkulat...rygdkalkulator
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
"Frivillig" innmelding i trygdekassen går fra ~11 til ~20% av inntekt før skatt, avhengig av hvilke deler av trygdekassen du vil ta del i.
Sitat av nso Vis innlegg
"Frivillig" innmelding i trygdekassen går fra ~11 til ~20% av inntekt før skatt, avhengig av hvilke deler av trygdekassen du vil ta del i.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke, frivillig medlemskap i folketrygden er på 8,2%. Men det er ikke aktuelt før man har blitt skattemessig emigrert. Det vil si 3 år etter det året man flytter. Det er heller ingen kildeskatt for Norske pensjoninster i Spania siden Norge og Spania har en skatteavtale

Flytter man før man har vært medlem i folketrygden i 20 år etter fylte 16 år så får man en omregning på trygden. Man mister ung ufør men får som sagt en omregning og havner nesten på det samme.

Jeg bor selv på Kanariøyene og har vært igjennom denne prosessen.
Man man søke NAV om eksport av pensjon, søke til HELFO om skjema E121. Skaffe residencia i Spania og levere E121 til Seguridad Social for å bli meldt inn i det Spanske helsesystemet.

Skatt på uføretrygd i Spania er helt avhenging av oversettelsen på vedtaket fra NAV, er man 100% ufør så skal man ikke betale skatt eller en veldig lav skatt til Spanske skattemyndigheter.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det stemmer at jeg tok helt feil. Jeg tenkte på både folketrygden og pensjonskassen, men det ser ut til at reglene er mer komplekse enn det jeg trodde.

Man mister adgang til folketrygden i det man har vært ute av landet i mer enn ett år iløpet av en toårsperdiode. Det er altså en periode med dobbeltbeskatning hvis man betaler skatt i utlandet også. https://www.advokatenhjelperdeg.no/j...-ved-flytting/

Den laveste satsen på 8,2 % gjelder for arbeidstakere som er skattepliktige til Norge og der arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift. I likhet med avgiftsnivået for 2014 skal det betales 5,1 % for helsedelen og 3,1 % for pensjonsdelen. Der hvor arbeidstaker lønnes fra selskap i arbeidslandet slik at den utenlandske enheten ikke betaler arbeidsgiveravgiften på ordinært vis til kemner, så må arbeidsgiver betale 13,9 % for full trygdedekning. Til sammenligning betaler norske selskaper 14,1% arbeidsgiveravgift for ansatte som er på norsk avlønning. Forskjellen på 0,2 % følger av at det etter fast praksis ikke gis medlemskap for folketrygdens yrkesskadedekning, og som representerer 0,2%.

For frivillige medlemmer som ikke er skattepliktige til Norge men der arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift på ordinært vis, dvs når arbeidstaker mottar lønn fra norsk arbeidsgiver, har pensjonsdelen økt med 1,6 % fra 18,0 til 19,6 % sammenlignet med 2014.

For medlemmer som ikke mottar lønn fra den norske arbeidsgiver slik at all medlemsavgift skal betales inn til NAV skal det for 2015 betales 26,5 % i avgift for pensjonsdelen, noe som representerer en økning på 2,2 % fra 2014.

Maksimum sats for frivillig medlemsavgift utgjør etter dette 40,3 % av brutto lønn.
Vis hele sitatet...
Det reelle spannet er altså 8.2-40.3% av brutto lønn.

Jeg har også permanent oppholdstillatelse i spansktalende utland litt lenger vekke, og kan attesterer på at reglene er mildt sagt forvirrende.

Forøvrig leser jeg på nettsiden jeg lenket til at det ikke er krav om frivillig medlemskap for å motta uføretrygd hvis man flytter til et EØS-/EU-land.
Sist endret av nso; 7. august 2018 kl. 00:24.