Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4528
Har planer om og automatisere hjemmebrenningen, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre dette.

Jeg vet hva kolonnen skal bestå av, men ikke hvordan jeg skal kontrollere den.
Ser for meg at Arduino er veien og gå, men det er så mye og velge i, og jeg er usikker på hva jeg faktisk vil trenge av de forskjellige Arduino modellene. Det jeg vet er at det må det må kunne gjøre følgende:
  • Lese tre temperaturprober. Usikker på hvilke prober, men det tar jeg på sikt.
  • Styre signalet til en solenoidventil.
  • Styre en SSR.
  • Lese signal fra et flowmeter
  • ønsker og kunne styre dette via både wifi/blåtann og via en touchskjerm som er montert på styringsboksen.

Må også lære meg koding, men det blir halve moroen.
Regner også at lodding må påberegnes, så fint om noen kan linke til en god loddebolt/pen fra fra ebay, samt hvilken Arduino modell jeg faktisk trenger til dette.

Vil oppdatere tråden etterhvert som jeg har fremgang.
Overskuddsmateriell
Spennende prosjekt!

Det jeg ville vurdert er en Arduino for selve styringen og en rpi til skjermen og interface.
Mulig ett web interface er mest fleksibelt?

Til tempsensor vil jeg anbefale DS18B20. Veldig enkelt å sette opp å bruke på samme tid som de er veldig nøyaktig (0,0625C oppløsning)

Solenoidventilen styrer du lett via ett relekort

SSR styrer du lett via en PWM port på arduino'en

Flowmeter skal stå på kjølinga? ellers må du finne ett som er følsomt nok
Kult prosjekt. Denne tråden skal jeg følge.
Ville det ikke vært lettere og brukt en PLS til dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HwT Vis innlegg
Ville det ikke vært lettere og brukt en PLS til dette?
Vis hele sitatet...
MTP. IO-mulighetene du har på PLSer er det alltid enklare. Det er imidlertid relativt dyrt; skal du kjøpe software og nye PLSer bikker du fort tjue lapper. Kjøper du brukt kan du få det ein god del billegare, og ebay er god ressurs.

Om du tar ein av dei billegaste industri-PLSane frå Siemens (S7-312) får du det for under 500,- på ebay. Om du vil ha PLS med ethernet må du imidlertid over på en S7 312 PN, som koster et par lapper ekstra.

Ofte så er det slik at om du skal lage eit eller ti av eit produkt er PLS billegaste. Skal du lage ti tusen er det billigere med microcontrollere og skreddersydd kode.

Mitsubishi, Allan Bradley og andre har billigere CPUer og, men dårligere software.
Sist endret av vidarlo; 6. mars 2015 kl. 19:31.
Kunne gjort det lett og brukt en WEST regulator til dette, den har muliget for Alanog utgang, TC/PT100 ingang, samt et kontaktsett som kunne styrt solenoiden. Men igjen så blir det ikke så fancy, og definetivt ingen blåtann styring.

Loddebolt kan du lett kjøpe på Biltema / Clas Ohlson.
Pls er den beste løsningen, men det som blir billigest er jo såklart en arduino.

Slashdot:Forstår ikke helt hva du mener med at Allen bradley er dårlig softwaremessig. vi bruker nesten bare allen bradley, og jeg syns dette er en god pls å programere. Usikker på hvor godt du kjenner AB sine programeringsverktøy. Jeg kjenner ikke siemens som du bruker, så blir vanskelig for meg å sammenligne.

Wago har endel billige pls-er, men her er det igjen forferdelig dårlig programeringssoftware, så dette er ikke helt å anbefale annet en at det er billig. De sier de ny software er rett rundt hjørnet, men vi får se hvordan det blir=)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Slashdot:Forstår ikke helt hva du mener med at Allen bradley er dårlig softwaremessig. vi bruker nesten bare allen bradley, og jeg syns dette er en god pls å programere. Usikker på hvor godt du kjenner AB sine programeringsverktøy. Jeg kjenner ikke siemens som du bruker, så blir vanskelig for meg å sammenligne.
Vis hele sitatet...
Tjeh, langt betre støtte for bussløsninger, betre hardwareconfig (meir automagisk innhenting av data), betre støtte for IEC-standardane m.m.

Deler av det kjem nok av at Siemens har utvikla svært mykje av dei relevante standardane sjølv, og har satsa på relativt store PLS-system.

Du ser det forsåvidt best på massive systemer - AB har vel eit tak på 3-4000 IOer, og et par megabyte minne. Det tilsvarer S7-319 CPU, som er middels cpu hos Siemens.
Litt av planen med dette prosjektet er og kunne lære meg litt koding, samt gleden av og sette det sammen selv.
Nå har jeg verken særlig peiling på PLSer eller mikrokontrollere, ser for meg at jeg lærer mest ut av dette med en mikrokontrollere og egen skrevet kode.

Ikke den enkleste løsningen, men det er ikke poenget her.

Slik jeg ser det for meg, vil det i første omgang handle om og få kolonnen til og oppføre seg som jeg vil.
Så med tiden vil flere funksjoner implementeres, slik som touch betjeningspanel, bedre GUI med grafer, varsling osv.

Kan jo og fortelle mer om selve kolonnen.
Den vil bli en 2" VM E-ARC kolonne med tor's hammer heads hode i topp.
Produkt uttaket vil være en av VM prinsippet, men styrt av en solenoidventil.
Skal og ha 2" "sight glass" i kolonnen, slik at jeg kan se på herligheten.
Kolonnefyllet vil være SPP.
Skal koke på en 30 liters beholder. 3 kw til oppvarming og 2 kw under destillering.

Tanken er at kolonnen ikke skal kunne starte uten at kjølevannet kjøres. Så kjølevann må skures på manuelt.
For så og taes opp til oppkok. Når oppkok er nådd, skal skal elementet dimmes til 2 kw. Her skal den stå med full reflux og stabilisere i 2 timer. Etter stabilisering er det på tide å begynne og ta ut etanol. Her må jeg finne ut hvordan jeg skal få den til og avslutte i tide, for hvis ikke vil den bruke veldig lang tid på og komprimere det siste av etanolen. Type snakk om timer for og få ut siste skvett.

Så da blir det en temperatursensor i kokekaret, bare for informasjon, en i kolonnen som skal bestemme når solenoiden skal åpne/lukke og en i toppen av tor's hammer som skal skur av elementet om temperaturen stiger. Den vil være der som en ekstra sikkerhet til vannmåleren.

Skal og bygge en pot still som skal brukes til og lage whisky, rom og gin. Så her er planen og ha to oppsett inne på kontrollenheten, slik at jeg kan velge mellom VM oppsett og pot still oppsett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Litt av planen med dette prosjektet er og kunne lære meg litt koding, samt gleden av og sette det sammen selv.
Nå har jeg verken særlig peiling på PLSer eller mikrokontrollere, ser for meg at jeg lærer mest ut av dette med en mikrokontrollere og egen skrevet kode.
Vis hele sitatet...
Du vil ikkje nødvendigvis lære meir eller mindre av det eine eller det andre, men du vil lære forskjellige ting. Microkontrollere er rimelegare i pris, og kanskje meir relevant om du vil ha det som hobby. Samtidig er PLSer mykje nytta i industrien, og relevant om du vil jobbe med automatisering i profesjonell samanheng.
Skjønner. Søkte litt på ebay etter nevnte PLSer, føler budsjettet økte noe med de inne i bildet.
Men jeg må nok sette meg mer inn både mikrokontrollere og PLSer før jeg tar en endelig beslutting. Foreløpig heller jeg mest mot mikrokontrollere.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det en spesiell oppskrift du følger på dette bygget eller setter du sammen ting og tang selv? Hvis den første så del gjerne dokument eller tråd du tar utgangspunkt i.

Er dette for batch destillering eller kontinuerlig mating? Noe jeg lurer på mhp destilasjonsapparater laget for kontinuerlig brenning er hvordan du skiller ut etylacetat når det ikke er muligheter å ta kutt.

Jeg har litt erfaring både med PLS og mikro kontrollere. Om du ikke har planer om å jobbe med automasjon så kan du glatt stå over PLS, i ett prosjekt som dette vil det kun være fordyrende. Eneste grunnen til å evt. gå for PLS er hvis man kan ladderlogic fra før og vil spare tid i forhold til å lære seg C og arduino.
Sist endret av stoploss; 19. april 2015 kl. 01:16.
Jeg selv ville startet med å lage en god funksjonsbeskrivelse av hvordan du vil det hele skal fungere.

Hvor mange følere skal du ha?
Hvor mange "utganger" skal du bruke?
osv.

Få en oversikt over hva du trenger, for å finne ut hvilken kontroller du skal benytte.
Sitat av slashdot Vis innlegg
MTP. IO-mulighetene du har på PLSer er det alltid enklare. Det er imidlertid relativt dyrt; skal du kjøpe software og nye PLSer bikker du fort tjue lapper. Kjøper du brukt kan du få det ein god del billegare, og ebay er god ressurs.

Om du tar ein av dei billegaste industri-PLSane frå Siemens (S7-312) får du det for under 500,- på ebay. Om du vil ha PLS med ethernet må du imidlertid over på en S7 312 PN, som koster et par lapper ekstra.

Ofte så er det slik at om du skal lage eit eller ti av eit produkt er PLS billegaste. Skal du lage ti tusen er det billigere med microcontrollere og skreddersydd kode.

Mitsubishi, Allan Bradley og andre har billigere CPUer og, men dårligere software.
Vis hele sitatet...
Nå er jo S7-300 fått en erstatter: S7-1500. Men her holder S7-1200 i lange baner. Til og med Logo kan klare dette, men så klart langt flere muligheter med en S7.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hug1n Vis innlegg
Nå er jo S7-300 fått en erstatter: S7-1500. Men her holder S7-1200 i lange baner. Til og med Logo kan klare dette, men så klart langt flere muligheter med en S7.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje 1:1 erstatter. 300 er til dels spreidd mellom 1200 og 1500, og 400 tilsvarer 1500. Men 400h finst t.d. ikkje enda. Så foreløpig er det litt uklårt kva som skjer med H-maskiner og avanserte 300-maskiner.

I tillegg støtter ikkje TIA Portal ting som CFC, så det er langt frå 1:1 bytte av CPUer. 300 er 300, og 1500 er 1500.

Så min spådom er at S7 5.5 vil leve i beste velgåande i ti år til...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje 1:1 erstatter. 300 er til dels spreidd mellom 1200 og 1500, og 400 tilsvarer 1500. Men 400h finst t.d. ikkje enda. Så foreløpig er det litt uklårt kva som skjer med H-maskiner og avanserte 300-maskiner.

I tillegg støtter ikkje TIA Portal ting som CFC, så det er langt frå 1:1 bytte av CPUer. 300 er 300, og 1500 er 1500.

Så min spådom er at S7 5.5 vil leve i beste velgåande i ti år til...
Vis hele sitatet...
Avsporing, men for å svare på denne:
- Ja 5.5 kommer til å leve mange år fremover, tenker fort vi kan si 15 år, men det er ikke her det innoveres lenger da TIA/STEP 7 v13 er den nye software.
- "TIA" utvikles skritt for skritt og har mye 5.5 ikke har. Mangler som du sier ting som CFC og H, men det er funksjonalitet langt fra alle bruker, i alle fall ikke aktuelt her.
- Alle 300 PLS ene har en ekvivalent 1500PLS og vel så det. 1200 har noe overlapp over i 300 serien (150k minne/0.085xµs bit op.). 400 er mer spesiell sånn sett og kan feks erstattes i de tilfellene de er valgt pga minne.

For å spore litt tilbake, utvilsomt er det S7-1200 som er rette PLSen her om en snakker S7.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Holder det ikke med en steppermotor på kuleventilen på damputtaket og en temp sensor litt under. Så har du en solenoid i enden av produktittaket som er normally open. Så må du nok ha et rele for å sette på kilowattene. Arduinoen styrer steppermotoren og solenoiden alt etter hva tempsensoren sier.

Når du trykker start så blir det satt på full 3kw oppkok. Helt til tempsensoren under uttaket i kolonna viser la oss si 50grader.

Da begynner en timer på 120minutter og effekten blir justert til 2kw.

Når 120mim er gått åpner stepperen til en viss åpning, og alt som blir produsert går
Rett igjennom NO solenoiden pg rett i heads/tails dunken.

Når tempen blir 78 (eller det som erfaringsmessing tilsvarer ren sprit) så åpner gjerne stepperen litt til og solenoiden i produktuttaket stenger. Da fylles produkteøret opp et par cm før det renner over til en annen beholder som du vil ha body'n i.

Når tempen blir 78,5/79 (eller no sånn) så
Åpner solenoiden igjen og tails går i heads/tails dunken.

Når tempen viser feks 95 grader går apparatet av.