Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2081
Fant denne artikkelen her.

Her står bl.a dette:
«Det var de mest ekstreme muslimske områdene som ble rammet i Indonesia. (...) Og det er jo ingenting å legge skjul på at Thailand er et stort horehus, det er sex-industriens mekka.»
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som syntes dette høres litt feil ut?
Jeg har hørt en del uttalelser fra overhoder i den kristne verden og jeg er ikke mye fornøyd over hvordan de forklarer ting.
Vistnok er det egne meninger, men er ikke dette å gå litt vel langt?

Beklager hvis dette er tatt opp før...
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Det pastoren sier i mange tilfeller, mener jeg rasistisk!

Det at bibelen kan tolkes sånn, er jo gankse merkelig. Leste bibelen som et skoleprosjekt en gang, og husker ingenting om en slik "spådom".

Men det at folk har forskjellige meninger er jo helt naturlig, men når de er så ekstreme kan de holde dem for seg selv.
Folk mister mange kjære i denne katastrofen, også får de det smelt i trynet at dette er "Jesu Hjemkomst"... Stakkars folk (og stakkars pastor).
ikke for og være ufølsom, men det er veldig masse folk der nede, overpopulert nesten?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Hadde jeg møtt på den gale fyren der, så hadde han fått seg en smekk. Skal vi tolke det slik at Jesus kommer tilbake, ergo må 140000+ dø? Mange kvinner og barn. Det henger ikke på greip sånn som bibelen og kristendommen skal tolkes. Er det ikke slik at Jesus elsker alle barna? Hvorfor da drepe de?
Bambus sier jeg. Den pastoren der farer med tull og vås.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Dette er ikke min mening bare en tanke og jeg tror ikke det er slik

Hvis Gud finnes, noe jeg tror, så KAN det ha vært en handling for å få ned folketallet i et overbebodd sted i verden...
MEN siden gud bare er god så tror jeg ikke det er slik& hvis det var hans handling så kommer det noe godt ut av det for de gjenlevende... "mange må dø for at noen skal vinne" opplegg

Bare EN TANKE...
Det er ikke akkurat stor forskjell på fanatiske og fundamentalistiske idioter, enten de er kristne eller muslimer.

heh

tegn fra gud ja... "Hvis jeg sparker i denne siden av maurtuen dauer en masse maur, og så strømmer det en masse maur til den siden..."

Opprinnelig postet av Cenomorph
ikke for og være ufølsom, men det er veldig masse folk der nede, overpopulert nesten?
Vis hele sitatet...
Joda, kan sies å være så, men det finnes da mye bedre effektive måter å holde befolkningen nede på, feks atomvåpen.

mm
Det var vel litt radikalt å komme med slikt, hadde han stått foran bølgen selv, hadde han vel sett at det var ingen jesus som kom gående oppå den. De som representerer kirken med respekt til å selv kalle seg pastor, burde skjemms over å utale seg sånn, for dem kommer vel ingen vei med det.

Er ikke personlig kristen selv, men reagerer litt på det alikevel.

Enig med deg der Cenomorph, det er vel litt overbefolket der da, kanskje noen led så mye at bølgen gjorde noe godt for noen?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Må dere være snill?! Dere kan da ikke si at det var en god ting at denne flodbølgen skulle utslette hele byer og øysamfunn? Eier dere ikke noen medfølelse? Dere tror vel også at Hiroshima var en bra ting, for å få ned folketallet? Og Hitlers jødeforfølgelse var bra for verden? Litt Offtopic, men..
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Hvis det var "Gud" som utførte denne handlingen (hvilket jeg ikke tror iogmed jeg er atheist), hvorfor ikke sende en svær bølge på f.eks USA da? Istedenfor å ramme de mest uskyldie menneskene på planeten. Forkasteli av denne pastoren å uttale seg slik, jeg blir rett og slett lei meg når jeg leser slik.
For å tolke det litt psykologisk; Pastorens uttalelser er jo grunnet i hans livssyn. Han tror på Gud og definerer Guds handlinger som "gode" uansett hva de måtte være. Så denne flommen må ha vært et "gode" på en eller annen måte. Uttalelsene hans vil da være ett ledd i å forsøke å forklare hvorfor disse menneskene ble rammet. De er synderere som ikke annerkjenner Jesus, ergo er slike en "straff" av gud rettferdigjort. Syndere har blitt straffet og alle andre har blitt advart. Spør du meg har dette en del teologiske problemer men men...

A Norwegian; hvorfor forårsakte gud en slik flodbølga da?
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Opprinnelig postet av Polmen
Hvis det var "Gud" som utførte denne handlingen (hvilket jeg ikke tror iogmed jeg er atheist), hvorfor ikke sende en svær bølge på f.eks USA da? Istedenfor å ramme de mest uskyldie menneskene på planeten. Forkasteli av denne pastoren å uttale seg slik, jeg blir rett og slett lei meg når jeg leser slik.
Vis hele sitatet...
//offtopic. Fordi USA er Guds land? (God Bless America)&(GWBusk's uttalelse om at gud støtter USA)
uskyldig er ingen ifølge uansett religion stort sett.
å krig er en sunn måte å bevare moder jord fra overbefolkning på. synd sars mislyktes i sin oppgave.....
tilbake til topic. er bestandig noen som kommer til å vri på ting til sitt eget eller andre beste. denne fyrn vrir det til sitt eget. at en gammel bok kan tolkes på 2001 forskjellige måter er vel heller ikke et sjokk ? å ifølge den tolkningen jeg leste (bibelen er oversatt X antal tusen ganger fra et språk vi ikke engang klarer å tolke fult ut i dag, tror du den er ordrett?) så er gud nøytral. dvs frivilje lever videre og han skal da i teorien ikke gripe inn å ta livet til noen som ikke spotter han for mye
dette er den samme skiten som fra de andre fundamentalistene nå gå legg dere igjen. han er respektløs og bør bli behandlet deretter..


edit: du som postet før meg: hebreerne var guds folk av de enkle grunn at de var de eneste som trodde på han tilbake i gamle dager da gresshopper var et tegn fra gud å ikke bare en naturlig gange som nå. amerikanerne gjør bare det samme som en hver islamsk fundementalist ville gjort. vri det til sin egen lykke
Sist endret av Psych|Com; 3. januar 2005 kl. 11:18.
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
A Norwegian: Dette var da HVIS "Gud" hadde utført denne handlingen.
Alle vet da at Bush bare bryr seg om økonomisk vinning og politisk makt.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
"du tog han ikkje..." En spøk...

Edit: Ja alle vet at GWBusken er slik, ja!
Sist endret av Laivindil; 3. januar 2005 kl. 11:25.
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Jess
Envald Flåten er jo kjent for å være:

1. Norge 3. største rasshøl
2. ond
og
3. dum
Opprinnelig postet av Magisk
Må dere være snill?! Dere kan da ikke si at det var en god ting at denne flodbølgen skulle utslette hele byer og øysamfunn? Eier dere ikke noen medfølelse? Dere tror vel også at Hiroshima var en bra ting, for å få ned folketallet? Og Hitlers jødeforfølgelse var bra for verden? Litt Offtopic, men..
Vis hele sitatet...
Det er jo klart at dette er sørgelig, men kan ikke begynne og snu livet opp ned pågrunn av noe som skjedde der borte.. Kan si at dette berørte ikke meg i det hele tatt da men, men visst det var meninga at det skulle gjort det, så ville det vel blitt sånn og jeg hadde måtte leve med det... DU kan ikke pushe på folk medfølelse... det blir bare for dumt, hva som har skjedd har skjedd, er ikke noe og gjøre med det.

Men og begynne og snakke negativt og rasistisk om dette syns jeg her helt uakseptabelet, pastorn burde skjønne det.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Jeg pusher da ikke noen medfølelse på noen her, men et snev av medfølelse kan vi vel ha, selv om vi bor på andre siden av kloden. Om alle skal gå rundt å tenke likegyldig over hva som skjer med medmennesker, så kan du jo tenke deg hvilken framtid vi går mot.
nei, men satt det kansje litt på spissen da :P
Haha, fin gud dere har skaffet dere!
Det kunne jo berre vera ein pastor som kom med ein slik uttalelse, vår alles kjære Enevald Flåten. Han som tidlegare har samanlikna grisar og homofile (gjett kven som var dei glupaste av dei to "artane"!). Mannen er heilt på jordet, og det hadde ikkje gjort noko om ei stor bølga skylla inn over Kråkenes og tok med seg heile menigheita Levende Ord.

Uansett så er det slik at denne uttalelsen er ikkje noko å leggja vekt på, mannen som kom med den er totalt sprø. Men det vil alltid vera folk med merkelige meiningar i verda, så ein skal ta imot, samanlikna og gjera seg opp si eiga meining om saka.

Flombølga var ein katastrofe, og media har overeksponert heile greia med ekstra nyheitssendingar på tre timar som stort sett inneheld pjatt ein har høyrt 10 gonger før.
Steg én. VG vil ha flere lesere.
Steg to. De finner en idiot som gladlig gjør seg selv til latter mot litt oppmerksomhet.
Steg tre. De trykker uttalelsene med "pastor mener..." som om det er en helt normal paster som sier det. Ingen kan lese ut av overskriften at fyren er kjent som en av de mest sprø tungt religiøse i Norge, sammen med resten av sekten sin?
Steg fire. VG får flere lesere fordi folk bare må finne ut hva dette dreier seg om.

Det har da ikke vært noen hemmelighet at VG har artikler som er lette å fordøye for treåringer, og at de kun er interessert i lesere, uansett hva "nyheten" er? Boikott drittavisen.
Opprinnelig postet av A Norwegian
//offtopic. Fordi USA er Guds land? (God Bless America)&(GWBusk's uttalelse om at gud støtter USA)
Vis hele sitatet...

hehe, usa er ikke mye guds land, hvis man da ikke ser på hele verden som hans land og derfor tar med usa, gud skal vel vise nåde og barmhjertighet osv ovenfor alle i den mening at alle er guds barn. amerikanerne har jo også bare hatt landet sitt i noen få hundre år og er derfor ganske nytt og ikke nevnt i bibelen et eneste sted.
Det er veldig mange som har skrevet slikt:

Opprinnelig postet av Polmen
Hvis det var "Gud" som utførte denne handlingen
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare presisere at det han sa var at det står i bibelen om en del fenomener og tegn i forkant av Jesu gjenkomst.

Slikt som naturkatastrofer..

Det var egentlig bare det han fortalte. Ikke noen utsagn at Gud var bakmannen eller ville straffe syndere..
synd å si det, men tror man på gud, så er det ikke så vanskelig å ha slike meninger, siden det er forenlig med bibelen. for de som tror på det, så drepte jo gud mange mennesker med syndfloden, og tror man på den, er det nærliggende å tro på den "nye syndfloden"

på den annen side: for de fleste kristne er gud en barmhjertig gud, og dette strider jo helt mot hans prinsipper, og er dermed en grunn til å svekke troen.

Det å bruke muslimer som et eksempel på "syndere" er jo noe drøyt, iom at det er rimelig bred enighet om at Gud i kristendommen, jødedommen og islam er en og samme gud. forskjellen er at det kun er kristne (og ikke alle) som tror at jesus er guds sønn. dermed kan man vel bruke samme tankegang for, si holocaust i 2. v.k.

"Det at de utroende jødene blir straffet er et tegn på jesu gjenkomst"

personlig begynner jeg å bli kvalm av all denne fokuseringen på flomkatastrofen, dette var en naturkatastrofe, som kan sammenlignes med bl.a. tørke. tørke fører til sult, og i forhold til hvor mange mennesker som dør av sult hver dag, blir denne katastrofen en blek sammenligning. det er kun fordi vestlige er rammet at vi bryr oss i den grad vi gjør, ellers hadde vi vel ikke latt over 1 million mennesker sulte i darfur-provinsen, eller latt 1000 mennesker dø HVER dag i det østlige Kongo hadde vi?

Hadde overskriften vært "1000 vestlige turister dør daglig av sult i kongo", først da hadde vi åpna lommeboka.

en annen liten sammenligning.

dette var en ren naturkatastrofe. ingens skyld, jordplater som sklir, ikke noe å gjøre ved. de som døde momentant er allerede døde, ikke noe å gjøre ved det heller. det vi kan gjøre er å hindre sykdommer, gi mat etc.

for noen år tilbake var det en borgerkrig i Rwanda, der over 1 million mennesker, røft regna 10 ganger så mange som i flodbølgen, ble slaktet ned i en etnisk rensing. Hvor mange forsider ble gitt til dette? Hvor stor prosentdel av spaltemeterne for denne saken utgjør spaltemeterene for flomkatastrofen? satte USA igang tiltak for å hjelpe menneskene i Rwanda, "for å sikre fred i verden" som de så fint kaller det. Nå, DET, er kvalmende!
Denne mannen bruker andre sine katastrofer for å spre et budskap som ingen vet er 100%sikkert! Dette setter kristendommen i et veldig dårlig lys om du spør meg! Typisk folk som er så blottet med sin tro at de ikke kan se at det er en geologisk forklaring på flommen og tjunamien.!
The Rhymenocerous
polle's Avatar
Glad det endelig er noen som sier det som det er. Om det var noen som ikke skjønte ironien så er det deres problem.
Som sagt....kristne er syke i hodet......og den pastoren er ihvertfall et bra eksempel på det. Han bryr seg ikke om de som er brydd av denne forferdelige hendelsen
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av fyrstekaka
Som sagt....kristne er syke i hodet......og den pastoren er ihvertfall et bra eksempel på det. Han bryr seg ikke om de som er brydd av denne forferdelige hendelsen
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke lagt alle kristne under kniven, kjenner en del kristne selv og de er helt normale individer som ikke har så mange forskjellige meninger.
Det er bare enkelte individer som setter dem under dårlig lys slik som den pastoren...
Her var det jammen mye rart ja...

Jeg vil ikke selv ta noen konkret stilling til Gud eller religioner her, men har et par tanker her:

- Mange av de som tror på en eller annen form for Gud ser på denne verden som en kort overgangsfase. Meningen med livet og verden er å nå paradis, og oppgaven deres blir følgelig å få flest mulig mennesker med seg dit. Selv har jeg meget liten respekt for Flåten &Co, men man må likevel se slike tanker og utsagn i lys av et slikt verdenssyn.

- Dommedagsprofetier (eller forsøk på tolkninger av disse) har lang historie innen mange religioner. Når vi leser slikt er det kanskje best å la være å tolke hver enkelt katastrofe som et tegn, men heller prøve å forstå hva hver religion sier om Verdens ende / Ragnarok / (H)Armageddon, osv.

I dette tilfellet (kristendom): Bibelen sier at naturkatastrofer og krig skal skape kaos i verden i "den siste tid". Ingen kan vite når dette skjer, men når tiden nermer seg skal det komme mange tegn på at enden er nær (Johannes Openbaring; siste bok i Bibelen). Tror man på dette og tenker grundig over det, får det bl.a. to konsekvenser:

(1) Man bør holde øynene opne og følge med, og kanskje forberede seg til denne tiden..?
(2) Man ser at verden allerede har vært utsatt for krig, katastrofer og annen elendighet utallige ganger før. Situasjonen må derfor nødvendigvis bli enormt mye verre enn den er nå, før man i det hele tatt kan begynne å trekke slike konklusjoner.

Utsagn som de fra Flåten & Co. kan imidlertid minne folk på ikke å glemme pkt.1. Kanskje det er den egentlige meningen? Ikke vet jeg, men uansett var det et temmelig utaktisk og smakløst trekk.

For øvrig kunne det være lurt om flere las hele hartikkelen mer grundig før de kommenterte den.
Merk f.eks. at TO FORSKJELLIGE pastorer ble sitert (sitatet i første post i denne tråden er ikke fra Flåten, men fra Jan Hanvold), og artikkelen avslutter dessuten slik:

Fra samme artikkel:
Den kjente presten Einar Gelius i Vålerenga kirke reagerer sterkt på både Flåten og Hanvolds uttalelser.

- Disse uttalelsene er så forstemmende at de egentlig burde ties i hjel. De er så forstemmende at de får stå for seg selv i all sin gru. Jeg synes det er helt meningsløst av dem å bruke en så ufattelig tragedie i sine korstog. Man oppnår bare å skape mer frykt, i stedet for trygghet, og dermed snur de evangeliet på hodet, sier Gelius.
Vis hele sitatet...
Som sagt, ikke rak alle under en kam. Det er mange innenfor den Norske Kirke jeg kan ha stor respekt for.
Opprinnelig postet av Antim0n
Det pastoren sier i mange tilfeller, mener jeg rasistisk!
Vis hele sitatet...
"
Jepp, alle som mener at thailand har mange horer er noen jævla rasister!
"

Satan, jeg hater det ordet. Jeg kjenner det bobler inni meg når jeg leser det du skriver. Det missbrukes så altfor, altfor mye. Overalt hvor jeg går, hører jeg folk som bruker rasist om ditt, og datt.

Når i helvete skal jeg som nordmann få et slikt universal-ord som kan beskytte meg i alle forskjellige situasjoner?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
1: At folk hisser seg opp over ting som Flåten sier er utrolig, hva med å bare innse han er en mindreverdig amøbe og le av han istedet?
2: Han er en ekstremt religiøs «prest», ingenting han eller folk som han sier forbauser meg lengre
3: Man bruker ikke apostrof ved genitivsform i det norske språket