Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 5062
Kom over denne nettopp:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...k/4383245.html


Men altså.. Tusenvis dör av sult og andre forferdelige ting hver dag. Bare at denne gangen er det ikke bare negrene i Afrika som får kjenne det på kroppen.

Personlig synes jeg at
denne karen kunne bidratt med en slump formuen sin. Ettersom det er folk (bedrifter) som han som bidrar til flertallets fattigdom.

Synes godt at vi kunne sendt ned mer av oljefondet også, For når det går dårlig med verden blir det jo som kjent penger i kassa for oss

Fyrverkeri gidder jeg ikke kjöpe uansett for jeg er alltid for full til at det vil väre noen god idè å sende opp driten.
Sist endret av Carl Ottho; 29. desember 2004 kl. 22:12.
Opprinnelig postet av EagleNest
Som vi alle vet har det skjedd den største sivile katastrofen som er kjent i moderne tid nå denne uken
Vis hele sitatet...
Faktisk var det et jordskjelv/tsunami i Kina(?) for et par titalls år sida som drepte 250-300.000
Synes ikke man skal kutte ut fyrverkeriet helt og dermed ødelegge mye av feiringen, men det er slett ikke noe problem for folk å kutte litt ned på rakettene ved å gi penger til katastrofeofrene også..

Står å selger fyrverkeri om dagen, og i dag har jeg nesten ikke solgt noen ting! Den trenden er vist den samme i mye av bergensområdet etter hva jeg hører...

Men når dere skal kjøpe raketter, se etter innsamlingsbøsser fra Røde Kors, og tenk over om du ikke skal kaste litt nedpå den i alle fall...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av afen
Jeg betaler skatt, skattepenger går til ofre. Jeg støtter de indirekte. Fyll og uforsvarlig omgang med fyrverkeri på meg!

Gentlemen, start your flaming
Vis hele sitatet...
I am teh agree.
Opprinnelig postet av Carl Ottho
Kom over denne nettopp:
Personlig synes jeg at
denne karen kunne bidratt med en slump formuen sin. Ettersom det er folk (bedrifter) som han som bidrar til flertallets fattigdom.
Vis hele sitatet...
Gjør din research. Bill donerer enorme summer til veledighet hvert år.
Opprinelig postet av IvIoyner:
Gjør din research. Bill donerer enorme summer til veledighet hvert år.
Vis hele sitatet...
Yes Bill Gatas donerer bort noen kroner han og skulle ikke forundre meg om han donerte bort en sum til denne saken også.
Opprinnelig postet av totto
MEN vi må også tenke på at det hver eneste dag dør utrolig mange mennesker pga sult, sykdom og drap over hele verden. Det er ingen tvil om at dette er noe av det mest tragiske som har skjedd på mange år, men det skjer stadig noe ellers også.
Vis hele sitatet...
Hadde tenkt å ta opp det samme. Jeg får litt klump i halsen når jeg ser at alle plutselig bryr seg nå. Vi ofre for å sende penger og bryr seg mye. Men vet vi ikke at det dør titalls tusen barn hver dag av sult/sykdom/krig? Hvorfor måtte det en katastrofe til for at folk skulle åpne lommeboken? Vi vet jo alle at hver dag har en katastrofe i en del lang. Jeg er sur på meg selv også. Fordi jeg gir ikke akkurat nok penger selv.

Er litt sykt å tenke på..
Disse 2000 normennene fikk kanskje mer tid på nyhetene enn barn som dør av sult i hele 2004.


Opprinnelig postet av afen
Jeg betaler skatt, skattepenger går til ofre. Jeg støtter de indirekte. Fyll og uforsvarlig omgang med fyrverkeri på meg!

Gentlemen, start your flaming
Vis hele sitatet...
Er pinglesummer av vårt statsbudsjett som går til bistand. Hadde det vært opp til meg ville jeg inført en egen bistandskatt på 3-5 prosent.. HELT seriøst.
Sist endret av Matthiesen; 29. desember 2004 kl. 23:29.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sende penger nedover der nå, er uaktuellt. Saldoen på kontoen min viste pinlige 154 kr, dvs. At jeg har 154 kroner til å fikse drikke, raketter, transport. Det hadde vært hyggelig om noen kunne sendt et par lapper til meg, eller kanskje en kald hansa eller tuborg .

Jeg syntes det skjer noe slikt hvert år, var det ikke i forfjor eller noe sånt da noen oppfordret til å sede rakettene sine ned til irak eller afganistan?

Fra spøk til alvor, så skjer det naturkatastrofer støtt og stadig, jeg hadde heller sendt pengene til et sultrammet land.

edit:
Opprinnelig postet av IvIoyner
Gjør din research. Bill donerer enorme summer til veledighet hvert år.
Vis hele sitatet...
I bytte mot god pr, og skattelette...
Har ikke penger, og uansett hadde jeg ikke sendt noe. Kall meg en kynisk drittsekk, men folk dør over hele kloden hele tiden, men når det først er noen nordmenn også som dør skal liksom alle bry seg?

Kan noen peke meg til en artikkel som forteller utfyllende om hvorfor dette er så mye værre en alle andre flomkatastrofer, jordskjelv og liknende?
Opprinnelig postet av Delusional
I bytte mot god pr, og skattelette...
Vis hele sitatet...
Agree.. Han gir ikke store nok summer til at det svir i pengepungen.. Den karen der ofrer ikke noe som helst.. Han gir bare av sin enorme rikdom. Det er ikke store prosentandelen der nei.


Opprinnelig postet av q_Werty Kan noen peke meg til en artikkel som forteller utfyllende om hvorfor dette er så mye værre en alle andre flomkatastrofer, jordskjelv og liknende?
Vis hele sitatet...
Enig.. Katastrofe nok for dere: "I kveld kommer 790 millioner mennesker til å gå sultne til sengs... Og mange av dem har ikke seng."

kilde: Amnesty..
Sist endret av Matthiesen; 29. desember 2004 kl. 23:37.
Jeg vil anbefale ALLE som har Netcom å gjøre dette

Kjøp kontant kort for 300 kr, og få 600 kr in på kontofonen. Så ringer du 820 43 000 noen ganger. Jeg vil tro dette fungerer fett?

Jeg vet ikke om det er noen som har postet dette før. Har ikke lest gjennom hele posten.

Matthiesen: jeg tenkte akkurat det samme 11/9. Det døde jo mer en titusen barn i de månedene etter 11/9 av sult. Men det fikk jo ikke vi vite pga alle va optatt av world trade senter ulykken. Alle burde bry seg hele tiden.
Sist endret av Sabbi; 29. desember 2004 kl. 23:45.
Er ikke noe å legge skjul på engang dette.. Dette er den største katastrofen på utallige mange år... 9/11 er bare en flue i forhold til dette.. Fortsett å gi sier da jeg...
Opprinnelig postet av afen
Jeg betaler skatt, skattepenger går til ofre. Jeg støtter de indirekte. Fyll og uforsvarlig omgang med fyrverkeri på meg!

Gentlemen, start your flaming
Vis hele sitatet...
det er greit nok at du ikke vil gi. det respekterer jeg . Men du må ikke komme her å si at du støtter indirekte. Det er bare bullshit. De pengene du har betalt til staten går til staten. Da vil de si at det er DERES penger, ikke dine lenger. Det er staten selv som har bestemt at de vil gi penger til folka. ikke du indirekte.
Sist endret av Sabbi; 30. desember 2004 kl. 00:08.
Jeg gadd ikke lese hele tråden, siden jeg er lat, så om dette (eller noe lignende) er sagt før: så beklager jeg.

På Island er det speideren som har monopol på salg av fyrverkeri. De kjøper saker rett fra Kina, som er ti ganger bedre enn hva dere kan by på i Norge, og derfor selger de mye mer per person enn i Norge (går jeg ut ifra, siden nyttårsaften på Island er mye heftigere enn her).
Men hovedpoenget mitt er:
Pengene som kommer inn fra fyrverkerisalget, pleier å gå til en god sak støttet av speiderne. Så hvorfor kan ikke Røde Kors begynne å selge fyrverkeri? Kanskje litt sent å tenke på det nå, men om de foreslo dette, så kunne de jo gitt nordmenn et kompromiss - som alle tjener på... Tipper de kunne fått fyrverkeri billig fra fabrikker om det var selveste Røde Kors som banket på døren.
Synes hele denne kampanjen er en smule fake jeg. Fint at så mange bryr seg ( jeg bryr meg jeg også ), men å vise "solidaritet og respekt" for ofrene og deres familie ved å be folk kutte ut nyttårsfeiringa er bare for kvalmende rørende og blasfemisk.
MSN nick med med kors og tankefulle ord samt disse forbanna kjede-meldingene er det teiteste jeg ser...

"om du sender dette videre til dem som er online,betyr det at du bryr deg om de som døde i jordskjellet i Asia,om du ikke sender dette videre er du en egoistisk persjon uten respekt for de døde og sorgende" <--- Hva i allverden skal det bety?? ( og dette er en autentisk beskjed ! ! )

Siden den siste slanten i jule og nyttårsbudsjettet mitt gikk til mine nære venner på Vinmonopolet og Amundsens vodkaproduksjon i Arktis, har jeg ingenting å bidra med. Jeg hiver meg på gaven fra Rita Ottervik jeg, iogmed at jeg bor i Trondheim og ikke får nyte fyrverkeriet hun hadde laina opp...
Satser på å krasje i en snøfonn med en eller to søte små fjortisser jeg

God Jul og Godt Nyttår !
Opprinnelig postet av bjarneper
Synes hele denne kampanjen er en smule fake jeg. Fint at så mange bryr seg ( jeg bryr meg jeg også ), men å vise "solidaritet og respekt" for ofrene og deres familie ved å be folk kutte ut nyttårsfeiringa er bare for kvalmende rørende og blasfemisk.
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette gudsbespottende? Er jo heller ingen som snakker om å kutte ut nyttårsfeiringa, bare bruke pengene fra en del av feiringa på ofrene i stedet.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Gjør din research. Bill donerer enorme summer til veledighet hvert år.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt forsvinner likevel ikke. Pengene tjener han opp igjen fortere enn svint. Og det finnes jo vanvittig mange rikinger som ikke gir noen ting.
Har aldri brukt en krone på fyrverkeri, kommer aldri til å gjøre det heller.. Noe mer meningsløst å sløse penger på skal du lete lenger etter!

Tenk hvor mange man kunne hjelpet med de pengene!
jeg ser ikke noe galt i og kunne unne meg noe morro denne dagen selv om mange har dødd der nede :P men bruker vel ikke mere enn 100 kroner på fyrverkeri jeg da... Sender de heller en varm tanke jeg Gjorde min innsats for verden da vi måtte gå med bøsser under komfen :P
Opprinnelig postet av Carl Ottho
Poenget mitt forsvinner likevel ikke. Pengene tjener han opp igjen fortere enn svint. Og det finnes jo vanvittig mange rikinger som ikke gir noen ting.
Vis hele sitatet...
For pokker da, gjør research. Fyren har gitt bort mange milliarder, og han akter å dele ut 90% av alt han eier innen han dør. Det er mer enn noen andre noensinne har gitt i nødhjelp.
Å kalle Bill for en ond jævel er å gå langt, men det finnes folk som har kritisert han for å gi f.eks. mye til India siden Microsoft mistet markedsandeler der borte, og ved å gi store summer til Indiske hjelpeorganisasjoner så fremmet han også MS. Men de trengte jo penger like mye som hvilket som helst U-land, så hvorfor ikke...
Opprinnelig postet av IvIoyner
For pokker da, gjør research. Fyren har gitt bort mange milliarder, og han akter å dele ut 90% av alt han eier innen han dør. Det er mer enn noen andre noensinne har gitt i nødhjelp.
Vis hele sitatet...
Greit, greit. Dårlig eksempel.. Bytt ut med hvilkensomhelst annen riking.
Er ikke norge 100 år på nyttårsaften?
Jeg har selv sendt penger.. har funnet endel clip derfra.. ekkelt.. Synes synd på dem jeg...
http://www.vg.no/annonser/lug/lug_mb.jpg
Ring Røde Kors.
*820 43 000*
Sist endret av #Conex; 30. desember 2004 kl. 00:33.
Opprinnelig postet av IvIoyner
For pokker da, gjør research. Fyren har gitt bort mange milliarder, og han akter å dele ut 90% av alt han eier innen han dør. Det er mer enn noen andre noensinne har gitt i nødhjelp.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Jeg trodde vi snakket om max 20-30% jeg..

Har du noen kilder? Jeg ble glad nå
Opprinnelig postet av IvIoyner
For pokker da, gjør research. Fyren har gitt bort mange milliarder, og han akter å dele ut 90% av alt han eier innen han dør. Det er mer enn noen andre noensinne har gitt i nødhjelp.
Vis hele sitatet...
det var akkurat det jeg holdt på å skrive. Jeg hadde hørt han allerede hadde donert 80% men kan vær jeg hadde feil. Sku likt å sett deg Carl Ottho donere så mye av din formue. Snakk bullshitt om han ja, du har vel ikke gitt mer en 2% av din formue til noe som helst? skal ikke si at jeg heller har gjort det, men snakk ikke shit om at han ikke hjelper folk. (selv om han har laget verdens dårligste browser.)

edit: ok, såg ikke du posta svar før meg.
Jeg angret på at jeg ikke sendte penger til Bam i fjor, så jeg skal prøve å rette opp litt denne gangen. Men jeg vet ikke hvem som skal ha pengene. Røde Kors? Redd Barna? Leger uten grenser? Det er så usannsynlig mange organisajoner som kunne trengt pengene.
Dele donasjonen mellom dem eller sende alt til f.eks Røde Kors?
Opprinnelig postet av Sabbi
det var akkurat det jeg holdt på å skrive. Jeg hadde hørt han allerede hadde donert 80% men kan vær jeg hadde feil. Sku likt å sett deg Carl Ottho donere så mye av din formue. Snakk bullshitt om han ja, du har vel ikke gitt mer en 2% av din formue til noe som helst? skal ikke si at jeg heller har gjort det, men snakk ikke shit om at han ikke hjelper folk. (selv om han har laget verdens dårligste browser.)
Vis hele sitatet...
Har nok det du.. Ikke at det skal så mye til.
Mener du han trenger disse pengene selv? Han har jo mer enn det går ann å bruke i en mannsalder.
Og jeg mener ikke at noen har gjort seg fortjent til å ha så mye.
Bill var bare et eksempel
Det finnes nok av andre.

Det finnes da nok penger til å redde verden og ha det gøy samtidig

Edit: Så ikke at du posta edit
Opprinnelig postet av Carl Ottho
Poenget mitt forsvinner likevel ikke. Pengene tjener han opp igjen fortere enn svint. Og det finnes jo vanvittig mange rikinger som ikke gir noen ting.
Vis hele sitatet...
De er rike for en grunn.

Konklusjonen min er:
Jeg føler det ikke er noe menig i å gi penger til folk som ble rammet av en flom, hvis jeg ikke føler noe sympati for dem. Dette blir snart glemt av folk som ikke ble rammet alikevel å neste (masse)ulykke vil bli like oppblåst som denne.

Til slutt går alt til helvete alikevel, ingen ting vi kan gjøre med det.
Sist endret av Lise13; 30. desember 2004 kl. 00:45.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Karlsen, jeg må grattulere din helt geniale, generøse og sympatiske tankegang. Du er akkurat hva som gjør verden til et så jævlig godt sted å leve.
Fyrverkeri: 0,-
Donerer: 0,-
Øl: ca 150,-
Reker: ca. 100,-

Mamma og de gir litt da, så jeg er med på den:P
Tenker at et par hundre fra eller til ikke spiller noen rolle, men da igjen; hvis alle hadde tenkt slik....Men så tenker jeg at alle tenker ikke slik, så da kan jeg tenke slik..Hvis du skjønner :P
Jeg gir ingenting.
Har ikke noe å gi.
Må låne penger til pils og fyrverkeri kjøpte jeg tidlig på mandag.
Først så vil jeg takke EagleNest som startet denne tråden, hadde jeg ikke lest den så hadde jeg nok aldri tenkt på å sende penger til de trengende.
Har selv familie i Thailand. De bor riktig nok lengere nord i landet, så de er heldigvis ikke rammet av katastrofen. En annen ting er at jeg aldri har brukt noe penger på fyrverkeri, nettopp fordi jeg syns det er sløsing av penger og at man forurenser lufta.
Drikke har jeg reservert i noen måneder nå (hjemmebrent), men det kom bare på en hundrelapp.

Til slutt vil jeg si at shit happens. Javisst er det synd at slikt skjer, men det er i hvertfall en naturkatastrofe og ingen, tja, la oss si, terrorhandling. Selv om dette nesten ikke påvirker meg på noe måte, da jeg verken kjenner folk eller kjenner folk som kjenner folk som har blitt rammet så viser jeg selvfølgelig medfølelse og sender noen hundrelapper til de i syd. Pengene går rett ut av stipendet mitt, staten m.a.o. Penger som jeg ellers hadde brukt til tobakk, drikke og unyttig småtteri, så at jeg må hoppe over fylla en helg gjør ikke allverdens.

Vi lever i ett av verdens mest velstående land, folkens. Og med et lite snev av egoisme så gir jeg ikke alle pengene jeg har i kontoen, nettopp p.g.a. det jeg sa over her om at jeg ikke kjenner noen pårørende.

Men uansett; alle monner drar.
Gir: 0,-
Fyrverkeri: 400,-
Alkohol: 500,- (men skal ikke drikkes på nyttårsaften)

Mamma og Pappa gir. Jeg gir ikke ett flatt øre. Greit nok at dette er en katastrofe og selfølgelig er det helt forferdelig.
Men tenkt litt på barna som sulter i hel i Sudan. De får en litt mer pinefull død, og de siste åra har det nok dødt over 100k personer der?
Men dette fokuserer jo selfølgelig ikke media på, fordi det dør ikke 100k på en dag.

Syns heller vi skal sende mer penger til Sudan jeg.
Synes Hele fyrverkeri forslaget er tåpelig:Kjøp Raketter og i tillegg støt hjelpearbeidet!

"Men om kjøp av fyrverkeri erstattes med donering til hjelpearbeidet, påvirker man arbeidssituasjonen til mer enn 10.000 nordmenn. Vi burde i et samfunn som det norske, absolutt være i stand til å støtte trengende uten å gi avkall på våre tradisjoner, heter det i en pressemelding fra NPB.

Det pekes videre på at fyrverkeriet i stor grad produseres i Asia for verdensmarkedet, og mer enn 2 millioner asiater har dette som sin hovedinntektskilde."
Opprinnelig postet av Matthiesen
Seriøst? Jeg trodde vi snakket om max 20-30% jeg..

Har du noen kilder? Jeg ble glad nå
Vis hele sitatet...
Litt søking med google gjorde det vanskelig å bekrefte, men wikipedia (gå på bill gates) sa det var fra et intervju i Washington Post. Om det er 90, 80 eller 70 prosent spiller egentlig ingen rolle, når fyren er god for mer penger enn hele Afrika til sammen (jeg antar det kanskje er korrekt også), så er det svært storsinnet å donere bort så mye. Man kan si mye rart om Microsofts bedriftspolitikk, men Bill Gates' handlinger er vanskelig å kritisere. Fondet hans jobber også med norske folkehelsa for å støtte en del forskning.
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/

Norge:
Economic aid - donor:
ODA, $1.4 billion (1998)
Debt - external:
$0 (Norway is a net external creditor) (2003 est.)

USA:
Economic aid - donor:
ODA, $6.9 billion (1997)
Debt - external:
$1.4 trillion (2001 est.)
Vis hele sitatet...
Norge er et av de landene som gir mest penge til folk i nød, og jeg tror vi er rike nok til å kjøpe fyrverkeri og gi penger til menneskene som ble rammet i Asia.
Tar jeg ikke feil gav bill gates bort flere milliarder til veldedighet for ikke så mange årene siden.
Sultanen av brunei derimot, donerer stadig nye palasser til seg selv og sine 1005 koner (ikke et faktum, men et rent overslag)

Flott at flere ble inspirert av min tankegang ovenfor denne tråden/emnet. Jeg bruker ingen fyrverkeripenger i år, men skjønner de som gjør det. Det jeg ville fram til er at de fleste burde likevel gi penger fordi om de har kjøpt fyrverkeri, det kan de ta seg råd til. Glad at så mange tenker det samme

Eneste positive uttav slike katastrofer er: Vestlige verden ser ofte på seg selv som usårbar, nermest udødelig. Vi er bortskjemt med goder andre mangler. Slike katastrofer med et så enormt omfang gir oss en støkk, synd at det skal så mye til for at vi tar hintet men slik er det. Håper fremtidig forskning vil forhindre slike dødstall under fremtidige katastrofer (som antagligvis vil skje).
(thailand har allerede satt igang sitt prosjekt for india(?), flere vil sikkert følge)
Syns det blir dumt å droppe fyrverkeri.
Hvis dette hadde skjedd 6. januar istedet hadde folk likevel gitt så mye.
Hvorfor skal vi ofre en av årets kosligste dager?
Betaler 1000,- skatt i måneden, og da støtter jeg indirekte som afen sier.

Syns virkelig synd på alle de folkene der nede, men tror dem får nok penger til å bygge opp igjen landet.

Mitt forbruk av penger:
Røde Kors: 0,-
Alkohol: Er ikke sikkert, skal kjøpe imorgen, men rundt 500,-
Fyrverkeri: 275,-
mamma ringte meg i sta og sa att vi ikke kjøper så mye fyrverkeri, men vi sender heller litt penger til de nedi asia..

Sorry for skriveleifs, jeg er littegranne bersuet
starra: jeg er 19 (for de som har brukt alder som unskyldning), og betaler 6000 i skatt pr/mnd. Men likevel tar jeg meg råd til og donere litt.
Men, dette er noe individuelt.

Mange foreldre som har tatt iniativet i år, flott tiltak uansett hva folk sier (i mine øyne)
Kom akkurat på et forslag som jeg hadde likt mye bedre.
Dropp røykpakken, send pengene du sparer til Redd Barna. Det hadde vert saker det.
Der er det penger å hente!

PS: Ikke kom med mange tråder om at jeg bare kan dø.
Hadde ikke støttet dette forslaget heller, men syns det blir det samme.
Opprinnelig postet av BiZARRE
Syns heller vi skal sende mer penger til Sudan jeg.
Vis hele sitatet...
du vet at røde kors ikke bare bruker penger når det komme sånne store kriser? De hjelper folk hele tia med mat/drikke og annen bistand. og de pengene du sender inn nå vil jeg ikke tro bare går til krisen i asia.
Må ikke glemme de som lever av å selge fyrverkeri. De går jo konk på denne 'kampanjen'.
Opprinnelig postet av Fase^
Må ikke glemme de som lever av å selge fyrverkeri. De går jo konk på denne 'kampanjen'.
Vis hele sitatet...
jah! jeg syns skikkelig synd på de som selger fyrverkeri. Det var bra du nevnte det i dette seriøse emne!
Hoy, tilogmed norske supporterklubber donerer penger

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=260557
Ofrer ikke fyrverkeriet.
Hvis man så det som en eller anna "pyroteknisk arbeidsorganisasjon" sa, så rammer det jo asiatere om vi ikke handler fyrverkeri, og et titusentalls nordmenn, som faktisk lager det her. Jeg mener vi nordmenn bør ha råd til begge deler. Greit at mange føler det feil å feire oppunder en slik tragedie, men man kan heller tilegne hele greia til ofrene, og hedre dem på den måten. Dumt at en tragedie skal avle andre uheldige situasjoner i de samme strøkene.

Vi har så godt med penger at vi klarer av begge deler.
Opprinnelig postet av m337|04f
Jeg gadd ikke lese hele tråden, siden jeg er lat, så om dette (eller noe lignende) er sagt før: så beklager jeg.

På Island er det speideren som har monopol på salg av fyrverkeri. De kjøper saker rett fra Kina, som er ti ganger bedre enn hva dere kan by på i Norge, og derfor selger de mye mer per person enn i Norge (går jeg ut ifra, siden nyttårsaften på Island er mye heftigere enn her).
Men hovedpoenget mitt er:
Pengene som kommer inn fra fyrverkerisalget, pleier å gå til en god sak støttet av speiderne. Så hvorfor kan ikke Røde Kors begynne å selge fyrverkeri? Kanskje litt sent å tenke på det nå, men om de foreslo dette, så kunne de jo gitt nordmenn et kompromiss - som alle tjener på... Tipper de kunne fått fyrverkeri billig fra fabrikker om det var selveste Røde Kors som banket på døren.
Vis hele sitatet...
Utrolig god idé.

Opprinnelig postet av kermit-
Jeg angret på at jeg ikke sendte penger til Bam i fjor, så jeg skal prøve å rette opp litt denne gangen. Men jeg vet ikke hvem som skal ha pengene. Røde Kors? Redd Barna? Leger uten grenser? Det er så usannsynlig mange organisajoner som kunne trengt pengene.
Dele donasjonen mellom dem eller sende alt til f.eks Røde Kors?
Vis hele sitatet...
Du burde jo se på hva slags annet arbeid de forskjellige organisasjonene gjør. Selv ga jeg 200 kroner til Røde Kors, fordi de var de første jeg tenkte på. Så når jeg var på Ica i dag, la jeg noen slanter i bøssa til Norsk Folkehjelp, og det samme i UNICEF-bøssa på Peppes.

Edit: Skrev UNICEF med små bokstaver...
Sist endret av charz0r; 30. desember 2004 kl. 18:11.
Opprinnelig postet av Kjell Kjellsen
Bra å tynne ut litt nedi landene der er det ikke?
Vis hele sitatet...
Den posten der var like offtopic som svaret mitt: Slått deg eller?