Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 2006
Jeg går på vgs. Nå i disse juletider skal vi med skolen i kirken i forbindelse med juleavslutning. Jeg som person pleier ikke å gå i kirken for jeg er ateist, men er medlem i stats kirken som gammel vane som jeg selfølgelig skal gjør noe med.(dette er det ingen som vet noe om).
Er det regler/lover som sier at jeg er nødt til å gå i kirken?
Er de nødt til å tilby noen alternativer dvs. må jeg være på skolen og ha undervisning el.?
Hos oss er det frivillig, men det er på vgs da..
De kan IKKE tvinge deg til og dra i kirka !!

Tro meg .. Det der har jeg funnet ut
Selv så nekter jeg den kirka med skolen ..
Vi fikk (i alle fall i fjor) høre at det å være konfirmert borgerlig/ikke medlem av statskirken og evt. lapp fra foreldre var det som trengtes for å slippe unna kirka. Når du går på vgs er du vel (sannsynligvis) gammel nok til å melde deg ut av statskirka?
Skolen kan ikke tvinge deg med, få forelder til å signere på at du ikke er religiøs og ikke skal gå i kirken. Om de tilbyr deg alternativ undervisning eller fri avhenger litt av skolen. Vet ikke helt sikkert om de har plikt for å la deg slippe, men du kan bare true med å skape et helvetes kaos. "Ungdom tvinges til kirkeoppmøte av skolen" høres jo ut som ganske dårlig publisitet?
Tviler på at de kan tvinge deg til å bli med i kirken, men de finner nok på noe lurt som at du må være igjen på skolen eller får oppgaver som du skal jobbe med hjemme istede.
Lise13's Avatar
Trådstarter
Takk for alle svar.
Det blir nok et helvete på skolen i morgen, ville helst ikke i den sletene kirken hvor en gammel støvete man står å preiker piss.
Det var en STOR diskusjon i klassen min om kirka i fjor.. Vi var 15 gutter (ingen religiøse eller med kristene, 8 av de var utleninger, og hadde ikke kristen tro.. Resten var bare bønner og by gutter som nekta kirka

Så etter mye om og men, så innrømte lærern (som fast og bestemt skulle ha oss med i kirka) at de IKKE kunne tvinge oss
hos oss er det frivillig kirke de som ikke går i kirka kan gå hjem kvadraaturen VGS det da
Er jo litt koselig å gå i kirken når det er jul da
Tingen er at man MÅ egentlig SØKE om å få slippe kirka. Dette vet jeg fordi jeg tilfeldigvis krangla med rektor i en time igår Skal i kirka på Fredag og jeg kom å snakka med hu på Mandag. Da var det vist for sent
Må si det hørtes sykt ut at en vgs tvinger elever til å gå i kirka.
Hadde det vært ungdomskole hadde jeg kanskje skjønt det
Men i vgs går man vekk fra melding fra foreldre hvis man ikke kommer på skolen osv. Da burde man heller ikke trenge en for å ikke gå i kirka...Stå på ditt, og for guds skyld ikke gå i kirka :P
Lise13's Avatar
Trådstarter
Trodde dette ble avgjort når du komfirmerte deg jeg. Men ser hvist ut at jeg tok feil.
Stå på ditt, og for guds skyld ikke gå i kirka :P [/b]
Vis hele sitatet...
Ironisk...


Opprinnelig postet av Karlsen
Trodde dette ble avgjort når du komfirmerte deg jeg. Men ser hvist ut at jeg tok feil.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke noe som blir "avgjort" når du konfirmerer deg i kjerka... - ingen forpliktelser...
Om man er konfirmert eller ikke har jo ikke noe med saken å gjøre. De kan ikke tvinge en som er konfirmert i kirken noe mer enn en ateist til å gå i kirken. Kjenner mange ateister som går i kirka i juletiden for å få litt julesteming(som jeg egentlig kunne trengt litt av nå...).
Lise13's Avatar
Trådstarter
Jeg komfirmerte meg borglig, trodde da jeg ble fraskrevet slikt tull.
Opprinnelig postet av Karlsen
Jeg komfirmerte meg borglig, trodde da jeg ble fraskrevet slikt tull.
Vis hele sitatet...
Det er bare å melde seg ut av den norske statskirke så er du kvitt slikt "tull" som du velger å kalle deg.

Og, nei du blir ikke automatisk utskrevet av Statskjerka fordi du konfirmerte deg borgelig - common mistake !

edit:
Les litt her hvis du har lyst på mer info om å melde deg ut av statskirka.
du blir hvist ikke fraskrevet fra statskirken når du konfirmerer deg borgelig, gjorde det jeg og.
men jeg tror ikke noen kan tvinge deg å gå i kirken, du kan ta med deg melding fra hjemmet der det står at du ikke skal kirken. jeg gjorde det på ungdomskolen fikk de hjemme il å skrive melding om at jeg ikke skulle være med i kirken! funket fjell
er ikke så veldig glad i kirken, men ikke sånn helt mot heller da
Ministry of Love
sptz's Avatar
Men meldte du deg inn i humanetisk forbund når du konfimerte deg borgelig, er du ikke med i statskirken lenger. Man kan ikke være med i flere trosfelleskap.

Alle som konfimerer seg borgelig i Risør blir medlem av humanetisk forbund. Kan godt henne dette bare er en lokal skikk men jeg var ikke av den oppfatning..
Opprinnelig postet av IvIoyner
Skolen kan ikke tvinge deg med, få forelder til å signere på at du ikke er religiøs og ikke skal gå i kirken.
Vis hele sitatet...
Er du over 15 så står du jo fritt til å velge trossamfunn selv. Ville jo da virke litt rart om du måtte ha foreldrenes tillatelse for å slippe religiøse arrangementer.

Det er bare å syte i vei om skolen ikke vil det aller først. Klag til rektor om du så må. Ingen skal jo måtte tvinges til å delta på religiøse aktiviteter.
Å melde seg ut av statskirken hjelper nok, men desverre ikke lenge. Er selv medlem av human-etisk forbund, og kan vel si at jeg har fått smake på statskirkens "aktive rekruttering" kake.
Ikke særlig nam. Ble som alle andre meldt inn ved fødselen, og har siden jeg begynte på barneskolen vert nødt å melde meg ut hele fire ganger. Så hvis rektor, evt klassestyrer finner på å sjekke et register kan du godt plutselig finne deg selv som medlem av statskirken.
Men husk at de ikke kan tvinge deg hvis du har melding fra foreldre, eller slik som jeg gjorde i mine glansdager på barneskolen, ha livssynsfag (automatisk grunnlag til å slippe!).
Sist endret av John Travolta; 14. desember 2004 kl. 22:17.
Ingen har lov til å tvinge deg til å delta i relgiøse aktiviteter som er mot din religiøse overbevisning. Liker du ikke kirka dropp det, forklar for lærerne og de vil helt sikkert forstå.
Lise13's Avatar
Trådstarter
Først og frems jeg går på vidregående skole derfor er hva dere gjorde på barneskolen/ungdomsskolen helt uintressant og har ikke tatt noen initivativ til å skrive meg ut av statskirken.
Jeg trodde også at men ikke kunne være medlem i flere trosammfund sammtidig, men å tro er ikke godt nok ser jeg jo etter denne tråden. Når jeg går på vgs. er det vel ikke nødvendig med beskjed fra foreldre eller verge?
Skal uansett gjøre alt i min makt som klasse representat for å sørge for at den røtene IKT klassen min ikke må gå igjennom noe slikt mot deres vilje.
Det eneste du kan ende opp med er at de tvinger deg til å sitte å arbeide på skolen mens de andre er i kirka, men av en eller annen grunn tror jeg ikke det er særlig sannsynlig
Lise13's Avatar
Trådstarter
Dette er for det meste en prinsippsak. Gjør alt for å ikke gå i kirken, ikke fordi jeg ikke liker det men fordi jeg skal bare ikke det.
Hvorfor nekter dere ikke juleferie og påskeferie som baserer seg på en relgiøstro når det er så forbanna viktig for dere å slippe kirka?
voktern: Så du mener man burde dra i kirka som takk for de to feriene, selv om man egentlig ikke har noe der å gjøre? Eller at folk som ikke tror på jesus ikke burde få fri i jula?
Lise13's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg funnet ut at jeg ikke kan nekte for det siden det ikke er en relgiøs aktivitet som skal fåre gå det.
uansett hvordan de lærerne vrir og vender på det så er det og gå i kirka en religiøs handling.
og hva er det dere skal gjøre der da? er det ikke jule gudstjenesten eller noe lignende dere skal på da? det er da en religiøs aktivitet!
På skolen min får vi valget. Gå i kirken eller være på skolen å spille brett spill aka bare junke ^^ Så jeg blir nok på skolen i år og
Opprinnelig postet av voktern
Hvorfor nekter dere ikke juleferie og påskeferie som baserer seg på en relgiøstro når det er så forbanna viktig for dere å slippe kirka?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skal vi bli tvunget til å gå i kirka? Kirka er et relgiøst "tilfluktsted" hvis jeg får kalle det det. Men de som ikke ønsker å gå i kirka, skal VERTFALL ikke bli tvunget til det? Er det ikke relgionsfrihet i Norge?

Du hadde sett litt dum ut hvis du neket å ha juleferie på grunn av det er en hedensk skikk?
Lise13's Avatar
Trådstarter
Vi skal høre på noen slitene kor jenter hyle en par sanger så skal vi tilbake til skolen kunne like gjærne hvert noe annet sted, der for sier de at det ikke er en relgiøs handling og at jeg ikke kan nekte å gå ditt.
De synger sikkert kristne sanger og tradisjon tro så dukker vel presten opp også på slike "ikke religiøse handlinger" i kirka. Banna bein, det vil bli en julegudstjeneste.

Men herre. Hvis du ikke får fritak så er det bare å ikke gå. Og hvis du får anmerkning så lager du et rabalder. Er ikke verre enn det.
Opprinnelig postet av Karlsen
Nå har jeg funnet ut at jeg ikke kan nekte for det siden det ikke er en relgiøs aktivitet som skal fåre gå det.
Vis hele sitatet...
Er ikke en julegudstjeneste religøst? Har fått høre som mange andre her har sagt, at det som er mot din religøse tro kan du søke deg fri for.
En kristen elev kan for eksempel søke seg fra å være med i en synagoge gjennom et prosjekt klassen har, fordi det er et annet gudehus, og bryter med troen.

Selv er jeg ikke døpt, og har ikke noen forbindelse med kirken, så jeg skal ikke.
kristendommen er søppel som kan brenne!

og til de som sier at vi iallefall kan takke kristendommen for jula og diverse "høytider"(ferie) så har iallefall dagens jul lite med jesus å gjøre.

relgion i seg selv er piss. tenk hvordan verden ville vært uten...

usa som har føkka seg opp på kristendommen sin, islam som mener at man skal utrydde hedninger.. tror dere denne terroren med selvmordsbombere og fly-martyrer hadde eksistert da?

hadde den hvite mann kunne undertrykke de andre rasene på samme måte hvis han ikke kunne bruke relgionen sin som våpen?

men samtidig blir det nesten feil av meg å klage;
hvis det ikke hadde vært som det har her i verden med kriger og dritt så hadde tilfeldighetene ikke gått min vei og jeg hadde ikke eksistert:P


buddisme er koselig da:P
Opprinnelig postet av Sture Dingo

En kristen elev kan for eksempel søke seg fra å være med i en synagoge gjennom et prosjekt klassen har, fordi det er et annet gudehus, og bryter med troen.
Vis hele sitatet...
Det blir etter mitt syn noe helt annet. Om klassen besøker ei kirke, synagoge, moske eller hva det nå enn skulle være så er det ikke noe problem så lenge det ikek foregår forkynning. Problemet med julegudstjenester er at det foregår forkynning.
Du behøver overhode ikke gå i kirken. Når det gjelder jul så har alle i Norge, siden det er et kristen land, krav på juleferie om man er muslim eller buddist eller ateist.

Kristendom, eller noe andre relegioner, har ikke noe å gjøre noen plasser i vår skolegang.
Jeg har ikke hørt skole og kirken i samme setning siden barneskolen, er det så stor forskjell på de forskjellige videregående skolene rundt om i landet?
madstyle: er enig i at dagens jul har veldig lite med jesus å gjøre, MEN er det fordi jeg er oppvokst i et "hedensk" hjem? -Ja.
Tviler på at du er kristen forresten, men det å påstå at kristendommen er søppel? det er å gå for langt, folk har da vitterlig rett til å bestemme hva de skal tro på, uten at noen skal gå rundt å slenge dritt om deres tro. På akkurat samme måte som folk har lov og rett til å ikke tro.

Tilbake til topic, de kan ikke tvinge deg til å gå i kirken uansett. og som Kalakov sier så trenger du jo ikke å gå, og så bare lager du et evig rabaldar hvis du får fravær.
Opprinnelig postet av Kinseek
Er du over 15 så står du jo fritt til å velge trossamfunn selv. Ville jo da virke litt rart om du måtte ha foreldrenes tillatelse for å slippe religiøse arrangementer.

Det er bare å syte i vei om skolen ikke vil det aller først. Klag til rektor om du så må. Ingen skal jo måtte tvinges til å delta på religiøse aktiviteter.
Vis hele sitatet...
Er du så sikker på at det er 15 år? Jeg innbiler meg i alle fall at det er 16 år som er grensa.

Opprinnelig postet av Croyfer
Og, nei du blir ikke automatisk utskrevet av Statskjerka fordi du konfirmerte deg borgelig - common mistake !
Vis hele sitatet...
Du er ikke med i Statskirka heller, men de mottar en viss sum med penger for alle innbyggerne i Norge som er medlem i Statskirka, og for de som ikke er medlem av noe slags trossamfunn.
Opplæringsloven:
§ 2-4. Undervisninga i faget kristendoms-, religions- og livssynskunnskap. Fritak frå religiøse aktivitetar m.m.
Undervisninga i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap skal
- gje grundig kjennskap til Bibelen og kristendommen som kulturarv og evangelisk-luthersk tru,
- gje kjennskap til andre kristne kyrkjesamfunn,
- gje kjennskap til andre verdsreligionar og livssyn, etiske og filosofiske emne,
- fremje forståing og respekt for kristne og humanistiske verdiar og
- fremje forståing, respekt og evne til dialog mellom menneske med ulik oppfatning av trudoms- og livssynsspørsmål.

Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap er eit ordinært skolefag som normalt skal samle alle elevar. Undervisninga i faget skal ikkje vere forkynnande.

Den som skal undervise i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap, skal ta utgangspunkt i grunnskolen sin føremålsparagraf i § 1-2 og presentera kristendommen, dei ulike religionar og livssyn ut frå sin eigenart. Dei same pedagogiske prinsipp skal leggjast til grunn for undervisninga i dei ulike emne.

Eleven skal etter skriftleg melding frå foreldre få fritak frå dei delar av undervisninga ved den enkelte skolen som dei ut frå eigen religion eller eige livssyn opplever som utøving av annan religion eller tilslutning til anna livssyn. Dette kan m.a. vere religiøse aktivitetar i eller utanfor klasserommet. Skolen skal ved melding om fritak, så langt det er råd og særleg på småskoletrinnet, søkje å finne løysingar ved å leggje til rette for differensiert undervisning innanfor læreplanen.

Elevar som har fylt 15 år, gir sjølv skriftleg melding som nemnd i fjerde leddet.
Vis hele sitatet...
RTFM. EOD. STFU.
Lise13's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg allerede vært der, selv om jeg ser nå senere at jeg ikke skulle ha gjort det. Skal ta med meg sitaten fra opplærings loven og vise det på skolen så får jeg iallefall rett med det at jeg ikke burde gå i kirken.

Takk for alle svar.
"Religon er bakrunnen for alt ondt!" noen som så family guy på Z-TV i går? ganske fett paven prøver og få gud til og straffe hunden og ungen men ingen ting skjer btw skjekk dette:
http://www.human.no/templates/Page____1429.aspx
SOOOO long religious fanatics
Du må nok ha med underskrift hjemmefra. Hvis du ikke stilelr opp, så får du nok fravær, det er jo "skole"