Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  141 6039
Jeg velger å oprette en ny tråd om Presidentvalget i USA siden den Frazzys 'Presidentvalget [USA] 04' har nermest tatt kvelden, og den dreier seg mer om diskusjon omkring hvilke kandidater man ville ha stemmt på.


George W. Bush
Electoral votes: 274
Vote %: 51%
Votes: 58,856,987

John F. Kerry
Electoral votes: 252
Vote %: 48%
Votes: 55,287,877

Ralph Nader
Electoral votes:
Vote %: 1%
Votes: 393,905
Sist endret av MacGyver; 3. november 2004 kl. 20:41.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
[11:44:25] <morten> oi, er det 2. nov i dag?
[11:44:30] <nso> jepp
[11:44:33] <nso> hva da ?
[11:44:39] <morten> valget
[11:44:44] <nso> hvilket valg?
[11:45:08] <morten> usa?
[11:45:15] <nso> hm
[11:45:16] <nso> er det nå?
[11:45:20] <nso> er det ikke neste år ellenro?
[11:45:20] <morten> kommer jo ikke til å være annet i nettavisene og på tv i dag
[11:45:25] <nso> who's been living under a rock? =)
Vis hele sitatet...
når blir valget avgjort?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
I natt. Altså natt til onsdag. NRK1 skulle ha masse sendinger vil jeg tro.
CNN starter sin U.S. Elections 2004 sending klokken 23.00 og begynner med direkte sending klokken 01.00. TV 2 sender direkte fra det presidentvalget i samarbeid med CBS, starter klokken 01.00. NRK1 starter sine sendinger rett før klokken 03.00.
Sist endret av MacGyver; 2. november 2004 kl. 12:39.
Er det ikke inatt kl 01.50 eller.no presidtnt valget skal vises "live" på Nrk eller tv2 eller er jeg helt bote i skogene?
Det begynner i 2 tida inatt. 02.00 eller 02.55.
Opprinnelig postet av Telemnar
når blir valget avgjort?
Vis hele sitatet...
Det stemmes i dag og stemmene blir tellt opp så fort valglokalene stenger. Hvor land tid det vil ta er uvisst. Så lenge ikke valget havner i retten som i 2000 kan vi regne med å få svar utpå morgen kvisten en gang.

Slik blir valgnatten; http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101040

Ta en titt her for å se når valglokalene stenger; http://www.rasmussenreports.com/Viewers%20Guide.htm
Opprinnelig postet av MacGyver
For de av dere som er optatt av meningsmålinger
Vis hele sitatet...
Uten å ha sett på linkene dine, MacGyver, anbefaler jeg http://www.electoral-vote.com/ på det varmeste. (Edit: Hvis du kommer inn..er høy trafikk!)
Vet bl.a. at Aftenposten bruker tallene herfra i sine spådommer.
Den lager statistikk basert på en hel rekke uavhengige polling-firmaers tall, og er dessuten veldig oversiktlig.
Sist endret av Loud; 2. november 2004 kl. 12:46.
electoral-vote er en mer eller mindre demokratisk amatør side. Karen som driver det blir sponset av demokrater, resten må han betale selv. Men ja, han bruker resultater fra flere andre polls..
Whatsup med 4more years Mac?

NRKpetre13-nyhetene meldte at Ralph Nader får kritikk av Michael Moore for å stille til valg i 13 stater, selv om han ikke kan vinne, Moore sier at han kan stjeler demokrat-stemmer fra Kerry. Som igjen er nødvendig for å fjerne Bush. Idiotisk mener jeg, det er en selvfølge at Nader skal stille til valg så lenge han har muligheten til å utgjøre et alternativ til Bush/Kerry.
Sist endret av knusp3r; 2. november 2004 kl. 14:02.
Jeg tror Bush vinner (synd hjemmesitterene ikke har en kandidat ), akkurat som jeg har trodd helt siden valgkampen starter. Fin tråd, forresten. Sitter og vurderer om jeg skal være oppe i natt, men det blir litt slitsomt å stå opp før sju etterpå.

knusp3r: Ja, særlig siden Nader selv mener at det er ganske jevn fordeling mellom folk som ellers ville stemt demokrater og republikanere som stemmer på ham (60/40%). En god del blir nok del av hjemmesitter-partiet framfor å støtte noen av de etablerte partiene også.
tror ikke michael moore ville sagt det hvis ikke den viktigste kampsaken hans hadde vært å fjerne bush... for de som ikke har lest stupid white men, så jobbet moore frivillig for naders kampanje for noen år tilbake, så til vanlig så har han nok ikke noe imot nader, men her blir det viktigere å fjerne bush tydeligvis.
det har jo vært nærmest en politisk bevegelse blant artister og musikere i statene, i langt større grad en tidligere valg de siste åra. Masse pop og hip hop artister som oppfordrer folk til å gå til valglokalene og bruke stemmen sin.
Likevel er det så skremmende mange hjemmesittere.
Presidentvalget er nesten det samme som fotballoppgjøret mellom England og Portugal. Først blir det Golden Goal og videre med straffespark konkurranse. Folk sitter med tippelappen og river seg i håret med høyt blodtrykk

Det spørs om denne siden går ned i løpet av natten når trafikken øker.
Jeg ser ikke bortifra at Moore har gått ut med noe slikt. Ralph Nader er jo beskyldt for å ha stjålet stemmer fra Al Gore og dermed sikret Bush seieren i 2000. Demokratene og deres støttegrupper saksøker også Nader for å fjerne han fra stemmeseddelene. Nader er blitt fjernet fra stemmeseddelen i 15 stater så langt. Det er også et søksmål mot ham når det gjelder stemmeseddelen i Hawaii.

Det er nermere 1 mill. nye velgere som har registrert seg i år. Det ventes en kjempe oppsluttning over hvor mange som kommer til å stemme i årets valg. Hvorfor så få folk stemmer er det ingen som vet, men trolig siden folk ikke bryr seg noe serlig om hvem som styrer landet.

Glem ikke at det er valgmennene eller statene som avgjør hvem som blir president.

Voyage: Det er nok et stort fler tall som forholder seg til TV kanalers direktesending fremfor internett.

EDIT; Nader Challenges Michael Moore to a Debate.
Sist endret av MacGyver; 2. november 2004 kl. 18:38.
det der gjør meg så forbanna! det er så sinnsykt udemokratisk! det er greit nok at det er 2 partier som har hovedmakten (vel, kanskje ikke greit, men et faktum), men at de når en annen kandidat prøver å komme seg opp, motvirkes på den måten, får meg til å tenke på et eller annet diktatur, og definitivt ikke "the land of the free"

hverken demokratene eller republikanerne fortjener en eneste stemme hvis de holder på sånn!
Så gjennstår det store spørsmålet om når vil resultatene være klare? Jeg hadde tenkt meg en våkenatt foan TV og PC, vil vi få vite hvem som er verdens mektigste mann i løpet av natten ?
Resultatet er ikke klart før etter 05.00 en gang imorgen tidlig mener jeg å ha hørt på TV2.

Jeg for min del titter innom en eller annen nettavis imorra før skoletid og sjekker hvem som vant og leser litt rundt diverse spekulasjoner som pressen kommer opp med...
Det er nermest umulig å si når resultatene blir klare. Valglokalene i Kentucky og Indiana stengte klokken 01.00 (GMT+1). Bush tar disse statene lett, men disse statene spiller liten rolle når det kommer til det hele.

Det et først klokken 01.00 (GMT+1) ting begynner å skje. Da stenges dørene i Florida, Georgia, New Hampshire, South Carolina, Vermont og Virginia. Klarer Kerry av en merkelig grunn å vinne Florida, 'Kan demokratene begynne å blåse opp ballongene', som ROY FREDDY ANDERSEN skriver til VG NETT. Vinner Bush Florida derimot, vil det fortsatt ta noen timer før noe er klart.

Det hele avhenger at valget går mest mulig smerte fritt og det ikke havner i høyesterett i løpet av morgenkvisten.

Forløping ser det ikke så altfor bra ut, i følge VG NETT.
Valgkaoset er i gang

EDIT; Jeg forholdt meg til VGs artikkel 'Slik blir valgnatten'. Ikke alle tidspunkt er korrekte. Vet ikke hvor VG har fått sine klokkeslett fra. Ta turen innom CNN for å vite når valglokalene stenger.
Sist endret av MacGyver; 3. november 2004 kl. 00:07.
Opprinnelig postet av MacGyver
Demokratene og deres støttegrupper saksøker også Nader for å fjerne han fra stemmeseddelene. Nader er blitt fjernet fra stemmeseddelen i 15 stater så langt. Det er også et søksmål mot ham når det gjelder stemmeseddelen i Hawaii.
Vis hele sitatet...
Saksøker? Hvor har du fått det fra? Om så er tilfellet kan man jo virkelig, og med god grunn, begynne å kalle USA totalitært.
Alle saksøker alle AnaMorph0s|s. Les litt på CNN.com og VG.no
Opprinnelig postet av MacGyver
Alle saksøker alle AnaMorph0s|s. Les litt på CNN.com og VG.no
Vis hele sitatet...
Jeg har skimma litt over overskrifter og artikler på både VG og CNN, men kan ikke si jeg finner noe om noen som har saksøkt Ralph Nader fordi han stiller til valg. Om du har noen direkte linker hadde det vært fint, for det her høres altfor dumt ut, til og med for å være i USA.
Jeg orker ikke bla frem noen linkene fra VG og CNN nå, men lover jeg skal gjøre det senere hvis det er så viktig for deg. Demkratene går rettens vei for å fjerne Nader fra valglistene, hvorvidt de saksøker ham vet jeg ikke. Han er som nevnt tidligere fjernet fra 15 stater.

Jeg gjorde et søk på google. Du kan jo lese litt om det hvis du synes det er interessant..
Godt spørsmål: Blir Saddam Hussein hengt om Kerry vinner?

Livet hans henger vel i opptellingene fra stemmemaskinene. Kerry vil avvikle dødsstraff, i perioden til Bush mistet ~160 livet i Texas.
Opprinnelig postet av Voyage
Godt spørsmål: Blir Saddam Hussein hengt om Kerry vinner?

Livet hans henger vel i opptellingene fra stemmemaskinene. Kerry vil avvikle dødsstraff, i perioden til Bush mistet ~160 livet i Texas.
Vis hele sitatet...
For å sitere Washington Post; "John Kerry opposes capital punishment except in cases of terrorism."

For en ganske generell beskrivelse av politikken til både Bush og Kerry;

http://www.washingtonpost.com/wp-srv...ssues_pop.html
Voyage: Det er det opp til Irakiske myndigheter å avgjøre selv.
Bush: 34 Electoral Votes
Kerry: 3 Electoral Votes

INDIANA
Bush 60% (92,181 votes)
Kerry 39% (60,284)
Nader 1% (999 votes)

KENTUCKY
Bush 55% (320,906)
Kerry 44% (254,571)
Nader 1% (2,999)
Badnarik 0% (961)
Peroutka 0% (597)

VERMONT
Kerry 52% (1,768)
Bush 47% (1,605)
Nader 1% (36)
Badnarik 0% (7)
Parker 0% (1)
Calero 0%

GEORGIA
Bush 66% (15,680)
Kerry 33% (7,956)
Badnarik 1% (125)
Sist endret av MacGyver; 3. november 2004 kl. 01:55.
Oj der leder Bush alt.
Opprinnelig postet av Voyage
Oj der leder Bush alt.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bruke uttrykket "leder" når det gjelder valget. De har hittil bare gjort ferdig tellinga i stater hvor Bush var bombesikker, og dessuten er disse statene så små at det spiller liten rolle i den store sammenhengen. Det er statene Florida og Ohio som visstnok blir avgjørende i dette valget, og de som vinner disse statene vinner hele driten.
Bush: 39 valgmenn
Kerry: 3 valgmenn

WEST VIRGINIA
N/A

Voyage: De første statene vil gå til Bush som jeg nevnte tidligere.
Bush: 66 valgmenn
Kerry: 77 valgmenn

MAINE
N/A

MASSACHUSETTS
N/A

CONNECTICUT
N/A

NEW JERSEY
N/A

DELAWARE
N/A

MARYLAND
N/A

DISTRICT OF COLUMBIA
N/A

ILLINOIS
Kerry 84% (12,529)
Bush 16% (2,399)
Badnarik 0% (64)
Sist endret av MacGyver; 3. november 2004 kl. 02:09.
Tar jeg feil eller ser det dårlig ut for Kerry i Florida hittil? Noen som har hørt noen si noe om dette?
MacGyver: Sitter du på CNN?
Jeg ser på CNN, sitter på foxnews.com, cnn.com og cbsnews.com og vg.no :>
Bush: 95 valgmenn
Kerry: 77 valgmenn
Får håpe du ikke skal tidlig på jobb/skole da :P er enda 3 timer til de siste stenger om det er 11PM som er siste.

Texas kommer om en time, og nå er det 22% på Florida!
eller en kan bare sitte på tv2
Voyage: Jeg skal på skolen klokken 08.00 i morgen tidlig. Texas er ikke viktig, spennende å se hvodan Flordia ender opp. Ohio blir nok avgjørende.
faen tv2 tenkte jeg ikke på... får skru på
Jeg foretrekker igrunn CNN fremfor CBS. I følge CBS har bush 108 og kerry 77, på cnn har bush 66 og kerry 77.

Bruker ikke alle stort sett de samme kildene?
Ser ikke slik ut, så alle sitter med hver sine tall og tellinger.

CNN er nok mest pålitelig.
Opprinnelig postet av Voyage


CNN er nok mest pålitelig.
Vis hele sitatet...
Se ikke hvorfor de skulle være det. Det er en myte at CNN er den største og beste og viktigste nyhetskanalen i verden. CNN logrer like mye for The White House som resten av den USA-amerikanske pressa. Men det var offtopic. Jeg er veldig bekymra for Florida akkurat nå.

http://www.cnn.com/ELECTION/2004/pag.../00/index.html
Det ser ut til at Bush har kontroll over Florida (56% vs 44%).

De neste statene ut; Arizona, Colorado, Kansas, Louisiana, Michigan, Minnesota, Nebraska, New Mexico, New York, North Dakota, Rhode Island, South Dakota, Texas, Wisconsin, Wyoming.
Opprinnelig postet av DonTomaso
[b]Se ikke hvorfor de skulle være det. Det er en myte at CNN er den største og beste og viktigste nyhetskanalen i verden. CNN logrer like mye for The White House som resten av den USA-amerikanske pressa.
Vis hele sitatet...
CNN er jo kjent for å være ganske så selvstendige da. Blandt de bedre i USA faktisk. De bruker jo slogan som lyder som følge 'World's most trusted name in news.'
Mulig at Bush tar florida ja. Bush tar vel Texas med glans?
Bush: 102 Electoral Votes
Kerry: 77 Electoral Votes
CNN

Bush: 108 Electoral Votes
Kerry: 77 Electoral Votes
CBS
Opprinnelig postet av MacGyver
CNN er jo kjent for å være ganske så selvstendige da. Blandt de bedre i USA faktisk. De bruker jo slogan som lyder som følge 'World's most trusted name in news.'
Vis hele sitatet...
Joda. Og søppelkanalen Fox News bruker "Fair and Balanced" som sitt slogan. Men CNN er bedre enn mange andre, det er jeg enig i.
Opprinnelig postet av Voyage
Bush tar vel Texas med glans?
Vis hele sitatet...
Mer en glans, de 34 electoral votes kommer godt med