Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1112
Har et par spørsmål til agentur og salg av varer. Jeg kan null og niks, så jeg spør sikkert dumt, men likevel:
La oss si at jeg har lyst til å selge noe gjennom mitt foretak.

Kan jeg kjøpe inn et kvanta fra fabrikk / utlandet for videresalg, eller er det den som evt. har agentur i Norge som har enerett på salget?

Hvordan skaffer man seg eksklusivt agentur på et produkt? Kontakter man fabrikken direkte?

Betaler man noe for å ha et agentur, og er det en evt tidsbegrenset avtale?
ja, bare å ringe fabrikken å spørre, hvis det er noen med enerett så er det direkte med fabrikken og da sier de nei. Hva skal selges?
veldig niche marked er det litt værre, noen betaler vel for enerett andre ikke, kommer ann på fabrikk og marked, men tipper det blir noen kroner
Det er ikke noe universelt svar på noe av dette annet enn å kontakte produsenten. Mange har informasjon på www.
Å betale for enerett er vel kun i spesiellte tilfeller. Det er blitt mer og mer vanlig med å la flere ha samme agentur. Det spørs helt på hva slags produkter det er snakk om.
Saken er at jeg kjenner til en bedrift med bare er par ansatte, der leder, han som har drevet i mange herrens år, begynner å være gammel og følger opp salg og service mye dårligere enn markedet forventer nå.

Dette er veldig bra produkter knyttet til en sport; og derfor synd. Jeg kjenner også til andre produkter i tilsvarende sport som kunne / burde være tilgjengelige i Norge. Jeg kunne tenkt meg å starte med litt salg, men som dere skjønner er jeg helt blank på området så jeg må i så fall lese meg kraftig opp på både lover, regler og annet.
Det er bare å ta kontakt med fabrikken for å sjekke om det er mulig for deg å handle med de direkte.
Det kan være de har en eksklusivitetsavtale med eksisterende norsk forhandler og vil si nei.

Får du handle er det bare å begynne å selge i Norge.

På min arbeidsplass jobber vi med mange leverandører vi har eksklusivitets avtaler på. Fabrikkene her vil ikke selge til noen andre enn oss i Norge. Men det hindrer ikke andre i å kjøpe varene via andre underforhandlere i andre land for å videreselge i Norge.
Sitat av stnistad Vis innlegg
Det er bare å ta kontakt med fabrikken for å sjekke om det er mulig for deg å handle med de direkte.
Det kan være de har en eksklusivitetsavtale med eksisterende norsk forhandler og vil si nei.

Får du handle er det bare å begynne å selge i Norge.

På min arbeidsplass jobber vi med mange leverandører vi har eksklusivitets avtaler på. Fabrikkene her vil ikke selge til noen andre enn oss i Norge. Men det hindrer ikke andre i å kjøpe varene via andre underforhandlere i andre land for å videreselge i Norge.
Vis hele sitatet...
Parallell import er legalt og trumfer eksklusive avtaler dersom du klarer feks handle inn fra fabrikk i tredjeland og så importerer og selger produktene i Norge.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Parallell import er legalt og trumfer eksklusive avtaler dersom du klarer feks handle inn fra fabrikk i tredjeland og så importerer og selger produktene i Norge.
Vis hele sitatet...
Ingen som har sagt at dette er illegalt. Men ingen seriøse produsenter vil selge til en annen part enn den de har eksklusivitetsavtale med.

Enkelte av våre produkter har vært utsatt fra parallell import via tredjepart i utlandet. Konsekvensen av dette var at tredjeparten i utlandet mistet tilgang til produktene når vi gikk til produsenten med dette.
Dette førte til at de som bedrev parallell import fikk trøbbel med garanti og reklamasjonbehandling til sine kunder da de mistet all support på produktene de har solgt. Dette kan ha kostet de noen kroner.
Tusen takk for svar…!

Er det flere innspill er det bare å kjøre på, jeg skal prøve å lese meg litt opp på temaet også.
Sitat av stnistad Vis innlegg
Ingen som har sagt at dette er illegalt. Men ingen seriøse produsenter vil selge til en annen part enn den de har eksklusivitetsavtale med.

Enkelte av våre produkter har vært utsatt fra parallell import via tredjepart i utlandet. Konsekvensen av dette var at tredjeparten i utlandet mistet tilgang til produktene når vi gikk til produsenten med dette.
Dette førte til at de som bedrev parallell import fikk trøbbel med garanti og reklamasjonbehandling til sine kunder da de mistet all support på produktene de har solgt. Dette kan ha kostet de noen kroner.
Vis hele sitatet...
Blivakker butikken er jo bygget på paralellimport så at ingen seriøse aktører driver med dette er ikke helt riktig. Det avhenger mye av produktet, det er ikke så lett for gilette å vite hvem utenfor EØS som selger varene som ender opp hos Trådstarter. Gjør du det via et stråselskap så er mye gjort.

Det beste verktøyet produsenten har er varemerket. De kan bruke rettighetene til varemerke sitt for å hindre deg i å markedsføre og selge varene.

I saken hvor Apple fikk destruert en sending med iphone deler bruke de varemerket sitt som grunnlag. De ønsker i utgangspunktet ikke at usertifiserte verksteder kan kjøpe originale reservedeler.

Derfor eksisterer det både kopi deler og restaurerte original deler. En kopi skjerm krenker ikke patenter og reservedeler er sjeldent designbeskyttet, men skjermene bestod av originale kabler og enkelt komponenter med Apple logo. Selv om de var tusjet over så krenket de varemerket til Apple.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Blivakker butikken er jo bygget på paralellimport så at ingen seriøse aktører driver med dette er ikke helt riktig. Det avhenger mye av produktet, det er ikke så lett for gilette å vite hvem utenfor EØS som selger varene som ender opp hos Trådstarter. Gjør du det via et stråselskap så er mye gjort.

Det beste verktøyet produsenten har er varemerket. De kan bruke rettighetene til varemerke sitt for å hindre deg i å markedsføre og selge varene.

I saken hvor Apple fikk destruert en sending med iphone deler bruke de varemerket sitt som grunnlag. De ønsker i utgangspunktet ikke at usertifiserte verksteder kan kjøpe originale reservedeler.

Derfor eksisterer det både kopi deler og restaurerte original deler. En kopi skjerm krenker ikke patenter og reservedeler er sjeldent designbeskyttet, men skjermene bestod av originale kabler og enkelt komponenter med Apple logo. Selv om de var tusjet over så krenket de varemerket til Apple.
Vis hele sitatet...
Det du kommenterer her har ikke så mye med hva jeg skrev å gjøre.
Det er mange seriøse produsenter som ikke benytter seg av eksklusivitetsavtaler. Parallell import med produkter fra deres sortimenter vil alltid være problemfrie.

Så finnes det mange seriøse bedrifter som ser fordelen av å ha ekslusivitetsavtaler for å få tilgang til gode samarbeidspartnere i markeder som normalt ellers ikke ville vært så lett å få solgt i dersom innkjøp var fritt frem.

Produsentene har flere verktøy enn varemerke og patent. De kan også velge å avslutte samarbeid med aktører som ikke opererer ihht til produsentens policy, og på den måten kvele tilgangen til komponenter og produkter.

Jeg jobber med import med ca 30 leverandører rundt i verden. De fleste av disse har jeg ekslusivitetsavtale med, og noen har jeg ikke det.
De er alle likevel seriøse produsenter.