Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1151
Hei. Er det noen her som kan ungarsk ? Skal forstå en sang på ungarsk , men når jeg bruker Google translate så blir det bare tull, da ungarsk har mange kasuser. Vil bare forså ca meningen , ikke oversette ord for ord .
Hvordan vet du at det bare blir tull hvis du ikke kan Ungarsk?
Trådstarter
7 2
For jeg prøvde oversette , og det gir ikke mening . Du vet noen ganger når man bruker Google translate , så mister ting meningen litt , det blir for direkte oversatt på en måte. Har prøvd både norsk og engelsk .
Setningsoppbygging kan bli rar, men man kan jo som regel skjønne meningen sånn ca.
Trådstarter
7 2
Ja enig , men her ble det litt rotete. Ungarsk er et komplisert språk. Så mitt sps var om noen her kan snakke ungarsk som morsmål
Språket i en sang blir ofte endret for å passe til rytmen, og da kan det se rart ut når det oversettes. Kanskje det brukes sjeldne ord, og ord som ikke passer helt for å rime.
Hehe. Ungarsk er vanskelig, og jeg har vært der en del. Vanligvis så plukker man opp litt om man er på ferie eller noe slik rundt om i verden, men der har jeg måtte melde pass.
Sitat av caspar24 Vis innlegg
Hehe. Ungarsk er vanskelig..
Vis hele sitatet...
I likhet med Finsk så vidt jeg har forstått.

Satt bak en fyr på toget for en del år siden som studerte finsk og som pratet inngående med en annen om hvor jævlig vanskelig
det var og at det var ganske ulikt alt annet, men at det hadde en del likheter med Ungarsk. (Finsk-ugriske språk)

Kan det være en idè å oversette teksten først til finsk og så tilbake norsk?
Hvis jeg ikke minnes feil, så brukes det ikke prepositioner i finsk. Man bruker endelser istedenfor. Rett meg om jeg har feil. Hvis det er likt på ungarsk, kan det kanskje forklare de rotete oversettelsene?

Leste meg litt opp på finsk. De bruker postposisjoner istedenfor preposisjoner..
Sist endret av Hårnett; 16. februar 2023 kl. 07:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Oversett til engelsk.
Prøv DeepL istedenfor Google Translate.
Sitat av Dough Vis innlegg
Oversett til engelsk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor?
Ungarsk har ikke mer til felles med Engelsk en det har med Norsk.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvorfor?
Ungarsk har ikke mer til felles med Engelsk en det har med Norsk.
Vis hele sitatet...
Er ikke det ganske logisk at Google Translate har engelsk som hovedspråk og derfor der Google har prioritert ressursene?

Sett eksempler på at det gir bedre svar å gå via engelsk enn direkte mellom to minoritetsspråk.

Ser ikke helt hvorfor det skal være noe å diskutere når det er latterlig enkelt å prøve.
var bare et spm., ikke en diskusjon.
At google var partiske i dette tenkte jeg ikke over, men når du nevner det ser jeg ikke helt hvorfor det skulle
være så logisk som du mener det er.
Sist endret av vindaloo; 16. februar 2023 kl. 08:12.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
var bare et spm., ikke en diskusjon.
At google var partiske i dette tenkte jeg ikke over, men når du nevner det ser jeg ikke helt hvorfor det skulle
være så logisk som du mener det er.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke at vi snakker om dette.



Her har de undersøkt dette og nøyaktigheten raser nedover med språkene utover engelsk på toppen.

How accurate is google translate
Sist endret av Dough; 16. februar 2023 kl. 08:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg forstår ikke at vi snakker om dette.
Vis hele sitatet...
Fordi å snakke sammen som regel fører til noe.
Nå har du for eksempel lært meg noe jeg ikke viste om google translate.