Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1579
Jeg har en god del flasker med pulver fra en eldre laserskriver og lurte på om de er mulig å lage beis av dem. Har prøvd å blande det ut i rødsprit men det ender opp med at pulveret skiller seg og legger seg på bunnen etter en kort tid.
Finnes det en annen måte å gjøre det på?
Har ingen råd å gi men er litt nysgjerrig på hvorfor dette er noe du ønsker å få til?
Med beis, mener du som i beis / maling ? Skal du beise et møbel eller lignende ?
Maling / lakk og beis består i hovedsak av en god del bindemiddel, tørrstoff, væske / løsemiddel / vann, og pigmenter / fargepigmenter

Du bør vel ha noe som binder sammen fargepigmentene / pulveret uten at jeg kan fortelle deg hva du skal bruke, for så og ta det fra der.

Hva du velger og mikse sammen avgjør om du vil få fysikalsk tørkende eller oksidativt tørkende maling.

Er det veldig om og gjøre kan du ringe jotun og spørre om tips til en enkel blanding.
Har selv kontaktet de og blitt hjulpet opp til flere ganger både under og utenom inspeksjoner av div jobber.

Såfremt du mener beis / maling selvfølgelig..
Sist endret av freakypedro; 10. februar 2023 kl. 05:39.
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Med beis, mener du som i beis / maling ? Skal du beise et møbel eller lignende ?
Maling / lakk og beis består i hovedsak av en god del bindemiddel, tørrstoff, væske / løsemiddel / vann, og pigmenter / fargepigmenter

Du bør vel ha noe som binder sammen fargepigmentene / pulveret uten at jeg kan fortelle deg hva du skal bruke, for så og ta det fra der.

Hva du velger og mikse sammen avgjør om du vil få fysikalsk tørkende eller oksidativt tørkende maling.

Er det veldig om og gjøre kan du ringe jotun og spørre om tips til en enkel blanding.
Har selv kontaktet de og blitt hjulpet opp til flere ganger både under og utenom inspeksjoner av div jobber.

Såfremt du mener beis / maling selvfølgelig..
Vis hele sitatet...
Jeg mener en tynn gjennomtrengende beis som kan brukes på knivskaft.
Prøvd matolje? Det er ihvertfall sånn oljemaling lages, bare linolje i stedet men all olje går. Pigment og olje moses sammen til en gugge så spe på med olje til ønsket konsistens.

Eller, @420master.

Men hold meg gjerne oppdatert! Jeg er nysgjerrig på hvordan det vil gå.

Rødsprit blir for tynt tror jeg og vil ikke holde på fargekorna så du trenger noe tjukkere.
Sist endret av Majao Gibensis; 10. februar 2023 kl. 08:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Jeg har en god del flasker med pulver fra en eldre laserskriver og lurte på om de er mulig å lage beis av dem. Har prøvd å blande det ut i rødsprit men det ender opp med at pulveret skiller seg og legger seg på bunnen etter en kort tid.
Finnes det en annen måte å gjøre det på?
Vis hele sitatet...
Prøver å finne ut hva disse tonerkasettene inneholder men glem isåfall rødsprit, aceton og salmiakk etc


Mest sannsynelig må det kokes.

HVIS det er mulig hadde jeg evt prøvd med linolje men da begynner problemene å balle på seg. Linolje er noe ordentlig herk å holde på med, stinker litt tran aktig og tørker utrolig sent.

Evt kjøp malemedium på clas olson etc som er brukt på hobbysiden.

Sitat av freakypedro Vis innlegg
Med beis, mener du som i beis / maling ? Skal du beise et møbel eller lignende ?
Maling / lakk og beis består i hovedsak av en god del bindemiddel, tørrstoff, væske / løsemiddel / vann, og pigmenter / fargepigmenter

Du bør vel ha noe som binder sammen fargepigmentene / pulveret uten at jeg kan fortelle deg hva du skal bruke, for så og ta det fra der.

Hva du velger og mikse sammen avgjør om du vil få fysikalsk tørkende eller oksidativt tørkende maling.

Er det veldig om og gjøre kan du ringe jotun og spørre om tips til en enkel blanding.
Har selv kontaktet de og blitt hjulpet opp til flere ganger både under og utenom inspeksjoner av div jobber.

Såfremt du mener beis / maling selvfølgelig..
Vis hele sitatet...

Som nevnt her, hør med Jotun det kan godt tenkes de kan være mer behjelpelig
Laser toner er primært termoplast, ikke et godt utgangspunkt for beis. Kjøp en pose med Herdings, da vet du hva du får.
Sitat av 420master Vis innlegg
Prøver å finne ut hva disse tonerkasettene inneholder men glem isåfall rødsprit, aceton og salmiakk etc


Mest sannsynelig må det kokes.

HVIS det er mulig hadde jeg evt prøvd med linolje men da begynner problemene å balle på seg. Linolje er noe ordentlig herk å holde på med, stinker litt tran aktig og tørker utrolig sent.

Evt kjøp malemedium på clas olson etc som er brukt på hobbysiden.




Som nevnt her, hør med Jotun det kan godt tenkes de kan være mer behjelpelig
Vis hele sitatet...
Jeg syntes nå linolje lukter helt magiske godt, ingenting som slår lukta av et nymalt oljemaleri. Linolje og pigment-- oljemaling-- kan tynnes ut og påføres trebiten i flere omganger hvor du drar av restene med litt papir mellom hver gang. Tørk, puss gjenta.

Men dette er da pigment laget for dette formålet og aner ikke hva som vil skje med printerpigment.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Laser toner er primært termoplast, ikke et godt utgangspunkt for beis. Kjøp en pose med Herdings, da vet du hva du får.
Vis hele sitatet...
Akryl er jo også plast, man kan lage akrylmaling med trelim/pva lim, samme type pigment som jeg har nevnt over, og tynne ut med vann..
Sist endret av Majao Gibensis; 10. februar 2023 kl. 11:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Glassfiber er også plast, det betyr ikke at du kan lage beis av det.

Og lager du maling av pva-lim får du pva-maling ikke akryl.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Glassfiber er også plast, det betyr ikke at du kan lage beis av det.

Og lager du maling av pva-lim får du pva-maling ikke akryl.
Vis hele sitatet...
Glassfiber er plast, som har tråder av glass som armering, ja. Altså det går an å finne kjemikalier, som løser opp plasten. Da vil glasstrådene være igjen. Det vil også være mulig å finne kjemikalier, som tar glasset, men de vil du garantert ikke ha i noen beis, lakk eller maling.

Men jeg er ikke uenig i, at laserprinter"blekk" muligens er uegnet for lakk, beis og maling.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Akryl er jo også plast, man kan lage akrylmaling med trelim/pva lim, samme type pigment som jeg har nevnt over, og tynne ut med vann..
Vis hele sitatet...
Det at noen stoffer kalles plast, betyr ikke at de kan brukes til det samme. Plast er blitt en ganske stor gruppe med stoffer, som også har ganske forskjellige egenskaper. Altså det blir kanskje totalt feil å sette = mellom akryl, og plasten en bruker i laserprinter"blekk". Slik som det blir feil å sette et "=" mellom PLA (lagd av melkesyre) som reagerer med mye, og kan under en del forutsetninger brytes ned av mikrober. Sammenlignet med teflon som har en haug med fluoratomer i molekylet. Fluoratomer har blant de sterkeste bindingene av det en finner i det periodiske systemet. Altså stoffer som inneholder mye fluor, reagerer nesten ikke med noe.



Altså sammenligningen du gjorde ovenfor, er omtrent like søkt som eksemplet mitt. En må studere hvilke(t) stoff(er) plastikken er oppbygd av, sjekke egenskapene og ta det derifra.
Sist endret av aluminiumfluorid; 10. februar 2023 kl. 14:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Glassfiber er plast, som har tråder av glass som armering, ja. Altså det går an å finne kjemikalier, som løser opp plasten. Da vil glasstrådene være igjen. Det vil også være mulig å finne kjemikalier, som tar glasset, men de vil du garantert ikke ha i noen beis, lakk eller maling.

Men jeg er ikke uenig i, at laserprinter"blekk" muligens er uegnet for lakk, beis og maling.


Det at noen stoffer kalles plast, betyr ikke at de kan brukes til det samme. Plast er blitt en ganske stor gruppe med stoffer, som også har ganske forskjellige egenskaper. Altså det blir kanskje totalt feil å sette = mellom akryl, og plasten en bruker i laserprinter"blekk". Slik som det blir feil å sette et "=" mellom PLA (lagd av melkesyre) som reagerer med mye, og kan under en del forutsetninger brytes ned av mikrober. Sammenlignet med teflon som har en haug med fluoratomer i molekylet. Fluoratomer har blant de sterkeste bindingene av det en finner i det periodiske systemet. Altså stoffer som inneholder mye fluor, reagerer nesten ikke med noe.



Altså sammenligningen du gjorde ovenfor, er omtrent like søkt som eksemplet mitt. En må studere hvilke(t) stoff(er) plastikken er oppbygd av, sjekke egenskapene og ta det derifra.
Vis hele sitatet...
Plast løses opp i både acetone og xylen har jeg funnet ut. Er det mulig å blande en slik oppløsning ut i sprit i ettertid eller vil man kunne få en farlig kjemisk reaksjon?

Glycoleter skal også være et alternativ. Er det noe som kan kjøpes her til lands?
Sist endret av Ingebrigt; 11. februar 2023 kl. 14:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg jobber mye med glassfiber, gelcoat og lakk. Hva med og bare kjøpe klarlakk, så tilsette noen dråper med farge eller effekt pulver hvis du vil ha transparang lakk, hvis du vil ha en tett farge så kjøper du en base lakk

Til dere som snakker om kjemikaler som løser opp resinen i glassfiber, hvilke kjemikalier gjør det ? Har vært på jakt etter det flere ganger.
"Plast" er en samlebetegnelse som dekker forbindelser like forskjellige som hummer og kanari. Noen plater løses opp i aceton, de fleste gjør det ikke. Mange vil ikke løse seg opp i noe som helst.
Er det noen spesiell grunn til at du vil lage dette? Hva er du ute etter å oppnå? og hvor mye tid og penger er du villig til å bruke på det. Herdings beis er ganske billig...

Stort sett er det ikke farlig å blande løsningsmidler, men ikke alle er blandbare. Og at stoff A løser seg i løsemiddel B betyr ikke at det vil løse seg i B blandet med C.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
"Plast" er en samlebetegnelse som dekker forbindelser like forskjellige som hummer og kanari. Noen plater løses opp i aceton, de fleste gjør det ikke. Mange vil ikke løse seg opp i noe som helst.
Er det noen spesiell grunn til at du vil lage dette? Hva er du ute etter å oppnå? og hvor mye tid og penger er du villig til å bruke på det. Herdings beis er ganske billig...

Stort sett er det ikke farlig å blande løsningsmidler, men ikke alle er blandbare. Og at stoff A løser seg i løsemiddel B betyr ikke at det vil løse seg i B blandet med C.
Vis hele sitatet...
Tenkte å lage en meget tynn beis der fargen trengte seg helt inn i emnene ved bruk av vakumkammer. Er herdins av en slik type? Noen beiser er slik at kun fargeløs veske trenger inn i emnene mens pulveret som utgjør fargen blir filtrert ut og legger seg bare på utsiden av treemnene.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Tenkte å lage en meget tynn beis der fargen trengte seg helt inn i emnene ved bruk av vakumkammer. Er herdins av en slik type? Noen beiser er slik at kun fargeløs veske trenger inn i emnene mens pulveret som utgjør fargen blir filtrert ut og legger seg bare på utsiden av treemnene.
Vis hele sitatet...
Owatrol er nok fint til det. Selv om jeg hadde prøvd med vanelig 2k klarlakk først (gratis på jobb)

Trur baatplassen.no er rette plassen å spørre, svært mange trebåtentusiaster der som har svært mye kunnskap om forskjellige lakk typer
Jeg tror det er spritbeis du bør se etter. Les beskrivelsen av Herdins her:
https://www.maxmaling.no/produkt/her...kte-beis-pose/
Liberon har en ferdig spritbeis:
https://alanor.no/Produkter/Beis/Spritbeis.aspx


Å lage noe selv fra tilfeldige materialer er ikke lett, kanskje blekk til blekkskrivere vil funke? Det farger i det minste hud ganske så effektivt.
Du kan ta en fin stålull (000) og legge i eddik, 24 timer så får du gråfarget treverk, 1 uke eller mer blir den mørkere og mørkere.. Sil blandingen gjennom et Kaffe filter før bruk
Dette er gammel metode..

Kaffe eller te istedenfor stålull gjør noe av det samme med taniner..

Avslutt med liberon finishing oil eller wax.

Kan farge skinn også med stålull metoden, blir omtrentlig svart da

Husk eik reagerer noe vannvittig med stålull og blir sinnsykt mørkt

Kaffe+stålull så får du fin farge over natta
Sist endret av gekko4u; 11. februar 2023 kl. 23:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Glassfiber er også plast, det betyr ikke at du kan lage beis av det.

Og lager du maling av pva-lim får du pva-maling ikke akryl.
Vis hele sitatet...
Det stemmer sikkert, men noen ganger er plast plast. SJelden er det jeg sier basert på fakta, men egne erfaringer.

Hvordan går det, TS? blir det farge på treverket?

Sitat av gekko4u Vis innlegg
Du kan ta en fin stålull (000) og legge i eddik, 24 timer så får du gråfarget treverk, 1 uke eller mer blir den mørkere og mørkere.. Sil blandingen gjennom et Kaffe filter før bruk
Dette er gammel metode..

Kaffe eller te istedenfor stålull gjør noe av det samme med taniner..

Avslutt med liberon finishing oil eller wax.

Kan farge skinn også med stålull metoden, blir omtrentlig svart da

Husk eik reagerer noe vannvittig med stålull og blir sinnsykt mørkt

Kaffe+stålull så får du fin farge over natta
Vis hele sitatet...
Snakker vi her vanlig matbutikks- Svint?
Sist endret av Majao Gibensis; 14. februar 2023 kl. 18:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg

Hvordan går det, TS? blir det farge på treverket?



Snakker vi her vanlig matbutikks- Svint?
Vis hele sitatet...
Nei ikke med såpe og er lettere med fin (000) eller ultra fin (0000) stålull, stålull er ikke bare Svint

Det er også mulig å foredle treverk med japansk Shou Sugi Ban metode, blir jævli fint og kan farges med olje og konditor farge om du vil..
Driver å skal fikse nye kjøkkenbenken med denne metoden