Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3110
Dette var noe jeg tenkte mye på som liten og naiv gutt, men som jeg for bare få dager siden åpnet tankene for. Problemstillingen med land i kontigenter som Afrika. Land hvor det over lengre tid kan være vanskelig å ha nok vann til alle, noe som burde være en menneskerett, imho.

Som liten trodde jeg vanntårn bare var tårn som samlet opp vann når det regnet, kontra det faktum hvor av de eksisterer for å holde jevnt trykk i vannforsyningssystem der hvor det ellers er vanskelig å holde dette trykket; men er det umulig å konstruere byggverk for å samle opp vann slik?

Jeg kunne sett for meg et tårn som er mer bredt enn dypt med teknologi styrt av solcellepanel for å holde tårnet lukket til en hver tid det ikke regner, men som åpnes så fort dråpene kommer ned. Et lukket system hvor man kan gå inn i et rom for å få tilgang til vann - ved behov. Og samtidig noe som ikke åpner for godt slik at dyr med vinger slipper til, og kan sette seg fast i tårnet.

Selvfølgelig er det mye om og men, feiling og prøving for å få noe slikt til, og vannet vil nok aldri være 100 % rent, men det må da være mye bedre enn å drikke skittent sølevann som mange av dem gjerne gjør i dag - om de er så heldig å ha dette tilgjengelig. Større og/eller flere tårn kan gi små plasser eller mindre landsbyer mye - over lengre tid.

Gjerne argumenter imot dersom dette blir for dumt, men dere vet like godt som meg at de regnperiodene som kan forekomme i Afrika er eksepsjonelle - de fyller nok noe slikt veldig enkelt (mtp. at beholderen er noe bredere enn dypere, for å dekke større område).

Er jeg enda for naiv, eller kan dette være en mulighet? Uansett, kjør debatt!
Sist endret av waf; 13. september 2010 kl. 11:21.
Det regner ikke i afrika. Stortsett knusktørt over alt..
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@NidarSverre: Vet ikke hvor mye (eller lite) du følger med i verden. For ja, det er stortsett knusktørt overalt, men det er ikke dermed sagt at det -aldri- regner. I afrika har de heller det fenomenet hvor det kan gå uker og måneder før det regner, men når det først regner kommer det ned i mengder verken du eller jeg ville blitt vant til. Det er utav denne mengden vann jeg sikter til.
Jeg har selv stusset på dette!
Tenk alle de milliardene Amerika bruker på forskning på rommet, og liv på andre planeter osv i året.
Hva om de heller kunne rettet disse glupe menneskene mot Afrika istedet? Og funnet en måte og redde folkene mot tørste.

jeg synes man skal først redde folkene på denne planeten, før man begynner å tenke på en ny planet!
Var i Afrika for noen uker siden, siste dagen regnet det noe sinnsykt.
Var vondt å stå ute.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@locking123: All forskning rettet mot alt utenfor vår egen planet støtter jeg fullt ut, de kunne heller kuttet all invistering på det millitære: "As of 2010, the United States spends about $692 billion annually to fund its military forces" (kilde). Men det er riktig som du sier, Afrika trenger dette - eller noe.

@Zaprimus: Kan jeg tenke meg. Har selv opplevd emosjonelle nedbørsmengder i spania, og det er ikke på langt nær likt de forholdene som forekommer i Afrika.
Sist endret av waf; 13. september 2010 kl. 11:50.
Så man skal bruke mindre penger på opprustning av forsvaret da, og betale for andres vann?

Også ble det krig da en vakker dag........................
ligger en dokumentar i flere deler på bitme som heter "blue gold". Som beskriver en del av problematikken rundt vann i en del land i afrika og andre deler av den 3 verden.

Men kan kort skissere IMF krav til privatisering av vannverk i land som bolivia ikke akkurat medførte at vannet ble billigere og lettere tilgjengelig for de fattige..

Dokumentaren går også inn på mennesker tendens til å demme opp naturlige elveløp, og hvilke konsevenser det kan ha.

I tilegg dykker de innom forbruket av grunnvann i industri produksjon, gårdsdrift, o.l som visse steder(blant annet australia og mexico) skjer i et høyere tempo enn tilsiget av nytt grunnvann. Dette medfører blant annet at store landområdet synker jevnt og trutt.

Dokumentaren tar også opp i hvilken grad vann er/har vært en faktor i diverse kriger verden over.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@Henrik-Vanger: Ja, faktisk. De bruker mer penger på det millitære enn på sitt eget helsevesen, så at de bør kutte ned på dette for å la pengene gå til noe folket har fordel av. Og Afrika har også behov for mer hjelp enn det de får i dag, og det å gi brød en dag hjelper ikke på langtidsvarselet, det sier jo seg selv.
Waf: Hvis du finner noen tall på hva som er vanlige mengder regnbør og hvor mye vann en vanlig afrikaner trenger (ikke statistikk som også regner med industriforbruket), er du plutselig mye nærmere ett svar på om dette er realistisk eller ikke.

Jeg er nysgjerrig, men jeg tror størrelsen på vannsamleren din vil bli for stor, og da for dyr til at dette skulle være en bærekraftig løsning.

Sitat av locking123 Vis innlegg
Tenk alle de milliardene Amerika bruker på forskning på rommet, og liv på andre planeter osv i året.
Hva om de heller kunne rettet disse glupe menneskene mot Afrika istedet? Og funnet en måte og redde folkene mot tørste.

jeg synes man skal først redde folkene på denne planeten, før man begynner å tenke på en ny planet!
Vis hele sitatet...
Selv om romforskning koster mye penger og man ikke ser noen konkrete resultater utenom månelandingen, så betyr ikke det at denne forskningen ikke har hjulpet folk! Se på de enorme teknologiske framskittene vi har gjort på 100 år, hvor mye levestandarden og gjennomsnittsalder har steget, osv.

Ting er ikke så enkle som det bildet du maler
@locking123: det har blitt forsokt aa gi rent drikke vann til flere landsbyer i afrika og india for men pga maaten ting fungerer paa disse stedene saa hjelper det ikke saa mye. fordi den mektigste/sterkeste i landsbyen eller militeret kommer til aa ta over kilden og ta betalt for vannet. og folk som aldri har noe de kan betale med blir ofte drept.
Sitat av waf Vis innlegg
@Henrik-Vanger: Ja, faktisk. De bruker mer penger på det millitære enn på sitt eget helsevesen, så at de bør kutte ned på dette for å la pengene gå til noe folket har fordel av. Og Afrika har også behov for mer hjelp enn det de får i dag, og det å gi brød en dag hjelper ikke på langtidsvarselet, det sier jo seg selv.
Vis hele sitatet...
Ikke bra.

Selv om jeg tviler på at de faktisk kommer til å gjøre noe med dette. Omtrent uansett hvilken president som sitter, de er like militær glade alle sammen.
Vi vet at det regner til tider i Afrika i knusktørre omgivelser, vi vet også at det vannet synker ned rasket i bakken.

Er det ikke lettere å borre etter brønn? Naturlig rent vann.

Og i Afrika er ikke AK47 eller RPG mangelvare. Ser for meg at en jevel fyrer av gårde noen salver mot det vakre store vanntåret. Eller at noen stikker av med solcellepanelene og metallet.


ref: http://www.mil.no/fol/start/article....ticleID=196627
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Vi vet at det regner til tider i Afrika i knusktørre omgivelser, vi vet også at det vannet synker ned rasket i bakken.

Er det ikke lettere å borre etter brønn? Naturlig rent vann.

Og i Afrika er ikke AK47 eller RPG mangelvare. Ser for meg at en jevel fyrer av gårde noen salver mot det vakre store vanntåret. Eller at noen stikker av med solcellepanelene og metallet.


ref: http://www.mil.no/fol/start/article....ticleID=196627
Vis hele sitatet...
det er ikke evig med "naturlig rent vann", som dokumentaren jeg nevnte sier en del om.
Man må ha et bærekraftig forbruk av grunnvann (mao ikke bruk mer grunnvann enn det som siger til naturlig)
Sitat av locking123 Vis innlegg
Jeg har selv stusset på dette!
Tenk alle de milliardene Amerika bruker på forskning på rommet, og liv på andre planeter osv i året.
Hva om de heller kunne rettet disse glupe menneskene mot Afrika istedet? Og funnet en måte og redde folkene mot tørste.

jeg synes man skal først redde folkene på denne planeten, før man begynner å tenke på en ny planet!
Vis hele sitatet...
Først redde folkene på denne planeten? Det er jo for å redde menneskeheten at vi bruker penger på forskning i rommet. Tellus er dødsdømt.
Sitat av technot Vis innlegg
det er ikke evig med "naturlig rent vann", som dokumentaren jeg nevnte sier en del om.
Man må ha et bærekraftig forbruk av grunnvann (mao ikke bruk mer grunnvann enn det som siger til naturlig)
Vis hele sitatet...
Jeg siterer fra mil.no
Når brønnborerne nå har pakket sammen og satt kursen hjem mot Norge etterlater de seg et betydelig fotavtrykk på bakken i Tsjad. Fordelt på de til sammen 14 produksjonsbrønnene som brønnborerne har boret har de funnet over 2000 kubikk med vann, noe som tilsvarer god tilgang på vann for over 200 000 mennesker eller nok til eksistensminimum for 2 millioner flyktninger. Disse bærekraftige brønnene vil kunne fungere som en sikker vannkilde i over 50 år.
Vis hele sitatet...
For å unngå dette var brønnborerne nødt til å lete seg gjennom komplekse grunnforhold med leire og porøst fjell. Gjennom en 4 måneder lang innsats klarte borerne å finne 2 store vannkilder på 116 meters dyp. Disse brønnene er virkelig unike for den tørre regionen og kan til sammen gi en utrolige 250 000 liter med vann hver dag i over 50 år.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at det ligger endel store vannmagasiner i Afrika som ikke har blitt rørt enda. Med tanke på at de ikke har teknologien til å finne og borre ned til grunnvann.
Sist endret av BaJa; 13. september 2010 kl. 12:25.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@x3m187: En kollega av meg ga meg link til denne siden. Her har du en fin oversikt over grunnvannsmagasiner (aquifers).
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg siterer fra mil.no




Jeg er ganske sikker på at det ligger endel store vannmagasiner i Afrika som ikke har blitt rørt enda. Med tanke på at de ikke har teknologien til å finne og borre ned til grunnvann.
Vis hele sitatet...

vet ikke om du misforstod eller hva, men jeg sa ikke at det ikke er slike vann reserver. jeg sier at man må ha et bevist forhold til bruken av slikt grunnvann slik at man ikke bruker mer enn det som siger til. Da går man tom til slutt.
I tilegg til andre konsekvenser som at landområder synker(!), mm.
Sitat av technot Vis innlegg
vet ikke om du misforstod eller hva, men jeg sa ikke at det ikke er slike vann reserver. jeg sier at man må ha et bevist forhold til bruken av slikt grunnvann slik at man ikke bruker mer enn det som siger til. Da går man tom til slutt.
I tilegg til andre konsekvenser som at landområder synker(!), mm.
Vis hele sitatet...
Altså nå har vi liksom lagt de politiske og samfunnsmessige tingene til siden. Jeg gikk ikke utifra om at man bruker mer vann enn tilførsel. Greia her var at det er bedre å grave brønner enn å bygge vanntårn.

Jeg tror ærlig tatt ikke vi trenger å ta inn landområder som synker inn i denne ligningen, samt det er bedre at de bruker opp et vannmagasin slik at 200 000 for stabil vanntilgang, enn å frykte at man går tom for vann til slutt.

Kompromiss:

Grave brønner, drikke dem tomme også bygge vanntåre!
Som liten gutt tenkte jeg; hvorfor graver de ikke bare en masse kanaler så langt inn i afrika som mulig? som sagt, jeg var liten og vet ikke om det lar seg gjennomføre. vannet som renner inn kan de vel koke selv?
Jeg vet ikke hvor kjent du er med historien til aral sjøen. Hvis Jeg ikke husker feil så var det noe sovjet prøvde ut for å få vann fra et sted til et annet. Resultatet av dette feilslåtte ekspirimentet har dere her http://filmat11tv.files.wordpress.co...-with-ship.jpg og her http://rs.resalliance.org/wp-content...mo_2008229.jpg
Sist endret av skeptfisk; 13. september 2010 kl. 16:27.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Altså nå har vi liksom lagt de politiske og samfunnsmessige tingene til siden. Jeg gikk ikke utifra om at man bruker mer vann enn tilførsel. Greia her var at det er bedre å grave brønner enn å bygge vanntårn.

Jeg tror ærlig tatt ikke vi trenger å ta inn landområder som synker inn i denne ligningen, samt det er bedre at de bruker opp et vannmagasin slik at 200 000 for stabil vanntilgang, enn å frykte at man går tom for vann til slutt.

Kompromiss:

Grave brønner, drikke dem tomme også bygge vanntåre!
Vis hele sitatet...

TS har ikke oppgitt at han evt ser bort fra miljø/samfunn-hensyn i denne saken. Jeg tar det derfor som gitt at han ønsker å se på bærekraftige løsninger for vann-problemet og ikke en midlertidig fix som gjerne til og med kan være til skade.
se fx mecixo: http://www.axisoflogic.com/artman/pu...cle_7049.shtml

er derfor mer positiv til vanntårn/basseng ideen om å samle regnvann, enn bruk av grunnvann.

edit: med mindre man bruker grunnvannet bærekraftig (altså bruke noe tilsvarende mengden som siger til, da varer det "evig" og ikke bare i xx antall år)
Sist endret av technot; 13. september 2010 kl. 16:32.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Så man skal bruke mindre penger på opprustning av forsvaret da, og betale for andres vann?

Også ble det krig da en vakker dag........................
Vis hele sitatet...
Hva hjelper vel et godt forsvar hvis det ikke har noen å beskytte???
Gi heller folkene en utdanning slik at de kan finne løsninger på egenhånd.
Hvorfor gi hjelp til Afrika når de ikke er smarte nok til å bruke det?

Det eneste som er rasjonelt er å satse på utdanning, men det vi har sett er at folkene som greier å komme seg igjennom emigrerer til Vesten isteden for å hjelpe menneskene der de kommer fra. Afrikanere bryr seg ganske enkelt ikke om andre Afrikanere. De har ingen felles tilhørighet. Hvordan skal vi da kunne hjelpe dem?
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Hva hjelper vel et godt forsvar hvis det ikke har noen å beskytte???
Vis hele sitatet...
det kan beskytte seg selv.
Eller bygge sånn som enkelte passivhus i f.eks. Texas har gjort. Samle sammen regnvannet som detter ned på taket i store tønner og spar det til senere bruk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Jeg bruker denne posten for sitater.


In 2010, the budget for the Dept of Defense is $663.7 billion.
The budget for the Dept of Education is $46.7 billion
Vis hele sitatet...
http://30.media.tumblr.com/tumblr_l9ufanDCcx1qzlfumo1_500.png

Idiocracy, here we come!
Vis hele sitatet...
Sist endret av waf; 7. oktober 2010 kl. 09:23.