Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1989
Du er min venn
niigu's Avatar
Hei alle sammen!
For en stund siden kjøpte jeg boken "The Da Vinci Code". Jeg leser den på Engelsk og trives like godt med det som Norsk. Til nå har jeg lest ca 200 sider og jeg må si at dette er en bok som, til tider, har gitt meg mer enn bakoversveis! Spenningsinntrykket popper opp fra de første sidene du leser og man blir fanget i Robert Langdons, som er hovedperson i boken, situasjon. Boken omhandler en rekke mysterier, konspirasjoner og overraskelsesmomenter igjennom det hele, og når man først tror man har funnet en løsning kommer det nye gåter! Absolutt en fangende bok som jeg flittig leser til siste slutt! Om du ikke har hørt om boken, så foreslår jeg at du tar en titt på den. Anbefales!

Fikk også nettopp høre at boken har en slags forgjenger: "Angels and Demons", som også omhandler hovedpersonen fra "TDVC".

Noen som vet noe om forholdet mellom denne og "TDVC"? Er den bedre / dårligere? Sammenheng? osv.. Flott om dere kunne gi innspill, og om dere har noe spoilers, så kan dere gjerne gi en liten advarsel!

Julehilsen fra meg!
Jeg har lest Angels & Deamons. Den er ikke bedre enn The Da Vinci Code, men det er en meget bra bok. Den har det samme spenningselementet, dog på et litt lavere nivå. Historien i den boken foregår et år tidligere enn handlingen i TDVC. Det er store likheter mellom handlingen i A&D og TDVC, begge omhandler en gammel sekt, mysterier og gåter. Vil ikke avsløre så mye, men jeg anbefaler den på det sterkeste. De som likte Da Vinci vil garantert like Angels & Deamons.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
ypperlig bok, men det er mye debatt om den og mye kildekritikk. forøvrig har boken "hellig blod, hellig gral" kommet ut nå, som da vinci koden vistnok skal baseres på.
Jeg har kjøpt Digital Fortress i gave til en i familien min, er den god ?
Du er min venn
niigu's Avatar
Trådstarter
Surrehu: Da er jeg sikker på at den skal leses, takk for overbevisning!

Apraksin: Dette visste jeg ikke, men siden dette er en bok som legger grunnlag for TDVC skal den nok også leses.. Denne debatten om Brown´s kildebruk er jo egentlig forståelig. En god kombinasjon av faktabaserende informasjonsopplysninger og fantasi tror jeg nok Dan Brown´s skriverier bærer preg av.

John B: Lyst til å fortelle noe utover? Digital Fortress har ikke jeg hørt om.

- Ser ut til at jeg får et fint leseår!
God underholdning. Hadde vært en god bok hadde det ikke vært for noen av de første sidene som presanterer det som skriver i boka som *fakta*, noe som feil.
NFFs husbedreviter
En Norsk bok som heter "Sirkelens Ende", ble utgitt året før TDVC og den handler om nesten det samme, en utrolig bra bok, vil anbefale den på det ypperste. Og i den boka er hovedpersonen albino, og en av hovedpersonene i TDVC er jo og albino, og hvor ofte er det man leser bøker hvor albinoer er hovedpersoner, så føler det er litt plagiat på gang.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Kan ikke helt se hvor Dan Brown har påstått at alt i bøkene er sant (jeg sitter her med AaD og TDVC foran meg), det han sier i begynnelsen av Angels and Demons er:
References to all works of art, tombs, tunnels and architecture in Rome are entirely factual (as are their exact locations). The can still be seen today. The brotherhood of the Illuminati is also factual.
Vis hele sitatet...
og i The Da Vinci Code:
All descriptions of artwork, architecture, documents and secret rituals in this novel are accurate.
Vis hele sitatet...
Dette er en litt sneaky måte å øke bøkenes troverdighet på, og gi inntrykk av at alt er sant.

I tillegg stemmer det ikke helt, f.eks. er ikke glasspyramiden utenfor Louvre laget av 666 plater.

Det står jo også en liten tekst foran i bøkene som forteller hva som er fakta om The Priory of Sion og Opus Dei (TDVC) og CERNs arbeid med anti-materie (AaD)

Leste selv The Da Vinci Code i Irland i sommer, i perioder klartejeg ikke å legge boka fra meg engang. Spesielt digga jeg referansene til tempel ridderne siden jeg nettopp hadde lest trilogien om Arn (av Jan Guilou). Leste den selvfølgelig på engelsk, tviler på at Dan Browns språkføring kan oversettes uten å miste ordmagien. Nå nettopp har jeg begynt på Angels and Demons, Så langt jeg har lest virker den absolutt like bra!

Deception Point og Digital Fortress har ikke Robert Langdon som hovedperson, men jeg tror ikke de er noe dårligere av den grunn, planlegger å nedlegge dem når jeg er ferdig med Angels and Demons.
Sist endret av SilverKhan; 19. desember 2004 kl. 23:19.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
blir litt ekstra morro når man har lest tempelridder trilogien ja.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Hadde egentlig ikke lest hele trilogien, men jeg var ferdig meg bok 2, den som virkelig handler om tempelriddere, og hadde ikke med meg bok 3 fordi jeg ikke hadde trodd jeg skulle bli så oppslukt. Så kommer altså Dan Brown inn på scenen med The Da Vinci Code
Jeg elsker konspirasjonsteorier på høyt plan og gjør noen det samme så er definitivt bøkene til Dan Brown å anbefale.
Leste The DaVinci Code tidligere i år og er nå midt i Angels & Demons som virker veldig lovende så langt, er like opphengt i denne som jeg var i TDVC!
Deception Point er også en veldig god bok, dog noe annerledes enn TDVC og A&D, men fremdeles med gode konspirasjoner. Enda en intelligent thriller fra Dan Brown.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har lest 12 kapitler av Da Vinci Koden, jeg tror da dette må være en ut av de mest exciitng books of the year..

Må vell lese Angels and Deamons.
Jeg likte angels and daemons bedre. Leste den først ved et slumptreff.

Karakterene er en-dimensjonale, miljøskildringene suger, men faen hvor spennende Dan Browns bøker er allikevel
[Litt offtopic]

Men er det noen som vet/tror at det vil bli laga film av "The Da Vinci Code" ?
Jeg er ikke så glad i og lese bøker, men en film ser jeg altids.. Og denne boka har jeg hørt så mye om, at det hadde vært nice om det hadde blitt film =)
Hvis man ikke har lest noen av disse bøkene. Bør man da lese Angels and deamons før man leser da vinci code? Siden den er en forgjenger?
John B ja digital fortress er en spennende bok, jeg kjøpte den på narvesen i stavanger og leste den ut på 27 timer.

Jeg holder nå på med TDVC, ei bok som er vanskelig å stoppe å lese når jeg skulle ha holdt på med andre ting. Jeg klarer ikke å legge fra meg bøkene til denne forfatteren, jeg har ikke lest ei lita bok før. Og nå plutselig, så har jeg blitt hekta på å lese Dan Brown og Steven King.

Har følgende bøker av DB:
Deception Point
TVDC
Digital Fortress (Kryptografi er det denne omgår)
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
det ryktes at tom hanks vistnok skal spille Langdon i en filmatisering(med press på ryktes), men planene foreligger hvertfall.

har forøvrig just lest ut hellig blod, hellig gral. og til tross for enkelte kjedelige partier var det svært interessant å feks. få se den alternative (og kansje langt mer korrekte) versjonen av de historiske fakta man har om Jesus. Den er også langt mer kilde kritisk en DVC.
Du er min venn
niigu's Avatar
Trådstarter
Jeg har lest videre i TDVC, og må enda si at denne boken fenger! Overraskelsene popper opp som kviser, og situasjonsskildringene er topp! Har videre bestemt meg for å lese:
- Angels and Demons
- Hellig Blod, Hellig Gral
- Deception Point
- Digital Fortress
Det jeg lurer på er hvor Dan Brown hadde vært uten TDVC. De fleste/resten av bøkene hans som nå har blitt "hotte" og nå stilles ut prominent av bokhandlerne er fler år gamle. Og de hadde fortsatt vært bortgjemt i bokhyllene den dag i dag hvis det ikke hadde vært for TDVC.

Uansett, jeg synes TDVC var en kjekk bok og inspirerte meg til å begynne å lese The Rule of Four.
Det er helt klart at Dan Brown ikke hadde nådd sin nåværende popularitet uten TDVC. Som du sier er det flere år gamle bøker det reklameres for i TDVC, og det står på omslaget til de eldre bøkene: "The author of the New York Times bestselling TDVC\ World wide phenomenon TDVC etc etc". Det gir helt klart et KJEMPEløft for markedsføringen.

og det blir, som nevnt ovenfor, film av TDVC. Manusforfattere og regissør er valgt, og Tom Hanks skal spille Robert Langdon.
Sist endret av Surrehu; 5. januar 2005 kl. 23:04.
Du er min venn
niigu's Avatar
Trådstarter
og det blir, som nevnt ovenfor, film av TDVC. Manusforfattere og regissør er valgt, og Tom Hanks skal spille Robert Langdon.
Vis hele sitatet...
Personlig mener jeg at Tom Hanks er perfekt i rollen som Langdon! Gleder meg svært til filmen.

Hvor skulle J.R.R. Tolkien vært uten Ringenes Herre?
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Opprinnelig postet av niigu
Personlig mener jeg at Tom Hanks er perfekt i rollen som Langdon! Gleder meg svært til filmen.

Hvor skulle J.R.R. Tolkien vært uten Ringenes Herre?
Vis hele sitatet...
Vilbare tilføye at alle de andre skuespillerne skal være fra det landet de opprinnelig skal komme fra, så det blir vel en del franske og engelske skuespillere med.

Har lest Da Vinci koden selv, og jeg syntes at det er en av de beste bøkene jeg noen gang har lest. Gøy å mobbe gladkristne i klassen.

Skal lese A&D og Hellig blod, hellig gral nå. Sitter med dem her. Gleder meg. Har det kommet en norsk oversettelse av A&D?
Eg har ei utgave av TDVC i hardcover, med masse bilder og ilustrasjoner som viser og forklarer både arkitektur, kunstverk, og andre viktige ting. Dette er utruleg stilig, og eg vil anbefale folk som er intereserte i å lese boka til å velge denne utgivelsen.

Forresten var det ekstra morro å lese denne boka fordi eg var i Paris rett før eg las den, og kjente meg igjenn i beskrivelsene mange stader, bl.a. i og utenfor Louvre; Utrulig stilig å få slike nye perspektiv på det ein har sett etter å ha lest den boka!
Nå skal man ikke sluke alle beskrivelsene eller historiene til brown for god fisk. Mange av beskrivelsene/historiene er regelrett fiction, men det er jo en bok så...
Selv har jeg lest 50 kaptiler av den engelske versjonen å begynner etterhvert å nærme meg halvveis. Ingen tvil om at boken er utrolig bra, særlig godt likte jeg det han skrev om tallet phi, 1,618 og det gyldne snitt, gjorde litt søk på nettet i etterkant, og det viser seg at det han skriver stemmer temmelig bra..
Jeg har derimot også hørt at mye av det han skriver som visstnok skal være fakta, faktisk ikke er det. Noen som vet hvilke "fakta" som kommer fram i boka, som ikke stemmer overens med virkeligheten?
Søkte litt for å finne kritikk av TDVC. Her er noen linker eg kom over (Eg har litt dårlig tid, og har ikkje lest alt sjølv enda, men det ser ut til å være skrevet av Katolikker i stor grad.)

http://www.osv.com/davinci/ (Kritisk bok til TDVC)

http://www.spectator.org/dsp_article.asp?art_id=6491 (En artikkel)

http://www.osv.com/davinci/DaVinciGuide.pdf (Studieguide (!!?) til boka "De-coding til Da Vinci Code".)

http://search.barnesandnoble.com/boo...=9781414302799 (Ei anna kritisk bok om DC - NB: les brukernes kommentarer nederst)