Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3881
Alle har vi våre favoritter – noen foretrekker blå, andre liker rosa. Noen reiser med trikk, mens andre foretrekker en bil for å komme seg rundt. Kjøttkaker smaker rett og slett bedre for noen enn fiskeboller. Livet er fullt av personlige preferanser, og det er ofte det eneste som gjør oss til sanne individer. Og som individer vil vi gjerne stadfeste vår posisjon som individer.

En ting har jeg lært etter nesten 17 år i samspill med medmennesker: På tross all den teoretiske kunnskapen og de kompliserte innstruksjonene årevis med oppdragelse har fylt oss med, så styres vi av krefter langt mektigere enn oss selv. Jeg snakker ikke om Jesus, men jeg kommer til ham senere. Jeg snakker om menneskets natur. Identitet skapes av to ting, arv og miljø. Når vi deler mesteparten av arvestoffet med hverandre, så er det klart at vi I bunn og grunn handler likt i en del gitte situasjoner: Stereotyper har ikke oppstått fordi forfattere og filmmakere ønsker å sette mennesker I bås, de eksisterer fordi trekkene oppstår hos utrolig mange mennesker nettopp fordi de har utspring i genene vi alle deler. Den som fortalte deg at du var en unik diamant skapt av en magisk portal fra en annen dimensjon løy.

Jeg har ingen interesse av å skrive om hva det betyr at vi er svært like generelt sett, selv om det kanskje er sant. Det jeg bryr meg om, er hvordan dette har formet samfunnet, og hvordan det gir gjenklang den dag idag. Og dermed kommer jeg nettopp inn på neste punkt, tilhørighetssansen. Logikken har blitt menneskets nye religion i møte med kalde og harde fakta, alt kan veies og måles: Vi ser ting som absolutte fakta hvor 1 + 1 = 2 (eller, for de av dere som rett og slett bare digger binært, 10) og hvor vi skryter på oss evnen til å se alt fra begge sider. Det har tvunget de gamle maktnisjene som før var staten og kirken over til å føre en slags geriljakrig. Det er ikke lenger bevisstheten som skal styres, det er underbevisstheten.

Mange kan kanskje være uenige med meg, men jeg vil si at det er markedskreftene og mediene som nå har tatt over som diktatorene for hva folk skal tenke og mene. Uten å rope “folkestyre, folkestyre”, så tenkte jeg å ta for meg førstnevnte. Nei, jeg er ikke en kommunist. Jeg er simpelthen veldig skeptisk til folk som følger krefter som egentlig ikke vil dem noe godt. Og hva er det nå som ligger i denne lojaliteten til ting som styrer en? Skal det ikke være forbrukerene som styrer markedet, og ikke omvendt? Jeg tør påstå at enhver person har kjennskap til noen som har en ekstrem lojalitet. En onkel som elsker Vål’enga, en bror som hater Pepsi og elsker Cola eller en jente som tilber alt Høyre/SV har som fanesaker, og forakter alt det SV/Høyre har som fanesaker (stryk det som ikke passer, bruk en sprittusj på skjermen). Selv om opposisjonen kanskje hadde et standpunkt på enkeltsaker man var mer enig med i utgangspunktet.

Ofte går disse preferansene stikk i strid med all fornuft, man blir ofte kapabel til å endre meningene sine totalt bare for å passe perfekt med profilen til den perfekte støttespiller, eller medlem som det ofte kalles, enten man følger en trosretning, heier på et sportslag, drikker en bestemt type brus, går i en spesiell type klær, eller rett og slett bare foretrekker en nettleser. Hvorfor lar vi dette urgamle instinktet for lojalitet gjøre oss til etterfølgere? Svaret ligger i identitetsoppbyggelse. Hvis vi tar til oss en ferdig pakke med stil, idealer og akseptert væremåte, så blir vi automatisk med i et fellesskap av folk som har nøyaktig den samme usikkerheten. Tør man ikke stå alene, så kan man like gjerne stå samlet bak et mål noen andre har skapt.

“United we stand, divided we fall” får en bitter ironisk ettersmak hvis vi ser på alt det gode og onde som har blitt utført av mennesker som egentlig ikke skilles av noe annet enn idealene de har adoptert. Å samles sammen er kanskje den eneste måten å oppnå forandring, men man skal passe seg for å ende opp som et verktøy for andres mål. I en tid hvor selv ikke sjelen kan unngå kontroll, så er det stadig viktigere å prøve å se objektivt på hva man egentlig har blitt før man misjonerer andres idealer.
Hvor er jesus i alt dette?
Han - organisert religion - var basicly "det gode og onde som har blitt utført" (igjen, stryk det som ikke passer).
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Han sammenligner (mac/windows/linux/IE/opera/ff/whatnot)zealots med religiøse og visa versa.
En helt kurant sammenligning.

Hovedpoenget er vel noenlunde som følger;
Ta dere en bolle. La folk få bruke det dem bruker - du er akkurat like dum som det du syntes dem er, om enn gjerne på andre områder.

Korriger meg gjerne om jeg misforstod 360 grader, ivi
Det der trengtes å trykkes offentlig.
Har tenkt mye på det samme i det siste.

Thumbs up IvIoyner

Edit: Å det sier jeg ikke for å passe inn
Flott skrevet Ivi - og med nso sin oppsummering tror jeg at jeg fikk med meg essensen i teksten.

Bra!
Skjermen min er nå ikke full AV tusj, må si du skriver meget bra
Sist endret av Frazzy; 26. desember 2004 kl. 23:07.
Opprinnelig postet av nso

Korriger meg gjerne om jeg misforstod 360 grader, ivi
Vis hele sitatet...
360 grader feil er jo helt riktig

Teksten går ikke akkurat bare på det, men det er vel det mest sentrale for dere som leser her på nFF. Det gjelder i alle aspekter, det er min personlige mening om hvordan alle bestemmer seg for å følge noen på en eller annen måte, selv når de samler seg for å ikke gjøre akkurat det. Folk får tolke det sånn som de vil, det skrevne ord er mektig såntsett
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Du har mange gode poeng der. Men en ting... Hvis alle aksepterer hverandres meninger forsvinner jo hele grunnlaget for diskusjon. Dessuten mener jeg at det i mange tilfeller er nødvendig å påvirke andres meninger for å få oppfylt sine egne meninger. Man kan ikke ha et samfunn hvor hver enkelt individ følger sine egne normer.
Opprinnelig postet av Kakcoo
Du har mange gode poeng der. Men en ting... Hvis alle aksepterer hverandres meninger forsvinner jo hele grunnlaget for diskusjon. Dessuten mener jeg at det i mange tilfeller er nødvendig å påvirke andres meninger for å få oppfylt sine egne meninger. Man kan ikke ha et samfunn hvor hver enkelt individ følger sine egne normer.
Vis hele sitatet...
Det er hundre fot mellom fanatisme og en mening om en sak. Hvorfor skal man oppfylle egne meninger? Du tenker ikke på egne mål? Å utnytte og å bli utnyttet er basiskonsepter for mennesker flest, men det betyr ikke at man skal skjære ut sine egne øyne for å slippe å se realiteten.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Det finne bla.a politiske konsepter hvor alle er nødt til å dele samme mening om den riktige måten å leve på. Hvor man er nødt til å ta vekk div. menneskelige væremåter (egoisme) for å kunne fungere i et fellesskap. Hvor man er nødt til å ofre litt av seg selv for at andre skal få deler av godene. For at dette overhodet skal fungere:
A. Alle må ha samme tankegang og meninger fra starten av
B. Man må forme folks væremåte.
Din lysestake. Go and get'em, stud!
Sist endret av mongeland; 26. desember 2004 kl. 23:47.
Opprinnelig postet av Kakcoo
Det finne bla.a politiske konsepter hvor alle er nødt til å dele samme mening om den riktige måten å leve på. Hvor man er nødt til å ta vekk div. menneskelige væremåter (egoisme) for å kunne fungere i et fellesskap. Hvor man er nødt til å ofre litt av seg selv for at andre skal få deler av godene. For at dette overhodet skal fungere:
A. Alle må ha samme tankegang og meninger fra starten av
B. Man må forme folks væremåte.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si egoismen når nye høyder når man bestemmer seg for å forme noen for å oppnå et felles mål. Poenget mitt er ikke at alle skal stå alene i verden, det får bli et konsekvent valg man tar. Poenget mitt er at folk ser ut til å følge ting med den samme religionskraften som utførte hekseprosesser og holocaust - de lar seg lede til å forsvare idealer og tro andre har skapt for dem selv om de ikke nødvendigvis er enige. Det er lett å blindes av tilhørigheten til noe. Jeg ber bare om en ting, og det er at folk ikke misjonerer for sin egen private religion. Jeg kan ikke annet enn å anmode om det, men når folk tipper over fra en som liker noe til en fanatiker for noe, så ekskluderer de seg selv fra alt som heter retten på demokrati. Mennesker tar feil. Vi tar feil hele tiden. Historien viser det, og derfor synes jeg folk skal være helvetes forsiktige med å dytte på folk ting. Ateister som skriker i flokk at kristendommen er ond er ikke forskjellige fra militante kristne som skriker at ateister er satans verk. Det er alltid ledere som tjener på at mennesker splittes, ingen andre.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Så egoismen når nye høder ved å skape et felles mål? Jeg vil si at vi ligger sånn omtrent på topp nå. En brøkdel av verdene tviholder på goder nok for hele kloden. Dette synes du er greit fordi du har blitt 'lært' at det er greit ved at du lever godt som egoist.

Jeg snakker ikke om DEG. Jeg snakker om vestlige land generelt.
Sist endret av Kakcoo; 27. desember 2004 kl. 00:09.
Du er min venn
niigu's Avatar
Helt enig i dette som er skrevet, særlig det sistnevnte, Moyner (and I´m a fuckin christian).
Sist endret av niigu; 27. desember 2004 kl. 00:34.
Opprinnelig postet av Kakcoo
Så egoismen når nye høder ved å skape et felles mål? Jeg vil si at vil ligger sånn omtrent på topp nå. En brøkdel av verdene tviholder på goder nok for hele kloden. Dette synes du er greit fordi du har blitt 'lært' at det er greit ved at du lever godt som egoist.
Vis hele sitatet...
Skape et felles mål, nei. Å knytte folk til målet selv om de aldri i verden hadde fulgt målet uten en irrasjonell tilhørighet, ja. Det er egoistisk å skape seg en herskare av mennesker som følger det man bestemmer. Uansett hvor edelt motivet er, så skaper man bare en gjeng værhaner som snur med en gang det kommer en sterkere leder på banen. Jeg er bare lei misjoneringen fra alle som har funnet seg moderne religioner i varemerker, politiske partier og i noe så absurd som programvare. Når man følger noe blindt mister man alle muligheter for andre impulser.

niigu: Oh noes!
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Urettferdighet og egoisme har vært et faktum opp igjennom alle år. Du ser det kanskje ikke, men jeg og deg er en minoritet av sterke ledere som lar over halve verden leve i fattigdom. Hva gjør det om vi gjennomfører noen 'Robin Hood-idealer'?
Veldig godt skrevet. En god tankevekker egentlig, fikk meg til å se det på en litt annen måte.
Opprinnelig postet av Kakcoo
Urettferdighet og egoisme har vært et faktum opp igjennom alle år. Du ser det kanskje ikke, men jeg og deg er en minoritet av sterke ledere som lar over halve verden leve i fattigdom. Hva gjør det om vi gjennomfører noen 'Robin Hood-idealer'?
Vis hele sitatet...
Du tror ikke jeg ser at vesten sitter med mer ressurser enn *? Jeg har ikke skrevet jack shit om ta fra de rike og gi til de fattige eller noe annet om hvorvidt marxistisk tankegang er postivt eller ikke, så jeg aner ikke egentlig hva du snakker om her. Den diskusjonen kan tas et annet sted, men det der har ingen relevans til den opprinnelige teksten.

Alle: takk for feedback. Alltid kos.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Da tar vi det en annen gang da
Men sånn helt generelt om tekste:
Bra skrevet og er enig i mye av det som står der. Fint at du ikke tar noen partier i det du skriver og at du ser veldig generelt på det.
Den teksten du skrev IvI er kanskje mange uenig i fordi det er faktisk ganske provoserende å høre hvor dum og lettstyrt vi mennesker er. Jeg mener at de fleste vet at man blir lett styrt av media og annet. Og det du har skrevet der, handler akkurat om dette, som du har skrevet i en avansert form.

Og hvis jeg burde stryke ut med spritusj det bullshit som ikke passer inn, så hadde skjermen min vært svart...
Nettopp dette med viktigheten av å være seg selv er nok i stor grad et zeitgeist av vår tid. Det å "stadfeste vår posisjon som individer" er selve mantraet i den moderen vestlige verden, og ironisk nok, vi følger etter som sauer i flokk i vår bestrebelse for å ikke la oss lede av andre, og hengir oss til vår personlige merkevarebygging.

Har postmodernismen virkelig klart å viske ut behovet for felleskapsfølelse? Svaret blir nei, intet behov er sterkere hos mennesket enn det å høre sammen med et større felleskap, vi er og blir flokkdyr uansett hvor hardt vi, eller andre, prøver å overbevise oss om det motsatte. Det er bare felleskapsmønstrene som har blitt forandret. Mens verden på makronivå blir homogenisert, ser vi en heterogenisering på mikronivå. Subkulturene er blitt de nye forankringspunktene for menneskenes grunnleggende usikkerhet, mens for eksempel nasjonal tilhørighet oppleves stadig mindre viktig.

For å være helt ærlig er jeg ikke så bekymret over hvilken grad jeg handler som et selvstendig individ, eller om det jeg gjør og hvordan jeg tenker er et resultat av impulsene jeg daglig blir bombardert med. Så lenge ikke andre legger bånd på hva jeg skal tenke og tro på, satser jeg på at min egen fornuft, og andres vettuge tenker, kan være rettesnor nok for hva jeg vil ha ut av livet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hehe. Jeg er enig med det du skriver, IvIoyner, men jeg finner tråden hysterisk morsomt alikevell. Det som er morsomt her er å legge merke til alt det du sier som faktisk er riktig. Ta f.eks Phun Qs mer eller mindre samfunns- og tankekritiske tekster.

Etter at Phun Q begynte å legge ut tekster av denne typen, en type tekster som tidligere ikke har slått helt igjennom her på nFF, så har det oppstått en ny trend. En trend der man kritiserer samfunnet, vår mer eller mindre skrøpelige personlighet, manglende selvtanke (denne tråden), individets rett til å selv styre seg selv og sin datamaskin o.s.v. gjennom en helt ny skrivestil. Disse tekstene er på en måte rimelig revolusjonerende for nFF, da dette er en skrivestil vi så og si aldri har sett før her på forumet. Tekstene er lengre, mer tenkende enn konkrete, kåseri om du vil, og de er mer hele tekster / rapporter / stiler enn de er vanlige foruminnlegg. Ny trend, følg meg så følger jeg deg som du sier.

Jeg må bare le. Jeg er helt enig med det meste dere skriver, men jeg finner det ubeskrivelig humoristisk at en av disse tådene faktisk setter fingeren akkurat på trender, grupper og tilhørighet, og dermed også denne nye trenden der man skriver lengre filosofiske tekster for å starte debatt eller få utløp for frustrasjon, men i mitt hode også for å føle tilhørighet til nFFs elite.

Morro.
Opprinnelig postet av Tias


Jeg må bare le. Jeg er helt enig med det meste dere skriver, men jeg finner det ubeskrivelig humoristisk at en av disse tådene faktisk setter fingeren akkurat på trender, grupper og tilhørighet, og dermed også denne nye trenden der man skriver lengre filosofiske tekster for å starte debatt eller få utløp for frustrasjon, men i mitt hode også for å føle tilhørighet til nFFs elite.

Morro.
Vis hele sitatet...
Teksten min handler mer om å følge ting blindt fordi man ikke tør å stå alene ved å ta et valg. Dog, jeg ser ironien i det, selv om jeg egentlig bare var provosert over misjoneringen mange driver med
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jada, for all del, jeg sier ikke at essensen av innlegget ditt er det jeg beskriver. Men jeg finner alikevell sammenhengen hysterisk morsom
Mye sant i det su skriver, IvIoyner.
Sliter selv med å avgjøre om jeg er selvstendig eller "yet another sheep".
Frykter det verste, jeg har innsett at jeg har en tendens til å følge folk jeg ser opp til, typisk sjekke ut absolutt all musikk jeg får anbefalt osv.
På den annen side er det kanskje ikke så ille, kanskje jeg bare er åpen for det meste? *krysse fingrene* Det ender jo alltid med at jeg kutter ut å høre på det jeg ikke liker. Dessuten har jeg både verdier og moral/etikk jeg følger, som sikkert kan finnes igjen i x antall religiøse/ideologiske grupper, men som jeg faktisk har kommet frem til selv.
Har ofte tvilt på om jeg (og kanskje mennesker generellt) er i stand til å takle ensomheten som gjerne følger noe originale(?) synspunkt.
Svaret ser nok dessverre ut til å være nei.

bread, bortkommen sau
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Opprinnelig postet av Tias
Hehe. Jeg er enig med det du skriver, IvIoyner, men jeg finner tråden hysterisk morsomt alikevell. Det som er morsomt her er å legge merke til alt det du sier som faktisk er riktig. Ta f.eks Phun Qs mer eller mindre samfunns- og tankekritiske tekster.

Etter at Phun Q begynte å legge ut tekster av denne typen, en type tekster som tidligere ikke har slått helt igjennom her på nFF, så har det oppstått en ny trend. En trend der man kritiserer samfunnet, vår mer eller mindre skrøpelige personlighet, manglende selvtanke (denne tråden), individets rett til å selv styre seg selv og sin datamaskin o.s.v. gjennom en helt ny skrivestil. Disse tekstene er på en måte rimelig revolusjonerende for nFF, da dette er en skrivestil vi så og si aldri har sett før her på forumet. Tekstene er lengre, mer tenkende enn konkrete, kåseri om du vil, og de er mer hele tekster / rapporter / stiler enn de er vanlige foruminnlegg. Ny trend, følg meg så følger jeg deg som du sier.

Jeg må bare le. Jeg er helt enig med det meste dere skriver, men jeg finner det ubeskrivelig humoristisk at en av disse tådene faktisk setter fingeren akkurat på trender, grupper og tilhørighet, og dermed også denne nye trenden der man skriver lengre filosofiske tekster for å starte debatt eller få utløp for frustrasjon, men i mitt hode også for å føle tilhørighet til nFFs elite.

Morro.
Vis hele sitatet...
hehe word
very impotent freak
Delusional's Avatar
Vi er ikke så like som dere skal ha det til, kanskje de fleste i norden er like, kanskje de fleste vestlige menneske er like. Men det er det som er problemet i dagens samfunn, vi tror vi er så like når vi faktisk ikke er like overhodet. Vi de "kristne", lever etter vår tidsregning i år 2004. Tar vi fly i 5-8 timer kommer man til man til steder hvor det er helt andre regler og menneskesyn. Når vi tror vi er så like så er det vel desto lettere å dømme noen. Muslimer er da menneske også, så hvorfor oppfører de seg så inhumant? Og mest sansynlig er tankene vica/verca. Mediarevolusjonen kan nok ta sin del av æren for at ting er som de er. Vi generaliserer, noe vi sikkert gjorde før. Men det er et skritt tilbake. På 1800-tallet var de inne på en riktig tankegang, når de kalte afrikanerene dumme aper. Selvfølgelig mener jeg ikke at afrikanere er dumme på noen som helst måte. Poenget er bare at før visste vi at folk var forsjellige. En gruppe folk som ble kalt for sofistene og levde i antikken. Var lærde folk som hadde de retoriske kunster på plass. De fikk store ting til å virke små, og små store. Og hos noen av dem, var moralen relativ. Jeg vet at jeg kanskje har hoppet litt ut av hva som kanskje var selve kjernen i dette, men følte at de likevel passer inn.

Helt til slutt vil jeg bare si et par ting som kan være greit å ha i hodet når du fortsetter på livets sti. Alltid være kritisk, til alt og alle, still spørsmål. Stå frem som individ og ikke i en gruppe. Og uansett hva som skjer hold på dine prinsipper.

Jeg får støtt og stadig kommentarer på at jeg er "eksentrisk" (andre ord er kanskje brukt), men det som er normalt for deg er kanskje ikke normalt for meg. Eller for folk i afrika. Men selvfølgelig kan man ikke freake helt ut og bryte alle samfunnsnormene, da vil ingen være med deg. Ingen gidder å spille Ludo med deg, når du egentlig spiller Kinasjakk.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Delusional, godt poeng!
offtopic:
Jeg vil bare sitere et godt visdomsord: "Forvent mye av deg selv, og lite av andre. På den måten unngår du mange skuffelser"

Hvis alle hadde tenkt på dette en gang i mellom, hadde kanskje dagens dusinmennesker lært seg i større grad å stå på egene ben?
Fra faget Påvirkning og overtalelsesteori kalles mekanismen du forklarer for "automatisk respondans". Dvs en snarvei man gjør seg for å slippe å evaluere, analysere og konkludere all informasjon man tar inn. Dette er nødvendig i et samfunn som stadig får større og større informasjonsflyt.

Et annet anvendt utrykk for dette er "klikk, snurr", man selekterer en viss mengde informasjon (en videotape), for så at handlinger og holdninger skal passe best til informasjonen (man spiller båndet). Her kan du trekke inn det med stereotyper, man behandler disse etter en begrenset mengde informasjon.

Et mye brukt eksempel er at en kalkunmor dreper ungene sine som ikke sier tjiip, tjiip (pga den er syk, eller fordi den oppfattes som en trussel). Derimot vil kalkunmoren akseptere en oter som sier tjiip, tjiip. Hun tar "fienden" under vingen, fordi hun velger kun å behandle tjiip, tjiip informasjonen.

Det motsatte for snarveien heter moderne "respondans". Der man velger å behandle all informasjon.