Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1636
Økningen til 25% moms på varer står ikke akuratt forbrukeren til gode. En mobiltelefon til 3000 kroner blir 30 kroner dyrere en med 24%. Men selv sett i mikroøkonomi der på dagligvarer vil dette raskt koste i kroner og ører mye mer.

Fabrikken betaler moms, så betaler de som tar opp lageret og selger dette videre til butikker moms, og til slutt betaler butikken som selger alt moms også! For å ikke minne om alt søppelet som blir kjøpt i utlandet hvor de betaler mange avgifter i eget land før varene kommer hit.

På biler er det helt på trynet blitt for lenge siden. En bil til verdi av 280.000 fra Nederland koster over 620 000 i Norge. Tatt i betraktning så er det ikke Nederland som lager bilene, men henter disse fra eksempelvis Japan som tar sin del av "gevinsten". Da sitter du med en kjerre til en realverdi av 150 000 kroner du har betalt over 600 000 for! Så hold på skjegget. Den samme kjerra koster snaut 350 000 i Sverige. Du derimot betaler mer i Toll en bilen er verdt i nypris.

Flytter vel ut nå mange bedrifter? Kommer vel økninger i det ene og det andre i 2005 som skatter og tillegg på arbeidsgiveravgift.

Selv om moms ikke er det værste, får dette igjen. Så sparer de fleste bedrifter 20% skatt bare ved å flytte foten fra Norge til England. I Spania betaler de 5% og nede i Kypros er det vel mindre.
Staten blir til slutt å kvele den norske industrien.
Jeg forstår ikke hvordan de kan fortsette å øke momsen, men lar frikortgrensen stå nesten stille på rundt 22000...
Men så er det noe som heter demokrati, og denne styreformen benytter vi oss av i Norge. Dette vil tilsi at det som skjer med skatter og avgifter er indirekte det norske folks skyld.

Om dere ikke liker dette, stem på Høyre eller et mer høyrevridd parti som FrP.

Men som man ser av Morjas sin signatur, så er det majoriteten av de som stemmer på venstrevridde parti sin skyld.
Sist endret av P4un; 16. desember 2004 kl. 18:44.
Uff, ja. Selv om jeg har et ganske sosialistisk syn på en del ting, så er jeg enig i at slik avgiftspolitikken er, så kveles det norske folk i avgifter. Det er fullstendig bortkastet å leve i det landet som har mest penger i verden hvis det er så forbannet dyrt å bo her at ingen har råd til noe uansett.
Hørte en gang en eller annen statsviter/statsøkonom som hadde satt opp et regnestykke på hvor mye *reell* skatt en gjennomsnittlig norsk person betalte, og tallet var nesten oppe i 60%. Dette er jo helt avskyelig, og fører antakeligvis til uante mengder inflasjon.
Derimot lurer jeg litt på hva vi skal gjøre for å endre trenden og skape et Norge hvor den gjennomsnittlige normann ikke drukner i avgifter. Det er jo ikke akkurat bare å kutte ned i skattene uten å skulle slutte å ivareta mange av de tilbudene staten opprettholder. For ikke å snakke om hvordan vi skal klare å holde tritt med underskuddene i gamle-/sykehjemmene, sykehusene, skolene osv.
Jeg tror at vi har en legitim grunn for å være forbannet på toll- og avgiftssituasjonen i Norge, men vi er nødt til å finne løsninger i stedet for bare å mase for oss selv om hva som er symptomene og problemene i samfunnsøkonomien. Skal vi få endret all dritten som eksisterer i samfunnet vårt så er vi nødt til å gjøre noe og bli mer aktiv i vår egen hverdag, og økonomiske situasjon.

Bare for å statuere et eksempel så kan man det jo sies at stemmeprosenten i landet vårt bare ligger på ca 75,5%. Dette vil si at 24,5 % av landet driter en lang marsj i hvem som styrer og hva som blir bestemt. Dessuten var det bare 56 % av førstegangsvelgerne som stemte denne gangen, noe som gjør at vi "står til ansvar for" mesteparten av den lave valgdeltakelsen.

Jeg håper at alle dere som klager på hvordan ting gjøres i landet har planer om å stemme i det neste valget, for i min mening skal man ikke en gang ha rett til å klage hvis man ikke deltar.
Opprinnelig postet av jepser
Jeg forstår ikke hvordan de kan fortsette å øke momsen, men lar frikortgrensen stå nesten stille på rundt 22000...
Vis hele sitatet...
Nope, frikortgrensen blir på 30.000,- til neste år
Opprinnelig postet av StylePower
Nope, frikortgrensen blir på 30.000,- til neste år
Vis hele sitatet...
Visste faktisk ikke det, men den har jo vært ganske uforandret de siste årene da...
Syns også den burde vært en del høyere enn 30.000, men det er i hvert fall en forbedring
jepser, frikortgrensen har beveget seg betraktelig fra kr 22 000. I kommende statsbudsjett økes grensen til kr. 30 000.

Jeg er helt enig i at nok får være nok. Sosialdemokratenes idé om å skatte ihjel norsk næringsliv for å dekke en ineffektiv velferdsnasjon er forkastelig, og skaper flere problemer enn den løser. Bestemmelsene om en nærmest vernetoll er også hull i hodet. For å beskytte et nedslått næringsliv som er nødt med å operere med uforståelige priser, ser man til at utenlandske bedrifter ikke får noen bedre tilgang til det norske marked. Dette skader mest av alt den norske forbruker.

"Vi i Norge tjener godt, og må derfor ha høyere priser."
Ja, vi i Norge tjener godt i forhold til andre land i f.eks Europa, men forholdet mellom inntekt og priser/skatter/avgifter er betraktelig høyere enn i sammenlignbare land i Europa.
Skammelig.

edit: Må bare svare FiTz litt.

Du støtter altså de sosialistiske syn, men tar avstand i selve essensen i et sosialistisk system? Når det så gjelder hva som kan gjøres på utgiftssiden er løsningen nærmere enn man tror. Først og fremst er fylkeskommunen et papirdyttende byråkratisk apparat som koster omlag kr. 10 000 per innbygger i landet. For halve summen kunne kommunene gjort samme mengde arbeid ved å ansette fler folk. Hva så om kommunene hadde fått hele denne summen? Da ville de hatt 5000 mer per innbygger å rutte med, noe som igjen kunne lettet litt på slipset til en trangkjørt økonomi.

Det er ellers mye annet surr ute og går i det norske system. Ta sykehusene f.eks. En lege bruker per i dag like mye tid på å fylle ut papirer og skjemaer som han bruker med pasienten. Dette fører til at det blir mindre tid til å ta seg av de syke, og dermed lengre sykehuskøer osv. I de gode gamle dager hadde sykehusene "skrivestuer", hvor det var egne ansatte som tok seg av slike ting. Det sier seg selv at en person med "sekretærlønn" er gunstigere til slik type arbeid enn en person med "legelønn".
Det finnes utallige eksempler på hvordan nasjonen nærmest pisser penger i gresset

Heia Norge!
Sist endret av Marken; 16. desember 2004 kl. 19:02.
"Essensen" i det sosialistiske system vil jeg ikke påstå at jeg kjenner til en tilstrekkelig grad for å uttale meg i om jeg er i mot den eller ikke, men jeg har likevel muligheten til å mene at har gått noe for langt, og at vi er kommet til en vel ekstrem skattesirkel som ikke er lett å slutte. Dessuten vil jeg påpeke at jeg sa:

...jeg har et ganske sosialistisk syn på en del ting.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg nettopp i min forrige post oppfordret folk til å stemme ved Stortingsvalget, så vil jeg gjerne at dere alle sammen boikotter fylkeskommunevalget. Fylkeskommunen er en av de mest bortkastede instansene dette landet har, og det er totalt banalt at et så lite effektiv organ får fortsette.
At det er mye surr i mange av sektorene som Norge har problemer med er ikke akkurat en nyhet, og ja, det virker ofte som at staten "pisser penger i gresset" når de gjør sine vedtak.
Ta bare f.eks. Nordland fylkeskommunes budsjettforslag for neste år. Der har de foreslått å spare penger på allmennfag ved å gjøre det slik at almennelever må ha 5 timer klassefag mer i uken. Dette skal de spare 0.5 millioner på, en sum som er nesten ubetraktelig i forhold til mange andre budsjettposter.
Det som er problemet med dette er at da vil færre velge almenn, som er den billigste linjen per elev for fylket å opprettholde (ca 33 000 kr per elev). Dette gjør at flere velger yrkesfag, som alltid er mye dyrere (mellom 35 000 og 77 000 kr per elev). Dette fører følgelig til at fylkeskommunen taper penger i det lengre løp, og at elevene får en mye vanskeligere hverdag.

Hvor stopper idiotien?
Sist endret av FiTz; 16. desember 2004 kl. 19:25.
Opprinnelig postet av FiTz
Hvor stopper idiotien?
Vis hele sitatet...
Den dag det norske folk slutter å stemme sosialistisk
Tydeligvis en del her inne som har vært i koma de siste årene, men benytter annledningen til å opplyse om at det er ett borgelig flertall på stortinget i dag.

Og de som er misfornøyde med skattetrykket burde klage til FRP og den Høyre dominerte regjeringen som står bak budsjettet. Dog kan det også opplyses om att de har gitt ett par titalls milliarder i skattelette, men dette er rettet mot de med millioninntekter....

Regningen for denne skatteletten betaler du, bl.a. gjennom momsøkningen!
når de lover skatteletter å sånt så er det jo bare no drit!
de skal jo faktisk da ta pengene fra no anna.
bedre at vi betaler mer skatt , og mindre moms så bedriftene og vi normale får leve vel, og ikke miliarderene.
Opprinnelig postet av lykkeliten
Tydeligvis en del her inne som har vært i koma de siste årene, men benytter annledningen til å opplyse om at det er ett borgelig flertall på stortinget i dag.
Vis hele sitatet...
Nå skal vi ikke om hvem som sover. Er det altså kun denne stortingsperioden de største avgiftsøkningene har skjedd?
Nei. Disse finner man i de år Arbeiderpartiet hadde makten. Touché.

edit: Jeg ser dere er flinke til å kritisere skatteletten som går på PROSENTER, noe som gjør det naturlig at personer med STØRRE inntekt også får et større SKATTELETTE. Er det slik at man ikke skal kunne tjene mer penger enn andre? Skal dere bidra til å støtte teorien om at venstresiden er bygd på misunnelse?
Voyage's Avatar
Trådstarter
Staten må finansiere 30-50% av det offentlige med oljepenger. Fatter ikke helt hvor disse pengene blir av? Kunne nesten tro vi ikke hadde oljepenger. Alt blir finansiert med hundrevis av avgifter likevel.

I Saudi Arabia som har mye olje, gir staten GRATIS strøm, telefon (samt internett), skole, sykehus og mye annet til folkene som bor der. De betaler ikke skatt heller. Bor i hus til 1 million dollar og kjører alltid nyeste Mercedes-Benz.

Her kjører vi Europas bilvrak med unntak fra russland. Minner om å bo i Irak, der staten tar alt selv til gylne palasser, gull og diamanter. Skal vedde på at de har servantbatteri av rent gull på stortinget i alle toalettene.

Kanskje på tide at folket og bønder tar høygaffelen og stikker dem ut
Synes egentlig ikke det generelle prisnivået er så høyt i Norge sammenlignet med lønningene, men det hadde jo selvfølgelig vært bedre med lavere priser OG dertilhørende lavere lønninger. På den måten hadde vi kunnet konkurrere med andre land i Europa på industri o.l.

Bilavgiftene gidder jeg ikke begynne på engang. Tror de fleste her vet hvor jeg står i den sammenhengen ;-) *titte ut i garasjen og se på Mercedesen min*
Spørsmålet det er naturlig å spørre seg er jo om det er de med høyest inntekter som trenger skattelette. Når staten tydeligvis har råd til å gi dem skattelette kunne man heller latt dem betale skatt som før, og bruke pengene på ting som kommer de vanskeligstilte, eller iallefall alle til gode.

Minner om å bo i Irak, der staten tar alt selv til gylne palasser, gull og diamanter. Skal vedde på at de har servantbatteri av rent gull på stortinget i alle toalettene.
Vis hele sitatet...
Skjønner at det var en spissformulering, men jeg synes vi kan holde oss for gode til å sammenligne situasjonen vår med de som bor i Irak o.l. Det er bare respektløst.
Sist endret av Dionysos; 16. desember 2004 kl. 20:06.
Voyage's Avatar
Trådstarter
Industrien kan ikke konkurrere med bedrifter i utlandet lenger. Ikke rart om alle rederiene flagger ut.
Opprinnelig postet av Dionysos
Spørsmålet det er naturlig å spørre seg er jo om det er de med høyest inntekter som trenger skattelette. Når staten tydeligvis har råd til å gi dem skattelette kunne man heller latt dem betale skatt som før, og bruke pengene på ting som kommer de vanskeligstilte, eller iallefall alle til gode.
Vis hele sitatet...
Poenget med å gi skattelette til de rike er å gi de mer penger å investere i. De aller rikeste i Norge produserer arbeidsplasser i kraft av at de plasserer pengene sine rundt omkring i Norge. Rimi-Hagen, Rema-Reitan, Røkke+++

Dersom vi tenker litt lengre enn nesa vår rekker så ser vi at slike folk som nevnt faktisk tilfører noe uunværlig til samfunnet. Pengene de sparer på lavere skatt gjør at de har mer å investere med.
FlyingVeeVee: Men når de som enkeltpersoner tar ut millioner fra selskapene sine, så går neppe de pengene til bedrifter som tilfører samfunnet noe.
Opprinnelig postet av P4un
FlyingVeeVee: Men når de som enkeltpersoner tar ut millioner fra selskapene sine, så går neppe de pengene til bedrifter som tilfører samfunnet noe.
Vis hele sitatet...
Nei, det er sant. Men det blir iallefall arbeidsplasser ut av det de gjør. De millionene de tar ut og lever fett på er som oftest overskudd...
Dette er kanskje litt off topic: men jeg skjønner ikke åssen toppsjefer som kjører et firma rett i dass kan få en fallskjerm på mange milioner.

Over til diskusjonen, selvfølgelig er det mye i det norske byråkratiet som kan forenkles men det betyr ikke at vi fortsatt ikke fortsatt kan ha en velferdsstat.
Der jeg synes norske politikere svikter mest er at de ikke prøver å stimulere det norske næringslivet nok til å finne ett sikkelig satsningsområde, noe Norge kan bli en foregangsnasjon på etter at oljen tar slutt.
Opprinnelig postet av FlyingVeeVee
Nei, det er sant. Men det blir iallefall arbeidsplasser ut av det de gjør. De millionene de tar ut og lever fett på er som oftest overskudd...
Vis hele sitatet...
Overskudd som de, i en perfekt verden, hadde latt være i selskapene slik at de hadde hatt muligheten til å lage enda flere arbeidsplasser.

Men nå skal det sies at de skaper arbeidsplasser når de kjøper "hytter" til x antall millioner.

Men når de tar ut pengene og bruker de på seg selv, kan staten bestemme seg for at det er unødvendig, og legge en skatt på de pengene som blir tatt ut, men ikke de som blir i selskapet, slik at selskapet får utvikle seg uten at eieren får for mye penger. Men det igjen kan føre til at færre blir igjen i Norge, og heller flytter til utlandet. Uansett så blir ingen fornøyde.

Og når det kommer til oljepenger og de som mener de skal bruke de, så må dere huske at Norge har ikke uendelig med olje å rutte med.

Men en ting staten ikke skulle gjort, det er å bruke penger på risikable foretak som kan gjøre at vi taper penger. Jeg synes å huske at staten engang tapte så mye penger i spekulasjoner at jeg kom fram til at HVER person i Norge kunne ha fått rundt 14 000 hver. Det er ikke mye for en bedrift, men for en familie med 4-5 stk, så er det veldig mye. Selvfølgelig kan de tjene penger på å spekulere, men det er en risk jeg mener det er unødvendig å ta.
Det er det samme om momsen er 7%, 24% eller 25% i de fleste tilfeller.
Det er kun et spørsmål om tilvending.
Opprinnelig postet av Marken
Nå skal vi ikke om hvem som sover. Er det altså kun denne stortingsperioden de største avgiftsøkningene har skjedd?
Nei. Disse finner man i de år Arbeiderpartiet hadde makten. Touché.

edit: Jeg ser dere er flinke til å kritisere skatteletten som går på PROSENTER, noe som gjør det naturlig at personer med STØRRE inntekt også får et større SKATTELETTE. Er det slik at man ikke skal kunne tjene mer penger enn andre? Skal dere bidra til å støtte teorien om at venstresiden er bygd på misunnelse?
Vis hele sitatet...
Påstanden om at de største avgiftsøkningene har skjedd under Arbeiderpartiet er en heller tvilsom påstand. Nå har vel Arbeiderpartet som har hatt regjeringsmakt i flest år i etterkrigstiden, og av den grunn kan sies å stå bak flest avgiftsøkninger.

Men om man kikker på de årene som har hatt borgerlig regjering så har ikke det vært noen mindre økning i de avgiftene i de årene. Og nå har det vært borgerlig flertall på stortinget i noen år, uten att dette har bidrat til noe spesielt avgiftskutt.

Men regjeringen har nå valgt å prioritere skattelette til de med de høyeste inntektene, i forhold til det budsjettet de la frem ville en med inntekt på ca. 100 000,- få en liten skatteøkning, en inntekt på 200 000,- vil gi en skattelette på ca. 2000,- og en inntekt på 900 000 vil gi en skattelette på ca. 25000,-.

Noe av skattelettelsen går med til å betale økte avgifter, deriblant økt moms, som regjeringen foreslo. Så hvem som er vinnerene i dette budsjettet skal man ikke være noen stor mattematikker for å finne ut av.

Men dette er som sagt en prioritering, der denne regjeringen har valgt att de med lavest inntekter skal betale for skatetlettelser for de med de høyeste inntektene. Noen er helt sikkert enige i dette, men jeg er det ikke.

Og de drøye 20 milliardene regjeringen bruker i årlige skattelettelser tror jeg kunne gjort mye større nytte mange andre plasser i samfunnet enn i lommene til de med mest fra før
Opprinnelig postet av FlyingVeeVee
Poenget med å gi skattelette til de rike er å gi de mer penger å investere i. De aller rikeste i Norge produserer arbeidsplasser i kraft av at de plasserer pengene sine rundt omkring i Norge. Rimi-Hagen, Rema-Reitan, Røkke+++

Dersom vi tenker litt lengre enn nesa vår rekker så ser vi at slike folk som nevnt faktisk tilfører noe uunværlig til samfunnet. Pengene de sparer på lavere skatt gjør at de har mer å investere med.
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk sjokkert over at folk fortsatt tror på dette. Den såkalte "trickle-down" effekten som du peker på ble i stor grad utviklet av Reagan og Thatcher på 80tallet med til dels katastrofale følger for vanlige mennesker. Erfaring tilsier at skatteletter til de rike bare kommer nettopp de rike til gode, og resulter i et økt klasseskille.
Opprinnelig postet av P4un
FlyingVeeVee: Men når de som enkeltpersoner tar ut millioner fra selskapene sine, så går neppe de pengene til bedrifter som tilfører samfunnet noe.
Vis hele sitatet...
Bedriften din har 10 millioner i overskudd. Du tar ut disse og pløyer 7.5 millioner tilbake i egenkapitalen. De resterende 2.5 millioner stikker du i egen lomme. Slik jeg ser det er dette positivt på to måter:

1. Du bidrar til å øke bedriftens levesituasjon. Dette fører til tryggere arbeidsplasser, samt større mulighet for ekspansjon, noe som igjen fører til økte arbeidsplasser. Arbeidsplasser = lønn i lommene til norske arbeidere

2. Du høster selv av å ha skapt arbeidsplasser. Jeg er av den forståelse at dersom mennesket skal ønske å skape noe, må den ha en gulrot foran seg. Belønningen kan være mye, men når man må stikke hodet frem i galgen og bruke mye tid og enda mere penger på å satse i dagens næringsliv, burde en slik gulrot være selvsagt! Det skal lønne seg å skape arbeidsplasser! Både for bedriften og for enkeltpersonene bak!
Voyage's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Marken
Bedriften din har 10 millioner i overskudd. Du tar ut disse og pløyer 7.5 millioner tilbake i egenkapitalen. De resterende 2.5 millioner stikker du i egen lomme. Slik jeg ser det er dette positivt på to måter:

1. Du bidrar til å øke bedriftens levesituasjon. Dette fører til tryggere arbeidsplasser, samt større mulighet for ekspansjon, noe som igjen fører til økte arbeidsplasser. Arbeidsplasser = lønn i lommene til norske arbeidere

2. Du høster selv av å ha skapt arbeidsplasser. Jeg er av den forståelse at dersom mennesket skal ønske å skape noe, må den ha en gulrot foran seg. Belønningen kan være mye, men når man må stikke hodet frem i galgen og bruke mye tid og enda mere penger på å satse i dagens næringsliv, burde en slik gulrot være selvsagt! Det skal lønne seg å skape arbeidsplasser! Både for bedriften og for enkeltpersonene bak!
Vis hele sitatet...
På den type overskudd snakker vi om de fleste bedrifter som har 100 millioner i omsetning.

Dersom bedriften går med 10 millioner i underskudd pga avgifter og strenke skatter vil det være like lønnsomt? Da får alle sparken før bedriften blir etablert i utlandet på papiret.
På personal møte på Coop'en fikk vi beskjed om at 24% moms skulle gå opp til 25%, og 12% moms ned til 11% moms. Er det jeg som har oppfattet feil, eller?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg har ikke noe imot å betale 6% mer moms så lenge jeg ser disse pengen igjen. Det er noe jeg så altfor synd ikke gjør. I Narvik har vi to bedritne barneskoler. Vi har et sykehus jeg aldri kan tenke meg til å bli innlagt på. Ville følt meg tryggere i rennestenen. Vi har glatte fortau. Foreldre er nødt til å betale for div. skolegreier tross at dette strider i mot loven. Det er veldig stor forskjell på forskjellige byer men alikevel betaler vi like mye avgifter.

Ang. statsmonopol: Jeg synes staten/folket skal eie bedriftene slik at vi slipper folk som Røkke og Rimi-Hagen.
Voyage's Avatar
Trådstarter
Sykehusene her er forferdelige! Kan gjette at det er pent og fint i Oslo. De kirugiske lokalene ved operasjonsbordene på enkelte sykehus må en nesten vurdere å trekke seg. Store deler av utstyret minner om saker som var populært på 60 og 70 tallet.

Dessuten er det bare svenske kiruger igjen.

Det blir vel mange kommuner som går konkurs i 2005. De som driver kommuner burde bare pøse på med penger og bruke langt over budsjettet, slik at de gikk konkurs så staten måtte overta regningene. Det er eneste måten å oppdrive velferd på.

Men i stedet for å si Oslo, skal vi si Heroinhovedstaden.

Ang. statsmonopol: Jeg synes staten/folket skal eie bedriftene slik at vi slipper folk som Røkke og Rimi-Hagen.
Vis hele sitatet...
Det er kommunisme. Men da må dere stemme på et kommunistparti og slå på trommene som gatas parlament alle steder i landet for å påvirke velgere.

Problemet med Rimi-Hagen er Franchisting, den lovlige formen for Kartellvirksomhet. De ødelegger alle lokale forhandlere.

Kanskje vi burde bli kommunister?? Stem hvertfall NEI til EU ellers skal jeg sende spam til dere alle resten av livet
Sist endret av Voyage; 17. desember 2004 kl. 02:16.