Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 1997
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenri...icle311386.ece

Sikkerhetsberedskapen er trappet opp etter 11. september 2001.
Vis hele sitatet...


På tross av at det jobber 450 sikkerhetsvakter på Gardermoen, en flyplass som bruker 200 millioner kroner på sikkerhet hvert år, kom imidlertid TV 2s team seg inn i avgangshallen med potensielt våpenutstyr - uten å gå gjennom sikkerhetskontrollen.
Vis hele sitatet...
Skal det virkelig være så enkelt? Jeg hadde nå trodd sikkerheten var bedre etter 11.september. (Noe lignende skjedde jo i England for bare noen dager siden)

Føler du deg trygg på norske flyplasser? Vi har jo sett mange ganger at sikkerheten her til lands ikke er den beste. Som han fyren som gikk behersk med en øks om bord på et fly.
Dårlig gjort av TV2 å avsløre slike "smutthull" som senere kan benyttes av potensielle kaprere osv..
sikkerhetHETen...

Faren for flykapringer er jeg av en eller annen grunn ikke så redd for. Selv om jeg vet det ikke er noen umulighet.

Opprinnelig postet av Croyfer
Dårlig gjort av TV2 å avsløre slike "smutthull" som senere kan benyttes av potensielle kaprere osv..
Vis hele sitatet...
Når de gjør dette så gjør de jo at de (forhåpentligvis) skjerper seg på dette området. Om nettavisen klarer det, så vil nok potensielle flykaprere finne smutthullene.
Mitt inntrykk er at vertfall på små til middels flyplasser er det god sikkerthet. Har flydd en del med jobben. Som regel står det 4-7 securitas vakter å venter på at det skal komme folk, så når det kommer et fly i timen er det veldig ivrige.
Croyfer:
Jeg vedder på at tv2 gjorde det for å gjøre sikkerhetsfolket på gardermoen obs på det. Og jeg forventer at tv2 har meldt ifra om det før de offentligjør dette.
Opprinnelig postet av Croyfer
Dårlig gjort av TV2 å avsløre slike "smutthull" som senere kan benyttes av potensielle kaprere osv..
Vis hele sitatet...
Tror du tv2 er så dumme at dem ikke prater med gardemoen før dem sender dette? Gardemoen har GARANTERT fikset dette "smutthullet" før dette gikk på nyhetene.
Hvorfor skal jeg være redd for noe slik. Det skjer jo ikke akuratt mange fly ulykker.
Opprinnelig postet av Karlsen
Hvorfor skal jeg være redd for noe slik. Det skjer jo ikke akuratt mange fly ulykker.
Vis hele sitatet...
Fordi plutselig en dag så kaprer noen et fly og sender det rett i kongehuset eller nabolaget ditt.
Fordi plutselig en dag så kaprer noen et fly og sender det rett i kongehuset eller nabolaget ditt.
Vis hele sitatet...
Du kan jo ikke tenke slik, man kan jo ikke gå rundt å være redd for at folk skal styrte fly i nabolaget ditt, det vil jo altid være slike ting som skjer.
Sist endret av Lise13; 5. desember 2004 kl. 19:22.
Hverken kongehuset (slottet?) eller noen nabolag i Norge er av så stor internasjonal symbolsk (eller økonomisk) betydning at flykrasjing er særlig aktuelt.
Det som kan ramme oss er hvis eksempel et fly krasjer i en oljeplattform, eller noe som har stor økonomisk betydning for Norge.

-Da kan du være en av de som var om bord på det flyet...
Fra "Vær Varsom-Plakaten" (Pressens "Bibel"):

1.4. Det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold. Det er pressens plikt å sette et kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle.
Vis hele sitatet...
Ser ikke noe problemer med det TV2 gjorde, hadde jeg hatt muligheten (i et nyhetsteam) ville jeg gjort det samme.
Har jo han så prøvde å drepe flykapteinen med øks for ei stund siden. Trur han gav ganske faen i om det hadde noe betydning for Norge. Flyet var vel en 10-seter eller noe.

Når det gjeleder platformer så er sikkerheten ganske bra trur eg. Vet vertfall at det overvåker ganske nøye båter rundt platformer. For 3 år siden ble det sendt ut to jagerfly for å skyte ned en skotsk tråler som var kommet innenfor ei sikkerhetssone uten å svare på radio. Heldgvis for den så svarte det på radioen tidsnok.
Dårlig gjort av TV2 å avsløre slike "smutthull" som senere kan benyttes av potensielle kaprere osv..
Vis hele sitatet...
Er da vitterlig mye bedre at TV2 finner dette sikkerhetshullet en noen som faktisk kunne tenkt seg å bruke dette til noe ondsinnet, som å for eksempel sprenge flyet på vei til Berlin, eller kapre det.
Jeg syntes det er ille at TV2 er nødt til å sette igang "tester" får at noe skal bli gjort på flyplassene.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
noen som vet hvordan tv2 gjorde det?? just curious..
Jeg er fornøyd med sikkerheten på norske flyplasser, det er ikke ofte at et fly blir kapra og tenk på hvor mange ganger daglig det går fly?


Men det at muligheten er der og det er pga dårligere sikkerhet er _litt forstyrrende.

Skal ikke så jævlig mye til å finne ut om en person har ei øks med under jakka.
Opprinnelig postet av Karlsen
Du kan jo ikke tenke slik, man kan jo ikke gå rundt å være redd for at folk skal styrte fly i nabolaget ditt, det vil jo altid være slike ting som skjer.
Vis hele sitatet...
Nei, men man kan jo ikke gå rundt å tenke at det er liten sjanse for at noen kommer til å kapre et fly, derfor trenger man ikke så mye sikkerhet.
Opprinnelig postet av totto
noen som vet hvordan tv2 gjorde det?? just curious..
Vis hele sitatet...
fordi det gir seere, seere gir reklame, reklame betyr penger. Dessuten, se hva jeg postet før.
Opprinnelig postet av totto
noen som vet hvordan tv2 gjorde det?? just curious..


fordi det gir seere, seere gir reklame, reklame betyr penger. Dessuten, se hva jeg postet før.
Vis hele sitatet...
Han spør HVORDAN, ikke HVORFOR

edit: Du er ikke banna på #nFF lengre
:P
I sommer da jeg og bestekompisen min var på vei hjem fra spania hadde vi et stopp i københavn for å bytte fly, vi skulle være der i 1.5 time, var bakfulle og sultne. så vi satt oss ned på en cafe mellom gatene og så på dansk tv3.

På cafeen der hadde de kald mat og aviser, sammen med den kalde maten kunne du få bestikk med, ikke plastikk. Men metall. Og vi ble ikke sjekket da vi skulle boarde flyet fra københavn til kristiansand.

Er metallkniv et potensielt våpen?
Du kan jo gjøre mye av det samme med en metall kniv som det du kan gjøre med en øks så, jeg mener at det er et potensielt våpen
Hvordan TV2 gjorde det står forresten i artikkelen, gidd å les den før du spør!
For dere som bryr dere:
TV2 viser repotasjen 21:00.
Jeg lurer på hvordan tv2 fant ut av denne metoden å smugle våpen på. Inside informasjon kanskje? Fra hvem i såfall?
Det er sannsynligvis en eller annen vekter som har følt det som sitt samfunnsansvar å si fra. Det er Adecco som har vaktholdet der oppe
Jarne: Sikkert en ansatt som har tipset dem. Dette er ikke en sak man kan ta opp internt uten å gå en liten risiko.

Jeg bekymrer meg ikke så veldig om en kapring, tross alt, sjansen er liten for at noe sånt ville rammet meg. Ja, jeg er en egoist. Jeg bekymrer meg mer for ting som drivhuseffekten og forgifting av miljøet siden det faktisk potensielt kan påvirke meg i stor grad en gang i framtiden. Dette er, i likhet med veldig mye annet av alt som kommer på nyhetene, skremselspropaganda. Vi skal frykte pommes frites, sigaretter og fly. Når hullet først er funnet, så er det like greit å tette det, men det sier seg selv at noen som faktisk vil kapre et fly kan klare det.
Så på nyhetene i dag om noen gutter som hadde klatret over gjerde til rulleplassen og kjørt rundt der med en sånn "trappebil (eller noe)" uten at noen hadde sett eller oppdaget de.
Dde hadde filmet dette, noen som har denne filmen eller vet om et sted å få tak i den på?

Er det forresten de samme gutta som brøt seg inn i bb huset? Husker ikke hva de heter, men husker jeg hadde en film med de hvorde hadde gjort masse tull, noen som har den?
Når det gjelder "smutthullet" så har jeg faktisk selv klart å komme meg gjennom der, da vi var ufattelig sent ute til et fly, og vi måtte springe. Da av en eller anna grunn sprang vi gjennom der. Var ikke jeg som ledet ann, men vi var 9 unger på 13-15 år med en leder på rundt 25 år. Han hadde gått gjennom sikkerhetskontrollen, mens vi sullet rundt utenfor og viste ikke hva vi skulle gjøre, og han måtte løpe tilbake å hente oss, og gikk da gjennom denne gangen tilbake. Da vi skulle over i avgangshallen, sprang han, med oss på slep, uten å tenke seg om gjennom der, og vi fikk alle løpe gjennom der. Ingen stoppet oss da! dette var vel å merke før 11.september 2001, siden dette var i 99, men har egentlig tenkt på denne muligheten siden. Litt skummelt å vite at dette har vært slik siden da på en måte.
Bah, hva er problemet? Kjøp et "våpen" på innsida av sikkerhetskontrollen, i taxfree'en, f.ex. en glassflaske e.l. Knus, og vips har du våpen som er 10x farligere enn neglsaksene osv de nekter å la deg gå gjennom med. Skal vedde ganske mye på at jeg kunne klart å få med meg diverse gjennom den kontrollen der. Litt stor beltespenne f.ex, skjul noe på baksida der, lag en "penn" i metall, der spissen enten kan være "litt" ekstra spiss, mekk noe speissa ørepynt, eller for den saks skyld - gjør det skikkelig og støp en enkel ett-skudds-"pistol" i glassfiber/epoxy. Bruker man litt fantasi, kombinerer med kunnskap, research og litt innsats, så er skummelt mye mulig.

Lurer faktisk på om jeg har gått gjennom det smutthullet selv før, når jeg tenker på det... Jobba også der en sommer, og kan love dere at det ihvertfall da var latterlig enkelt å mekke seg et midlertidig adgangspass med access all areas.
Det kan ikke ha vært akkurat det samme smutthullet Bønna. Denne type sluser var ifølge nyhetene satt opp for et år siden, såvidt jeg forstod.

Syntes det var merkelig med han karen som hadde opplyst om dette. Greit nok at de ikke gidder å forhandle med han, men når de får en sånn melding så bør de iallefall vurdere sikkerheten sin og sjekke hvor smutthullet eventuellt er.
Er det noen som har den videoen som tv2 laget på Gardemoen eller? Har ikke fått sett den enda!
Opprinnelig postet av Antarctica
Er det noen som har den videoen som tv2 laget på Gardemoen eller? Har ikke fått sett den enda!
Vis hele sitatet...
Ligger på tv2 web tv under nyheter 5 des.
Opprinnelig postet av turock
Ligger på tv2 web tv under nyheter 5 des.
Vis hele sitatet...
Ser det ut som om jeg har råd til å kjøpe den :P
Noe av det morsomme i denne saken er at flygerne går ut og er sjokkerte over at noe sånt skal skje. Selv er de veldig motvillige til å bli sjekket i noen sikkerhetskontroll... Det er liksom greit at man sjekker alle andre enn seg selv? Hah!

Dessuten er denne saken blåst ut av alle proporsjoner (som den som oftest blir av den tabloide presse)...
For å få det sagt; En terrorist som vil noen vondt, å i dette tilfelle gjennom et fly, kan få til hva som helst...Det koster ikke mye fantasi å krefter å få det til...Greit nok, sikkerhetskontrollene luker ut litt snusk, men ikke alt!
Opprinnelig postet av Antarctica
For å få det sagt; En terrorist som vil noen vondt, å i dette tilfelle gjennom et fly, kan få til hva som helst...Det koster ikke mye fantasi å krefter å få det til...Greit nok, sikkerhetskontrollene luker ut litt snusk, men ikke alt!
Vis hele sitatet...
men gjør jo ikke saken lettere at det er så sinnsykt lett! Gjør det jo lettere å få med større og skumlere våpen!
Det har du helt rett i Antarctica. Dessuten er det ytterst hyklersk av TV2 og dems reportere og bruke opp ressursene på OSL til dette oppslaget, istedenfor å la dem bruke sine ressurser på sikkerheten de allerede ivaretar.

Terror er noe som lever i våre hoder. Det er frykten som er den reelle terroren.
Opprinnelig postet av jaxxa
Det har du helt rett i Antarctica. Dessuten er det ytterst hyklersk av TV2 og dems reportere og bruke opp ressursene på OSL til dette oppslaget, istedenfor å la dem bruke sine ressurser på sikkerheten de allerede ivaretar.

Terror er noe som lever i våre hoder. Det er frykten som er den reelle terroren.
Vis hele sitatet...
Så du ser helst at TV2 bare hadde latt denne åpne porten være der? Nå er det i alle fall fokus på saken så noe blir gjort, det er tross alt pressen plikt å informere samfunnet om kritikkverdige forhold i samfunnet!
falsk tryghet.
"alle" vet da at en titanium kniv (feks dykkekniv) ikke vises på x-ray eller blir tatt av metal detektoren og kan derfor lett smugles inn i et fly. i tillegg vet da "alle" at pistoler slik som glock kommer i 100% plast/keramikk varianter som, gjett hva, heller ikke blir oppdaget. dvs at man kan fritt valse ombord og gjøre hva man selv vil....
det er ganske så umulig for de vaktfolkene å oppdage noe som helst farlig vist de ikke hadde forseglet området og sjekket alt og alle..
happy flying
Ja men hvis du skal tenke slik kan du da ikke leve. Det kan gå en idiot ute på gata også og plaffe deg ned. Verden er ikke mye sikker.
Opprinnelig postet av Psych|Com
falsk tryghet.
"alle" vet da at en titanium kniv (feks dykkekniv) ikke vises på x-ray eller blir tatt av metal detektoren og kan derfor lett smugles inn i et fly. i tillegg vet da "alle" at pistoler slik som glock kommer i 100% plast/keramikk varianter som, gjett hva, heller ikke blir oppdaget. dvs at man kan fritt valse ombord og gjøre hva man selv vil....
det er ganske så umulig for de vaktfolkene å oppdage noe som helst farlig vist de ikke hadde forseglet området og sjekket alt og alle..
happy flying
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ikke til at Glock produserer våpen av kun plast eller keramikk, nå har jeg ikke lest gjennom eller testet alle modellene deres da. Men trodde at sluttstykker og piper til våpnene ikke kunne lages i annet enn metall!?

Det er som du sier svært vanskelig å være helt sikker når man kontrollerer passasjerer for våpen eller ulovlige gjenstander, det er ihvertfall meget tidkrevende (og muligens krenkende ovenfor passasjerene).
mener at jeg har vært borti det da men...
jeg kan selvfølgelig ta feil slik som med glocken. var vist bare en urban legend:
Where can I get a porcelain or ceramic Glock, you know, the Glock 7?
There is no such thing as a porcelain or ceramic Glock. All Glocks are made from polymer and steel and always have been. This rumor got started (or maybe fueled) by a line from Bruce Willis in the movie 'Die Hard 2: Die Harder':

"That punk pulled a Glock 7 on me! You know what that is? It's a porcelain gun made in Germany. It doesn't show up on your airport X-ray machines, and it cost more than you make here in a month."

This is, of course, complete hogwash. Don't believe everything you see in the movies.
Vis hele sitatet...

men kniven er ekte og den har jeg.
og mener fortsatt det fins pistoler laget av plast/keramik som tåler bare et eller to skudd...
lenge leve paranioa,..
Paranoide amerikanere som prakker på oss masse sånne greier for at de skal tørre å gå ut døra.
Men dog, etter det som skjedde på flyplassen her i Narvik (noen hundre meter unna huset mitt), skjønner jeg jo at vi trenger litt bedre sikkerhet, selv om det er bare 6 - 7 personer som reiser pr. dag.