Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1580
Jeg var nylig i bryllupsfeiring i Paris, og noen av gjestene spleiset på presang til brudeparet, som til daglig bor i London. Vi kjøpte en presang som kostet ca 4000 EUR, som jeg besørget og betalte med mitt kredittkort.

I ettertid har jeg fått vite at alle transaksjoner over 25000 NOK går inn i Valutaregisteret, og etter å ha lest en del historier om omvendt bevisbyrde er jeg nå veldig engstelig for at der blir en del trøbbel som følge av dette.

Det jeg lurer på er om der er noen automatikk i at alle transaksjoner over 25k kreves dokumentert, eller om det er snakk om stikkprøver. Dernest lurer jeg på om noen vet hvilke dokumentasjonskrav som gjelder i slike tilfeller.
kjedelig streiting
Alle transaksjoner over grensene havner i valutaregisteret, uavhengig av sum, men du har rett i at transaksjoner over 25 000 rapporteres enkeltvis. Slik du forklarer det er det heller ingen grunn for at du skal havne i noe trøbbel. Du har jo ikke gjort noe ulovlig, og siden personen som mottok gaven bor i London er det jo ikke snakk om noen norsk MVA eller toll som kan unndras.
Trådstarter
4 0
Jeg fikk et bestemt inntrykk av at man i slike tilfeller blir vurdert skyldig i avgiftsunndragelse inntil det motsatte er bevist. Jeg håper at det holder med min forklaring, supplert med navn og evt telefonnummer til mottaker og at det ikke munner ut i en Kafkaprosess. Kommer tilbake med mer info her senere.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Du har ingenting å bekymre deg for siden det ikke er du som mottar det. Og forresten så er det vanlige avgiftssatser på gaver til over 1000 kr (med mindre det også ble endra nylig? Kan ikke komme på å ha hørt noe om det).
Det KAN bli problemer om du har en svart personlig økonomi som kommer under søkelyset på et senere tidspunkt. Bortsett fra det, bør du ikke bekymre deg nevneverdig. Veldig mange som sender ut veldig store pengesummer øst og vest - uten at det er noe veldig mistenkelig med det. 4 000 EUR er ikke mer enn et fint hotellopphold.
kjedelig streiting
Sitat av freerange Vis innlegg
Jeg fikk et bestemt inntrykk av at man i slike tilfeller blir vurdert skyldig i avgiftsunndragelse inntil det motsatte er bevist. Jeg håper at det holder med min forklaring, supplert med navn og evt telefonnummer til mottaker og at det ikke munner ut i en Kafkaprosess. Kommer tilbake med mer info her senere.
Vis hele sitatet...
Du har da ikke unndratt noen avgifter før varen har krysset grensa, så nei du vil ikke bli straffeforfulgt kun pga en transaksjon. For alt staten vet kan du ha kjøpt champagne som du har drukket opp i utlandet.