Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4151
Hei. Vurderer nå og investere i ett sveiseapparat, men er veldig blank på hva jeg skal gå for.
Skal bare ha noe enkelt som kan brukes til små ting, så tenker MIG/MAG.
Men tenker og att acetylen og oksygen flasker osv er stress, og nå må vell også acetylen leies og kan ikke eies av privat personer om jeg ikke tar helt feil?
Så tenker på noe som er rent elektrisk.

Så her er kriteriene;
- Slippe acetylen tank.
- Maks 2000kr.
- Må kunne sveise på relativt tynt stål, gjerne ned i 0,5mm om det er mulig i min prisklasse.

Kom gjerne med tips og triks, kan godt være jeg ikke er så opplyst som jeg innbiller meg
Har kikket litt selv, men vet egentlig ikke noe om hva som er bra og dårlig.
Takker på forhånd.
Sikkerhetsklarert
Du trenger ikke acetylen eller oksygen til et MIG apparat. Du trenger Mison18.

Til nød kan du bruke Co2,
Stalltips: dra dit dem selger/etterfyller brannslukkningsapparat og kjøp ei flase uten stigerør. Så kjøper du reduksjonsventil fra f.eks Tess. så har du veldig billig sveisegass.
Sikkerhetsklarert
Hvis du vil unngå dekkgass helt så kan du bruke flyssfylt tråd, denne er noe tykkere, og lager ikke like "pene" sveisesømmer. Men det fungerer, dog ville jeg ikke brukt det til så tynt som 0.5mm.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Du trenger ikke acetylen eller oksygen til et MIG apparat. Du trenger Mison18.

Til nød kan du bruke Co2,
Stalltips: dra dit dem selger/etterfyller brannslukkningsapparat og kjøp ei flase uten stigerør. Så kjøper du reduksjonsventil fra f.eks Tess. så har du veldig billig sveisegass.
Vis hele sitatet...
Hvilken gassblanding du trenger avhenger av hva du skal sveise. Mison 18 er en grei gass for mange prossedyrer, men langt fra alle.
Mison 18 er i utgangspunktet best for MAG, ikke MIG.

Ellers å fungerer Co2 faktisk, selv om det spruter friskt og ikke like bra som andre bedre egnede gasser.
Sist endret av Troennes; 20. januar 2014 kl. 16:17.
Hva tenker du egentlig å sveise? Mener å huske at anker for gass er ekstremt dyre. Som tidligere nevnt, de aller fleste bedrifter leier disse inn.

Kan du bruke MMA (aka pinnesveis)? Disse er vel billigere og mindre.
Må du ha dekkgass?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Pinnesveis til tynnplater? Det er ikke noe særlig
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Prehol Vis innlegg
Må du ha dekkgass?
Vis hele sitatet...
Skal man sveise på 0,5mm bør man bruke dekkgass. Er ikke helt sikker, men tror man kan kjøpe 5kg-flasker uten noen leieavtale.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Hei. Vurderer nå og investere i ett sveiseapparat, men er veldig blank på hva jeg skal gå for.
Skal bare ha noe enkelt som kan brukes til små ting, så tenker MIG/MAG.
Men tenker og att acetylen og oksygen flasker osv er stress, og nå må vell også acetylen leies og kan ikke eies av privat personer om jeg ikke tar helt feil?
Så tenker på noe som er rent elektrisk.

Så her er kriteriene;
- Slippe acetylen tank.
- Maks 2000kr.
- Må kunne sveise på relativt tynt stål, gjerne ned i 0,5mm om det er mulig i min prisklasse.

Kom gjerne med tips og triks, kan godt være jeg ikke er så opplyst som jeg innbiller meg
Har kikket litt selv, men vet egentlig ikke noe om hva som er bra og dårlig.
Takker på forhånd.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett elektriske sveiseapparater, som går så lavt på amperen, at du kan sveise 0,5 mm tykke plater, uten å brenne hull veldig fort. For det nytter ikke å komme med 90 A å 0,5 mm! Så jeg tror autogent (acetylen+oksygen) eller TIG er best til dette.

Sitat av Prehol Vis innlegg
Må du ha dekkgass?
Vis hele sitatet...
Hvis du sveiser med tråd, som ikke har flussmiddel, eller et annet middel som dekker til og/eller lager dekkgass. Så trenger du dekkgass. ja!
Sitat av Prehol Vis innlegg
Hva tenker du egentlig å sveise? Mener å huske at anker for gass er ekstremt dyre. Som tidligere nevnt, de aller fleste bedrifter leier disse inn.

Kan du bruke MMA (aka pinnesveis)? Disse er vel billigere og mindre.
Vis hele sitatet...
Beklager, men hva mener du med anker for gass?
Sitat av Prehol Vis innlegg
Hva tenker du egentlig å sveise? Mener å huske at anker for gass er ekstremt dyre. Som tidligere nevnt, de aller fleste bedrifter leier disse inn.

Kan du bruke MMA (aka pinnesveis)? Disse er vel billigere og mindre.
Vis hele sitatet...
Kan sveise pinne og MIG/MAG, men lenger enn det strekker det seg dessverre ikke. Men MMA er vell igrunn ganske uaktuelt da jeg bare skal gjøre små rep på eksosanlegg, feste wheeliebar på motorsykkelen og slike ting.
Sitat av Prehol Vis innlegg
Må du ha dekkgass?
Vis hele sitatet...
Nei, tror egentlig ikke det. Er bare snakk om små sveising som er gjort på 5 sekunder om gangen.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg har ikke sett elektriske sveiseapparater, som går så lavt på amperen, at du kan sveise 0,5 mm tykke plater, uten å brenne hull veldig fort. For det nytter ikke å komme med 90 A å 0,5 mm! Så jeg tror autogent (acetylen+oksygen) eller TIG er best til dette.

Tjaa, MIG/MAG burde vell også gjøre nytten? Muligens jeg tar feil men.
Skulle vell gjerne sitt og kommet meg ned på 70amp men det er vell heller lite sannsynlig.

Hvis du sveiser med tråd, som ikke har flussmiddel, eller et annet middel som dekker til og/eller lager dekkgass. Så trenger du dekkgass. ja!
Vis hele sitatet...
Usikker på hva det heter, men siktet litt på sånn med beskyttelses hinne i midten av elektroden. Har en kamerat som sa han hadde det og at det fungerte relativt bra, men litt vanskelig og jobbe med.
0.5 blir vel tynt med MIG/MAG, men punkt burde gå fint nok. Ellers er nok TIG eller autogen veien å gå ved såpass tynt material.

Om det er tråd du sikter til, så kan du sveise med rørtråd med fluss uten gass. Den fungerer maksimalt greit nok(mitt syn) og er litt tricky om du ikke er erfaren.
jeg kjøpte meg pinnesveis på Jula for 900kr og det funka IKKE til å sveise karroseri på bil med. Blir ikke sveis, bare totalt vulkanutbrudd og går rett igjennom. Best egna til å sveise krigsskip antagelig. Pussa vekk all soten fra håndtakene og fikk penga igjen. Fikk låne sånn med tråd på rull og det er mye lettere. Har en flaske Co2 som dekkgass.
Stjeler tråden litt: Tenker selv å kjøpe meg sveise-apparat, billigst mulig, og helst på jula siden jeg har en bekjent som jeg kan få rabatt av. Er det slik at vis jeg kjøper invertersveis så kan jeg både sveise tig og elektrode? Tenker på den billigste modellen på jula, noen som har erfaring på denne? Ser at lyspære ikke var så fornøyd med den.
Det spørs akkurat hva du skal sveise...
Men jeg ville ha styrt unna billigskrap!