Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  152 21422
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Sitat av Psettamaxima Vis innlegg
Å sette de ulike voldtekts statistikkene opp mot en annen er egentlig uinteressant. Det rette er selvsagt å skille ulike handlinger fra en annen for å belyse ett spesifikt problem. Om man ikke gjorde sånn ville det bli håpløst å gjøre noe med problemet man fører statistikken over. Man må altså sette problemet i "båsen" det hører hjemme og ikke rote det til. Når dette er sagt så må det jo i høyeste grad også sies at vanlige voldtekter er ett stort problem. Det verste med overfallsvoldtekter er at det gjør samfunnet som helhet utrygt og det er den store forskjellen i forhold til en voldtekt i nære relasjoner eller innen familien.
Vis hele sitatet...
Herregud da, mann. Voldtekt er voldtekt. Jeg vil tro det er ganske traumatiserende uansett hvilken setting det er i.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Jeg synes det er positivt med de som kommer inn til landet for å lære seg språk, skaffe seg jobb å gjøre en innsats.

Irriterer meg samtidig noe fryktelig på alle som kommer hit for å sitte på asylmottaket hele dagen med full betaling, de som kommer hit for voldta norske kvinner å bedrive kriminalitet, og de som kommer hit å klager på hvor dårlig de har det i samme slengen.
Vis hele sitatet...
En enslig asylsøker får 37,- dagen på et asylmottak, eller drøye tusenlappen i måneden. Jeg tipper forøvrig du kan telle antallet som "kommer hit for å sitte på asylmottaket hele dagen med full betaling" på en hånd, hvis valget sto mellom å bo på et mottak eller å være aktiv lønnsmottaker og skattebetaler i samfunnet.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
En enslig asylsøker får 37,- dagen på et asylmottak, eller drøye tusenlappen i måneden. Jeg tipper forøvrig du kan telle antallet som "kommer hit for å sitte på asylmottaket hele dagen med full betaling" på en hånd, hvis valget sto mellom å bo på et mottak eller å være aktiv lønnsmottaker og skattebetaler i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Så du mener at alle asylmottakere er ute i jobb, å ingen av dem sitter på et asylmottak hele dagen å får penger? Bullshit I tell you. Såklart er det lite penger de får, men hva faen trenger de så mye penger for at de må ut i jobb da, når de får det aller meste som koster penger?

Det er på tide at Norge setter litt krav for hva vi tar inn i landet vårt, å blir flinkere til å sende folk rett hjem igjen.

Nei, jeg er ingen rasist. Såklart har vi også masse gode eksempler på innvandrere i Norge.
Sist endret av Teddybe4r; 2. desember 2011 kl. 02:32.
Hvordan fikk du det:
Så du mener at alle asylmottakere er ute i jobb, å ingen av dem sitter på et asylmottak hele dagen å får penger? Bullshit I tell you. Såklart er det lite penger de får, men hva faen trenger de så mye penger for at de må ut i jobb da, når de får det aller meste som koster penger?

Det er på tide at Norge setter litt krav for hva vi tar inn i landet vårt, å blir flinkere til å sende folk rett hjem igjen.

Nei, jeg er ingen rasist. Såklart har vi også masse gode eksempler på innvandrere i Norge.
Vis hele sitatet...
Fra dette:
En enslig asylsøker får 37,- dagen på et asylmottak, eller drøye tusenlappen i måneden. Jeg tipper forøvrig du kan telle antallet som "kommer hit for å sitte på asylmottaket hele dagen med full betaling" på en hånd, hvis valget sto mellom å bo på et mottak eller å være aktiv lønnsmottaker og skattebetaler i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hvordan fikk du det:


Fra dette:
Vis hele sitatet...
Hva sikter du til?
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Så du mener at alle asylmottakere er ute i jobb, å ingen av dem sitter på et asylmottak hele dagen å får penger? Bullshit I tell you. Såklart er det lite penger de får, men hva faen trenger de så mye penger for at de må ut i jobb da, når de får det aller meste som koster penger?

Det er på tide at Norge setter litt krav for hva vi tar inn i landet vårt, å blir flinkere til å sende folk rett hjem igjen.

Nei, jeg er ingen rasist. Såklart har vi også masse gode eksempler på innvandrere i Norge.
Vis hele sitatet...
Du påsto at folk spekulerte i å sitte på asylmottak for å "heve full betaling". Jeg tilbakeviste påstanden sin ved å si at man omtrent ikke tjener noen ting på opphold på asylmottak. Du svarer så at man ikke trenger penger ved å bo på et mottak.

Før du starter en diskusjon ved å komme med bombastiske meninger må du først bestemme deg for hva du mener.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvis nordmenn ønsker disse jobbene må de begynne å søke på dem. Store deler av fiskeindustrien er 100% avhengige av utenlandsk arbeidskraft fordi enkelte norsk ungdom forventer rask rikdom fremfor vanlig arbeid.
Vis hele sitatet...
Hey! Nå syntes jeg du setter ungdom i en kopp. Jeg jobber selv hver sommer som fisker og jeg er 16. Kjenner også mange andre som jobber på båt på sommeren.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Det er mange nordmenn som går arbeidsledige.
Vis hele sitatet...
Mange?

"I befolkningen utenom innvandringsgruppen var den registrerte arbeidsledigheten på 1,3 prosent i fjerde kvartal i 2007"
kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Arbeidsledighet

Vil ikke si det er så veldig mange.
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Hey! Nå syntes jeg du setter ungdom i en kopp. Jeg jobber selv hver sommer som fisker og jeg er 16. Kjenner også mange andre som jobber på båt på sommeren.
Vis hele sitatet...
Enkelte, skrev jeg. Det er et uomtvistelig fakta at det jobber svært mange med ikke-vestlig bakgrunn i fiskeindustrien. Tamiler er tydeligvis foretrukket.
Først vil jeg bare si at jeg jobber sammen med innvandrere, og har ingenting imot de, de jobber flittig og er hyggelige. Når folk innvandrer til Norge er majoriteten akkurat sånn, mens noen har andre normer og regler for livet. Det er ingenting galt i å diskutere positive og negative sider med innvandring.

Hvis man sier at man er patriotisk, glad i landet, kulturen og er konservativ blir man automatisk stemplet som en ekstrem nasjonalist som vil ha en facistisk regjering. En god del nordmenn er konservative og vil gjerne holde på den gode gamle ''tryggheten'' i samfunnet. Jo flere innvandrere det kommer, jo flere skattepenger forvaltes av staten, noen mener at penger kanskje kunne vært spart ved å senke innvandringen, men denne debatten er visst ulovlig per dags dato. Man klarer ikke se forskjellen på flyktninger fra krigsherjede land og asylsøkere som har lyst til å ''prøve lykken'' i Norge. Når man skjærer alle under en kam mister denne debatten allerede fotfestet.

Jens Stoltenberg er en mann som mener at Norge ekspanderes og utvikles av innvandringen, han ser opp til bro'Obama som er president over USA, også kalt kultursmeltedigelen. Greit at innvandrere kommer til Norge for å integreres, men ser vi tilbake på f.eks. arbeidsplassen min er det pakistanere på 40-50år, de kom til Norge på 70-tallet. De kan så vidt norsk og stedet jeg jobber på er kjent for å servere norsk tradisjonsmat. Poenget er at innvandrere også har en kultur og de er ofte patriotiske til sin egen kultur, ikke alle vil gi slipp på den selvom Jens sier det. Til slutt blir det sånn at det ikke er innvandrerene som tilpasser seg Norge, men vi som tilpasser oss dem.
Jeg sier ikke at alle er slik, men enkelte kulturer er slik.

Familien har bodd i et godt strøk i Oslo (Frogner) de siste 100årene, før hadde de dørene åpne, kanskje naboen kom på besøk. Nå i 2011 har det vært 4 knivstikkinger, gjengdrap, og jeg har hørt om flere ran i nærområdet (inkl. broren min). Alle tingene var begått av en mann av utenlandsk opprinnelse. Shit glemte visst to gullsmedran i tillegg. Nå har moren min noia hver kveld og passer på å låse døren hver gang vi kommer inn, søsteren min får så vidt lov til å gå ut på kvelden og handle fordi mamma er redd for at hun skal bli voldtatt ol, noe jeg kan forstå siden det ikke er sjeldent her det heller. Jeg vil ikke være med på en ekspandering av denne negative trenden uten at man har tatt for seg positive/negative sider og reflektert rundt tiltak for å begrense de negative mest mulig. Majoriteten av gode innvandrere kunne lært den tilbakefallende minoriten av dårlige å oppføre seg som normale folk. Tenk om Iran og Norge hadde byttet på, 20 000 innvandrere inn årlig, forlanger at samfunnet skal tilpasse seg, vi hadde blitt lagt på en strømført metallseng og pisket samtidig. Jeg mener jeg premisset for at en innvandrer skal tilpasse seg Norge er at han må ha normal folkeskikk som alle andre, slutte å lære barna sine at man vinner frem i samfunnet ved å skrike høyt, se sint ut, og ikke minst at de har mistolket begrepet ære.

Innvandrere får toppkarakterer og vi er jo et åpent universitet for hele verden, i tillegg gir vi gratis kost og losji under oppholdet og gir dem en real bonus hvis de (evt.) reiser tilbake. Ja det er greit at mennesker får lov til dette, men vi kan ikke ha frie grenser og håpe på lykke og fromme uten en real oppklaring og debatt. Hvis man sier ordet ''innvandrere'' i en sosial sammenheng i Norge får man skreket rasist opp i ansiktet og debatten er slutt. Vi har mye å lære av andre kulturer, men de har også mye å lære av oss.

Forøvrig bør denne ''integreringen'' skje fort, jeg tviler på at de eldre pensjonistene vil sette særlig pris på å bli behandlet av folk fra en annen kultur, uten noe særlig innblikk i deres. Jeg kan heller ikke se hvordan Norge tjener økonomisk på innvandring, så vær så snill å forklar meg dette.

Sånn som behandlingen av innvandrere og slik systemet er tilrettelagt er Norge rett og slett uforberedt til en så massiv innvandring. Ting må diskuteres og problemer må løses.

shoot
Jeg anbefaler alle å ta en titt på denne artikkelen her på nrk. Den handler om en 6 år gammel somalisk jente som ble bedt til bursdagsselskap til en norsk jente. Familien til denne somaleren var skeptisk til dette fordi de viste ikke hvordan bursdager var og de var usikre på hva de serverte der. Moren til den norske jenta klarte å overtalte familien til å sende jenta. Hun serverte også den somaliske jenta kyllingpølser i steden for pølser av gris, dette gjorde at jenta ikke trengte å føle seg annerledes.

Jenta lærte seg raskt norsk og fikk mange norske venner. Hun trengte ikke lenger å bli sett på den "rare" jenta som satt alene i klasserommet. Dette viser hvor mye vi kan gjøre for å hjelpe til med integrering. Hvis innvandrerfamiliene er skeptiske så prøv å overtal dem og gjør forandringer på maten så alle kan spise noenlunde det samme.

Det er rett og slett et prakteksempel på integrasjon. Hadde alle vært som denne moren så tror jeg vi hadde kommet langt med integrasjonen blant alle folkegrupper. Det gjelder bare å stå på litt.
Sist endret av Isbjørn; 2. desember 2011 kl. 10:49.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Det er ingenting galt i å diskutere positive og negative sider med innvandring.
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt noe annet. Debatt er viktig.

Sitat av Kramer Vis innlegg
Hvis man sier at man er patriotisk, glad i landet, kulturen og er konservativ blir man automatisk stemplet som en ekstrem nasjonalist som vil ha en facistisk regjering.
Vis hele sitatet...
Jeg er patriotisk, glad i landet, kulturen og er konservativ. Det siste kan vel diskuteres, er mer liberal. Jeg er derimot ingen ekstrem nasjonalist, vil ikke ha fascistisk regjering, og hvorfor skal noen stemples slik?

Sitat av Kramer Vis innlegg
Jo flere innvandrere det kommer, jo flere skattepenger forvaltes av staten, noen mener at penger kanskje kunne vært spart ved å senke innvandringen, men denne debatten er visst ulovlig per dags dato.
Vis hele sitatet...
Jo fler innvandrere, eller større befolkning generelt, desto mer skattepenger kommer inn. Og mer går ut. Men hvert menneske er en ressurs i seg selv. Ikke alle, nordmenn eller innvandrere, bidrar til samfunnet selvsagt, og da går vi i underskudd. Dette er svakheten i velferdssamfunnet, men dette er godt kjent og det er sånn det skal fungere. De som tjener mye, skal betale mer og gi bort inntekten sin til de som tjener mindre, og sammen skal man dele på godene. Dersom du ikke er enig i dette, må du gå bort fra velferdsmodellen. Det som er viktig her er at de som arbeider (og dette er maange innvandrere), får de økonomiske hjulene til å gå rundt. Ikke bare er vi helt avhengige av dem, men de bidrar til å øke Norges BNP og styrke økonomien generelt.

Sitat av Kramer Vis innlegg
Jens Stoltenberg er en mann som mener at Norge ekspanderes og utvikles av innvandringen, han ser opp til bro'Obama som er president over USA, også kalt kultursmeltedigelen. Greit at innvandrere kommer til Norge for å integreres, men ser vi tilbake på f.eks. arbeidsplassen min er det pakistanere på 40-50år, de kom til Norge på 70-tallet. De kan så vidt norsk og stedet jeg jobber på er kjent for å servere norsk tradisjonsmat. Poenget er at innvandrere også har en kultur og de er ofte patriotiske til sin egen kultur, ikke alle vil gi slipp på den selvom Jens sier det. Til slutt blir det sånn at det ikke er innvandrerene som tilpasser seg Norge, men vi som tilpasser oss dem.
Jeg sier ikke at alle er slik, men enkelte kulturer er slik.
Vis hele sitatet...
Om du jobber med å servere norsk tradisjonsmat, og denne blir servert av innvandrere, er irrelevant. Du må se på det store økonomiske bildet. USA har en melting pot model, som sier at alle forskjellige kulturer smeltes inn i en -> amerikansk. Evt salad bowl model, der alle beholder litt av sin egen kultur, men tilpasser seg en ny en. En blanding av disse. Det er dette vi må få til i Norge, og Abid Raja har blant annet foreslått at innvandrere skal sverge til et par setninger som greier ut om norske normer og verdier. Slike forslag er det jeg vil fokusere på. Jeg vil ha en norsk modell der nordmenn kobles sammen av slike verdier - og det norske <s>språg</s>språk, og ikke hudfarge.

Det er ikke sånn at til slutt må vi tilpasse oss innvandrere. Dette er en mye. Som jeg skrev tidligere; det vil gå bedre for hver generasjon. Det ser vi jo tydelig allerede nå etter 40 år. Ja, det har dannet seg ekstreme miljøer og integreringen har feilet i enkelte bydeler i Oslo. Derfor må det investeres mer i integrering. De ekstreme miljøene vil aldri bli pregende for innvandrere. Den akademiske eliten blant innvandrerne vil seire.

Sitat av Kramer Vis innlegg
Familien har bodd i et godt strøk i Oslo (Frogner) de siste 100årene, før hadde de dørene åpne, kanskje naboen kom på besøk. Nå i 2011 har det vært 4 knivstikkinger, gjengdrap, og jeg har hørt om flere ran i nærområdet (inkl. broren min). Alle tingene var begått av en mann av utenlandsk opprinnelse. Shit glemte visst to gullsmedran i tillegg. Nå har moren min noia hver kveld og passer på å låse døren hver gang vi kommer inn, søsteren min får så vidt lov til å gå ut på kvelden og handle fordi mamma er redd for at hun skal bli voldtatt ol, noe jeg kan forstå siden det ikke er sjeldent her det heller. Jeg vil ikke være med på en ekspandering av denne negative trenden uten at man har tatt for seg positive/negative sider og reflektert rundt tiltak for å begrense de negative mest mulig. Majoriteten av gode innvandrere kunne lært den tilbakefallende minoriten av dårlige å oppføre seg som normale folk. Tenk om Iran og Norge hadde byttet på, 20 000 innvandrere inn årlig, forlanger at samfunnet skal tilpasse seg, vi hadde blitt lagt på en strømført metallseng og pisket samtidig. Jeg mener jeg premisset for at en innvandrer skal tilpasse seg Norge er at han må ha normal folkeskikk som alle andre, slutte å lære barna sine at man vinner frem i samfunnet ved å skrike høyt, se sint ut, og ikke minst at de har mistolket begrepet ære.
Vis hele sitatet...
Dersom du har døren åpen i et tenkt samfunn med bare etniske nordmenn, kan jeg banne på at noen hadde gått inn og stjålet verdisakene deres. Siden du bor på Frogner, frykter jeg at du ikke har god nok innsikt i innvandrermiljøet, og hva som faktisk skjer. Hvor mange er du godt kjent med, og hvor mange ulike miljøer? Er det i media du får mesteparten av kunnskapen din, kanskje? Jeg er klar over de negative sidene, og det er viktig å gjøre noe med dem. Som sagt, integreringen har mange steder feilet totalt, og det må det gjøres noe med kjapt. Mange steder har den gått fint. Jeg har selv blitt ranet og slått ned på Grønland. Dette er snakk om en relativt liten gruppe som holder på med dette. De kunne gjerne være bak lås og slå for min del, men det endrer ikke mitt syn på innvandring.

Sitat av Kramer Vis innlegg
Jeg kan heller ikke se hvordan Norge tjener økonomisk på innvandring, så vær så snill å forklar meg dette.
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å lese litt over her, dette er forklart i mange poster.
Sist endret av Chronic420; 2. desember 2011 kl. 11:32.
Sitat av Kramer
Jeg kan heller ikke se hvordan Norge tjener økonomisk på innvandring, så vær så snill å forklar meg dette.
Vis hele sitatet...
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Anbefaler deg å lese litt over her, dette er forklart i mange poster.
Vis hele sitatet...
De aller fleste innvandrere bidrar positivt, men det er slettes ikke alle innvandrere som finansierer seg selv og bidrar til fellesskapet:

I en fersk rapport kommer det frem at to av tre arbeidsinnvandrere er trygdet etter 35 år i Norge, og mønsteret gjentar seg for nye grupper som kommer hit.
Vis hele sitatet...
Kilde: Innvandrere etter 25 år i landet: Halvparten på trygd

Når det kommer til integrering, så er det ikke alle innvandrere som ønsker å leve etter norske regler og kultur. Innvandrerorganisasjoner krever til og med særbehandling, slik som aldershjem tilrettelagt for ulike etniske grupper, og gratis barnehage fra fylte 3 år. De ønsker også kvotering av "minoritetsnordmenn" på høyere nivå i politikken. Dette er utsagn som jeg ser på som direkte destruktivt i forhold til integreringen. Dessuten så er det jo frekkhet på høyeste nivå.

Kilde: Innvandrerorganisasjonene vil ikke integrere seg.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Men er uenig med deg at det er ingen positive sider med dem. Veldig mange intelligente personer med masse å bidra med i samfunnet. Synes også det er bra vi får innsyn fra flere religioner og kulturer.
Vis hele sitatet...
Mange av de som er innvandrere i Norge har helt sikkert mange gode sider og mye å bidra med. Men hvorfor kan de ikke heller være en god ressurs i sitt eget land?

Er enig med deg at det er intressant å få innsyn i flere ulike religioner og kulturer. Liker veldig godt å reise på ferie i ulike land å lære om deres kultur.

Men liker ikke å ha en kultur i Norge hvor det er "normalt" at kvinnene blir voldtatt og mishandlet og hvor drap og gjengkriminalitet er dagligdags.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Mange av de som er innvandrere i Norge har helt sikkert mange gode sider og mye å bidra med. Men hvorfor kan de ikke heller være en god ressurs i sitt eget land?

Er enig med deg at det er intressant å få innsyn i flere ulike religioner og kulturer. Liker veldig godt å reise på ferie i ulike land å lære om deres kultur.

Men liker ikke å ha en kultur i Norge hvor det er "normalt" at kvinnene blir voldtatt og mishandlet og hvor drap og gjengkriminalitet er dagligdags.
Vis hele sitatet...
I Norge har vi innvandrings-stopp (med unntak av schengen), det vil si arbeidsinnvandrere fra land utenom schengen ikke får innpass; og man må inn som asylsøkere.

For å få godkjent en asylsøknad må du ha en god grunn; som f.eks. at du er på flukt fra eget land da det er fare for liv. (Enten det er i form av krig eller at de blir forfulgt med hensyn til religion etc). Altså er ofte grunnen at de rett og slett ikke kan være i sitt eget land, selv om de kanskje helt skulle ønske at de kunne dette selv.

Når de da blir tvingt til å måtte flykte til et annet land, så er det i hvertfall i mine øyne naturlig at de gjerne vil beholde litt av sin kultur og indentitet som de er oppvokst med. Det er og ikke så enkelt å være i et helt nytt land hvor du ikke kan språket; og man kan ende opp i en ond sirkel hvor man rett og slett ikke blir integrert; ikke fordi man ønsker at det skal være sånn.
Tenk om A4 norskemann hadde forandret seg litt de neste 100 årene, tror ikke vi hadde død ut av det. Finner vel ikke stivere mer reserverte mennesker noe sted... (bortsett fra i Finnland)


Det positive er vel at menneskene vi tar inn til Norge får et MYE bedre liv mange av dem.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
MEN: jeg ser rundt meg; på universitetet, på gata, på butikken, i idretten, i Forsvaret da jeg var der, på bussen...
De som kommer inn BLIR fornorsket.. Det kan ta tid, og det kan ta rimelig romslig tid med førstegenerasjons konservative immigranter, ... men alle blir i større og mindre grad fornorsket etterhvert. Dette er FAKTA.
Vis hele sitatet...
Det stemmer helt sikkert at andre og tredjegenerasjons innvandrere har blitt "fornorsket", tatt utdannelse og fått jobb. Kansje også tildels førstegenerasjons innvandrere som har vært mange år i Norge, men det kommer hele tiden nye innvandrere så problemet med kulturkrasj vil alltid vedvare. DET ER OG FAKTA.

Sitat av etse Vis innlegg
I Norge har vi innvandrings-stopp (med unntak av schengen), det vil si arbeidsinnvandrere fra land utenom schengen ikke får innpass; og man må inn som asylsøkere.

For å få godkjent en asylsøknad må du ha en god grunn; som f.eks. at du er på flukt fra eget land da det er fare for liv. (Enten det er i form av krig eller at de blir forfulgt med hensyn til religion etc). Altså er ofte grunnen at de rett og slett ikke kan være i sitt eget land, selv om de kanskje helt skulle ønske at de kunne dette selv.

Når de da blir tvingt til å måtte flykte til et annet land, så er det i hvertfall i mine øyne naturlig at de gjerne vil beholde litt av sin kultur og indentitet som de er oppvokst med. Det er og ikke så enkelt å være i et helt nytt land hvor du ikke kan språket; og man kan ende opp i en ond sirkel hvor man rett og slett ikke blir integrert; ikke fordi man ønsker at det skal være sånn.
Vis hele sitatet...
Du kan ihvertfall ikke påstå at det systemet ikke blir misbrukt så til de grader!

Det er helt rett at mange som innvandrer til Norge har opplevd grusommere ting enn vi kan forestille oss, og det er selvfølgelig synd på de. Det er ikke det jeg sier.

Det jeg mener er at det er ikke noen løsning på problemet å dra en liten promille av de som lider opp til Norge, å slippe de løs her oppe.

Det er fortsatt mange som lider rundt i Verden, men skal vi hanke inn til landet vårt alle vi synes synd på så ender vi opp med flere innbyggere enn Kina. Og når alle som kriger nede i midt-østen er i Norge, hva skjer da?

Da begynner de å krige i Norge, og da sitter vi med skjegget i postkassa.
Takket være den naive venstresiden.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Det stemmer helt sikkert at andre og tredjegenerasjons innvandrere har blitt "fornorsket", tatt utdannelse og fått jobb. Kansje også tildels førstegenerasjons innvandrere som har vært mange år i Norge, men det kommer hele tiden nye innvandrere så problemet med kulturkrasj vil alltid vedvare. DET ER OG FAKTA.



Du kan ihvertfall ikke påstå at det systemet ikke blir misbrukt så til de grader!

Det er helt rett at mange som innvandrer til Norge har opplevd grusommere ting enn vi kan forestille oss, og det er selvfølgelig synd på de. Det er ikke det jeg sier.

Det jeg mener er at det er ikke noen løsning på problemet å dra en liten promille av de som lider opp til Norge, å slippe de løs her oppe.

Det er fortsatt mange som lider rundt i Verden, men skal vi hanke inn til landet vårt alle vi synes synd på så ender vi opp med flere innbyggere enn Kina. Og når alle som kriger nede i midt-østen er i Norge, hva skjer da?

Da begynner de å krige i Norge, og da sitter vi med skjegget i postkassa.
Takket være den naive venstresiden.
Vis hele sitatet...
Vi kan ikke hjelpe alle, men vi kan hjelpe noen. Det er mye bedre enn ingen.
Ja noen vil utnytte systemet, men slik vil det alltid være - med alle systemer. Man må ikke la de som utnytter systemet ødelegge for de som trenger og fortjener hjelp. Personlig tror jeg mye av problemene kommer av lang behandlingstid på søknadene (cirka 1 år). Men det er vanskelig å få løst dette. UDI gjør et veldig grundig arbeid for å finne ut hvem som har rett på å være her, og hvem som ikke har det; og det er en prosess som tar lang tid. Og frem til de får godkjent søknad blir ikke integreringsprosessen fullstendig startet.
Sitat av etse Vis innlegg
I Norge har vi innvandrings-stopp (med unntak av schengen), det vil si arbeidsinnvandrere fra land utenom schengen ikke får innpass; og man må inn som asylsøkere.

For å få godkjent en asylsøknad må du ha en god grunn; som f.eks. at du er på flukt fra eget land da det er fare for liv. (Enten det er i form av krig eller at de blir forfulgt med hensyn til religion etc). Altså er ofte grunnen at de rett og slett ikke kan være i sitt eget land, selv om de kanskje helt skulle ønske at de kunne dette selv.

Når de da blir tvingt til å måtte flykte til et annet land, så er det i hvertfall i mine øyne naturlig at de gjerne vil beholde litt av sin kultur og indentitet som de er oppvokst med. Det er og ikke så enkelt å være i et helt nytt land hvor du ikke kan språket; og man kan ende opp i en ond sirkel hvor man rett og slett ikke blir integrert; ikke fordi man ønsker at det skal være sånn.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel asylsøkerne som er de største "problembarna som utspeiler seg på statestikk
Sist endret av skukketrure; 2. desember 2011 kl. 23:25.
De som hevder at innvandring ikke har NOEN negative effekter, som f.eks. ignorante AP`ere som nekter å innse fakta, er noen fjotthuer.

Totalt sett vil det være flere negative sider ved innvandring til Norge enn positive, for landet. Jigsaw har så fint ramset opp en hel gode argumenter mot innvandring selv om det er satt på spissen til de grader.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
De som hevder at innvandring ikke har NOEN negative effekter, som f.eks. ignorante AP`ere som nekter å innse fakta, er noen fjotthuer.

Totalt sett vil det være flere negative sider ved innvandring til Norge enn positive, for landet. Jigsaw har så fint ramset opp en hel gode argumenter mot innvandring selv om det er satt på spissen til de grader.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til disse "ignorante fjotthuene" fra AP som har hevdet at innvandring ikke har noen negative bivirkninger?
Sitat av Unsub Vis innlegg
Kan du vise til disse "ignorante fjotthuene" fra AP som har hevdet at innvandring ikke har noen negative bivirkninger?
Vis hele sitatet...
Ehm.. Prøv å ta en titt i trådene her som omhandler politikk og innvandring, så vil du fort forstå at disse "ignorante fjotthuene" faktisk eksisterer.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
De som hevder at innvandring ikke har NOEN negative effekter, som f.eks. ignorante AP`ere som nekter å innse fakta, er noen fjotthuer.

Totalt sett vil det være flere negative sider ved innvandring til Norge enn positive, for landet. Jigsaw har så fint ramset opp en hel gode argumenter mot innvandring selv om det er satt på spissen til de grader.
Vis hele sitatet...
Du setter deg selv på andre siden av skalaen din her da, som den ignorante FrP'ern som tror at innvandring nesten kun har negative sider, og at innvandrere fra ikke-vesten bare er kriminelle.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Mange av de som er innvandrere i Norge har helt sikkert mange gode sider og mye å bidra med. Men hvorfor kan de ikke heller være en god ressurs i sitt eget land?

Er enig med deg at det er intressant å få innsyn i flere ulike religioner og kulturer. Liker veldig godt å reise på ferie i ulike land å lære om deres kultur.

Men liker ikke å ha en kultur i Norge hvor det er "normalt" at kvinnene blir voldtatt og mishandlet og hvor drap og gjengkriminalitet er dagligdags.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de gjerne ville bidratt i landet sitt, hvis dette var mulig. Er nok heller at de kommer fra krigsherjede og korrupsjonspregede områder, er derfor ikke like lett å få bruk for disse kunnskapene i hjemlandet.

Det er derfor vi trenger å integrere innvadrerne som kommer hit. Vi må gjøre det vi kan for å lære dem om våre lover og regler. De er rett og slett vant til helt andre levevilkår enn oss, så det er ingen lett sak å flyte rett inn i samfunnet vårt.

Det er dokumentert at jo lenger man bor i landet, jo mer lærer man hvordan samfunnet og lovene fungerer. Det er viktig at vi nordmenn også bidrar, disse (svært mange) menneskene kommer tross alt fra helt forferdelige steder.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Den der hører man ofte fra personer som er livredd såkalt "fremmedhat", og som derfor passer på å dra frem at "nordmenn er verre", så fort overfallsvoldtekt blir nevnt. "Nordmenn voldtar mer", virker som det bildet enkelte ønsker å fremheve.

Det forandrer uansett ikke saken, som er at ikke-etniske nordmenn står bak omtrent samtlige overfallsvoldtekter. De dominerer også statistikken på andre områder innenfor kriminalitet:



Kilde: ssb.no
Vis hele sitatet...
Når du først skal ta på deg big-daddy pants å sitere noe folk med større innsikt enn deg har sagt, så kan du jo også ta med hele sitatet. Du uthever det du selv ønsker å lese.

Statistikk over antatte gjerningsmenn for 1998 viser at det ble registrert 41 gjerningsmenn per 1 000 innbyggere i innvandrerbefolkningen. Til sammenlikning var antallet 27 per 1 000 innbyggere i befolkningen ellers. Det ble registrert relativt flere gjerningsmenn blant ikke-vestlige innvandrere enn blant vestlige innvandrere. Når en sammenlikner, må en ta hensyn til at levekårene for ikke-vestlige innvandrere er langt dårligere enn i befolkningen ellers.

Når en sammenlikner, må en ta hensyn til at levekårene for ikke-vestlige innvandrere er langt dårligere enn i befolkningen ellers.

See what I did there?
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Ehm.. Prøv å ta en titt i trådene her som omhandler politikk og innvandring, så vil du fort forstå at disse "ignorante fjotthuene" faktisk eksisterer.
Vis hele sitatet...
Ehm... kan du ikke bare komme med en link? Du kom med påstanden.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Når du først skal ta på deg big-daddy pants å sitere noe folk med større innsikt enn deg har sagt, så kan du jo også ta med hele sitatet. Du uthever det du selv ønsker å lese.
Vis hele sitatet...
Jeg tok jo med hele ingressen og uthevet det JEG ser på som relevant. Jeg bryr meg faktisk ikke om hvilken forferdelig levestandard voldtektsmenn og andre kriminelle har. De kan ha så dårlige levevilkår at det ikke ligner grisen - det forsvarer IKKE kriminelle handlinger!
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg tok jo med hele ingressen og uthevet det JEG ser på som relevant. Jeg bryr meg faktisk ikke om hvilken forferdelig levestandard voldtektsmenn og andre kriminelle har. De kan ha så dårlige levevilkår at det ikke ligner grisen - det forsvarer IKKE kriminelle handlinger!
Vis hele sitatet...
Her var det heller ikke snakk om å forsvare, men å forklare.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Her var det heller ikke snakk om å forsvare, men å forklare.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, men "forsvare" og "forklare" er veldig ofte det samme.
Det var uansett ikke min hensikt å gå inn på hvorfor noen velger å ty til kriminalitet. Det er en annen diskusjon, og uansett hva man blir forklart, så endrer jo ikke det på at det er flere antatte gjerningsmenn i innvandrermiljøer, enn det er i befolkningen ellers.
Sitat av etse Vis innlegg
Vi kan ikke hjelpe alle, men vi kan hjelpe noen. Det er mye bedre enn ingen.
Ja noen vil utnytte systemet, men slik vil det alltid være - med alle systemer. Man må ikke la de som utnytter systemet ødelegge for de som trenger og fortjener hjelp. Personlig tror jeg mye av problemene kommer av lang behandlingstid på søknadene (cirka 1 år). Men det er vanskelig å få løst dette. UDI gjør et veldig grundig arbeid for å finne ut hvem som har rett på å være her, og hvem som ikke har det; og det er en prosess som tar lang tid. Og frem til de får godkjent søknad blir ikke integreringsprosessen fullstendig startet.
Vis hele sitatet...
Men vi har ikke noe plikt til å hjelpe de, og når drap, voldtekt og kriminalitet går til værs så syns ikke jeg at det er noen god idè å slippe de inn til landet. Jeg er ikke interessert i at vi skal hjelpe drapsmenn, voldtektsmenn og kriminelle. Så frem til de naive huene som styrer dette landet får opp øynene, å gjør vesentlige endringer med innvandringen som bidrar til skikkelig integrering og som unngår kulturkrasj så er jeg totalt imot å ta inn asylsøkere.

Og det minste vi kan forvente av innvandrerne, er at når vi hjelper de og lar de komme til landet vårt, så har de bare å innrette seg etter norske lover å regler og oppføre seg som et prakt eksemplar. Hvis ikke de oppfører seg så burde de kastes direkte på sjøen å bes om å svømme hjem igjen.

Også får samtlige tilpasse seg våres levemåte og kultur, det er ikke vi som skal måtte forandre oss for å tilpasse oss deres kulturer og levemåte.
Å si at Norge ikke trenger innvandring blir for dumt. Vi hadde ikke fungert uten utlendinger. Ta Oslo som et eksempel. Det er vel ikke ofte at dere ser nordmenn som kjører buss, eller nordmenn som kjører taxi?

Å si at Norge har nok innvandrere kan diskuteres.

Problemet nå er at de tar jobbene til det norske folk. Utlendinger fra Hellas og Spania som er på vei hit nå for å jobbe kan ha god utdanning, og stiller seg høyere på arbeidslista enn late Ola Nordmann uten utdanning.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Men vi har ikke noe plikt til å hjelpe de, og når drap, voldtekt og kriminalitet går til værs så syns ikke jeg at det er noen god idè å slippe de inn til landet. Jeg er ikke interessert i at vi skal hjelpe drapsmenn, voldtektsmenn og kriminelle. Så frem til de naive huene som styrer dette landet får opp øynene, å gjør vesentlige endringer med innvandringen som bidrar til skikkelig integrering og som unngår kulturkrasj så er jeg totalt imot å ta inn asylsøkere.

Og det minste vi kan forvente av innvandrerne, er at når vi hjelper de og lar de komme til landet vårt, så har de bare å innrette seg etter norske lover å regler og oppføre seg som et prakt eksemplar. Hvis ikke de oppfører seg så burde de kastes direkte på sjøen å bes om å svømme hjem igjen.

Også får samtlige tilpasse seg våres levemåte og kultur, det er ikke vi som skal måtte forandre oss for å tilpasse oss deres kulturer og levemåte.
Vis hele sitatet...
Vi har en plikt ovenfor FN, og denne må vi følge opp. I tillegg til det har vi en etisk og moral plikt å hjelpe de som trenger hjelp; selv om de kanskje ikke er det beste medborgerene.

Man kan jo og spørre seg: Hvorfor er det så mye kriminalitet blandt asylsøkere. Å bare si "Det er mye kriminalitet, kast de ut" er ikke en løsning på problemet, det er å unngå det. Det er å ikke tørre å prøve å løse problemet; i mine øyne en feig løsning.

Jeg tror at mye av kriminaliteten kommer av at de har opplevd en helt ekstrem tilværelse før de kommer til Norge, ting jeg ikke unner min værste fiende å oppleve. Alt fra krig til forfølgelse; og dette preger mennesker. Når de da kommer til Norge og må levere en asyl-søknad og det plutselig tar 1 år før de eventuelt får svar, og ikke får mye hjelp og oppfølging i denne tiden så mener jeg at man rett og slett ikke kan forvente annet. Folk som kommer til Norge fra problem-områder trenger oppfølging fra dag 1. Dette er mennesker som kan ha pådratt seg psykiske skader, og burde helst vært til terapi, samtidig som det er folk som må integreres i et nytt samfunn. Å bare putte de på et asyl-mottak og be de vente på svar på søknaden dems er ikke en løsning.

Selv mener jeg vi er mye selvforskyldt i problemene som kommer, fordi vi rett og slett ikke gir de god nok oppfølging. Jeg mener at vi burde satse mer penger på integreringsprosessen og starte denne fra dag 1, og ikke fra den dagen søknaden ble godkjent. Ja, det vil finnes en del mennesker som vi vil sende på skole og integrere som vil få søknaden dems ikke godkjent, og derfor må reise fra landet; men det er i mine øyne verd det for en bedre integrering totalt sett.

Kort fortelt annser jeg ikke å kaste folk ut av landet som en fullstendig løsning; jeg mener vi må kunne se på oss selv og vurdere om vi kanskje er medskyldig i problemene, grunnet en feilslått integreringsprosess - og heller forbedre denne. Vi må og kunne ha forståelse for at folk som har vært i en krigs-situasjon og problemer av den typen vil ha problemer med å komme tilbake til et normalt samfunn uten god oppfølging.
Sitat av etse Vis innlegg
Vi har en plikt ovenfor FN, og denne må vi følge opp. I tillegg til det har vi en etisk og moral plikt å hjelpe de som trenger hjelp; selv om de kanskje ikke er det beste medborgerene.

Man kan jo og spørre seg: Hvorfor er det så mye kriminalitet blandt asylsøkere. Å bare si "Det er mye kriminalitet, kast de ut" er ikke en løsning på problemet, det er å unngå det. Det er å ikke tørre å prøve å løse problemet; i mine øyne en feig løsning.

Jeg tror at mye av kriminaliteten kommer av at de har opplevd en helt ekstrem tilværelse før de kommer til Norge, ting jeg ikke unner min værste fiende å oppleve. Alt fra krig til forfølgelse; og dette preger mennesker. Når de da kommer til Norge og må levere en asyl-søknad og det plutselig tar 1 år før de eventuelt får svar, og ikke får mye hjelp og oppfølging i denne tiden så mener jeg at man rett og slett ikke kan forvente annet. Folk som kommer til Norge fra problem-områder trenger oppfølging fra dag 1. Dette er mennesker som kan ha pådratt seg psykiske skader, og burde helst vært til terapi, samtidig som det er folk som må integreres i et nytt samfunn. Å bare putte de på et asyl-mottak og be de vente på svar på søknaden dems er ikke en løsning.

Selv mener jeg vi er mye selvforskyldt i problemene som kommer, fordi vi rett og slett ikke gir de god nok oppfølging. Jeg mener at vi burde satse mer penger på integreringsprosessen og starte denne fra dag 1, og ikke fra den dagen søknaden ble godkjent. Ja, det vil finnes en del mennesker som vi vil sende på skole og integrere som vil få søknaden dems ikke godkjent, og derfor må reise fra landet; men det er i mine øyne verd det for en bedre integrering totalt sett.

Kort fortelt annser jeg ikke å kaste folk ut av landet som en fullstendig løsning; jeg mener vi må kunne se på oss selv og vurdere om vi kanskje er medskyldig i problemene, grunnet en feilslått integreringsprosess - og heller forbedre denne. Vi må og kunne ha forståelse for at folk som har vært i en krigs-situasjon og problemer av den typen vil ha problemer med å komme tilbake til et normalt samfunn uten god oppfølging.
Vis hele sitatet...

Fint skrevet Etse, akkurat det samme jeg tenker. Blir altfor lett og si at de som er kriminelle er dårlige mennesker og burde kastes ut. Jeg vil anta et finnes en sammenheng mellom kriminalitet/vold og vold/krig i oppveksten. Hvis vi vil luke ut potensielle kriminelle så må vi si nei til flyktninger fra krigsrammede områder, noe jeg mener er helt feil.

Vi burde heller diskutere hvordan vi kan hjelpe disse menneskene til et normalt liv ved hjelp av integrering og rehabilitering!
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg vil anta et finnes en sammenheng mellom kriminalitet/vold og vold/krig i oppveksten.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der altså. Etter at en i min familie fikk en psykisk-knekk, og fikk en diagnose knyttet/utløst av krigen, så gikk vi andre "voksne" i familien til psykolog for sikkerhetsskyld. 5/7 hadde en form for psykiske problemer. ( Som feks. angst, søvnproblemer, depresjon osv).

Ikke at noen av oss har vært kriminelle eller voldelige, men poenget er at mange flyktninger kanskje lider av noe de ikke selv vet om. Kanskje noen så sårt trenger å få hjelp til det de har oppi hodet, men ikke aner/har råd/kan tilstrekkelig norsk for å kunne gjøre det.

Jeg unnskylder ingen på noen som helst måte. Tro meg. Les bla. min første post her på forumet. Men så vidt jeg vet, er det ikke store statistikken vi har om innvandrere og psykiske problemer - og der kan det ligge noen oppsiktsvekkende tall.
Sitat av etse Vis innlegg
Vi har en plikt ovenfor FN, og denne må vi følge opp. I tillegg til det har vi en etisk og moral plikt å hjelpe de som trenger hjelp; selv om de kanskje ikke er det beste medborgerene.

Man kan jo og spørre seg: Hvorfor er det så mye kriminalitet blandt asylsøkere. Å bare si "Det er mye kriminalitet, kast de ut" er ikke en løsning på problemet, det er å unngå det. Det er å ikke tørre å prøve å løse problemet; i mine øyne en feig løsning.

Jeg tror at mye av kriminaliteten kommer av at de har opplevd en helt ekstrem tilværelse før de kommer til Norge, ting jeg ikke unner min værste fiende å oppleve. Alt fra krig til forfølgelse; og dette preger mennesker. Når de da kommer til Norge og må levere en asyl-søknad og det plutselig tar 1 år før de eventuelt får svar, og ikke får mye hjelp og oppfølging i denne tiden så mener jeg at man rett og slett ikke kan forvente annet. Folk som kommer til Norge fra problem-områder trenger oppfølging fra dag 1. Dette er mennesker som kan ha pådratt seg psykiske skader, og burde helst vært til terapi, samtidig som det er folk som må integreres i et nytt samfunn. Å bare putte de på et asyl-mottak og be de vente på svar på søknaden dems er ikke en løsning.

Selv mener jeg vi er mye selvforskyldt i problemene som kommer, fordi vi rett og slett ikke gir de god nok oppfølging. Jeg mener at vi burde satse mer penger på integreringsprosessen og starte denne fra dag 1, og ikke fra den dagen søknaden ble godkjent. Ja, det vil finnes en del mennesker som vi vil sende på skole og integrere som vil få søknaden dems ikke godkjent, og derfor må reise fra landet; men det er i mine øyne verd det for en bedre integrering totalt sett.

Kort fortelt annser jeg ikke å kaste folk ut av landet som en fullstendig løsning; jeg mener vi må kunne se på oss selv og vurdere om vi kanskje er medskyldig i problemene, grunnet en feilslått integreringsprosess - og heller forbedre denne. Vi må og kunne ha forståelse for at folk som har vært i en krigs-situasjon og problemer av den typen vil ha problemer med å komme tilbake til et normalt samfunn uten god oppfølging.
Vis hele sitatet...
Det er helt rett at de ikke får nok oppfølging og hjelp de som har blitt sinnsgale av å leve i krig. Og vi har mye av skylden for at de ikke tilpasser seg samfunnet.

Men de må se at det blir konsekvenser av å ikke følge norsk lov, å sende de i fengsel er ikke noe straff for mange av de. De har det allikevell 10 ganger bedre der en de hadde det i hjemlandet. Mulla Krekar f.eks hvorfor F er han i Norge enda? Hvorfor pleier vi, å tar vare på han?

Det er i bunn å grunn ikke innvandrerne, menneskene jeg misliker, selv om jeg misliker (u)kulturen til mange av dem og ikke ønsker den i nabolaget mitt. Det som er hovedproblemet og som fører til kulturkrasj, det er jo innvandringspolitikken. Hvordan det blir praktisert og mangel på oppfølging og kursing i norsk språk, kultur å norske lover.

Men det er også fra deres side mangel på velvilje til å integrere seg og tilpasse seg våres kultur som gjør det desto vanskeligere.

Og jeg mener at vi har ikke har noen etisk og moralsk plikt å hjelpe de når de ikke viser takknemlighet, men derimot manipulerer og misbruker systemene våre og våre landsmenns naive holdnig.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Men de må se at det blir konsekvenser av å ikke følge norsk lov, å sende de i fengsel er ikke noe straff for mange av de. De har det allikevell 10 ganger bedre der en de hadde det i hjemlandet. Mulla Krekar f.eks hvorfor F er han i Norge enda? Hvorfor pleier vi, å tar vare på han?
Vis hele sitatet...
Ang. mulah krekar er dette noe som handler om politisk ettik. Vi i Norge er i mot døds-straff og vi har som regel at vi ikke sender noen ut av landet dersom det er stor grunn til å tro at dette vil føre til at dem blir drept; det være seg gjennom døds-straff eller fordi de er forfulgt / det er krig. Vi har per dags dato stor misstanke om at han blir drept om vi sender han ut av landet; og derfor kan vi ikke gjøre dette. Selv om det hadde vært ønskelig. Han har gjort mye galt, og må ta sin straff; men døds-straff er noe jeg aldri kan akseptere. Det finnes ingen grunn god nok som jeg ser deg, der man kan akseptere å drepe et annet menneske. (med unntak om det er gjort i selvforsvar).

De må selvfølgelig straffes om de gjør noe galt. Men nå må man huske at det norske straffe-vesen handler hovedsaklig om rehablitering, og ikke om å straffe folk så mye at de er redd for å komme i fengsel (dette er bare i liten grad, for å ha en prevantiv effekt). Dette betyr at det å komme i fengsel egentlig ikke trenger å være så veldig forferdelig; så lenge du kommer ut som en bedre borger. Man har f.eks. en ypperlig mulighet til å ta norsk-kurs når man er i fengsel; og dette kan jo hjelpe på integreringen - og dermed prøve å hjelpe slik at de ikke gjør mer kriminalitet og kommer inn i samfunnet vårt.

Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Det er i bunn å grunn ikke innvandrerne, menneskene jeg misliker, selv om jeg misliker (u)kulturen til mange av dem og ikke ønsker den i nabolaget mitt. Det som er hovedproblemet og som fører til kulturkrasj, det er jo innvandringspolitikken. Hvordan det blir praktisert og mangel på oppfølging og kursing i norsk språk, kultur å norske lover.

Men det er også fra deres side mangel på velvilje til å integrere seg og tilpasse seg våres kultur som gjør det desto vanskeligere.

Og jeg mener at vi har ikke har noen etisk og moralsk plikt å hjelpe de når de ikke viser takknemlighet, men derimot manipulerer og misbruker systemene våre og våre landsmenns naive holdnig.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke nekte for at det selvfølgelig er flere som ikke viser vilje til å integrere seg, for det er et faktum. Slik er mennesker. Men for meg er det på en måte forstålig. De er jo tross alt ikke her fordi de har lyst; men fordi de må. Og i ønsket om at de hadde vært i hjemlandet sitt ønsker de nok å fortsette å leve på den måten de gjorde det. Jeg tror mange normenn hadde ønsket det samme om de hadde blitt tvunget til å flykte til et arabisk land. Jeg ser for meg at folk ikke helt hadde omstilt seg slik at norske jenter hadde gått med burka og lignende av den grunn; men heller prøvd å leve etter den vestlige kulturen i dette landet. Jeg tror og at Normenn også hadde søkt sammen med andre av vestlig kultur fordi man ofte føler en større tilhørighet med disse. Personlig tror jeg rett og slett ikke at vi hadde vært så veldig mye bedre, om det hadde vært oss som hadde måtte være asylsøkere i et arabisk land.

Personlig ser jeg ikke helt hvordan du ikke kan se på det som noen etisk plikt. Men her er vi nok bare forskjellige, og lite å gjøre med det. Jeg kunne aldri latt et menneske bare dø; av den enkle grunn av at han var utakknemmelig. Ja, det er synd at enkelte er utakknemmelige for hjelpen de får, men å sende de ut av landet, eller å nekte å ta de inn blir i mine øyne nesten det samme som døds-straff (det er jo derfor de er her, for å unngå dette). Og dette er noe som går i mot mange av mine prinsipper.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Jigsaw: Hvis du ikke tror at Norge trenger arbeidskraft fra utlandet viser det bare hvor utrolig dårlig forståelse du har for temaet.
Vis hele sitatet...
Riktig. Norge TRENGER arbeidskraft. Tenk hadde vi hadde kastet alle innvandrere på ræva ut av landet.. Ingen av oss nordmenn kunne da kjøre alle bussruter i Oslo til vanlige tider, fordi de hadde ikke hatt nok bemanning! Dette er et av mange eksempel!

Dette er problemet med nFF. Det er ikke rart at denne type diskusjon faller ut bak mål og mening, når folk ikke innser hva som er FAKTA og IKKE FAKTA, før man begynner å diskutere etikken, moralen utfordringene, og problemene bak tema!

Sitat av Jigsaw Vis innlegg

Og forresten, jeg har helt sikkert bedre jobb og tjener mer enn deg. Så ikke antyd at det har noenting som helst med hvordan jeg stiller meg til innvandringen å gjør. Jeg har ikke noe direkte imot f.eks muslimer, men de har en så vidt forskjellig og mye mer brutal kultur enn det vi er vant til her oppe. Det blir derfor feil å blande disse kulturene på den måten den norske stat gjør.
Vis hele sitatet...
Og hvordan i helvete er det relevant? Hvem bryr seg om hvor god jobb og hvor mye penger du tjener? Prøv å bidra positivt til diskusjonen, i stedet for å vise fram hvor "vellykket" du er.

Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Jeg mener ikke at vi ikke trenger arbeidskraft fra utlandet, f.eks velutdannede svensker er meget god arbeidskraft som vi helt sikkert er mer eller mindre avhengige av.
Vis hele sitatet...
Svensker ja, for de har ikke sånn skummel fy-fy kultur som du tydeligvis frykter.

Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Det jeg mener er at vi har nok nordmenn som kansje ikke har så god utdannelse som allikevell hadde kunnet f.eks kjørt taxi. Men hvem er det som kjører taxi i Norge?
Vis hele sitatet...
Ja, hvem er det som kjører taxi i Norge? JO, utlendinger! Hvorfor det da? JO, fordi nordmenn er late og vil ikke ha slike drittjobber (ink. meg selv)

Nordmenn er ikke akkurat verdensmestere i arbeidsmarkedet.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Og hvordan i helvete er det relevant? Hvem bryr seg om hvor god jobb og hvor mye penger du tjener? Prøv å bidra positivt til diskusjonen, i stedet for å vise fram hvor "vellykket" du er.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor i helvete plager du meg med dette? Det er jo ihvertfall tydelig at du bryr du deg om det?

Hvis du lærer deg å lese ordentlig så sjønner du at det var et svar rettet til en annen enn deg, så vær vennlig å ikke bry deg om det. Prøv heller å være seriøs, hvis du skal være med i denne diskusjonen. Og ikke kommenter noe som ikke har noe med deg å gjøre.

Vær vennlig og ikke skriv noe mer til meg med mindre jeg ber deg om det!

Jeg vil ikke diskutere med noen som har intelligens på størrelse med en stein.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, hvem er det som kjører taxi i Norge? JO, utlendinger! Hvorfor det da? JO, fordi nordmenn er late og vil ikke ha slike drittjobber (ink. meg selv)

Nordmenn er ikke akkurat verdensmestere i arbeidsmarkedet.
Vis hele sitatet...
Tja. Selv om vi har kortere arbeidstid enn hva som er vanlig i andre land, så jobber vi effektivt og har høy produktivitet. Jeg tror derfor ikke du har belegg for din påstand. Og er taxikjøring en drittjobb altså?

"Norske arbeidstakere har høyest produktivitet i verden, målt som Norges verdiskapning per arbeidstime, sier forskningssjef Ådne Cappelen i Statistisk sentralbyrå (SSB) til Bergens Tidende."

"Det å yte på jobben oppleves som en plikt i Norge, arbeidsgivere trenger ikke bruke pisken i like stor grad. I tillegg er det et høyt utdanningsnivå og de fleste har mye ansvar på jobben, så folk får jobbe med det de vil, påpeker Steinar Stjernø, professor i sosialt arbeid og sosialpolitikk ved Høgskolen i Oslo."

"Ifølge FN er nordmenn de mest effektive arbeidstakerne i verden. - Dette er takket være den norske modellen, sier Jonas Gahr Støre"

Norske arbeidere er mest effektive
Mer produktive enn kineserne
Verdens mest produktive

Når det er sagt så er jeg helt enig i at vi er avhengig av utenlands arbeidskraft i enkelte bransjer. Men det er klart at dette ikke er gunstig for de som allerede jobber i den respektive bransjen, og som risikerer å bli utkonkurrert av billigere arbeidskraft eller kvoteringsregler. Dette er nok ikke ett stort problem i dag, men at problemet blir større etterhvert som årene går og innvandringen består, er ikke utenkelig. Men dette ligger i såfall langt frem i tid.
Sitat av caperno Vis innlegg
Tja. Selv om vi har kortere arbeidstid enn hva som er vanlig i andre land, så jobber vi effektivt og har høy produktivitet. Jeg tror derfor ikke du har belegg for din påstand. Og er taxikjøring en drittjobb altså?

"Norske arbeidstakere har høyest produktivitet i verden, målt som Norges verdiskapning per arbeidstime, sier forskningssjef Ådne Cappelen i Statistisk sentralbyrå (SSB) til Bergens Tidende."

"Det å yte på jobben oppleves som en plikt i Norge, arbeidsgivere trenger ikke bruke pisken i like stor grad. I tillegg er det et høyt utdanningsnivå og de fleste har mye ansvar på jobben, så folk får jobbe med det de vil, påpeker Steinar Stjernø, professor i sosialt arbeid og sosialpolitikk ved Høgskolen i Oslo."

"Ifølge FN er nordmenn de mest effektive arbeidstakerne i verden. - Dette er takket være den norske modellen, sier Jonas Gahr Støre"

Norske arbeidere er mest effektive
Mer produktive enn kineserne
Verdens mest produktive

Når det er sagt så er jeg helt enig i at vi er avhengig av utenlands arbeidskraft i enkelte bransjer. Men det er klart at dette ikke er gunstig for de som allerede jobber i den respektive bransjen, og som risikerer å bli utkonkurrert av billigere arbeidskraft eller kvoteringsregler. Dette er nok ikke ett stort problem i dag, men at problemet blir større etterhvert som årene går og innvandringen består, er ikke utenkelig. Men dette ligger i såfall langt frem i tid.
Vis hele sitatet...
Dette kan umulig stemme der jeg jobber iværtfall, og der er det for det meste bare nordmenn og svensker.
Sitat av Paratus
Et spørsmål jeg også vil stille er: Kan vi alltid fortsette med innvandring til Norge? Vil ikke vår kultur, språk og befolkning gradvis bli visket ut og omgjort til noe annet enn det vi opprinnelig var?
Vis hele sitatet...
Et spørsmål jeg vil stille er: Kan vi alltid fortsette med å føde nye barn til Norge? Vil ikke vår kultur, språk og befolkning gradvis bli visket ut og omgjort til noe annet enn det vi opprinnelig var?
Sist endret av Snillorg; 4. desember 2011 kl. 21:27.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Et spørsmål jeg vil stille er: Kan vi alltid fortsette med å føde nye barn til Norge? Vil ikke vår kultur, språk og befolkning gradvis bli visket ut og omgjort til noe annet enn det vi opprinnelig var?
Vis hele sitatet...
Ikke med mindre det er innvandrerbarn som blir født, etnisk norske barn får jo den norske kulturen videreført fra sine foreldre og forfedre.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Ikke med mindre det er innvandrerbarn som blir født, etnisk norske barn får jo den norske kulturen videreført fra sine foreldre og forfedre.
Vis hele sitatet...
Kultur er ikke noe konsent, det er dynamisk. Det er alltid under endring, med eller uten innvandring - kultur vil endre seg. De vil kanskje gå i 2 ulike retninger om man har innvandring, eller om man er uten; men den vil uansett endre seg. Det som er dagens normer og kultur er ikke det samme som det var for 50 år siden; og om 50 år vil kulturen være drastisk annerledes.

Jeg personlig tror at totalt sett er det internett (og generelt masse-media) har mye større påvirkning på kulturen vår enn innvandring. Om man er så redd for kultur-endringerb urde vi kanskje ha et sperret internett; hvor folk kun kan kommunisere med folk i fra samme kommune; slik at ikke bygde-folk blir påvirket av bykulturen (og motsatt). Og gud forby om søringer skulle bli påvirket av det nord-norske kulturen.
Sist endret av etse; 5. desember 2011 kl. 13:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Ikke med mindre det er innvandrerbarn som blir født, etnisk norske barn får jo den norske kulturen videreført fra sine foreldre og forfedre.
Vis hele sitatet...
Nei, kultur er i endring. Alltid. Kor fjernt er ikkje facebook fra foreldregenerasjonen sin oppvekst? Vi har alltid motteke impulsar utanifrå, det vere seg frå østen i form av norrøn gudelære, frå england i form av språk...

Så nei, kulturen vil alltid endre seg.
Men hva vil kulturen endre seg til? Er det greit at Norge blir segregert, burka blir dagligdags og kvinner begynner underordne seg menn igjen?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Innvandring fra somalia og omegn kan stope. Derifra har vi ikke behov for noen som helst innvandring. Men, fra vestlige land - samt folk fra deler av europa og omegn som er interessert i å gjøre noe? Gjerne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Men hva vil kulturen endre seg til? Er det greit at Norge blir segregert, burka blir dagligdags og kvinner begynner underordne seg menn igjen?
Vis hele sitatet...
Er det stor fare for at det blir noko som smitter over fra relativt marginale grupper til det breiare lag?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det stor fare for at det blir noko som smitter over fra relativt marginale grupper til det breiare lag?
Vis hele sitatet...
Ikke i vår levetid, men med vår fødselsrate sammenlignet med de som kommer inn til Norge fra f.eks afrikanske land, så er det vel ikke en så altfor fjern sannsynlighet for at noen av våre etterkommere etterhvert vil være en minoritet i eget land.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av caperno Vis innlegg
Ikke i vår levetid, men med vår fødselsrate sammenlignet med de som kommer inn til Norge fra f.eks afrikanske land, så er det vel ikke en så altfor fjern sannsynlighet for at noen av våre etterkommere etterhvert vil være en minoritet i eget land.
Vis hele sitatet...
http://www.ssb.no/ssp/utg/200102/3.shtml
"Blant innvandrerkvinner fra enkeltland (med flere enn 450 kvinner bosatt i Norge) hadde kvinner fra Somalia det høyeste fruktbarhetsnivået med 5,2 barn per kvinne. Videre følger kvinner fra Irak (4,8 barn per kvinne), Marokko (3,8 barn per kvinne) og Pakistan og Sri Lanka (3,6 barn per kvinne). Det laveste fruktbarhetsnivået fant en blant kvinner fra Kina og Bosnia-Hercegovina (1,6 barn per kvinne), og Finland og Polen (1,7 barn per kvinne)."

Vi vet foreløpig ikke om deres barn igjen vil få like mange barn. Sannsynligvis vil det gå ned noe, men hvis de fortsetter å skape sine egne samfunn og derfor aldri integrerer seg er det ikke sikkert det går så langt ned som en venter.
Sist endret av Stratops; 5. desember 2011 kl. 14:36.