Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4520
Jeg tror samtlige her inne på Freakforum kunne hatt veldig mye å bidra med i politikken her i Norge. Ser ofte folk her inne som har bedre forslag og argumentasjoner enn mange av topppolitikere. Hvorfor går dere ikke ut i politikken når dere antageligvis har kompetanse til å sette på plass en god del anerkjente politikere?

Jeg skjønner selvfølgelig at det er ikke er enkel oppgave å hoppe rett inn i politikken, men blir bare litt lei meg når jeg ser de framdragende kunnskapene og politiske ferdighetene til noen personer her inne.





Kan dere ikke gå ut og gjøre Norge til et enda bedre sted enn det allerede er?
Det er vel mange av dem som er involvert i lokalpolitikk, evt. nasjonalpolitikk allerede gjetter jeg på. Hvis ikke er det et par her jeg har tro på som High Chancellor.
Problemet er at ofte er det slik at de som er gode politisk og som ville vært politikere ofte selv ikke er interesserte i å være dette. Ferdighetene de har som gjør de til gode politikere er også ferdigheter so mi mange tilfeller industries og det private markedet er interesert i; og jeg må selv innrømme at det finnes så utrolig mange jobber som er mer interessant enn å være politiker hvor man ender opp med å føle man kommer ingen vei med forslagene sine.
Sitat av etse Vis innlegg
Problemet er at ofte er det slik at de som er gode politisk og som ville vært politikere ofte selv ikke er interesserte i å være dette. Ferdighetene de har som gjør de til gode politikere er også ferdigheter so mi mange tilfeller industries og det private markedet er interesert i; og jeg må selv innrømme at det finnes så utrolig mange jobber som er mer interessant enn å være politiker hvor man ender opp med å føle man kommer ingen vei med forslagene sine.
Vis hele sitatet...
Er man god nok, så kan man komme langt. Da er det nok litt mer interessant også.
Som etse er inne på er det å være politiker en utakknemlig oppgave. Man får kjeft for stort sett alt man gjør, det er dårlig betalt, mye arbeid og man har relativt lite makt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Som etse er inne på er det å være politiker en utakknemlig oppgave. Man får kjeft for stort sett alt man gjør, det er dårlig betalt, mye arbeid og man har relativt lite makt.
Vis hele sitatet...
Skjønner selvfølgelig det. Er bare synd at det er så mange her i Norge som sannsynligvis har bedre politiske kunnskaper enn hovedandelen av politikere.
Hehe, det er nok bare noe du tror. Det er rimelig lang avstand fra å lire av seg noen fraser på Internett til det å faktisk drive politikk.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Er man god nok, så kan man komme langt. Da er det nok litt mer interessant også.
Vis hele sitatet...
Det kan du også med en toppjobb i industrien. Og som mith er folk generelt veldig lite taknemmelige innenfor politikken. Man får generelt mer positiv tilbakelding på godt arbeid i et annet arbeidsmarked.

Personlig hadde jeg et år jeg var kjempe interesert i politikk; spesielt med tanke på de vanskeligstilte i samfunnet og rusproblematikk. Etter en stund ble jeg anbefalt å melde meg inn i et politisk parti og prøve å være aktiv det. Først prøvde jeg ungdomsparti, noe som rett og slett var mer en sosial venneklubb (i hvertfall lokallaget der jeg var), og dermed ble det litt uinteresant på et politisk plan.

Fortsatte videre med å prøve å være aktiv på "voksenpartier", men det var mer en skikkelig demotiverende opplevelse. Det å prøve å få gjort noe i politikken var virkelig vanskelig; og det å få folk med på å faktisk prøve å gjøre noe viste seg å være veldig vanskelig (folk var mye mer glad i å snakke om å gjøre noe, eller å finne ting andre kunne gjøre - enn å faktisk aktivt prøve å løse problemer selv). Mye av tiden gikk og på snakk om hvordan partiet skulle bli større; for det var tydeligvis viktigere å få med seg folk enn å faktisk aktivt prøve å løse problemene.

Selvfølgelig kan det være jeg var uheldig med fylkes og lokallagene jeg møtte på, men for meg føltes politikken og måten ting blir gjort på innenfor politikken som meget demotiverende. Noe som er veldig synd da det ødela alt av interessen min for å jobbe aktivt for enkelte saker som betyr mye for meg.

Og hvordan man kan bedømme "bedre politiske egenskaper" er jeg veldig usikker på. Politikk er mye mer avansert enn veldig mange forstår. Folk er veldig flinke til å rope ut med enkle løsninger på mange problemer som virker logiske - men som folk som virkelig kan politikk forstår at virkelig ikke vil fungere i det lange løp eller på et politisk plan.
Sist endret av etse; 23. november 2011 kl. 10:45.
Vært politiker, er ikke lenger. Er en drittjobb, og ting går tregt og det er så mange bagateller som blir gjort til storsaker. Jeg trives mye bedre i NGO'er . Der er ting mer takknemmelig og du får ikke kjeft av alle og enhver.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Politikk handler like mye image (om ikke mer) som det handler om din dygd.
Prøvde selv for min egen del å være litt aktiv i ungdomspartiet til de lyseblå(, for en tid tilbake.

Jeg trodde virkelig jeg var lyseblå der og da, og et sånt seriøst parti kunnet utrette mye både i ungdomslaget og i voksenpartiet.

Så, kom DLD. Deretter kom det forslag om privatisering på litt hårreisende områder - vil jeg kalle det.
Etter det igjen så jeg meg rundt og fant ut hvilke (beklager uttrykket) jævla karriererettede-fløtepus/englebarn flesteparten av folkene der var.
Spesielt jentene. Og de klarte jammen meg ikke å få utrettet spesielt mye.
Dessuten gjaldt partipisken - som vi så med DLD-saken og partiledelsens innføring av den. Demokrati gjaldt ikke når det var snakk om å stemme over DLD(...)

Etterhvert fant jeg ut at neimen nei - jeg var ikke lyseblå. Disse menneskene søker karriere, ikke det å gjøre noe stort rent politisk.
Jeg fant da ut at Ap, SP, V eller to.m kanskje Frp passer bedre, de er mer ærlige i allefall.


Best å kunne mye om politikk, gjerne være aktiv i NGO'er som noen nevnte oppe, men gjerne hold deg et stykke unna politikk hvis man har tanker om å være aktiv - du kommer IKKE til å utrette mye, som sagt utakknemlig jobb, tar opp MASSE av din tid og energi - hvis du ikke vil være en yrkespolitiker da..
Sist endret av aeon_illuminate; 14. desember 2011 kl. 11:20.
Fordi hele gjengen her er medlemmer av Unge venstre, og bruker dagen på å lage threads ala "LEGALISER MARIHUANA" og lage replys i threads som 'Marihuana-marsjen 2011' der de skriver at de kommer til å være pisse skeive i marsjen sin.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Fordi hele gjengen her er medlemmer av Unge venstre, og bruker dagen på å lage threads ala "LEGALISER MARIHUANA" og lage replys i threads som 'Marihuana-marsjen 2011' der de skriver at de kommer til å være pisse skeive i marsjen sin.
Vis hele sitatet...
Det er langt frå alle. Ein del sit faktisk inne med bra kunnskap, og veit korleis dei skal formulere den.

Ein av grunnane (trur eg) til at folk ikkje vil vere med i politikken kan vere lønna. Den er ikkje akkurat verdas høgaste.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Fordi hele gjengen her er medlemmer av Unge venstre, og bruker dagen på å lage threads ala "LEGALISER MARIHUANA" og lage replys i threads som 'Marihuana-marsjen 2011' der de skriver at de kommer til å være pisse skeive i marsjen sin.
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver på egentlig? Hvis det er å uttrykke frustrasjon overfor unge venstre, så er det en særdeles tåpelig måte å gjøre det på. Dette forumet benyttes av brukere fra vidt forskjellige politiske ståsteder, noe som hele tiden gjenspeiles i de mange debattene vi har. Det eneste du utretter her er å totalt undergrave din egen troverdighet som debattant.
Sist endret av mentalmelt; 14. desember 2011 kl. 15:08.
Når det gjelder lønnen til politikere så kommer det jo svært ann på hvor høyt man sitter. Regjeringsmedlemmene tjener da greit synes jeg. Lavt i forhold til mange toppstillinger riktig nok, men man lever greit. Om lønnen står i stil med jobben er jeg delt i. Noen politikere er masse i media og det er en belastning(også for familien), disse politikerne kunne jeg ha forsvart bedre lønn til. Men så er det andre som overhodet ikke fortjener den lønnen de har.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva er det du prøver på egentlig? Hvis det er å uttrykke frustrasjon overfor unge venstre, så er det en særdeles tåpelig måte å gjøre det på. Dette forumet benyttes av brukere fra vidt forskjellige politiske ståsteder, noe som hele tiden gjenspeiles i de mange debattene vi har. Det eneste du utretter her å en totalt undergrave din egen troverdighet som debattant.
Vis hele sitatet...
Er ikke dessuten venstresiden i undertall hver gang vi stemmer her på bruket?
Sitat av murloc Vis innlegg
Er ikke dessuten venstresiden i undertall hver gang vi stemmer her på bruket?
Vis hele sitatet...
Og? Unge venstre er ikke på venstresiden...
Sist endret av Murdergoon; 14. desember 2011 kl. 15:18.
Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Og? Unge venstre er ikke på venstresiden...
Vis hele sitatet...
Det støtter mentamelts påstand om at forumet ikke primært består av folk fra venstresiden i politikken.
Sitat av murloc Vis innlegg
Det støtter mentamelts påstand om at forumet ikke primært består av folk fra venstresiden i politikken.
Vis hele sitatet...
Han sier ikke noe om det....well, whatevz
Sitat av nightLook Vis innlegg
Fordi hele gjengen her er medlemmer av Unge venstre, og bruker dagen på å lage threads ala "LEGALISER MARIHUANA" og lage replys i threads som 'Marihuana-marsjen 2011' der de skriver at de kommer til å være pisse skeive i marsjen sin.
Vis hele sitatet...
Tror de fleste ser ned på den delen av Nff og prøver å løsrive seg fra den stereotypen der.
Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Han sier ikke noe om det....well, whatevz
Vis hele sitatet...
Du følger ikke godt med da. Mentamelt argumenterte mot:

Fordi hele gjengen her er medlemmer av Unge venstre, og bruker dagen på å lage threads ala "LEGALISER MARIHUANA" og lage replys i threads som 'Marihuana-marsjen 2011' der de skriver at de kommer til å være pisse skeive i marsjen sin.


Og jeg støttet påstanden hans med å påpeke at hvis vi har stemt her på freak så dominerer som oftest høyresiden. Altså er ikke freak bestående av en gjeng som er medlem av unge venstre som bruker dagen til å argumentere for hasj.
Sitat av Mith Vis innlegg
Som etse er inne på er det å være politiker en utakknemlig oppgave. Man får kjeft for stort sett alt man gjør, det er dårlig betalt, mye arbeid og man har relativt lite makt.
Vis hele sitatet...
Dårlig betalt? Faren til en barndomsvenn av meg hadde ca 800 000 i året. Litt usikker på tittelen hans men politiker var han iallefall.

Mye jobb? Kan ikke være verre enn å løfte esker hele dagen.

Makt .. hva skal man med det? Da bør man vel drive med noe annet. Bli diktator eller noe. Vi lever i demokrati.
Inntrykket mitt av medlemmenes politiske standpunkt er at de enten er blodrøde, eller prepubertale hobbyrasister som tror de er Carl Ivar selv. Dette gjør mange av de politiske debattene litt kjedelige, desverre...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Dårlig betalt? Faren til en barndomsvenn av meg hadde ca 800 000 i året. Litt usikker på tittelen hans men politiker var han iallefall.

Mye jobb? Kan ikke være verre enn å løfte esker hele dagen.

Makt .. hva skal man med det? Da bør man vel drive med noe annet. Bli diktator eller noe. Vi lever i demokrati.
Vis hele sitatet...
Husk at lønn er relativt i forhold til ferdigheter og etterspørsel. Det er nok mange politikere som kunne tjent minst tre ganger mer i det private i liknende stillinger. En som løfter esker hele dagen har som oftest ikke kvalifikasjonene til en toppleder.

Men jeg er enig i at lønnen ikke er dårlig. Problemet er bare at potensialet er så mye høyere i det private.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Inntrykket mitt av medlemmenes politiske standpunkt er at de enten er blodrøde, eller prepubertale hobbyrasister som tror de er Carl Ivar selv. Dette gjør mange av de politiske debattene litt kjedelige, desverre...
Vis hele sitatet...
Inntrykket mitt er at det er relativt representativt for Norges generelle befolkning (med unntak av disse blodrøde medlemmene (jeg regner med at du snakker om marxist-leninister som er i soleklart mindretall, både her på bruket og IRL)). Når man hele tiden krangler i sirkel ang. småsaker, og ideologiske debatter som regel sklir over i mer krangling, blir diskusjonene kjedelig. Dette er hva som skjer når alle diskusjonene her skal skje innafor rammeverket til storpolitikken, hvor man beveger seg fram og tilbake innafor en særdeles begrenset sphære.
Sitat av murloc Vis innlegg
Du følger ikke godt med da. Mentamelt argumenterte mot:

Fordi hele gjengen her er medlemmer av Unge venstre, og bruker dagen på å lage threads ala "LEGALISER MARIHUANA" og lage replys i threads som 'Marihuana-marsjen 2011' der de skriver at de kommer til å være pisse skeive i marsjen sin.


Og jeg støttet påstanden hans med å påpeke at hvis vi har stemt her på freak så dominerer som oftest høyresiden. Altså er ikke freak bestående av en gjeng som er medlem av unge venstre som bruker dagen til å argumentere for hasj.
Vis hele sitatet...
Du argumenterer jo mot deg selv UNGE VENSTRE = HØYRESIDEN.
Bjarne Håkon Hansen er en av de som nylig har gått fra politikk til en bedre lønn i det private. Jeg vil tro arbeidsbelastningen har sunket drastisk i tillegg. Hansen var en kontroversiell politiker og var mye i media, spesielt i tiden før han gikk av som helseminister. Jeg tror det tar på å operere i det offentlige rom slik mange politikere gjør.

Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Du argumenterer jo mot deg selv UNGE VENSTRE = HØYRESIDEN.
Vis hele sitatet...
Dette har du selvsagt rett i! Beklager den missen fra min side. Jeg mener dog fortsatt at venstre ikke hører sammen med Høyre og FRP når det kommer til spørsmål om legalisering. Ei heller AP og andre sentrumspartier.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
Dette er hva som skjer når alle diskusjonene her skal skje innafor rammeverket til storpolitikken, hvor man beveger seg fram og tilbake innafor en særdeles begrenset sphære.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, vi ender opp med å krangle om bagateller... Ingen som gidder å diskutere for eks. hvordan veipolitikken fungerer i praksis og miljøavgiftene på kjøretøyer o.l.

Sitat av murloc Vis innlegg
Bjarne Håkon Hansen er en av de som nylig har gått fra politikk til en bedre lønn i det private.
Vis hele sitatet...
Han ble jo nesten kjeppjaget ut av politikken....
Sist endret av uaexed; 14. desember 2011 kl. 16:47.
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Sier komunisten.
Vis hele sitatet...
Sier ZombieShit med et av de dårligste og mest feilaktige utsagnene innenfor norsk politikk noensinne i signaturen sin.

Problemet med norsk politikk er vel ikke politkerne tror jeg, men selve holdningen til folket. "Vi har det jo så bra, så hvorfor klage?" eller "Jeg gjør da ikke noe ulovlig, så jeg har da ikke noe å frykte.". Med slike holdninger blir det aldri gjort noe annet enn å krangle om og frykte småting som mangel på smør.
Samtlige? Freakforum har en haug med idioter som ikke har et fnugg av det som trengs for å være politiker.

Når det er sagt, er det en håndfull brukere som definitivt kunne nådd langt i politikken, blant annet pga intelligens og gode evner innen retorikk og resonnement.
Man må da være Sosialdemokrat for å lykkes i politikk her til lands og da sitter man igjen med endel, men ikke så mange og så er det selvsagt andre faktorer enn å være Sosialdemokrat.
Sitat av uaexed Vis innlegg

Han ble jo nesten kjeppjaget ut av politikken....
Vis hele sitatet...
Hvorfor han måtte forlate spiller da liten rolle. Poenget var at han satt med evner og kompetanse til å få seg en toppjobb i det private umiddelbart. Nå har jo selvsagt han offentlige profil en god del å si. Men han hadde nok ikke fått jobben uten den nødvendige kompetansen.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Skjønner selvfølgelig det. Er bare synd at det er så mange her i Norge som sannsynligvis har bedre politiske kunnskaper enn hovedandelen av politikere.
Vis hele sitatet...
Er vell derfor folk generelt ser "ned på" politikere, når det kommer til å fullføre valgvåset.

Det er veldig enkelt å komme på en ide som funker. Men det er aldri like enkelt å gjennomføre den ideen.

Politikere (generelt) er svake mennesker. De kommer hverken med gode ideer, ei fullføre dem fullt ut.

Helt enig i at flere her inne hadde vært kjempepolitikere. Men det er akkurat det som gjør dem til så flinke potensielle politikere. Det at de faktisk aldri har vært stort innblandet i politikken, og sett hvordan ting faktisk funker. (I byråkratiets øyner)...
Hvis enkelte på venstresida som diskuterer på dette forumet får vilja si så vil Norge se ut som Afghanistan om tjue år.
Skulle ikke forundre meg om at de fleste på NFF ser på Norge som en tapt sak. 'Alle' er enige om at det meste er feil, men ingen gidder å gjøre noe med det. Derfor er det ingen kompetente mennesker som samler støtte og tro, og det blir null handlekraft, vilje eller ideologi til å få gjennomført større forandringer.

Jeg har lenge ønsket meg en sterk røst i Norge, og håper vi en dag får vår egen Ron Paul eller Nigel Farage
Farage: What gives you the right to dictate to the Greek and Italian people?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hvis enkelte på venstresida som diskuterer på dette forumet får vilja si så vil Norge se ut som Afghanistan om tjue år.
Vis hele sitatet...
Hvis enkelte på høyresida som diskuterer på dette forumet får vilja si vil Norge om tjue år se ut som Tyskland i 1933.
Eg trur kanskje at mykkje folk her på forumet er veldig gode til å argumentera og snakka godt for seg, men eg trur ein god politikar er meir ein person som er flink på å løysa utfordringar/konflikter.

Eg trur at i Noreg er me ofte meir opptatt av korleis ting/folk blir oppfatta istadenfor korleis dei er.
Sitat av Nór Vis innlegg
Skulle ikke forundre meg om at de fleste på NFF ser på Norge som en tapt sak. 'Alle' er enige om at det meste er feil, men ingen gidder å gjøre noe med det. Derfor er det ingen kompetente mennesker som samler støtte og tro, og det blir null handlekraft, vilje eller ideologi til å få gjennomført større forandringer.

Jeg har lenge ønsket meg en sterk røst i Norge, og håper vi en dag får vår egen Ron Paul eller Nigel Farage
Farage: What gives you the right to dictate to the Greek and Italian people?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fått inntrykk av at de fleste ser på Norge som en tapt sak. Spesielt ettersom vi i realiteten er så langt du kommer fra det. Synes det blir for drøyt å mene at det meste er feil. Selvsagt er det alltid forbedringspotensiale, men i det store og det hele er det få andre som nyter en like høy levestandard som det vi gjør. På grunn av at rikdommen blir distribuert på en annen måte enn f.eks. USA har vi tilbud som gir selv svakt stilte deler av befolkningen en stor grad av frihet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vi lever egentlig veldig bra, kom dere ut i verden og diskuter med folk fra andre deler av kloden vår, så skal du fort se at det meste vi anser som problemer er agurknytt.

Men med det sagt betyr det ikke at vi ikke må engasjere oss i politikken. Vi kommer alltid til å ha sofavelgere som kritiserer det ene og det andre i offentlige fora, heldigvis er kommentarene deres kortlevd selv om de kan provosere mye der og da.
Fordi politikk handler ikke om gode forslag og logisk tenkning. Det handler om penger og velgere. Dermed er endel av personene du ser på forumet her uegnet da ikke mange er interessert i å jobbe som løgner eller retoriker. Og unnskyld meg, men jeg har til gode å se både unge og eldre politikere som ikke skal leke besteborgerlige og arrogante.
Sitat av Sinister Vis innlegg
Jeg har ikke fått inntrykk av at de fleste ser på Norge som en tapt sak. Spesielt ettersom vi i realiteten er så langt du kommer fra det. Synes det blir for drøyt å mene at det meste er feil. Selvsagt er det alltid forbedringspotensiale, men i det store og det hele er det få andre som nyter en like høy levestandard som det vi gjør. På grunn av at rikdommen blir distribuert på en annen måte enn f.eks. USA har vi tilbud som gir selv svakt stilte deler av befolkningen en stor grad av frihet.
Vis hele sitatet...
Den var nok kanskje myntet litt mer mot nordmenns holdning mot nye liberale ideer. Hvis 'ingen' vil ha DLD så burde det ikke være et problem å si nei til EU. Hvis majoriteten vil stoppe norsk krigføring burde ikke det være et problem. o.s.v.

Jeg mener overhodet ikke at Norge er en dårlig stilt nasjon sammenlignet med andre land, men jeg syntes vårt potensialet er så ekstremt mye større enn det vi strekker oss etter. Med ett annet fokus så kan vi fort bli verdensledende innen for frihet, rettigheter og framskritt.

Mange nordmenn sitter inne med mye kunnskap, kompetanse og potensiale, men blir begrenset av en seig politisk tankegang
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Fugl Vis innlegg
Eg trur kanskje at mykkje folk her på forumet er veldig gode til å argumentera og snakka godt for seg, men eg trur ein god politikar er meir ein person som er flink på å løysa utfordringar/konflikter.

Eg trur at i Noreg er me ofte meir opptatt av korleis ting/folk blir oppfatta istadenfor korleis dei er.
Vis hele sitatet...
En god politiker, gitt min ringe politiske erfaring, er først og fremst en person som er flink til å komme seg opp og frem i sin partiorganisasjon og skaffe seg makt. De "gode" sakene kommer stort sett i annen rekke, og kommer de først til overflaten blir de gjerne så gjennomkompromisert og utvannet at man knapt kan kjenne igjen det originale forslaget.

Angående høyre og venstresiden er den flate skalaen egentlig totalt irrelevant i samtidspolitikken, i den grad at den er et seriøst demokratisk problem. En langt mer relevant skala for å definere seg politisk er http://www.politicalcompass.org/