Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4023
Jeg har sett meg litt om etter godt stoff om hvordan man utøver meditasjon som nybegynner,noe jeg finner vanskelig ettersom det er et hav av sider som vil selge meg lydfiler og annet skvip når man søker etter info.

Så jeg forhører meg med freaksene om det er noen som utøver meditasjon og har noen gode råd om hvordan man praktiserer det.
Kunne også tenkt meg å hørt noen erfaringer fra besøk i eget sinn.

jeg har også blitt fortalt om såkalt astral projection,noe som høres helt villt ut,er dette sant eller oppspinn?

på forhånd takk
Ja, astral projection eller som vi kaller det på norsk utavkroppenopplevelse er ekte, å ikke noe oppspinn. Det er en veldig kraftig oppelvelse som man kan oppleve på diverse hallusinogene stoffer. Jeg skal ikke si noe for sikkert, men jeg tror ikke dette er noe du kan oppleve viss du meditere, for det er en sykt kraftig opplevelse.
Trådstarter
mener den naturelle versjonen altså ikke på dmt osv da dette er litt for heftig til at jeg tør våge meg på
man kan oppnå det igjennom meditasjon også.
Du kan også søke opp WILD (lucid dreaming). Jeg fikk en slags out-of-body experience mens jeg prøvde lucid dreaming. Var ganske sykt.
Sist endret av Grix; 18. juni 2010 kl. 07:25.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
jeg har også blitt fortalt om såkalt astral projection,noe som høres helt villt ut,er dette sant eller oppspinn?
Vis hele sitatet...
Vel, astral projection er en alternativ tolkning av en såkalt ut av kroppen-opplevelse. En ut av kroppen-opplevelse er når man får følelsen av å sveve utenfor kroppen, og i noen tilfeller oppfatter at man ser sin egen kropp utenfra. Dette fenomenet eksisterer, men det er ingenting som tyder på at man faktisk forlater kroppen sin. Det har vært foretatt forsøk hvor man med hell har klart å fremprovosere ut av kroppen-opplevelser ved å stimulere deler av hjernen, og enkelte påstår at de kan indusere slike opplevelser ved hjelp av blant annet meditasjon.

Astral projection, derimot, er en tolkning som sier at det ikke bare er en følelse eller innbilning, men at sjelen faktisk forlater kroppen. Dette finnes det ingen bevis for, og konseptet er heller ikke nødvendig for å forklare fenomenet, noe som tyder veldig sterkt på at konseptet ikke er reelt.
Den enkeleste måten å meditere på er å ha en plass det er stille og der du sitter godt med ryggen rak, lukke øynene og deretter bare observere pusten som går inn nesen og ut munnen. Det kommer tanker og følelser som drar deg med bort fra meditasjonen, så da vender man tilbake til å observere pusten igjen. Ikke prøv å unngå tanker og heller ikke la deg bli dratt med av dem, men bare observer at de kommer og går mens du holder fokuset på pusten. Hvis du gjør dette riktig vil du komme inn i en tilstand av dyp avslapning.

Denne tilstanden igjen er en lett form for trance. For å oppnå astral projeksjon, eller ut-av-kroppen-opplevelser, så er det nødvendig å komme ned i en dyp trance. Og for å komme ned i en dyp trance kan du gjøre som ovenfor med å observere pusten, bare at du ligger på ryggen i en seng. Her er det ekstra viktig at det er stille og at det ikke kommer plutselige, høye lyder, da disse kan gi en sjokk-opplevelse. Og mens du observerer pusten som går inn nesen og ut munnen langsomt, kan du også visualisere at du går nedover trapper når du puster ut, og stopper opp når du puster inn. En annen ting som fungerer for å komme hurtigere ned i trance er å fokusere på musklene i kroppen, å starte med tærne og kjenne at disse slapper av og bevege seg langsomt oppover beina mens man kjenner at de blir tunge og varme, og fortsette helt til hele kroppen er fullt ut avslappet og ingen muskler er anspendte. Hvis man klarer dette så er det vanlig at det kan komme forskjellige sanseforstyrrelser. F.eks. kan man føle det som om man vibrerer, se klare bilder av lys, abstrakte ting eller konkrete ting, høre lyder osv. Og man vil føle seg svært tung og dypt avslappet.

For å oppnå astral projeksjon kan man visualisere ting som at man klatrer opp et tau, eller blir skutt ut av en kanon eller at man letter ut av kroppen. Etter min erfaring funker det dårligere med å fokusere på seg selv, siden man lett kan blande sammen ånden/astral legemet og kroppen, og avbryte trancen ved å bevege på kroppen.

Etter å ha vært i en dyp trance er det greit at man ikke bare hopper rett ut av sengen, men at man tar for seg kroppen igjen, og f.eks. begynner med å bevege langsomt på tær og fingre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Ja, astral projection eller som vi kaller det på norsk utavkroppenopplevelse er ekte, å ikke noe oppspinn. Det er en veldig kraftig oppelvelse som man kan oppleve på diverse hallusinogene stoffer.
Vis hele sitatet...
Sitat av Blå Fremmedordbok
hallusinoge´n et lat.-gr.
* rusmiddel som virker på sentralnervesystemet og fremkaller sansebedrag
Vis hele sitatet...
Er ikkje nettopp det at en opplever det på hallusinogene stoffer ein sterk indikator på at det er ekstremt lite reelt?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er ikkje nettopp det at en opplever det på hallusinogene stoffer ein sterk indikator på at det er ekstremt lite reelt?
Vis hele sitatet...
At det fører til at sjelen forlater kroppen er selvfølgelig bare oppspinn, men hvis man bruker hans uttrykk – utavkroppenopplevelse – så er jo det en opplevelse man kan få, og opplevelsen er da selvsagt ekte. Alle opplevelser er ekte, det som spørs, er hva man legger til grunne for opplevelsen.