Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1350
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Hei, jeg trenger en PC (stasjonær) som skal stå i stuen. Den skal brukes til primært 3 ting:

1. Avspilling av film/serier. Må naturligvis ha maskinkraft til 1080p, men bør også støtte fremtidens 4k format.
2. Fungere som filserver for husholdningens bilder, filmer, musikk, etc.
3. Kjøre torrent 24/7. Har et system for automatisk nedlasting av serier etc.

Jeg er helt ute av hva som er greien på HW-fronten de siste årene så håper noen kan bistå. Viftestøy er jo gjerne noe å ta hensyn til også siden den står i stuen.

Bør koste under 5000,- og kabinettet bør ikke være enormt.
I forhold til støy så kunne jo kanskje vannkjøling vært aktuelt? I og med at den stort sett skal stå pal så er det jo ikke helt den store risken med vannkjøling heller, i forhold til "1337 gaming pc" som dras med på lan og til kompiser.
Siden du sa "Stuemaskin" så gikk jeg for et relativt stort
kabinett med plass til mange harddisker og som ser bra ut.
http://upit.no/bilder/7WMQ5.png
Jeg gikk for integrert grafikk med AMD's A10 Trinity prosessor.
Den har også BluRay spiller og 3TB med lagringsplass.

Den klarer fint 1080p, og når 4K blir standard kan du kjøpe
et dedikert skjermkort som fint klarer jobben.

Hvilket operativsystem du kommer til å kjøre er opp til deg.
Denne maskinen har plassen, minnet og kraften
Jeg gikk for mediaspiller på stua og server i gangen, ikke angra på det enda.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Siden du sa "Stuemaskin" så gikk jeg for et relativt stort
kabinett med plass til mange harddisker og som ser bra ut.
http://upit.no/bilder/7WMQ5.png
Jeg gikk for integrert grafikk med AMD's A10 Trinity prosessor.
Den har også BluRay spiller og 3TB med lagringsplass.

Den klarer fint 1080p, og når 4K blir standard kan du kjøpe
et dedikert skjermkort som fint klarer jobben.

Hvilket operativsystem du kommer til å kjøre er opp til deg.
Denne maskinen har plassen, minnet og kraften
Vis hele sitatet...
Takk. Ser jo fornuftig ut. Skulle vi hatt en cpu-vifte også eller følger den med?
Sitat av tnt Vis innlegg
Takk. Ser jo fornuftig ut. Skulle vi hatt en cpu-vifte også eller følger den med?
Vis hele sitatet...
Den er boxed, så prosessorkjøler kommer med
Og boxed bruker jo å lage endel bråk, så finn en tilnærmet passiv kjøler
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Jeg kan vel eventuelt teste denne og bytte kjøleren om den er sjenerende?
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
får vel ikke 4K med hdmi? gjør du? eller DVI
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Av ren kurositet, er det basert på bopelen din at du ikke gå for en mer snedig løsning som f.eks NAS i bod \ garasje \ serverrom og en Raspberry Pi i stuen ?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Nei, kunne fint løst det rent praktisk. Men hvorfor ha to bokser?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av tnt Vis innlegg
Nei, kunne fint løst det rent praktisk. Men hvorfor ha to bokser?
Vis hele sitatet...
Mulig det bare er meg som mener at det å ha slikt stående i stuen i 2013 er 10 år for sent, jeg liker å dele opp mediating til kun mediating (ps3 \ raspberry pi \ xbox i stuer og soverom) og pc på kontor og bærbart for å kunne streame alt trådløst eller kablet fra en primærlokasjon i huset hvor man holder støyen av det som kan kalles disk-knasing.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Jeg har til gode å komme over en mediaspiller som gjør hele jobben. Enten problem med netflix, hbo, 1080p eller subtitles (har jeg inntrykk av).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av tnt Vis innlegg
Jeg har til gode å komme over en mediaspiller som gjør hele jobben. Enten problem med netflix, hbo, 1080p eller subtitles (har jeg inntrykk av).
Vis hele sitatet...
De problemstillingene har jeg ikke hatt særlig behov for å ta stilling til, men hvis du har behov for alt det, sure det kan bli problemer.

Pi støtter ikke netflix currently (klienten må skrives om), HBO klient finnes ikke afaik, (jeg bruker ingen slike steamingtjenester) jeg laster ikke ned noe i 1080p (er noe verdt å se i 1080p kjøper jeg det på BD) og subtitles bruker jeg kun på anime (og de er hardcoded vanligvis).

Dog støtter PI airplay for å sende video og div fra ipad \ telefon etc til skjermen, fungerte ikke med netflix på ipad sist jeg testet dog, men det meste annet.

Dog har jeg i test stående en Favi smartstick koblet i recieveren, denne kjører android og kan fint kjøre de fleste androidapps, men fruen i huset som faktisk bruker netflix sier det fungerer utmerket på PS3 og tilogmed wii.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
I rest my case

Et annet alternativ er å sette boksen på boden (vegg i vegg med stuen) og strekke HDMI igjennom veggen. På den måten slipper man å tenke på utseende og støy. Er det noen bakdeler med dette jeg ikke har tenkt på? Blåtann har vel god nok rekkevidde til å nå igjennom en gipsvegg?
Utfordringen kan være at denne boden er forholdsvis varm. tipper en temperatur på mellom 20-25 grader.
Sitat av tnt Vis innlegg
Jeg kan vel eventuelt teste denne og bytte kjøleren om den er sjenerende?
Vis hele sitatet...
Det kan du

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Av ren kurositet, er det basert på bopelen din at du ikke gå for en mer snedig løsning som f.eks NAS i bod \ garasje \ serverrom og en Raspberry Pi i stuen ?
Vis hele sitatet...
Å ha en rpi blir litt svakt imho, spesielt om man har ett høvelig stort bibliotek med media.

Sitat av tnt Vis innlegg
Jeg har til gode å komme over en mediaspiller som gjør hele jobben. Enten problem med netflix, hbo, 1080p eller subtitles (har jeg inntrykk av).
Vis hele sitatet...
Kjøp deg ett nas eller en billig torrentbox av etteller annet slag å ha den på en bod, og stapp en zotac box under/bak tv-en i stua og kjør xbmc på den med ønsket OS, det er min løsning og det er det beste jeg har gjort for meg selv på lenge


bruker foresten logitech k400 til å styre zotac boksen, bruker en slags modifisert bluetooth såvidt jeg har forstått, de har i allefall klart å eliminere problemet med at man må parre tastatur og pc 1-2 ganger i døgnet, noe som irriterte vettet av meg.

god rekkevidde, men om det går gjennom en gipsvegg aner jeg ikke..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ztaale Vis innlegg
Å ha en rpi blir litt svakt imho, spesielt om man har ett høvelig stort bibliotek med media.
Vis hele sitatet...
Bibliotekstørrelsen har da lite med saken å gjøre, selv har jeg ca 230 serier (omtrent 6000 individuelle episoder) liggende på NASet og alt scannet inn i library uten at det gir meg store problemer
Hmm, jeg syns det bare ble tregere og tregere jo mere som lå i biblioteket når jeg testa ut rpi til det formålet.

mulig noe er annerledes nå
Jeg syns Rpi ble for svak når jeg kjøret XBMC. Var en del hakking i menyene osv.
Men nå har jeg 256mb utgaven og ikke 512mb