Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 971
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Hei,

Jeg overtok i går en 3roms bolig og rent instinktivt begynte jeg å se på kablingen i huset med en gang.

Det vi vil ha:
Satellitt-dekoder i stuen. Skal kjøpe en dreambox her.
Satellitt-dekoder på soverommet. Skal kjøpe en dreambox her.

Dette har vi av uttak i dag:
Stuen: uttak for standard ”parabol-ledning plugg” (slik plugg med gjenger) og en plugg for ”vanlig” tvkabel.
Soverommet: uttak for ”vanlig” tvkabel, samt et uttak jeg aldri har sett før. Er i prinsippet noe lik tv-kabel uttaket, men i midten er det en smal ”hunkjønns-trekant”. Vanskelig å beskrive denne, og mulig denne er for radio.

Spørsmålet mitt er uansett. Er det mulig å bruke den vanlige tvkabelen til overføring av satelittsignaler?
Om svaret er nei, kan jeg splitte signalet i stuen videre til soverommet og se på to uavhengige tv-strømmer?

Det er coax, bare kontakten som er forskjellig. Er ikke noe problem å benytte kablingen til satelitt altså...

Vet du hvor disse kablene går? Det høres ut som det er kabeltv i boligen hvor det i stuen er utgang for kabelmodem (det du kaller "parabol-ledning plugg" som jeg ville kalt mediakontakt) og i soverommet er vanlig kabeltv. Den trekantkontakten er gammeldags, dersom kabelen er koblet på coax-nettet skal du få signal på TV-kontakten uansett...

Alt i alt, om du ikke vet hvor kablingen går ville jeg heller kablet på nytt, en god montør (eller deg selv) klarer fint å legge dette godt gjemt langs panelet på ytterveggen og opp under mønet på huset.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Det kan tyde på at den tvpluggen gjelder vanlig tv-antenne (digitalt bakkenett) og at vi bare har uttak for satelitt i stuen. I så fall er vi like langt med tanke på den kabelen.