Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1118
Hei, jeg skal lage et kunstverk som skal sette fokus på antall barn som blir drept i Gaza. Jeg skal lage en istallasjon, der jeg ønsker å inkludere en teller, som teller opp antall barn drept i Gaza. Jeg ser for meg at jeg bruker en RasberryPi pc og en vanlig monitor.

Utfordringen min er at jeg er altfor gammal til å vite noe som helst om hvordan man får dette til, og lurer derfor på om det er noen her inne som kan hjelpe meg å lage et lite program som fungerer på en rasberryPi, som kan fungere slik at den begynner på et tall, og teller opp ett tall hvert 10-ende minutt. Det er også flott hvis det er mulig å gå inn og oppdateret utgangspunktstallet, da det noen dager vil være flere enn et barn per 10-ende minutt, mens andra dager vil det være færre.

Dette skal så presenteres i form av en teller, som vises på en monitor. Det trenger ikke være noe tekst, da monitoren skal plasseres i et hull i en treplate, og kun telleren vil vises.

Var dette klart og tydelig? Jeg kommer gjenrne med presiseringer.
Hva slags skjerm tenker du å bruke? Ganske viktig.

Selve opptellingen er så trivielt å programmere at jeg tipper at du hadde fått det til - men hvordan det tallet skal presenteres kommer an på hva slags skjerm eller panel du bruker.
Hei, jeg tenkte bare en helt vanlig pc-monitor

Og jeg tror ikke du skjønner hvor uendelig lite jeg kan om programmering, hvis du tror jeg kan få det til...

Har spurt Chat GPT, og fått et svar som jeg ikke kan bruke til noe som helst...fordi jeg ikke skjønner bæret
Sist endret av Morten HL; 2. november 2023 kl. 14:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor har du tenkt å hente tallene fra?
Hvorfor skal du prøve å programmere det da? Hobby/interesse?

Hvis resultatet er viktig for deg så kunne du kanskje vurdert å betale for at noen andre gjør det?

Det er neppe noen her inne som gidder å skreddersy en løsning for deg gratis.
Fint og enkelt det. Men kanskje enda enklere enn en raspberry pi er om du har en gammel laptop du ikke bruker eller kan låne. Da slipper du å kåle med Linux (om ikke du har erfaring med det fra før da?). Det er ikke meningen at du skal bruke laptopskjermen som display - men det gir deg en ekstra skjerm, tastatur og mus som du kan forholde deg til. Eventuelt husk at du også trenger mus og tastatur og om du går for RPIen.

Det enkleste er nok å programmere en nettside. Den skal ikke være "på nettet" men kun kjøres lokalt på raspberry pien eller PCen din. Et par linjer HTML. Et par linjer CSS. Og en enkel javascript funksjon som øker tallet regelmessig. Så åpner du nettleseren din på skjermen, gjør den fullscreen, og vipps.
Ok, det høres jo slett ikk dumt ut. Men hvordan gjør jeg det. Jeg kan nok skaffe en gammel laptop

Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hvor har du tenkt å hente tallene fra?
Vis hele sitatet...
Jeg henter tallene fra OCHA-OPT

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hvorfor skal du prøve å programmere det da? Hobby/interesse?

Hvis resultatet er viktig for deg så kunne du kanskje vurdert å betale for at noen andre gjør det?

Det er neppe noen her inne som gidder å skreddersy en løsning for deg gratis.
Vis hele sitatet...
Jeg kan godt betale noen kroner for dette jeg, men har ikke så mye penger...hadde håpet det var noen palestinavenner her inne som kunne tenke seg å hjelpe meg... Dette er jo ikke noe jeg skal tjene penger på, det er reine utgifter hele veien...
Sist endret av Morten HL; 2. november 2023 kl. 14:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ChatGPT ga meg dette svaret når jeg promptet dette.
Hi. You are a web developer. I am a new student to web development. I want to create a website that I can run locally on my computer. The website will contain one large number. This number starts at 10 and increments by one every 60 seconds. Please tell me how to do this in detail. Make it as simple as possible. Create detailed comments in the code. And show all the code at once. Keep the HTML, CSS and Javascript in the same .html file.
Vis hele sitatet...
Of course! Here's a simple web page that meets your requirements. The HTML, CSS, and JavaScript are all kept in the same .html file as you requested:

HTML-kode

<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
    <meta charset="UTF-8">
    <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
    <title>Incrementing Number</title>
    <style>
        /* Simple CSS to center the number on the page */
        body {
            font-family: Arial, sans-serif;
            height: 100vh;
            margin: 0;
            display: flex;
            justify-content: center;
            align-items: center;
            background-color: #f4f4f4;
        }
        #numberDisplay {
            font-size: 50px;
        }
    </style>
</head>
<body>

<!-- This is the HTML element that will display our number -->
<div id="numberDisplay">10</div>

<script>
    // Get the numberDisplay element to update its content later
    var numberDisplay = document.getElementById('numberDisplay');

    // Set the initial value of the number
    var numberValue = 10;

    // This function will be called every 60 seconds (60000 milliseconds)
    function incrementNumber() {
        // Increase the numberValue by 1
        numberValue++;

        // Update the content of the numberDisplay element with the new value
        numberDisplay.textContent = numberValue;
    }

    // Call the incrementNumber function every 60 seconds
    setInterval(incrementNumber, 60000);
</script>

</body>
</html>
Instructions:
Copy the entire code block above.
Open your preferred code editor.
Create a new file and paste the code you copied into it.
Save the file with a .html extension, for example, numberIncrementer.html.
Navigate to the location where you saved the file and double-click it. It should open in your default web browser.
You'll see the number 10 displayed. After waiting 60 seconds, the number will increment by 1, and it will continue to do so every 60 seconds.
The code is straightforward: The CSS is used to style and center the number on the page. The JavaScript gets the number display element and sets its initial value to 10. A function (incrementNumber) is defined to increase this number by 1 and update the display every 60 seconds. The setInterval function ensures the incrementNumber function is called every 60 seconds.

Du må gjøre litt matte på setInterval kallet ettersom det er den som bestemmer hvor ofte tallet økes (si ifra om du trenger noe tips her). Og når du skal vise dette frem så trenger du bare oppdatere "numberValue" til tallet du ønsker å starte på hver dag.

Du kan bruke notepad eller notepad++ for å skrive denne .html filen.
Sist endret av Vekst; 2. november 2023 kl. 14:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Shiet. Skulle ønske jeg hadde hatt tilgang til chatgpt da jeg tok bacheloren min. Det ville helt klart gitt meg bedre karakter på programmeringsfagene. Spesielt algoritmer og datastruktur.

Til TS.
Nå ble du servert løsningen på sølvfat. Hvis du ikke klarer å implementere løsningen din nå, så er du nok ikke klar og bør starte på scratch.
Sitat av Vekst Vis innlegg
ChatGPT ga meg dette svaret når jeg promptet dette.


Of course! Here's a simple web page that meets your requirements. The HTML, CSS, and JavaScript are all kept in the same .html file as you requested:

HTML-kode

<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
    <meta charset="UTF-8">
    <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
    <title>Incrementing Number</title>
    <style>
        /* Simple CSS to center the number on the page */
        body {
            font-family: Arial, sans-serif;
            height: 100vh;
            margin: 0;
            display: flex;
            justify-content: center;
            align-items: center;
            background-color: #f4f4f4;
        }
        #numberDisplay {
            font-size: 50px;
        }
    </style>
</head>
<body>

<!-- This is the HTML element that will display our number -->
<div id="numberDisplay">10</div>

<script>
    // Get the numberDisplay element to update its content later
    var numberDisplay = document.getElementById('numberDisplay');

    // Set the initial value of the number
    var numberValue = 10;

    // This function will be called every 60 seconds (60000 milliseconds)
    function incrementNumber() {
        // Increase the numberValue by 1
        numberValue++;

        // Update the content of the numberDisplay element with the new value
        numberDisplay.textContent = numberValue;
    }

    // Call the incrementNumber function every 60 seconds
    setInterval(incrementNumber, 60000);
</script>

</body>
</html>
Instructions:
Copy the entire code block above.
Open your preferred code editor.
Create a new file and paste the code you copied into it.
Save the file with a .html extension, for example, numberIncrementer.html.
Navigate to the location where you saved the file and double-click it. It should open in your default web browser.
You'll see the number 10 displayed. After waiting 60 seconds, the number will increment by 1, and it will continue to do so every 60 seconds.
The code is straightforward: The CSS is used to style and center the number on the page. The JavaScript gets the number display element and sets its initial value to 10. A function (incrementNumber) is defined to increase this number by 1 and update the display every 60 seconds. The setInterval function ensures the incrementNumber function is called every 60 seconds.

Du må gjøre litt matte på setInterval kallet ettersom det er den som bestemmer hvor ofte tallet økes (si ifra om du trenger noe tips her). Og når du skal vise dette frem så trenger du bare oppdatere "numberValue" til tallet du ønsker å starte på hver dag.

Du kan bruke notepad eller notepad++ for å skrive denne .html filen.
Vis hele sitatet...
Tusen takk <3
Men, er ikke dette et script som kjører uavhengig på hver klient som besøker siden?

Altså, hver gang man går inn på den så stiller tallet tilbake til 10 og teller oppover, det du trenger er server side kode som holder på verdien hele tiden og øker den uavhengig av klienter.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Men, er ikke dette et script som kjører uavhengig på hver klient som besøker siden?

Altså, hver gang man går inn på den så stiller tallet tilbake til 10 og teller oppover, det du trenger er server side kode som holder på verdien hele tiden og øker den uavhengig av klienter.
Vis hele sitatet...
OP:"Jeg ser for meg at jeg bruker en RasberryPi pc og en vanlig monitor."

Dette skal nok bare være på 1 skjerm, så burde ikke spille noen rolle.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Men, er ikke dette et script som kjører uavhengig på hver klient som besøker siden?

Altså, hver gang man går inn på den så stiller tallet tilbake til 10 og teller oppover, det du trenger er server side kode som holder på verdien hele tiden og øker den uavhengig av klienter.
Vis hele sitatet...
Vil tippe at TS vil ha monitoren på et møterom eller en annen relevant plass der besøkene kan se telleren.

Ts må bare endre default nr (10) og endre økingen fra feks 60 sek 1 min) til 600 sek(10 min).
Yeah, tenkte at sett i forhold til tech kunnskaper så er dette sannsynligvis den enkleste løsningen. Lekte litt mer med ChatGPT også. Ingen feilmeldinger i koden så var egentlig ganske greit. Hele transkripten er her om du har lyst på litt inspirasjon. https://chat.openai.com/share/503147...1-1f65a19b7891

Syntes den siste var litt interessant egentlig. Da kommer det en ny prikk for hver økning.

Viktig sak. Støtter kunst og aktivisme - trenger mer av det. Rop ut om det er noe.