Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2984
Hei,
har en mac som har krasjet, eller jeg tror det er harddisken som har klikket. Når jeg skrur den på kommer det opp en meny hvor det står jeg kan laste ned operativsystemet på nytt osv. Jeg hadde dette problemet med skolemacen i fjor og da greide IT-mannen på skolen å redde filene mine ved å starte macen i sikkerhetsmodus eller noe tror jeg? Noen som vet om det er mulig og eventuelt hvordan jeg gjør det?
Sitat av jente1996-2 Vis innlegg
Hei,
har en mac som har krasjet, eller jeg tror det er harddisken som har klikket. Når jeg skrur den på kommer det opp en meny hvor det står jeg kan laste ned operativsystemet på nytt osv. Jeg hadde dette problemet med skolemacen i fjor og da greide IT-mannen på skolen å redde filene mine ved å starte macen i sikkerhetsmodus eller noe tror jeg? Noen som vet om det er mulig og eventuelt hvordan jeg gjør det?
Vis hele sitatet...
Husker ikke nøyaktig fremgangsmåten, men det er mulig å starte en mac i "target-modus", hvor den oppfører seg som en ekstern harddisk.
Har gjort dette på konas mac en gang, det var en eldre maskin som brukte FireWire. Koblet den da til PCen min med FireWire, fant en driver for å lese mac-formaterte disker og hentet over filene.

Dette fungerer så fremt harddisken ikke har tatt fullstendig kvelden, så lenge den spinner får du kontakt selv om OS X ikke starter.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av doseren Vis innlegg
Husker ikke nøyaktig fremgangsmåten, men det er mulig å starte en mac i "target-modus", hvor den oppfører seg som en ekstern harddisk.
Har gjort dette på konas mac en gang, det var en eldre maskin som brukte FireWire. Koblet den da til PCen min med FireWire, fant en driver for å lese mac-formaterte disker og hentet over filene.

Dette fungerer så fremt harddisken ikke har tatt fullstendig kvelden, så lenge den spinner får du kontakt selv om OS X ikke starter.
Vis hele sitatet...
Slå av macen som har problemer og koble den til en annen Mac/pc med en FireWire. Slå på den skadede macen (den andre naturligvis på i utgangspunktet), mens du holder inne T knappen.

Da vil macen oppdages som en ekstern harddisk av den andre og du kan hente ut filene fra harddisken selv om den ikke kan laste os skikkelig.
Anbefaler deg å teste Carbon Copy Cloner. Denne brukte jeg med stor suksess på en harddisk med S.M.A.R.T error og av og til laget stygge tikkelyder.
CCC klarte å gjennopprette 99,9% av disken.
Slå av datamaskinen helt, trykk på strømknappen for å starte den opp igjen . Umiddelbart etter å ha hørt oppstart klokkespill, trykk og hold "Shift "-tasten. Hold tasten nede til du ser den grå skjermen med Apple-logoen og spinning ikonet
Også håper vi alle at du etter smell nummer 2 har lært at det er lurt med backup. OS X kommer med Time Machine ferdig installert som er superenkelt å konfigurere og fungerer av seg selv.

Her står det forsåvidt om Safe Mode. Du kan forsøke det også koble til en ekstern disk og flytte filene dine over, men er ikke sikkert det fungerer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Programmet "Super Duper" kan også anbefales. Det er gratis, og kopierer alle filene fra harddisken din til en ekstern disk.