Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6762
Hei

Satt bilen min inn på verksted på mandagen.
Vi ble enig om at de skulle ta en innvendig motorrens, komp.test og oppdatere hjernen.
Rensen innebærer at de skrur ut øverste plugg (wankel motor) og fyller en liten flaske med noe guggelure i hvert kammer. (2sylindre av 3kammer) flaska koster 89stk. Altså 534kr.
Det skulle ta i underkant av 1t fikk jeg beskjed om når jeg leverte den.
Av erfaring tar oppdateringa ca 20min.
Komp.testen ca 30min.

Altså ca 2t jobb ble jeg forespeilet.

Nå har det seg sånn at Mazda Norge har kun 1 komp.tester de låner ut.
Mitt verksted hadde bestilt den til mandagen, men av en eller annen grunn ikke fått den.
De bestemte seg derfor for og droppe testen og heller prøve og leite etter feilen andre steder. Noe som tydeligvis har tatt de litt tid da de nå krever 5650kr for jobben.
De har heller ikke kommet til noe konklusjon om hva som er feil.
De tror det er dårlig kompressjon på bakre Rotor.
Noe jeg fortalte dem da jeg leverte den( det er jo grunnen til at jeg ønsket en komp.test til og starte med)

Jeg regnet med at jobben skulle komme på
2t av 900kr =1800
Guggelure. =534
Totalt. =2334kr

Det er en ekstra kostnad på 3326kr ekstra, pga at de ikke fikk komp.testeren.
Noe jeg føler det er feil at jeg skal betale, det er tross alt ikke min feil at den ikke har kommet.

Hvordan skal jeg gå frem for og slippe den ekstra kostnaden?
Du forteller dem at du ikke ba dem om å utføre arbeidet de har gjort. De kan ikke kreve penger for arbeid gjort uten kundens samtykke.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Nei nei nei..her på nFF er det en fast regel for hvilke råd som blir gitt med folk som ikke har fått penger/mener andre skylder di penger.
Etter jeg har lest xx antall "jeg får ikke pengene mine" tråder, så kan vi på grunnlag av konklusjonene i disse trådene komme frem til disse tre felles rådene:

1. Slå noen med balltre.
2. Drepe katten til noen.
3. Sende avføring i posten.
Vis hele sitatet...
Hva med de som i denne tråden, som ikke ønsker å betale for en tjeneste som ikke er bedt om?
Trådstarter
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Nei nei nei..her på nFF er det en fast regel for hvilke råd som blir gitt med folk som ikke har fått penger/mener andre skylder di penger.
Etter jeg har lest xx antall "jeg får ikke pengene mine" tråder, så kan vi på grunnlag av konklusjonene i disse trådene komme frem til disse tre felles rådene:

1. Slå noen med balltre.
2. Drepe katten til noen.
3. Sende avføring i posten.
Vis hele sitatet...
Og hvilken sammenheng har det her syns du?
Jeg har da for pokkern ikke bedt om at de skulle gjøre det. Dessuten så fant de ikke ut noe jeg ikke visste fra før av.
Be dem dra til HELVETE med den hensynsløse faktureringa si, og hvis de ikke gjør det, ringer du forbrukerrådet, eller ombudet, eller hvafaen det heter om dagen.
Er ikke dette en super sak for TV2 Hjelper deg eller FBI eller hva det heter som går på NRK? Det eller foebrukerrådet og eller forbrukerombudet?

Forøvrig tror jeg ikke de kan droppe testen uten ditt samtykke om dere hadde en avtale med prisoverslag til å begynne med, eller faktisk i det hele tatt utover det dere avtalte.
Sist endret av Clank; 22. august 2013 kl. 17:04.
Forbrukerinspektørene mener jeg det heter, og det vil nok være en fin instans å kontakte.
Sist endret av Dimergon; 22. august 2013 kl. 17:05.
enig ring forbrukerinspektørene og la dem få kose seg med saken. Kan hende bilverkstedet skifter mening da.
Tror folk at TV2 hjelper deg og andre forbruker programmer har så lite å gjøre at de tar alle saker som detter på pulten?
Det er et veldig trangt nåløyet å komme igjennom.
kjedelig streiting
Verkstedet må forholde seg til håndtverkerloven, og der er jo spesielt paragraf 9 og 32 aktuelle.

Men du er jo da avhengig av at dere ble sammen ble enige om hva som skulle gjøres, og ca tidsbruk.
Sist endret av legalize_it; 22. august 2013 kl. 17:48.
Hadde du fått et prisoverslag/tilbud hos verkstedet? eller er prisen noe du selv regnet deg fram til? Ba du dem spesifikt om å gjøre komptest?
Hvis ikke en pris var avtalt før jobben ble gjort, så kan det være vanskelig å kreve noe som helst.
Men du bør absolutt si ifra om at du er kraftig uenig i at du skal betale for det de har gjort, hvis de faktisk ikke har gjort noe som helst annet enn å gjøre ei vurdering. Først og fremst så bør du (på en saklig og ordentlig måte) gi uttrykk for at du er missfornøyd, og hvorfor. Prøv å finne ei løsning med dem først, hvis de er vanskelige, så kan du prøve å klage saken inn til forbrukerombud/forbund/tv2 hjelper deg osv/etc.
Dette er enkelt. Du skal ikke betale dette nei. Du skriver saken inn til forbrukerådet, hvor dem vi gi deg et greit svar på rettigheter. Deretter forklarer du bare enkelt og greit saken til dem (mann deg opp), og legg til at forbrukerådet har "godkjent" saken din. Dermed får dem kalde føtter, og går med på det du selv sier.

Som sagt, det handler kunn om hvor mye du gidder å kverrulere.. de fleste nordmenn holder kjeft og betaler..
Hiss deg opp litt og Le av hele saken mens du prater til dem.. litt herske teknikk går slår aldri feil heller.
Gitt at du er helt enig i din vurdering, og har fakta klart da
hadde en kompis som var borte i samme problemet bare mye større.
Han skulle få byttet plugger å dynamo.
Da han skulle hente bilen hadde de byttet hjerne på bilen, noe som kostet 30000kr og de hadde byttet toppakning + turbo, samt masse andre fine ting som til sammen kom på den fine prisen av 75000kr pga. de hadde fått opp noen feilkoder som de prøvde å få bort uten at noe hjalp.
Dette ble gjort uten at vennen min var klar over det.

Enden på visa var at bilen sto i 4 måneder hos verkstedet mens de gikk flere runder i forbrukerrådet +++, men han fikk til slutt alt gratis og bilen var ikke i orden.
Vi fant ut etter hvert at det var dieselpumpa som var gåen.

Kan nevne at bilen hadde en verdi på 25000kr og var ikke i god stand.

Så bare kjør på å ikke gi deg, det virker som de har hatt lite å gjøre å har tenkt at dette var lettjente penger.
Sist endret av lofed; 22. august 2013 kl. 19:14.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Tror folk at TV2 hjelper deg og andre forbruker programmer har så lite å gjøre at de tar alle saker som detter på pulten?
Det er et veldig trangt nåløyet å komme igjennom.
Vis hele sitatet...
For å svare på spørsmålet ditt: Ja. Svært mange tror at media bare sitter og venter på å få hjelpe privatpersoner mot urettferdigheten i verden, uten at saken er salgbar overhodet.
Det her handler om prinsipper.

Du må ta en ny samtale med dem og ta opp på nytt hva dere ble enige om før avtalen. Skriv det ned på et stykke papir før du drar dit, så du har det klart foran deg før du drar. Spesielt det med at det var dårlig kompressjon på bakre rotor og det der, og at dere var enige om at de skulle sjekke det.

Men prøv å være imøtekommende i forhold til at det kan hende du ikke ser ting helt klart. Det kan hende du ikke var tydelig nok. Men, om det er tilfelle at de faktisk har gjort mer enn de ba om, kan du være litt offensiv og si at du ikke syns det er rettferdig at du betaler så mye for jobben. Si at du føler de har gått over avtalen.

Husk at det kan hende du tar feil og at du må høre på hva de sier. Selskaper lever ikke av å lure folk. Det er dyrt å reparere bil...

Snakk med folk og forhør deg om bilverksteder før du leverer bilen din neste gang. Jeg har blitt "lurt" før jeg også og det er superkjipt. Fikk beskjed om at "han var den største svindler'n på hele østlandet" ....

Nok en gang, skriv det ned på papir så du ikke glemmer noe.
Sist endret av Taurean; 22. august 2013 kl. 21:06.
Den hadde jeg aldri gitt meg på. Hadde bilen på verskted for å skifte kryss på bilen, kom for å hente den. Så fikk vi beskjed om at de hadde peilet motoroljen, og sett at det manglet 1L. Det er ikke krise at den mangler 1L olje, men det er ikke bra å kjøre med. Så de valgte å fylle på 1L. Ga beskjed til de, at det var ikke en del av avtalen jeg hadde med de. Men valgte å si takk for at de gjorde det, pga det kunne ha skapt større problemer senere. Men, prisen ble bare 500kr ekstra.

En annen gang, når servoen tok kveld. Da ringte de, og sa at den plongen, og den plongen var såpass skadet, at bilen har fått kjøre nekt. Så jeg hadde 2 valg, 1: få det fikset av de, 2: hente bilen med tralle (2,5 tonn tung), og la bilen stå. Jeg valgte nummer 1, fikk beskjed om prisen ville øke med 6000kr.

Her har de rett og slett tatt sin frihet, og gjort som de ville. Så snakk med de, og prøv å kom til en enighet.
Kunden har alltid rett.....
Den undervurderte
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Det er en ekstra kostnad på 3326kr ekstra, pga at de ikke fikk komp.testeren.
Noe jeg føler det er feil at jeg skal betale, det er tross alt ikke min feil at den ikke har kommet.

Hvordan skal jeg gå frem for og slippe den ekstra kostnaden?
Vis hele sitatet...
De har ikke lov å kreve/bytte noen deler som helst uten ditt samtykke MED MINDRE det handler om nedslående ting som kan være til fare for trafikksikkerheten.. Lekkasje i bremsekanalen, under minimumskravet på dekk, etc etc. Forklar de i kundemottaket at du ikke hadde bedt de gjøre noe annet, for det var bare komp.testen du hadde bestilt, men som du og ikke fikk så skal det vel løse seg rimelig greit egentlig.
Sitat av morfen94 Vis innlegg
De har ikke lov å kreve/bytte noen deler som helst uten ditt samtykke MED MINDRE det handler om nedslående ting som kan være til fare for trafikksikkerheten.. Lekkasje i bremsekanalen, under minimumskravet på dekk, etc etc. Forklar de i kundemottaket at du ikke hadde bedt de gjøre noe annet, for det var bare komp.testen du hadde bestilt, men som du og ikke fikk så skal det vel løse seg rimelig greit egentlig.
Vis hele sitatet...
i call bullshit. De kan ikke bare bytte deler fordi bilen ikke er trafikksikker. Kunden skal konsulteres. det er enkelt å ta en telefon, eventuelt gi bilen kjøreforbud dersom det er farlige feil i forbindelse med periodisk kjøretøykontroll.
og dersom du har avtalt pris, så kan bilverkstedet avvike 20% fra avtalt pris uten å gi beskjed.

og hva i alle dager er en bremsekanal? bremserør du mener? eller kanalen på bilen? eller bremserør som er inne i kanalene på bilen? har hørt om bremserør og bremsekrets, men bremsekanal, den var ny høres ut som du har peiling.
Sist endret av mr.roundtree; 22. august 2013 kl. 22:25.
Trådstarter
Fikk ikke noe prisoverslag før de begynte.
Spesifiserte at den skulle renses(noe de foreslo til og starte med) og komp.Testes.
På morgenen når jeg leverte den ba jeg de oppdatere hjernen også.
Han i disken forsikret meg om at rensen var fort gjort.
Tar maks 30min og helle i guggelura. Så skal den stå 24t før man starter den og lar den gå på tomgang i 1t.
Oppdateringen av hjernen er også fort gjort.
Komp.Testen tok de ikke, men de har tydeligvis begynte og lete andre steder om det kunne være feil på noe annet.
Altså noe jeg ikke ba om.

Summen er en ca sum jeg regnet meg frem til. Prisen på flaskene ned rens ga de meg når jeg bestilte.
Den undervurderte
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
hva i alle dager er en bremsekanal? bremserør du mener? eller kanalen på bilen? eller bremserør som er inne i kanalene på bilen? har hørt om bremserør og bremsekrets, men bremsekanal, den var ny høres ut som du har peiling.
Vis hele sitatet...
Bremsekrets.. var i litt egne tanker. Der jeg jobbet før, hadde vi en policy om at hvis det f.eks var lekkasje i et av det flerkretsede bremsesystemet (f.eks i en flens eller i bremserøret venstre bak.. tatt i betraktning at det var et stort et), OG det var lekkasje i høyre fremme, ble bilen ilagt et kjøreforbud fordi at det flerkretsede bremsesystemet ikke funket. da kontaktet vi kunden og opplyste om saken og sa at vi byttet vi delen så lenge vi hadde det på lager, og bare tok betalt for jobben + 20% av originalprisen til selve delen som måtte byttes ut... såvidt som jeg forsto det, så var det ingen som har klaget på dette hittil.. men kanskje du har rett, kanskje ikke, men kundene som vi opplevde dette på, virket positive til det systemet.

EDIT:
''bremserøret venstre bak.. tatt i betraktning at det var et stort et), OG det var lekkasje i venstre fremme''
Sist endret av morfen94; 22. august 2013 kl. 22:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av morfen94 Vis innlegg
De har ikke lov å kreve/bytte noen deler som helst uten ditt samtykke MED MINDRE det handler om nedslående ting som kan være til fare for trafikksikkerheten..
Vis hele sitatet...
Dei har fortsatt ingen rett til å avvike frå pristilbod, men dei har ei plikt til å opplyse deg om det. Om du vel å ignorere det, så er det du som bryt lova.

Sett på spissen - om eg leverer inn ein bil for oljeskift, og den er i uforsvarleg stand, så er det mitt val om eg vil fikse den, eller vrake den. I ingen av tilfella bryt eg lova, og verkstedet skal ikkje bestemme det for meg.