Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4292
Hei, holder på med å lære meg java, men bøker er ikke noe for meg. Har lest og gjort øvelsene i 2 bøker (Learn java in 21 days og Head First java). Jeg lærer best av å ha en prblem stilling og så må jeg løse denne. Det gjør jeg ved å google og bla opp i bøker. Liker ikke tulle eksempler, men praktiske øvelser som gir en liten utfordring. Heller litt komplekst enn for enkelt. Finnes det en nettside eller bok som fungerer litt som en oppgavesamling for begynnere? Har prøvd meg litt frem med databaser og slikt også. Alt som kan gi meg en utfordring er gøy.
Her har du en bok med mange oppgaver.

http://dump.no/files/e12e285ebfab/Sk...Challenges.pdf
Lag en liten applikasjon, uten gui, som logger inn på freak.no brukeren din og sjekker om du har fått en ny privat melding, før den logger ut igjen.
Sitat av Java Vis innlegg
Lag en liten applikasjon, uten gui, som logger inn på freak.no brukeren din og sjekker om du har fått en ny privat melding, før den logger ut igjen.
Vis hele sitatet...
hørtes ut som en vanskelig oppgave for en nybegynner - da det er veldig mange ting du må ta hensyn til. vBulletin ser ut til å ha en litt spesiell loginn.
Anbefaler vidoeguidene til thenewboston på youtube, han har lært meg C, Java, Python og PHP.

Du kan begynne med denne spillelisten: Java (Beginner) Programming Tutorials

Og når du er ferdig med den: Java (Intermediate) Tutorials

Og deretter:

Java Game Development with Slick Playlist

Og/Eller:

Android Application Development Tutorials

Javaforumet til thenewboston: http://www.tnbforum.com/viewforum.php?f=119
UTFYLLING AV LOTTO ELLER VIKINGLOTTO KUPONG.

Vi skal i denne oppgaven lage et program som skriver ut en rekke linjer. Hver linje skal inneholde det antall tall som kan benyttes for å fylle ut en LOTTO- eller VIKINGLOTTO- kupong. Nødvendige parametre til funksjonene må du selv legge inn. Løsningen leveres som et komplett program, oppgaven er delt opp i punkter a) til f) for å lette oversikten over hva som skal gjøres. Nødvendige parametre til metodene/funksjonene du lager, må du selv bestemme. Ingen globale variabler skal benyttes.

a. Største tall i LOTTO er 34 og antall tall er 7, største tall i VIKINGLOTTO er 48 men her er antall tall 6. Programmet skal deklarere en tabell x med så mange helltalls- elementer som trengs for en rekke. Tabellen x skal deklareres i main, dvs. ikke global. Programmet må spørre bruker om det skal trekkes for LOTTO eller VIKINGLOTTO.

b. Lag funksjonen/metoden int LesInn() som spør brukeren hvor mange rader som skal lages og returnerer dette tallet.

c. Lag funksjonen/metoden void Trekk() som skal fylle tabellen x med så mange ulike tall mellom 1 og 34 for LOTTO, mellom 1 og 48 for VIKINGLOTTO.

d. Lag funksjonen/metoden SkrivUt() som skriver ut tabellen x på en linje med tre plasser pr. tall og skifter linje etter det siste tall.

e. Lag main, denne kaller LesInn(). Vi går så i løkke like mange ganger som vi skal ha ut rader. I løkka kaller vi:
1. Trekk() /* som fyller tabellen x med ulike tall. */
2. SkrivUt() /* som skriver tabellen ut */

f. Utvidelse: Lag en funksjon/metode void Sorter() som sorterer tallene i tabell x så minste tall kommer først. Denne funksjonen kalles fra main før funksjonen SkrivUt (). Bruk Bubble sort som sorterings-funksjon/metode.


TIPS: Når du velger et tall bør du gå gjennom tabellen x for å se om tallet er der fra før. Dersom du syns det er vanskelig å behandle både LOTTO og VIKINGLOTTO, gjør jobben først for LOTTO og se hva som må endres for å tilpasse til VIKINGLOTTO.


En av mine første programmeringsoppgaver i Java.
Sist endret av misslost; 20. juni 2013 kl. 21:44.
Sitat av misslost Vis innlegg
UTFYLLING AV LOTTO ELLER VIKINGLOTTO KUPONG.

Vi skal i denne oppgaven lage et program som skriver ut en rekke linjer. Hver linje skal inneholde det antall tall som kan benyttes for å fylle ut en LOTTO- eller VIKINGLOTTO- kupong. Nødvendige parametre til funksjonene må du selv legge inn. Løsningen leveres som et komplett program, oppgaven er delt opp i punkter a) til f) for å lette oversikten over hva som skal gjøres. Nødvendige parametre til metodene/funksjonene du lager, må du selv bestemme. Ingen globale variabler skal benyttes.

a. Største tall i LOTTO er 34 og antall tall er 7, største tall i VIKINGLOTTO er 48 men her er antall tall 6. Programmet skal deklarere en tabell x med så mange helltalls- elementer som trengs for en rekke. Tabellen x skal deklareres i main, dvs. ikke global. Programmet må spørre bruker om det skal trekkes for LOTTO eller VIKINGLOTTO.

b. Lag funksjonen/metoden int LesInn() som spør brukeren hvor mange rader som skal lages og returnerer dette tallet.

c. Lag funksjonen/metoden void Trekk() som skal fylle tabellen x med så mange ulike tall mellom 1 og 34 for LOTTO, mellom 1 og 48 for VIKINGLOTTO.

d. Lag funksjonen/metoden SkrivUt() som skriver ut tabellen x på en linje med tre plasser pr. tall og skifter linje etter det siste tall.

e. Lag main, denne kaller LesInn(). Vi går så i løkke like mange ganger som vi skal ha ut rader. I løkka kaller vi:
1. Trekk() /* som fyller tabellen x med ulike tall. */
2. SkrivUt() /* som skriver tabellen ut */

f. Utvidelse: Lag en funksjon/metode void Sorter() som sorterer tallene i tabell x så minste tall kommer først. Denne funksjonen kalles fra main før funksjonen SkrivUt (). Bruk Bubble sort som sorterings-funksjon/metode.


TIPS: Når du velger et tall bør du gå gjennom tabellen x for å se om tallet er der fra før. Dersom du syns det er vanskelig å behandle både LOTTO og VIKINGLOTTO, gjør jobben først for LOTTO og se hva som må endres for å tilpasse til VIKINGLOTTO.


En av mine første programmeringsoppgaver i Java.
Vis hele sitatet...
Her har du metoden lesInn(). Resten får du prøve ut selv. Er dette en hjemmelekse/innlevering eller noe slikt?

Kode

private static char[] lesInn() {
		Scanner input = new Scanner(System.in);
		char[] retur = new char[34];
		for (int i = 0; i < retur.length; i++) {
			System.out.print("Skriv inn hvor mange rader som skal lages:  " + ( + 1) + ": ");
			retur[i] = input.nextLine().toUpperCase().charAt(0);
		}
		return retur;
Sitat av Zirto Vis innlegg
Her har du metoden lesInn(). Resten får du prøve ut selv. Er dette en hjemmelekse/innlevering eller noe slikt?
Vis hele sitatet...
Gjorde et kjapt søk og fant en pastebin fra 2011 med eksakt oppgavetekst, så dette høres ut som en innleveringsoppgave for IT-grunnkurs eller noe. Er derimot litt feil sesong for slike oppgaver, så regner med at andre tar i bruk oppgavene for å lære seg Java på egenhånd
Sitat av Dyret Vis innlegg
Gjorde et kjapt søk og fant en pastebin fra 2011 med eksakt oppgavetekst, så dette høres ut som en innleveringsoppgave for IT-grunnkurs eller noe. Er derimot litt feil sesong for slike oppgaver, så regner med at andre tar i bruk oppgavene for å lære seg Java på egenhånd
Vis hele sitatet...
Er helt enig med deg at dette kan være litt feil sesong for slike oppgaver. Burde ha vist det selv
Trådstarter
takk for Lotto oppgaven. Setter i gang øyeblikkelig.

Done. Sikker div ting som kan gjøres bedre. Tips?

http://pastebin.com/vNPu6x8e
Første oppgaven jeg fikk 1 året i objektorientert programmering på høgskolen.

Innleveringen min, som et løsningsforslag. Du kan feks optimalisere denne.

http://pastebin.com/1TTNpwCN
Jeg er akkurat ferdig med 1. året på dataingeniør, og i Java fikk vi én oblig i uken som måtte løses. Oppgavene begynner latterlig enkle, men blir vanskeligere etterhvert. Har lastet opp alle sammen til deg, forhåpentligvis finner du noe der du kan prøve deg på

https://www.dropbox.com/sh/zua5a093o19fr24/dqLN0ekyJ7
Trådstarter
Sitat av Misoxeny Vis innlegg
Jeg er akkurat ferdig med 1. året på dataingeniør, og i Java fikk vi én oblig i uken som måtte løses. Oppgavene begynner latterlig enkle, men blir vanskeligere etterhvert. Har lastet opp alle sammen til deg, forhåpentligvis finner du noe der du kan prøve deg på

https://www.dropbox.com/sh/zua5a093o19fr24/dqLN0ekyJ7
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Sitat av Misoxeny Vis innlegg
Jeg er akkurat ferdig med 1. året på dataingeniør, og i Java fikk vi én oblig i uken som måtte løses. Oppgavene begynner latterlig enkle, men blir vanskeligere etterhvert. Har lastet opp alle sammen til deg, forhåpentligvis finner du noe der du kan prøve deg på

https://www.dropbox.com/sh/zua5a093o19fr24/dqLN0ekyJ7
Vis hele sitatet...
i den femte oppgaven, "arv", skal man laste ned BilSpill.jar fra Fronter.
vet du hvor jeg kan finne BilSpill.jar? jeg har googlet uten hell.
Sitat av funkiestfever Vis innlegg
i den femte oppgaven, "arv", skal man laste ned BilSpill.jar fra Fronter.
vet du hvor jeg kan finne BilSpill.jar? jeg har googlet uten hell.
Vis hele sitatet...
Har lastet den opp nå Det er læreren min som har laget den, så derfor er det kun vi som har tilgang. Bare si ifra hvis det er flere .jar-filer som mangler for andre oppgaver.

Har også løsningsforslag til alle oppgavene hvis noen trenger det.
Sist endret av Misoxeny; 27. juni 2013 kl. 22:01.