Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2120
Hei,

Har gått arbeidsledig en stund nå, og med relativt høye, faste utgifter så begynner jeg å slite litt økonomisk. Jeg har funnet ut at jeg har lyst til å starte som taxi-sjåfør da jeg har hørt at de tjener relativt greit (så lenge jeg tjener over 22k før skatt i mnd ved en fulltidsstilling er det greit liksom). Problemet mitt er at dette har jeg bestemt meg for idag, og idag holdes kurset og påmeldingsfrist gikk ut for to uker siden. Ringte å forhørte meg med kursholder og han sa at det var fult (virka lite intrs. i å gjøre noe ekstra for å hjelpe, men det har han selvsagt rett til). Kurset holdes i ettermiddag og jeg er litt desp. etter å få bli med. Vurderer derfor å tilby 7k cash (pluss kursgebyret) som kompansasjon for det ekstra bryet dette måtte medføre, men er litt redd for at det skal sees på som bestikkelse (noe det vel kanskje er) og få en skikkelig negativ reaksjon. Hva tenker dere? Bare noen timer igjen til kurset starter nå.

Synspunkter motas med stor takk!!
"Hei, hvis det skulle være mulig for meg å kunne delta på dette kurset til tross for at innmelding gikk ut for 2 uker siden så vil jeg være villig til å betale X,- kroner ekstra i tillegg til vanlig kursavgift for det ekstra bryderi dette eventuelt måtte medføre for dere, da jeg anser dette (kurset) som nødvendig for min livssituasjon."?


Hadde det vært meg, ville jeg ikke akkurat tenkt at det er en bestikkelse, mer en godtgjørelse for ekstra arbeid.
Tusen hjertelig takk for svar! Er litt nervøs så vurderer å sende det på SMS, men det er kanskje litt verre hvis han tar det dårlig? mtp. at han da har det skriftlig?
Sitat av alternativtbruk Vis innlegg
Tusen hjertelig takk for svar! Er litt nervøs så vurderer å sende det på SMS, men det er kanskje litt verre hvis han tar det dårlig? mtp. at han da har det skriftlig?
Vis hele sitatet...
Ta det med ro, det er ingen forbrytelse! Han trenger garantert ikke 7k i tillegg til kursavgiften for å ta deg med. Tilby han 4 til å begynne med!
Mja.. Personlig er jeg mer fan av personlig oppmøte eller i "verste fall" telefon. Sms prøver jeg som regel unngå i jobb sammenheng, spesielt med ting som haster litt og ikke minst kan ha noe å si på kortsiktig livssituasjon.

Men så har du jo allerede snakket med fyren, og tror neppe det kan skade noe voldsomt at du hadde satt sammen en kort, men opplysende sms til han. Eller springe ned til "skolen" med kontantene og vifte i fjeset hans mens du hinter til kurset.
Sendte melding med innhold tilnærmet identisk med det smokeeye skrev her i tråden nå, så nå er jeg spent på om han biter (tviler). Valgte å sende SMS fordi jeg ikke ville mase for mye da jeg allerede har hatt kontakt ved to annledninger tidligere idag. Hva tror dere?

Endret forresten fra "...betale X,- kroner ekstra i tillegg..." til "...betale X,- kroner ekstra i kontant i tillegg..." så han kanskje tar hintet og ser muligheten for litt ekstra svart-penger. Er så spent nå!

og der gikk det i dass

og der gikk det i dass

edit, se ovenfor
Hæ? Hva skjedde, svarte han?
blir stolt av å se noen faktisk ønske å bestikke for å komme seg inn på et taxi kurs som igjen er ett lavtlønnsyrke

og noen sier at norge har lav arbeidsmoral ?

stå på det er masse arbeid der ute
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
blir stolt av å se noen faktisk ønske å bestikke for å komme seg inn på et taxi kurs som igjen er ett lavtlønnsyrke

og noen sier at norge har lav arbeidsmoral ?

stå på det er masse arbeid der ute
Vis hele sitatet...
Helt enig, berømmer arbeidsmoralen. Stå på!
Sist endret av Legend.; 25. september 2012 kl. 14:24.
Han skrev beklager, men at kurset er overfullt og at han hadde vært nødt til å avvise flere før meg. Han kan umulig være av den kyniske typen. Jævlig kjipt at det ikke gikk, men sånn er livet noen ganger. Får prøve å få meg en annen jobb med OK betaling, selv om det er vanskelig uten noen form for utdannelse. Skjønner forøvrig ikke at alle synes taxi-sjåfører tjener så dårlig? Av de jeg har snakket med og det jeg har sjekket opp synes jeg det virker som om det er gode muligheter for å tjene greit med penger? Kommer selvsagt an på sjåføren da, men som man sier; det fins ikke lett-tjente penger.
Kunne du ikke søke en midlertidig jobb? For eksempel bak kassa på rema, greit betalt en god stund til du har mulighet til å ta kurset.

Jeg forstår forøverig heller ikke dere som sier att taxi-yrket er dårlig betalt I Norge.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
taxisjåfører tjener ikke så ille, men det er jo ugunstige arbeidstider for noen selvsagt.
de jeg kjenner som jobber innenfor taxinæringen har mellom 330-450 i året, alt ettersom hvor mange skift de er villige til å ta.
Virker som at du har en bra innstilling, så det er nok bare et spørsmål om tid og innsats før du får deg jobb! Lykke til
Hvor lenge må du vente til neste kurset da? Du kan jo prøve å skaffe deg en jobb i mellomtiden.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av alternativtbruk Vis innlegg
Skjønner forøvrig ikke at alle synes taxi-sjåfører tjener så dårlig? Av de jeg har snakket med og det jeg har sjekket opp synes jeg det virker som om det er gode muligheter for å tjene greit med penger? Kommer selvsagt an på sjåføren da, men som man sier; det fins ikke lett-tjente penger.
Vis hele sitatet...
Fordi man må være i bilen 18 timer i døgnet for å tjente greit med penger.
Om du anser 22k før skatt som bra betalt så håper jeg du tuller...

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg funnet meg en butikk kjede som er ganske stor, enten om det er i dagligvare, detaljhandel, eller hva det er kan være det samme! Men denne type bransje setter pris på folk som tar i et tak, og rekrutterer ofte og gjerne fra egne rekker!

Deli de Luca, Rema 1000, Meny, Peppes Pizza, Maxbo, Byggmakker, Elkjøp, Lefdal....

Her kan man stige i gradene!
Er det ikke flere kurs, såkalte kjentmannskurs fra ulike selskaper da? Jeg vet at her i Bergen holder både Norges Taxi og Bergen Taxi slike kurs. Så du kan jo forhøre deg med andre selskap?
Hopp på et truck kurs ? Så starter du å jobbe på et lager istedet.

Kurrant betalt, kurrant jobb og relativt mange som søker etter folk med trucklappen!
Du må beise sjarken!
Jeg vet at i tromsø kan du utdanne deg som fengselsbetjent, med lønn under utdanning og du er garantert jobb. Trenger ikke noen forum for utdanning før du starter på "fengselsbetjentskolen" (langt ord)
Sitat av somnium Vis innlegg
taxisjåfører tjener ikke så ille, men det er jo ugunstige arbeidstider for noen selvsagt.
de jeg kjenner som jobber innenfor taxinæringen har mellom 330-450 i året, alt ettersom hvor mange skift de er villige til å ta.
Vis hele sitatet...
det er fortsatt lite.. får å få 450k har dem jobbet veldig mye til latterlig lav times lønn, så skulle vært morro å sett antall timer i uka dem må jobbe får å få 450k..

Derfor gir jeg bestandig tips til taxi sjåføren
Fengselsskolen har faktisk en del krav inkludert generell studiekompetanse, hvis du ikke er SPESIELT egnet..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
det er fortsatt lite.. får å få 450k har dem jobbet veldig mye til latterlig lav times lønn, så skulle vært morro å sett antall timer i uka dem må jobbe får å få 450k..

Derfor gir jeg bestandig tips til taxi sjåføren
Vis hele sitatet...
det er sant, jeg uttalte meg utelukkende om sluttlønna, 450k er over snittet.
hvor mye man må jobbe for de 450k'ene er selvsagt en annen sak, og ja, det er mye tid i en bil som må til på helligdager osv. for å få dette.