Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1247
Hei,

Hadde problemer med nettverket på fagskolen nå for noen dager.

Spurde IT-ansvarlig hva som hva problemet.
Det visste det seg at jeg hadde lastet opp opphavsbeskyttet matriale.

Dette var en glipp fra min sin side, da jeg hadde glemt å avslutte uTorrent.
Jeg er jo klar over norsk lov, og har ikke behov for hverken å laste opp eller ned noe som helst ulovligheter på skolen sitt nettverk.

Men ble imidlertidig litt paranoid når jeg så mailene IT ansvarlige hadde fått.

To autogenererte mailer fra CEO Mark M. Ishikawa i «BayTSP Inc.» har blitt sendt til skolens nettleverandør «cert@uninett.no», som igjen sendte to autogenerete mailer til vår IT Ansvarlige.

Der sto det at jeg hadde lastet opp «South.Park.S13E13.Dances.with.smurfs.hdtv.avi»


Er jo en del inne på forum å leser\diskuterer litt undergrunns tema.
Kan IT ansvarlig se hva jeg søker på, å hvilken nettsider jeg er inne på?

Er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å sikre meg mot slik overvåking?



Har nå fått tilbake nettilgangen.

Mvh. Richard
Det er vel en god del tråder om akkurat dette på freak. Hvis jeg gjetter riktig har du skrevet under på noe for å få utdelt brukernavn og passord å bruke til skolenettverket? Les over det så finner du nok fort ut hva de har lov til.
De har vel rett til å se på hva de vil.
Når jeg gikk på skolen var det hyppig bruk av "remote desktop" programmer fra it ansvarlige og lærere.
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
De har vel rett til å se på hva de vil.
Når jeg gikk på skolen var det hyppig bruk av "remote desktop" programmer fra it ansvarlige og lærere.
Vis hele sitatet...
Han nevner ikke om han bruker en skole PC eller sin private (jeg antok privat).

Hvis du har en skole PC er du nok under oppsyn
Når du bruker nett ved en skole, arbeidsplass eller liknende. Så KAN vi nettansvarlige se ALT. men overvåker ikke annet enn at trafikken går som normalt og undersøker sikkerhets brudd..
brukes en en pc eid av jobb \skolen bør en la være å bruke den til annet enn hva som er "lov".
brukes en privat pc, er det privat eiendom, men nettverket tilhører jobben\skolen. derfor vil jeg anbefale en VPN løsning for de med privat pc koblet opp mot en pc hjemme.eks Team Viewer og Log me in . som kan brukes via browser er en god privat løsning .
Jeg bruker privat eid pc.

Som jeg presiserte tidlegere har jeg ikke noe behov for å gjøre noe ulovlig på "skolens" nett.

Men har behov for å kunne surfe privat.

Ser blant annet at man kan bruke HTTPS på facebook og google.

Vil dette holde IT ansvarlige ute?

er proxy sider et alternativ?

Sitat av allpeace Vis innlegg
brukes en privat pc, er det privat eiendom, men nettverket tilhører jobben\skolen. derfor vil jeg anbefale en VPN løsning for de med privat pc koblet opp mot en pc hjemme.eks Team Viewer og Log me in . som kan brukes via browser er en god privat løsning .
Vis hele sitatet...
Kansje ikke så dumt, takk for svar
Jeg har riktignok ikke peiling på denne programvaren fra BayTSP. Men kan det være at denne programvaren overvåker spesifikt P2P trafikk, og kan lese filnavnet på det du laster opp/ned direkte fra torrenten?

Jeg tror ikke de logger søkene deres på google f.eks..
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Jeg har riktignok ikke peiling på denne programvaren fra BayTSP. Men kan det være at denne programvaren overvåker spesifikt P2P trafikk, og kan lese filnavnet på det du laster opp/ned direkte fra torrenten?

Jeg tror ikke de logger søkene deres på google f.eks..
Vis hele sitatet...
Dette er korrekt. BayTSP tar bare og går inn på torrent-trackerne, spør "Hei, hvilke klienter deler denne filen?" og sender automail til ISPene som styrer IP-adressene. Ikke noe magi i den delen heller, bittorrent er totalt åpent og gjør ingen forsøk på å skjule deg eller hva du laster ned fra andre på samme fil.
Sitat av Buckfast Vis innlegg
Jeg bruker privat eid pc.

Som jeg presiserte tidlegere har jeg ikke noe behov for å gjøre noe ulovlig på "skolens" nett.

Men har behov for å kunne surfe privat.

Ser blant annet at man kan bruke HTTPS på facebook og google.

Vil dette holde IT ansvarlige ute?

er proxy sider et alternativ?



Kansje ikke så dumt, takk for svar
Vis hele sitatet...
jeg vil advare mot proxy sider du finner på nettet.
Det tryggeste er å sette opp en privat proxy via en hjemmemaskin.
Flere måter å gjøre dette på, en av de enkleste er å bruke google app