Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 643
Hei
Skal kjøpe meg en ny stasjonær pc og har/hadde egentlig bygget en ferdig pc på komplett til litt over 10k. Hovedsaklig spilling det vil gå i.
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...5-795A790CCDD4

Så idag viste jeg den til kompisen min som kan litt mer enn meg som sa jeg betalte mye for merket når jeg kjøpte i7. Så ble jeg litt usikker. Kikket litt på de AMD prossesorene, nærmere sagt AMD Phenom II X6 1090T. Jeg er ikke så oppdatert på hardware fronten for øyeblikket, men for meg så virker den ganske heftig, hvertfall i forhold til prisen.

En annen ting er hvordan skjermkort jeg skal velge.
Som du ser i handlevognen ligger det et ASUS GeForce GTX 460, men har hørt folk skryter av ATI Radeon kortene.

Er mye snadder å velge imellom så klarer ikke helt bestemme meg
AMD Phenom II X6 1090T er veldig heftig i forhold til prisen. Den har også 6 kjerner, noe som gjør den unyttig for gaming. 4 kjerner er mer enn nok.

AMD Phenom II X4 965 BE er enda heftigere i forhold til prisen. Du sparer en tusenlapp i tillegg, noe som du legger i ATI Radeon HD 5870. Du trenger også nytt hovedkort og RAM om du velger AMD.

Windows 7 Pro er oppskrytt; Dette OS-et gjør jobben akkurat like godt til 300kr mindre.

Jeg tror også at du vil trenge nytt kabinett om du vil ha plass til 5870-kortet. Dette er ikke bekreftet, sjekk det opp selv.

Lista kommer nå på 10 679,-
Du kan fortsatt bytte til dette kabinettet (eller andre Big-Towers selvfølgelig) og fortsatt ende på samme pris som et Intel-oppsett, men med merkbart bedre ytelse.

Her er forresten listen min.
Sist endret av Kimer28; 11. august 2010 kl. 14:29.
Nath's Avatar
Trådstarter
Ser ut som en veldig brukbar liste. Aldri hatt AMD eller hatt noen kompiser med det så hørt svært lite om de. Som oftest på forumet her har folk sagt at Intel er bedre, men vet ikke jeg

Skulle gjerne hatt noe mer feedback på begge oppsettene før jeg bestemmer meg helt.
Har også dårlig historie med Radeon, så er litt skeptisk. Ser også på testen til HW så scorer I7 høyest blant de fleste prossesorene.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Ser ut som en veldig brukbar liste. Aldri hatt AMD eller hatt noen kompiser med det så hørt svært lite om de. Som oftest på forumet her har folk sagt at Intel er bedre, men vet ikke jeg

Skulle gjerne hatt noe mer feedback på begge oppsettene før jeg bestemmer meg helt.
Har også dårlig historie med Radeon, så er litt skeptisk. Ser også på testen til HW så scorer I7 høyest blant de fleste prossesorene.
Vis hele sitatet...
I7 koster også en tusenlapp mer. Testene måler ren prosessorkraft, ikke ytelse.
Med en AMD Phenom II X4 965 kan du kjøpe 5870, med en I7 blir du nesten tvunget ned på 5830. 5870 sammen med 965'en gir bedre ytelse enn I7-riggen.

Radeon har jeg forøvrig aldri opplevd problemer med.
Sist endret av Kimer28; 14. august 2010 kl. 16:42.
Hadde enten gått ned til i5 eller til en AMD CPU, er det spilling det går i tar du et heftigere grafikkort. En CPU til rundt 1300-1500kr i dag kan dra alle grafikkort på markede i dag.
CPU: i7 920
Skjermkort: GTX 460 i SLI

WIN
Må si jeg foretrekker Intel framfor AMD.

460GTX er i dag det beste kjøpet innenfor den prisklassen.

i7 prosessorer er ekstremt lette å overklokke med standard kjøler aka mer ytelse. Du skal uten problemer få cpuen opp til 3,3 ghz.

Test av 460GTX hvis du er interisert i å lese:
http://www.hardware.no/artikler/zota...e_gtx460/77222

Hvis du ser på tester ser du at i7 knuser AMD på ren ytelse:
http://images.gfx.no/651/651120/3DMarkVantageCPU_Hyereerbedre.png

Å gå for AMD å 5870 får du 5-10 mer fps i spill som tar mye kraft fra GPU. Fra spill som trekker mer CPU kraft vil i7 rigg komme bedre ut.

I tilleg så vil du få MYE bedre ytelse hvis du i seinere tid ønsker å oppgradere grafikk ytelse, kjøpe nytt kort å kjøre SLI.

Har hatt ATI kort for 2år tilbake... bare problemer.
Har no 9600GT, har overklokket den uten noen problemer + har aldri opplevd noen problemer med den, 2år gammelt no.

Men hadde jeg vert deg ville jeg skaffet en SSD disk til OS, gjør at pcen starter veldig mye raskere...
Sist endret av xShadyx; 14. august 2010 kl. 17:24.
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
Har hatt ATI kort for 2år tilbake... bare problemer.
Har no 9600GT, har overklokket den uten noen problemer + har aldri opplevd noen problemer med den, 2år gammelt no.
Vis hele sitatet...
Du er kanskje litt utdatert, men ATI har ledet markedet i det siste med tidlig utgivelse av DX11 kortene, lave priser og høy ytelse.

Forøvrig så knuser Intel AMD, Men igjen så er AMD mye billigere og hovedkortene som har AM2/3 socketene er mye billigere.
Så må du ta i betrakning i at AMD sin 965 sin koster rett under 1500kr og i7 920 koster over 2000 lappen.

Hvis du har hatt problemer med ATI, er det som regel underlevrandørene som skaper probleme. Det er ofte de samme som setter sammen ATI kort som Nvidia kortene. Jeg kjøpte geforce 6800GT bak i tiden, funket ikke, leverte det tilbake og fikk enda et som var defekt. Jeg har også hatt problemer med et 9600 kort fra radeon, men jeg kan ikke se for meg at ATI har en så mye større feil % enn nvidia, eller visa versa.

Et 460 kort gir mest bang for the buck mot HD 5830 / 5850. Men med 768 mb ram, så sliter den litt på høye oppløsninger. Jeg kjøpte selv ATI 5850 bare for å få eye infinity.
Sist endret av MikeHunt; 14. august 2010 kl. 17:41.
Sitat av kengro Vis innlegg
Du er kanskje litt utdatert, men ATI har ledet markedet i det siste med tidlig utgivelse av DX11 kortene, lave priser og høy ytelse.

Forøvrig så knuser Intel AMD, Men igjen så er AMD mye billigere og hovedkortene som har AM2/3 socketene er mye billigere.
Vis hele sitatet...
Vet at ATI har hatt overtaket i lang tid no... men Nvidia har slått tilbake med 460GTX. 470,480GTX derimot er overpriset + trekker mye strøm å utvikler mye varme.

AMD sine cpuer ofrer kraft for å få prisen ned. Intel har dyrere cpuer men de er kraftige.

@MikeHunt.. sant det men jeg vil si at du får mer for 500-700kr bruker ekstra på Intel cpu versa AMD
Sist endret av xShadyx; 14. august 2010 kl. 17:40.