Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1148
Scenario:

Jeg er ELENDIG til å spare penger, og jeg vil bruke 10-12'000.- på en ny pc.

Jeg kan avse 2-3000.- i mnd til å kjøpe hardware, men med tanke på at hardware blir bedre og bedre (annehver uke virker det som), så lurer jeg på hvilken rekkefølge jeg bør kjøpe hardware?

jeg vil liksom ikke kjøpe en rambrikke først og så finne ut at hadde jeg kjøpt det sist hadde jeg fått en som var myyyye bedre...

Så hvilken rekkefølge burde jeg kjøpe komponenter? kabinett aller først kanskje?
Hadde tatt det i denne rekkefølgen: Kabinett, strømforsyning, harddisker, ram - hovedkort og cpu.

Men om jeg hadde sett en mulighet til å få noen til å ta vare på et par tusen hver måned og holdt de for meg, ville jeg mye heller gjort det sånn. Og kjøpt alt samlet.-
Sist endret av pidget; 21. august 2010 kl. 06:19. Grunn: (?)
Ja jeg vet det men nå var jeg også ganske nysgjerrig på hva rekkefølgen burde være
Husk at du kan komme til å bruke rundt 600,- ekstra bare i porto ved å gjøre det slik.. I tillegg vil det jo ta ganske lang tid før du har en maskin som faktisk fungerer..
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145 har tenkt til å kjøpe den samme :P

Nok plass til å ha 2 skjermkort, og hvis du går lei av CPU'en så kan du jo kjøpe http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587218 og bytte ut. (?)
Jeg hadde gått for denne rekkefølgen: Kabinett, strømforsyning, harddisk, RAM, HK, CPU og GPU.

Det beste er selvsagt å spare 10-12 000 og kjøpe alt samlet.
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Ville heller gått for alt på en gang, ikke kjøp 1 del hver mnd. Grunnen er at når du har kjøpt alle delene er året 2012 og da har pcen din falt i verdi, og nye spill har kommet ut.
Det er håpløst å gjøre det på denne måten, da kommer de første delene du kjøper til å være utdatert når du kjøper den siste delen. Det er stort sett kabinett, strømforsyning og evt. harddisk og RAM som ikke blir så fort utdatert.

Send pengene til meg, så kan jeg prøve å spare dem til du skal kjøpe deg pc

Eller evt. få noen du kjenner til å spare for deg eller være dum og betale doble prisen for avbetaling.
Sist endret av drittunge; 21. august 2010 kl. 20:21.
Sitat av kribw Vis innlegg
Ville heller gått for alt på en gang, ikke kjøp 1 del hver mnd. Grunnen er at når du har kjøpt alle delene er året 2012 og da har pcen din falt i verdi, og nye spill har kommet ut.
Vis hele sitatet...
Og verden går under.
Det er viktig å tenke på hva som faller mest i pris og hva som har flere modeller å by på over tid. At prisen faller har også som oftest mye å gjøre med at det faktisk kommer flere modeller på markedet over kortere tid. Det er jo heller ikke behov for kabinett når du skal starte systemet, men for å være godhjertet med komponentene bør du ha et - noe som avgjør om du skal kjøpe kabinett først eller sist for å enten spare tid eller penger. Men la oss lage en liten oversikt før vi bestemmer oss for hvilke rekkefølge du bør gjøre dette i.

Til info kan du finansiere ditt kjøp via komplett.no med enten BankID eller BuyPass - noe som kan være til all fordel dersom du kan avse 2-3000,- hver måned for å tilbakebetale alt så fort som mulig - slik slipper du så mye rente, og samtidig få utlevert systemet du vil ha.

Men skal du kjøpe del for del vil jeg anbefale å se hva som faller i pris fortest slik at du kan vurdere de delene i etterkant. Vi kan starte med å ta for oss de forskjellige delene i rekkefølge etter hvordan man ville installert, og med de 3 mest populære modellene på komplett.no som utgangspunkt og hws prisguide for prishistorikk de siste månedene.

1. Kabinett
Her kan man se at kabinetter holder seg stabile rundt samme pris, selv etter bare noen måneder. Det som kan være viktig å tenke på her er om de dyreste modellene vil være verdt det - de billige kan være like gode til ditt forbruk, om ikke bedre.
1.1 Ace Edge 990
Stabil pris mellom kr. 500-550,-. Lite unntak med et ukes tilbud på kr. 295,-.
1.2 Antec Six Hundred
Stabil pris mellom kr. 5-600,-.
1.3 Cooler Master HAF 922
Noe ustabile priser tidligere, men har holdt seg rundt kr. 800,- ganske lenge nå.

2. Strømforsyning (PSU)
Her er det veldig viktig å velge riktig effekt. For lite effekt vil ikke kunne starte systemet ditt - og overdrevent mye effekt vil være unødvendig for pengeboken din - viktig noe å tenke på! Til budsjettet ditt ser jeg for meg et lite system med et greit skjermkort, så en effekt på et sted mellom 6-700 watt vil være helt kurant. PS! Modulære strømforsyninger er å foretrekke over noe annet slik at du også kan få en fin luftgjennomstrømning i systemet ditt - så dette tatt til betraktning.
2.1 Chieftec Super Series 650W
Stabil pris mellom kr. 600-650. Lite unntak med et ukes tilbud på 50 %.
2.2 Cooler Master Silent Pro M600 600W
Prisen har falt drastisk fra kr. 900,- og har ellers holdt seg stabil mellom kr. 7-800,-.
2.3 Corsair HX 650W
Prisen har falt drastisk fra kr. 1.1-1.000,- og har ellers holdt seg stabilt rundt kr. 900,-.

3. Hovedkort
Her velger jeg med en gang intel mot socket LGA1156 grunnet god erfaring og billige priser kontra ytelse. Dersom du / noen andre er uenig kan man alltids sette opp et identisk system for annen socket.
3.1 ASUS P7P55D
Prisen har sakte men sikkert gått ned fra kr. 1.2-1.300 og koster rundt kr. 800,- med enda synkende pris.
3.2 EVGA P55 LE
Egentlig en ganske stabil pris rundt kr. 1.200,- med et lengre tilbud rundt 1.100,- rundt Mai.
3.3 Gigabyte GA-P55A-UD4
Veldig varierende priser med både synkende og stigende perioder, men har ellers holdt seg rundt kr. 1.300,-.

4. Prosessor (CPU)
LGA1156 har støtte for både i3, i5 og i7, så her er det bare å velge i de produktene til gode priser og mye ytelse.
4.1 i3-530
Någenlunde stabil pris rundt kr. 900,-.
4.2 i3-540
Tidligere stabilt rundt kr. 1.000,-, men har i det siste fallt drastisk, rundt kr. 850,-.
4.3 i5-661
Prisen har tidligere holdt seg stabil, men økt noe de siste månedene. Rundt kr. 1.500,-

5. Minnebrikke(r) (RAM)
Her er det så utrolig mye å velge mellom, men jeg vil gå for 4GB 1600MHz brikker (PC3-12800) for å gi systemet noe å holde i en stund.
5.1 Corsair XMS3
Noe varierende priser. Har holdt seg godt med prisfall den siste tiden. Rundt kr. 800,-.
5.2 Kingston HyperX
Veldig stabil pris rundt kr. 1.000,-. Tidligere noe merkelige pris hopp.
5.3 Corsair Dominator DHX
Tidligere veldig stabil pris mellom kr. 1.6-2.000,-. Nylig prisfall og stabil pris rundt kr. 1.200,-.

6. Systemdisk (HDD)
Her er det ikke noe forhåndsbestemt. Enten du vil ha en liten, men utrolig kjapp SSD, en spindrive med noe ekstra hastighet å by på eller en større disk med mulighet for å partisjonere og dele opp system/lagring på samme harddisk.
6.1 Corsair SSD Performance P64
Stort prisfall tidligere, men nåværende stabil pris rundt kr. 1.400,-.
6.2 WD VelociRaptor 150GB
Ustabile priser med nylige prisøkninger. Ser ut til kommende prisfall igjen. Mellom kr. 1-1.800,-.
6.3 WD Caviar Green 2TB
Med store prisfall den siste tiden ligger disken i underkant av kr. 900,-, enda med tydlig synkende pris.

7. Skjermkort (GPU)
Hva skal man si - du skal spille, du trenger rå ytelse. Det eneste er å finne noe som matcher sin pris samtidig som det har noe å levere!
7.1 Sapphire Radeon HD 5770
Varierende priser over lengre tid, men ser ut til å synke noe. Underkant av kr. 1.100,-.
7.2 XFX Radeon HD 5770
Periodevis ustabilt, men har holdt seg godt rundt kr. 1.300,-.
7.3 XFX Radeon HD 5870
Igjen veldig ustabilt i en kort periode, men har ellers holdt seg veldig stabilt rundt kr. 3.000,-.

Konklusjon
Hvis man går gjennom listen og studerer nøye vil man kunne se at noen av komponentene har holdt seg veldig stabilt over lengre tid og har mulighet for store prisreduksjoner fremover samtidig som andre produkter kanskje har hatt såpass prisreduksjon at de snart vil gå av markedet. Det er vanskelig å si hva som vil være 100 % riktig rekkefølge å bestille delene i, men ut fra oppsettet mitt vil jeg tro at noe ala kabinett, strømforsyning, hovedkort, prosessor, minne og grafikkort. Harddisk må vurderes nermere alt ettersom hva man velger.


Dess mer man vil ha, dess mer må man betale - hvis man ikke vil vente og kjøpe noe som i dag vil være gamlere og billigere om bare få måneder.
Sist endret av waf; 21. august 2010 kl. 21:10.
Dette er jo bare idioti, som tidligere sagt blir dette bare mye mer i porto og frakt. og du får jo ikke en pc som fungerer raskere.
Legg over 2-3k på sparekonto, for så å bruke dem når du har det du trenger.
Sitat av pidget Vis innlegg
Hadde tatt det i denne rekkefølgen: Kabinett, strømforsyning, harddisker, ram - hovedkort og cpu.

Men om jeg hadde sett en mulighet til å få noen til å ta vare på et par tusen hver måned og holdt de for meg, ville jeg mye heller gjort det sånn. Og kjøpt alt samlet.-
Vis hele sitatet...
Skjermkort/gpu?..
Sist endret av Vegardino; 21. august 2010 kl. 23:52.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om du enda skal ha denne idiotiske planen din, så ville jeg tatt gpu sist...

Men uansett, spar heller pengene og kjøp alt i en slump, så kommer du ikke til å angre.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Om du enda skal ha denne idiotiske planen din
Vis hele sitatet...
Litt unødvendig å snakke nedlatende synes jeg, det ble tross alt nevnt i OP at jeg er elendig til å spare.

waf: tusen takk, midt i blinken
Sist endret av Bayne666; 22. august 2010 kl. 11:03.