Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1111
Hei!

Som tittelen sier har jeg for tiden begynt å utvikle et miniCMS (Content Management System) som jeg skal bruke på flexd.net.

Prosjektet kodes i Ruby/Rails og skal være åpen kildekode.

Koden kan tittes på (og hentes) her

Hittil har jeg ikke fått implementert noe særlig, dvs. det jeg har vil antageligvis bli omstrukturert og skrevet på nytt fra grunnen av.
En av grunnene til dette er at jeg gikk litt tom for ideér om hva jeg burde implementere eller ikke, og derfor lager jeg denne tråden nå.

Hva vil du like å se av funksjonalitet i ett lite CMS?

Jeg har skrevet hva jeg ønsker å implementere her, ingenting er fastsatt enda. Dere kan skrive inn kommentarer og ønsker enten her eller på Etherpad'en.

Alle kommentarer og forslag jeg får vil hjelpe meg utvikle ett bra system.

Jeg er også åpen for medhjelpere hvis det er noen som er gode (dvs. mer enn nybegynnere) i Ruby/Rails og ønsker å hjelpe.
Det hadde vært flott om du pakket det i en zip-fil, så det ikke er så masete å laste ned filene
Hvorfor ikke bruke PHP...?
Sitat av Prothorax Vis innlegg
Det hadde vært flott om du pakket det i en zip-fil, så det ikke er så masete å laste ned filene
Vis hele sitatet...
Hva med å bare bruke git? Med tanke på at dette er et prosjekt under stadig utvikling så er det ikke hensiktsmessig å lage en ny zip-fil hver gang det blir gjort endringer. Og med tanke på størrelsen av prosjektet vil jeg tro det er alt for mye jobb å skal opprettholde nightly-builds.
Jeg vil se forskjellige typer "innlegg". Slik at jeg kan ha en template for nyheter, en template for tutorials, en template for blogg-innlegg, and so on!
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hva med å bare bruke git? Med tanke på at dette er et prosjekt under stadig utvikling så er det ikke hensiktsmessig å lage en ny zip-fil hver gang det blir gjort endringer. Og med tanke på størrelsen av prosjektet vil jeg tro det er alt for mye jobb å skal opprettholde nightly-builds.
Vis hele sitatet...
Hehe, der fant jeg funksjonen for å laste ned .zip-filen ja.
Sorry for spamen! :P
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Chopin Vis innlegg
Hvorfor ikke bruke PHP...?
Vis hele sitatet...
Fordi PHP er forferdelig og suger i forhold til Ruby

Sitat av Prothorax Vis innlegg
Det hadde vært flott om du pakket det i en zip-fil, så det ikke er så masete å laste ned filene
Vis hele sitatet...
Du kan laste ned en zip automagisk fra GitHub

Sitat av hayer Vis innlegg
Jeg vil se forskjellige typer "innlegg". Slik at jeg kan ha en template for nyheter, en template for tutorials, en template for blogg-innlegg, and so on!
Vis hele sitatet...
Planlegger å kategorisere innlegg/posts med tags. F.eks tags med "news" dukker opp på forsiden osv.
For meg er det viktig å kunne ha full kontroll på layouten fra CMSet, f.eks. ved å kunne administere forskjellige templates. Dette gir brukeren flere muligheter, da man ikke trenger å være stuck med ett fast oppsett for hele nettstedet.

Forøvrig suger hverken PHP eller Ruby on rails.
Custom template system, hvor du kan skrive en html side og legge inn tags som f.eks. loader data fra en database, osv. Et bruker system og et blog system, ettersom de fleste sider trenger dette. En nyttig funksjon er også å kunne redigere templates fra selve systemet, altså ved å logge inn på et brukerpanel.
Sitat av danielsk Vis innlegg
For meg er det viktig å kunne ha full kontroll på layouten fra CMSet, f.eks. ved å kunne administere forskjellige templates. Dette gir brukeren flere muligheter, da man ikke trenger å være stuck med ett fast oppsett for hele nettstedet.

Forøvrig suger hverken PHP eller Ruby on rails.
Vis hele sitatet...
Jeg har kodet en del PHP før og kan si at PHP ser sikkert ut som et bra språk inntil du ser på C koden som språket er laget i.. den er ikke særlig god. Uten at jeg har studert det underliggende språket som ruby er laget i så ser språket uten tvil mer elegant og pent ut når en ser på koden.. det er ofte jeg ville kodet ruby isteden for andre språk, men ikke har tid til å sette meg inn i det, så da blir det andre språk som jeg kan og som gjør jobben godt istedenfor.
Sist endret av exceed; 2. mars 2010 kl. 10:03.
Sitat av exceed Vis innlegg
Jeg har kodet en del PHP før og kan si at PHP ser sikkert ut som et bra språk inntil du ser på C koden som språket er laget i.. den er ikke særlig god. Uten at jeg har studert det underliggende språket som ruby er laget i så ser språket uten tvil mer elegant og pent ut når en ser på koden.. det er ofte jeg ville kodet ruby isteden for andre språk, men ikke har tid til å sette meg inn i det, så da blir det andre språk som jeg kan og som gjør jobben godt istedenfor.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke nok grunnlag til å diskutere rundt hva som er best, men begge språkene klarer å få jobben gjort.
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Ettersom jeg lager ett lite CMS, med fokus på lite, så vil det ikke passe med noe særlig template støtte i admin panel.

Men det vil jo selvsagt være mulig å bytte ut/forandre template når man setter det opp. Sånn ellers så planlegger jeg litt mer før jeg skriver noe mer kode.. Busybusy i tjenesten for tiden, tar tre høgskole fag ved siden av tjeneste + R1 matte.. Alt skal jo skje samtidig så det blir lite fritid.