Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 875
Jeg har tenkt til og starte en side med forum-.- .. Det skal være et forum får ... Kanskje .. danske, Et får.. Svenske, et får Engelske, og et for norske og osv..
Men når de taster inn www.domene.net vil jeg at de skal bli sendt rett til det forumet som er på deres språk. (at det skjekkes med IP1) ..

Noen kode jeg må ha på index.php/html ?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av steffsat Vis innlegg
Jeg har tenkt til og starte en side med forum-.- .. Det skal være et forum får ... Kanskje .. danske, Et får.. Svenske, et får Engelske, og et for norske og osv..
Men når de taster inn www.domene.net vil jeg at de skal bli sendt rett til det forumet som er på deres språk. (at det skjekkes med IP1) ..

Noen kode jeg må ha på index.php/html ?
Vis hele sitatet...
Du må bruke javascript for å finne den informasjonen. Siden den er tilgjengelig på klient siden, og ikke server siden, kan du finne den informasjonen med php.
Å finne språk/lokalisjon utifra IP er ingen god løsning. Mange foretrekker et annet språk en det som snakkes i sitt område, det er heller ikke gitt at man snakker norsk selv om man befinner seg i Norge, og man kan befinne seg bak en proxy slik at lokaliseringen ikke blir korrekt.

Eksempel:

Kode

if ( navigator ) {
    if ( navigator.language ) {
        return navigator.language;
    }
    else if ( navigator.browserLanguage ) {
        return navigator.browserLanguage;
    }
    else if ( navigator.systemLanguage ) {
        return navigator.systemLanguage;
    }
    else if ( navigator.userLanguage ) {
        return navigator.userLanguage;
    }
}
Dersom det er snakk om ui kan du bruke elementer med lang attributet for å rendere korrekt tekst. Da bruker du samme dokumentet for alle språk, men det krever mer båndbredde siden du må ha dobbelt eller trippelt (alt etter hvor mange språk du vil ha) opp med ui elementer

Evt. sender du locale koden til server og generer dokumentet utifra den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
z0p: nettleseren sender jo ei prioritert liste over språk den har lyst på. Om det er rett satt opp hos folk så kan en bruke både apache og php til å velge språk automagisk.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
z0p: nettleseren sender jo ei prioritert liste over språk den har lyst på. Om det er rett satt opp hos folk så kan en bruke både apache og php til å velge språk automagisk.
Vis hele sitatet...
Det har du selvfølgelig rett i. My bad.
Så det enkelste vil bli og lage en index.html der brukeren selv velger hvordan språk de vil ha???
Sånn at om en Norsk bruker ikke finner svaret sitt på det norske forumet kan enkelt gå på F.eks: forum.no så velge et annet forum. Men da blir det jo det prob. at de må gjøre dette vær gang.. Eller det er vel ikke noe problem.. (Wikipedia bruker jo dette) ..
Sist endret av steffsat; 13. februar 2010 kl. 20:11.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg skjønner ikke hvorfor du vil ha forskjellige forum for norsk, svensk og dansk. Det er jo språk som blir forstått på kryss av landegrensene, og jeg regner med du ikke har så stor brukermasse at det er noe problem.

Man trenger selvfølgelig ikke å gjøre dette hver gang. Dette kan man for eksempel lagre i en cookie eller i databasen som en del av profilen til brukeren.

Du bør ikke tenke på hva som er den enkleste løsningen for deg, men hva som vil være enklest for brukerne.
Kryss-sjekk med nettleseren og GeoIP? Jeg bruker engelsk ff, men er fremdeles norsk
Hvorfor lager du ikke bare 3 forskjellige deler i forumet? 1 norsk, 1 svensk og 1 dansk?
Det må da være mye bedre, iom at man da kan lete etter info på tross av språk, uten å måtte registrere seg på 2 andre forum.
▼ ... over en uke senere ... ▼
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av hayer Vis innlegg
Kryss-sjekk med nettleseren og GeoIP? Jeg bruker engelsk ff, men er fremdeles norsk
Vis hele sitatet...
Engelsk nettleser trenger ikke si at locale er engelsk. Har man satt locale satt til engelsk, bør man gå ut i fra at brukeren vil ha dette. Å bruke ip er tull. brukeren vet selv best hva han ønsker..